معرفی و دانلود کتاب «ذره خدا» هیگز: از پنداشت تا پیدایش

عکس جلد کتاب «ذره خدا» هیگز: از پنداشت تا پیدایش
قیمت:
49000 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب «ذره خدا» هیگز: از پنداشت تا پیدایش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب «ذره خدا» هیگز: از پنداشت تا پیدایش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب «ذره خدا» هیگز: از پنداشت تا پیدایش

از آن زمانی که انیشتین با معادله E=Mc^2 تصور پایستگی جرم را در هم ریخت، دانشمندان بر آن شدند که چگونگی جرم ذرات بنیادی را بدانند. در سال ۱۹۶۴ پیتر هیگز و فرانسوا انگلرت مدعی شدند که ذرات بنیادی وزین، جرم خود را از برهم‌کنش با میدانی که تمامی جهان را فراگرفته به دست می‌آورند. بعدها این میدان به نام میدان هیگز و ذره این میدان به نام ذره (یا بوزون) هیگز و سپس «ذره خدا» مشهور شد. اهمیت کشف بوزون هیگز تاییدی بر وجود میدان هیگز بود، چیزی که هیچ شاهد تجربی یا عینی برای آن مشاهده نشده بود. در چهارم جولای سال ۲۰۱۲ میلادی، ۴۸ سال بعد از پنداشت ذره هیگز، دانشمندان با استفاده از برخورددهنده‌های هادرونی سِرن CERN در سوییس، موفق به کشف این ذره شدند. چند ماه بعد به خاطر این موفقیت جایزه نوبل فیزیک به پروفسور هیگز و همکارش پروفسور فرانسوا انگلرت تعلق گرفت.

جام باگوت Jim Baggott مؤلف کتاب هیگز در مقدمه خود بر کتاب می‌نویسد: «اگر میدان هیگز وجود نمی‌داشت ذرات اولیه‌ای که من و شما و جهان پیرامون ما را می‌سازند، دارای جرم نمی‌بودند. این یکی از دلایلی است که کشف ذره هیگز در مطبوعات جنجال آفرید و به ذره خدا مشهور شد.»

باگوت که در ژوئن ۲۰۱۰ میلادی، دو سال قبل از کشف بوزون هیگز نوشتن این کتاب را آغاز کرد، در کتاب قبلی خود «داستان کوانتوم، سرگذشت فیزیک کوانتوم از سال ۱۹۰۰ تا به امروز» چند ماه قبل از به پایان رساندن کتاب، با ثیت انرژی هفت تریلیون الکترون ولت ماشین برخوردکننده سرن کشف ذره هیگز را در چند سال آینده محتمل دانسته بود گفت: «خوشبختانه ثابت شد که حق با من بود و ذره هیگز کشف شد.»

فهرست مطالب کتاب

درباره مؤلف
پیش‌گفتار مترجم
پیشگفتار مؤلف
پیش‌گفتار استیون واینبرگ (Steven Weinberg)
سرآغاز: شکل و جسم
قسمت اول: اندیشه
فصل 1: ظرافت اندیشه‌های منطقی
که در آن ریاضیدان آلمانی امی نوئدر، رابطه بین قوانین پایستگی و تقارن‌های طبیعی را کشف کرد.
فصل 2: بهانه‌ی کافی‌ای نیست
که در آن چن‌نینگ (Chen Ning) و روبرت میلز (Robert Mills) سعی می‌کنند نظریه میدان کوآنتومی  از نیروی هسته‌ای قوی را شکل دهند و وولف‌گانگ پائولی را ناراحت کنند.
فصل 3: مردم در این باره بسیار نادان خواهند بود
که در آن موری گلمن (Murray Gell-mann) خارق‌العادگی و «راه هشتگانه» را کشف می‌کند. شلدون گلاشو نظریه میدان یانگ- میلز را برای نیروی هسته‌ای ضعیف به کار می‌برد، و مردم در این باره بسیار نادانند.
فصل 4: به کار بردن ایده‌های درست روی مسئله‌ای نادرست
که درآن موری گلمن و جورج زوینگ (George Zeueing) کوآرک‌ها را ابداع می‌کنند و استیون واینبرگ و عبدالسلام از مکانیسم هیگز استفاده می‌کنند تا جرم به ذرات W و Z بدهند (در نهایت!)
فصل 5: من می‌توانم آن را انجام دهم
که در آن جرارد هوفت ثابت می‌کند که نظریه‌های میدان یانگ- میلز امکان دارد بازبهنجار  شوند و موری گلمن و هرالد فریتش (Harald Fritzsch) نظریه‌ای از نیروی هسته‌ای قوی بر اساس رنگ کوآرک‌ها ادایه می‌دهند.
قسمت دوم: کشف
فصل 6: جریان‌های خنثای متناوب
که در آن نشان داده شده است که پروتون و نوترون دارای ساختار داخلی هستند و جریان‌های خنثای نیروی هسته‌ای ضعیف پیدا شده‌اند و سپس گم شده‌اند، و دوباره پیدا شده‌اند.
فصل 7: آن‌ها باید ذرات W باشند
یک کوآنتومی تدوین شده، کوآرک- افسون کشف شده و ذرات W و Z ، درست در جایی که پیش‌بینی شده بود که باید باشند، پیدا شده‌اند.
فصل 8: عمیق پرتاب کن
که در آن رونالد ریگان از پروژه ابربرخورد‌گر‌های ابررسانا پشتیبانی کرد، اما وقتی شش سال بعد، این پروژه توسط کنگره آمریکا لغو شد، آنچه باقی ماند حفره بزرگی بود در تگزاس.
فصل 9: یک لحظه بسیار عالی
که در آن بوزون هیگز آن طور توضِح داده شده که یک سیاستمدار انگلیسی می‌تواند آن را بفهمد، رهنمودهایی به سوی هیگز در سِرن پیدا شده است، برخورد‌گر بزرگ هادرون روشن شده و سپس منفجر گشته.
فصل 10: پرسش شکسپیر
که در آن LHC بهتر از این که  هرکس انتظار داشت (به جز لین ایوانز-Lyn Evans) عمل می‌کند، داده یک سال در چند ماه جمع‌آوری می‌شود و بوزون هیگز دیگر جایی برای مخفی شدن ندارد.
سخن آخر
احداث جرم
مؤخّره
یادداشت‌ها
واژه‌نامه
کتابنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب «ذره خدا» هیگز: از پنداشت تا پیدایش
نویسنده
مترجمعلی بهفروز
ناشر چاپی شرکت سهامی انتشار
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات294
زبانفارسی
شابک978-964-3253-64-6
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک
49000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب «ذره خدا» هیگز: از پنداشت تا پیدایش

