معرفی و دانلود کتاب سیاره‌شناسی (کائنات)

عکس جلد کتاب سیاره‌شناسی (کائنات)
12000 تومان - 1.49€

برای دانلود قانونی کتاب سیاره‌شناسی (کائنات) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سیاره‌شناسی (کائنات)

کتاب سیاره‌شناسی (کائنات) نوشتۀ همایون محمدی‌ها، اطلاعات مفید و جذابی درباره نجوم، کیهان‌شناسی و جهان هستی به ما می‌دهد. این کتاب، جلد اول مجموعه سیاره‌شناسی است.

همایون محمدی‌ها در این اثر، کائنات را بعنوان مجموعه جهان‌ها نام‌گذاری کرده و همچنین کیهان‌شناسی و نظریات متداول در این علم را، مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

سیاره‌شناسی علم مطالعه سیارات است. برای همه ما این سوالات مطرح شده است که جهان چیست و چگونه تشکیل شده و سرانجام آن چه خواهد شد که در کتاب سیاره‌شناسی (Planetary science)، تلاش شده به آن‌ها پاسخ داده شود. در اینجا تلاش شده تا با معرفی علم و روش علمی به تلاش بشریت در جواب به این سوالات از عصر باستان تا رنسانس و عهد حاضر نگاهی انداخته شود.

تلاش انسان برای درک ماهیت ماده و انرژی نیرو و همینطور تلاش او برای دستیابی به رمز پیدایش آتش جاودان در خورشید نمونه‌هایی از این تلاش بی‌وقفه بوده که تحت عنوان فیزیک یا فلسفه طبیعت می‌شناسیم. مطرح شدن ایده‌های نوینی همانند اصل عدم قطعیت و نسبیت در قرن بیستم باعث ایجاد یک دگرگوونی بنیادین در انسان در رابطه با مفاهیمی همانند زمان شده است و اینکه با کشف سیاهچاله‌ها که حتی نور نیز امکان گریز از آن را ندارد، انسان به درک شرایط بحرانی اولیه جهان نزدیکتر می‌شود.

بعلاوه در کتاب سیاره‌شناسی (کائنات)، مفهوم آگاهی و هوشمندی، تفاوت مابین حقیقت و واقعیت و همینطور مطالبی همانند هویت سازمانی و یا امکان ایجاد یک جهان نامتناهی از اجزای متناهی مورد بحث قرار گرفته است. در بخش‌هایی از این کتاب با بررسی مفاهیم انتزاعی و سرگرم کننده همانند سفر در زمان و یا اعداد فیبوناتچی تلاش شده تا برای خواننده مطالعه آن جذاب و سرگرم کننده شود. بدیهی است که در این اثر امکان جوابگویی به تمام سوالات و بررسی تمام مسائل کیهان‌شناسی وجود نداشته است.

در بخشی از کتاب سیاره‌شناسی (کائنات) می‌خوانیم:

یونانیان بر اساس میراث فرهنگی خود از گذشته، برای طبیعت یک نوع ماهیت انسانی قائل شده بطور نمونه علی‌رغم درک این واقعیت که اجسام در حین افتادن سرعت حرکتشان زیادتر می‌گردد برای توجیه این موضوع بر اساس سیستم فکری خود در رابطه با سقوط اجسام معتقد بودند که هر چه جسم به سطح زمین که تکیه گاه طبیعی‌اش می‌باشد، نزدیک‌تر باشد شادمانه‌تر حرکت کرده و شتاب می‌گیرد.

این ماهیت جان‌گرایانه نسبت به اشیا فیزیکی و پدیده‌ها باعث می‌شود که یونانیان بجای تمرکز در درک چگونگی رفتار طبیعت وارائه روش‌های علمی در رابطه با شناسایی و بررسی پدیده‌ها، با کمک یکسری نظریات تنها بر توجیه رفتار طبیعت تمرکز کنند. بطور نمونه، دستاوردهای فیثاغورت در زمینه موضوعاتی همانند قضیه معروف فیثاغورث مبنی بر آنکه تمام مثلث‌های عالم چه در آسمان شب مابین ستارگان و یا در مجسمه‌سازی و معماری همگی از یک اصل واحد تبعیت می‌کنند و یا ارائه روابط ریاضی اولیه مربوط به طول ریسمان‌های دستگاه‌های موسیقی در ایجاد صداهای مختلف باعث می‌شود که یونانیان با یک دید عرفانی خاص آن زمان یک مفهوم انتزاعی برای عدد قائل شوند. بطوریکه فلسفه فیثاغورثی متکی بر این فرض بوده که عدد صحیح مسبب ایجاد حالت‌های مختلف ماده و همینطور تغییر زندگی انسان می‌کردد. بطور نمونه، فیثاغورثیان معتقد بودند که حاملین زوج‌های عددی متحاربه با یکدیگر دوستی شدیدی خواهند داشت و حتی امروزه در بسیاری ازطالع بینی‌ها از این اعداد استفاده می‌کنند.

یکی از اولین پیشتازان این مکتب فکری یونان، تالس- Thales است. تالس مردی ثروتمند بود که در قرن ششم قبل از میلاد زندگی می‌کرد و بر اساس مشاهدات و تفکر خود به توجیه جهان بدون خدایان و نیروهای نا محدود آن‌ها می‌پردازد. در رابطه با او چنین روایت شده که در یکسال با پیشبینی آنکه محصول زیتون فراوانی در راه است، با انحصار کلیه دستگاه‌های روغن‌کشی ناحیه ثروت فراوانی را بدست می‌آورد. همچنین، پیشبینی یک کسوف و همینطور محاسبه ارتفاع یکی از اهرام مصر با سایه باعث شهرت او در عصر خود شده بود.

فصل 1: تصور ما از جهان
فصل 2: ماده و انرژی
فصل 3: عناصر و چرخه زندگی ستارگان
فصل 4: سیاهچاله
فصل 5: وحدت نیروها
فصل 6: آگاهی
واژه نامه
مراجع

نام کتابکتاب سیاره‌شناسی (کائنات)
ناشر چاپیانتشارات ماهواره
شابک978-600-459-445-5
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی
12000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سیاره‌شناسی (کائنات)

Malmador Gonzales
۱۴۰۰/۷/۳
باید حتما به جزئیات سیاره شناسی علاقه داشته باشید تا کتاب رو تا ته بخونید در کل منتظر یک کتاب جامع و خلاصه نباشید
فاطمه محمدی
بسیار آموزنده وجذاب
علیرضا علوی
۱۳۹۷/۱۲/۶
به به عاشق نجومم من😍

راهنمای مطالعه کتاب سیاره‌شناسی (کائنات)

برای دریافت کتاب سیاره‌شناسی (کائنات) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.