معرفی و دانلود کتاب جستارهای بنیادی در باب اقتصاد سیاسی نوین

عکس جلد کتاب جستارهای بنیادی در باب اقتصاد سیاسی نوین
30000 تومان - 3.99€

برای دانلود قانونی کتاب جستارهای بنیادی در باب اقتصاد سیاسی نوین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جستارهای بنیادی در باب اقتصاد سیاسی نوین

کتاب جستارهای بنیادی در باب اقتصاد سیاسی نوین نوشته‌ی آنتونی پین، به بررسی مبحث‌های فکری غالب‌ در زمینه اقتصاد سیاسی امروزی پرداخته و مطالبی پر چالش ‌و آموزنده ارائه کرده است.

آنتونی پین (anthony pin) در هر فصل‌ از کتاب جستارهای بنیادی در باب اقتصاد سیاسی نوین (Key debates in new political economy) به بررسی وضع یکی از حوزه‌های اصلی اقتصاد سیاسی پرداخته و بحث‌ها را در بافت گسترده‌تر فکری و سیاسی که به پیدایش آن‌ها انجامیده جای داده و جهت‌گیری‌های آینده‌ مطالعات اقتصاد سیاسی را ترسیم کرده ‌است.

از جمله مباحث عمده این اثر، که آن را به منبع مطالعاتی مهمی برای دانشجویان علوم سیاسی و اقتصاد، تبدیل کرده، عبارتند از: الگوهای سرمایه‌‌داری، جهانی ‌شدن، محیط زیست، جنسیت، قلمرو و مکان، منطقه‌‌گرایی، توسعه.

این کتاب شامل مجموعه مقاله‌هایی است که در دسامبر سال 2005 در شماره چهارم از سال دهم مجله اقتصاد سیاسی نوین به چاپ رسید. در آن زمان که دیگر ده سالی از عمر مجله گذشته بود، ویراستاران صراحتا درصدد برآمدند تا نوعی «وضعیت مناظره» در اقتصاد سیاسی جدید به وجود آورند. کیفیت و گستره مقاله‌هایی که در آن شماره منتشر شد رضایت آنتونی پین را به حدی برآورده ساخت که به نظرش رسید چاپ این مقاله‌ها در قالب یک کتاب می‌تواند برای دانشجویان و دیگر خوانندگان علاقمند به حوزه اقتصاد سیاسی مفید باشد. او که در آن زمان در حال کناره‌گیری از سردبیری مجله بود، ضمن مطرح ساختن تبارشناسی اقتصاد سیاسی نوین، به معرفی جستارهای اصلی این کتاب پرداخت.

آنتونی پین استاد علوم سیاسی دانشگاه شفیلد است. همکاری با پل ساتن در گردآوری کتاب نمودار توسعه کارائیب، ویراستاری کتاب سیاست توسعه جدید منطقه‌ای و گردآوری کتاب سیاست جهانی توسعه نابرابر از جمله کارهای اوست. او بین سال‌های 1995-2005 سردبیر مجله اقتصاد سیاسی نوین بوده و تا به امروز یکی از ویراستاران این مجله باقی مانده است.

در بخشی از کتاب جستارهای بنیادی در باب اقتصاد سیاسی نوین می‌خوانیم:

دهه پیش شاهد گسترش و گوناگونی چشمگیر حوزه اقتصاد سیاسی زیست‌محیطی بود. اکنون بیش از هر زمان دیگری نویسندگان مختلف در حوزه‌های گوناگون با استفاده از رویکردهای گسترده‌ در این‌باره مطلب می‌نویسند. اما این وضعیت در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی صدق می‌کند. تا میانه‌های دهه 1990 هر پژوهشگری می‌توانست سودای آن را در سر بپروراند که بر تمامی رویدادهای تحلیل زیست محیطی در رشته‌های مختلف علوم اجتماعی اشراف داشته باشد. اما در سال‌های آغازین قرن حاضر این امر عملا ناممکن شد، چرا که حالا گستره و جزئیات بحث رشدی فراتر از تصور یافته بود.