حمیدرضا میرزاصادقی
۱۴۰۱/۱۲/۴
برای علاقه مندان به فیزیک ذرات نکات بسیار خوبی دارد. جرم دار شدن ذرات در میدان هیگز و نتیجتا شکل گیری جهان به شکلی که میبینیم از نکات جذابی است که در این کتاب می‌خوانیم
محمود ولیلو
۱۳۹۶/۱/۱۱
با سلام کتابی است پرمحتوا در شناخت ذرات بنیادی هستی. در این راستا کتاب: (اولریا و ماتریس هستی) نیز خواندنی، تبیینی و راه گشا است.
اسحاق شیروانی
۱۳۹۵/۱۲/۵
دکتر بهفروز در خصوص کتب کیهانشناسی و فیزیک بسیار فعال هستند و تالیفات و ترجمه‌های خوبی دارند که این کتاب هم یکی از آنهاست
Abbas P
۱۳۹۹/۱۲/۱
ترجمه کتاب در حدی ضعیفه که کتاب رو کلا بی معنی کرده. من کتاب اصلی چاپ آکسفورد رو پیدا کردم و مطالعه کردم. تقریبا بی مفهومه
Kian Sayyad
۱۳۹۶/۲/۳۰
کتاب جالبیه ولی ایشالله بعد از کنکور میخونمش حتما😊
کتابراه جان بازم ازین کتاب‌ها بزار
خیلی ممنون❤
Rémi Rostami
۱۳۹۶/۲/۱
سایت خیلی خوبی ست
به دست اندر کاران آن تبریک عرض مینمایم و ادامه خوبی ب رایشان آرزو دارم.
موفق باشید.
mohammadreza khalvandi
۱۴۰۱/۳/۱۹
متاسفانه بد ترجمه شده است و این به این دلیل است که مترجم تسلط مناسب بر موضوع کتاب نداشته است
Shahabodin Ehsandoost
۱۳۹۷/۱۲/۲۹
اینقدر جذاب هست که نمیشه مطالعشو نیمه کاره رها کرد...
فاطمه باقری
۱۴۰۱/۱/۲۰
بسیار عالی بود ودیدگاه خوبی از جهان هستی به انسان میدهد
Mohammad Pas
۱۳۹۸/۱/۱۹
عاشششقش شدم
مجتبی باباپور
۱۳۹۷/۱۱/۵
عالی ممنون از کتابراه
sjigari .
۱۳۹۷/۱/۷
قابل تبدیل نیست؟
Mahdi Maaboudi
۱۳۹۶/۱/۴
خیلی کتاب باحالیه حتما میخرمش
مشاهده همه نظرات 13

راهنمای مطالعه کتاب «ذره خدا» هیگز: از پنداشت تا پیدایش

برای دریافت کتاب «ذره خدا» هیگز: از پنداشت تا پیدایش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.