در طول ده سال گذشته مجموعه‌ای از مسائل جدید و برجسته سیاسی توجه تحلیل‌گران را به خود جلب کرده است. مسئله «تجارت و محیط زیست» یکی از این دغدغه‌ها است. اگر چه عملا در دستور کار کنفرانس 1992 ریودوژانیرو - موسوم به اجلاس زمین- به موضوع تجارت و محیط زیست پرداخته نشده بود، اما طی تنها چند سال پس از آن رویداد این موضوع جنبه سیاسی پیدا کرد. طرفداران محیط زیست نگران بودند که نظام‌های تجاری در حال کاستن از ظرفیت‌های ملی لازم برای حفظ سرمایه‌های زیست محیطی و یا ضربه زدن به پیمان‌های زیست محیطی بین‌المللی باشند. در سوی دیگر، مخالفانشان گله‌مند بودند که وضع قانون‌ در مورد محیط زیست می‌توانست مانعی مستتر بر سر راه تجارت باشد. در این میان، پژوهشگران به بررسی مناقشه‌های تجاری مرتبط با محیط زیست پرداختند و رابطه میان سازمان‌های تجاری مانند سازمان تجارت جهانی و سازمان تجارت آزاد آمریکای شمالی را با پیمان‌های چندجانبه زیست محیطی مورد بررسی قرار دادند. در این بررسی‌ها رابطه میان تجارت، محیط زیست و توسعه زیر ذره‌بین قرار گرفت و مسائلی مانند تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی زنجیره‌های بین‌المللی تولید، توسعه کشاورزی و صنعتی مبتنی بر صادرات‌، نظام‌های مبتنی بر پرداخت یارانه‌ کشاورزی و انتقال ضایعات و صنایع آلاینده از کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیر مورد توجه ویژه قرار گرفتند.

همکاران
دیباچه
فهرست نشانه‌های اختصاری
فصل 1: تبارشناسی اقتصاد سیاسی نوین
فصل 2: الگو‌های سرمایه‌داری
دام‌های موجود در راه شکل‌گیری گونه‌های سرمایه‌داری
فراتر از تقسیم‌بندی‌های دوگانه
زیر سوال رفتن محوریت دولت‌-ملت
به سوی یک رویکرد تحلیلی جدید: پیش‌بینی سرمایه‌داری نو ترکیب
فصل 3: تاملی در برخی آموزه‌های به دست آمده طی یک دهه پژوهش درباره جهانی‌شدن
تداوم، تغییر و جهانی‌شدن سرمایه‌داری
جهانی‌شدن و سیاست اقتصاد جهانی
گوناگونی و پیچیدگی سیاست جهانی جدید: درس‌ها و محدودیت‌های دیدگاه‌های فمینیستی و پسااستعماری
امپراتوری و سیاست‌زدایی
جهانی‌شدن و امپریالیسم
فصل 4: اقتصاد سیاسی ‌محیط زیست، گذارهای فناورانه و دولت
مسائل و جریان‌ها
مدیریت گذار
فناوری، رشد و دولت
یادداشت‌ها
فصل 5: (معنای) جنسیت چه اهمیتی در اقتصاد سیاسی دارد؟
پیوستاری از پروژه‌های فمینیستی (هم‌پوشان و پیشرو) در خلق دانش
مرزهای ملی و مرزبندی‌های فروملی
موقعیت‌یابی مکان‌ها در شبکه جهانی مرزها
خارج کردن مفهوم مرز از حصارهای ملی
یادداشت‌ها
فصل 7: آن سوی منطقه‌گرایی «جدید»
نسل‌های مختلف منطقه‌گرایی: پیوستگی‌ها و ناپیوستگی‌ها
ابعاد، کنش‌گران و سطوح منطقه‌گرایی
منطقه‌گرایی و نظم جهانی
فصل 8: فرمانروایی سیاست؛ مطالعات توسعه و کشف دوباره علوم اجتماعی
نقاط عطف
هزاره نو و تولد دوباره علوم اجتماعی
فقر، امنیت و توسعه
نهادها، قدرت و سیاست
جمع‌بندی: از «اهمیت نهادها» تا «اهمیت سیاست»

نام کتابکتاب جستارهای بنیادی در باب اقتصاد سیاسی نوین
مترجممریم ذوالفقار روشن
ناشر چاپیانتشارات دنیای اقتصاد
شابک978-600-497-053-2
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
30000 ت - 3.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جستارهای بنیادی در باب اقتصاد سیاسی نوین

Armin Ghodsi
۱۳۹۹/۱/۷
کتاب مفیدی است و برای مطالعه دانشجویان رشته‌های علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و اقتصاد مفید است. بحثهای به‌روز و ترجمه‌ای روان دارد.

راهنمای مطالعه کتاب جستارهای بنیادی در باب اقتصاد سیاسی نوین

برای دریافت کتاب جستارهای بنیادی در باب اقتصاد سیاسی نوین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.