معرفی و دانلود کتاب مثل های ایرانی

عکس جلد کتاب مثل های ایرانی
قیمت:
16000 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مثل های ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مثل های ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مثل های ایرانی

فرهنگ عامه یا فولکلور تبلور اندیشه‌ها و تفکرات اقوام و ملت‌هاست که طی قرون متمادی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. ارزش‌های اخلاقی و رفتاری موجود در میان یک ملت بیش از هر چیزی در فولکلور آن انعکاس یافته است.

جستجوی اندیشه‌ها، آرزوها، عقاید و باورهای نسل‌ها از خلال مواد فولکلور و بررسی و تجزیه و تحلیل آن‌ها، مانند آن است که غبار زمان از رخسار یک اثر قدیمی و عتیقه‌ای ارزشمند بزداییم و با تأمل در نمادها و عناصر محتوایی آن، از طریق شناخت تفکرات و تصورات گذشته، در اقیانوس زمان غور نموده و به منظور آگاهی از پیدایی باورهای انسانی، در دل زمان دالانی به‌وجود آوریم.

بررسی و تحلیل مفاهیم ارزشی در مواد مختلف فولکلور اعم از قصه‌ها، اسطوره‌ها، افسانه‌ها، لالایی‌ها، مثل‌ها و غیره، ما را هر چه بیشتر با اخلاقیات و ارزش‌های ملت‌ها آشنا خواهد ساخت.

مثل‌ها ـ که به اشتباه ضرب‌المثل خوانده می‌شوند، در حالی که ضرب‌المثل به عربی یعنی مثل زدن ـ یکی از مهم‌ترین شاخه‌های ادبیات شفاهی و آئینه افکار، روحیات، آداب و عادات یک جامعه محسوب می‌شود. مثل‌های ملل مختلف نشان دهنده افکار و روحیات آنان است و روانشناسان اجتماعی و انسان‌شناسان می‌توانند با بررسی آن‌ها از خصوصیات روحی آن جامعه آگاهی یابند. در حقیقت بررسی و تحلیل مثل‌ها می‌تواند وسیله‌ای برای کالبدشکافی سلوک اجتماعی و عقاید جاری در جوامع و شناخت آن براساس نشانه‌های فرهنگی و علایم خارجی باشد.

بررسی و تفحص در امثال و حکم ملل مختلف همچنین این امر را روشن می‌سازد که اساس و پایه فرهنگ‌های جهانی و عناصر مهم تشکیل‌دهنده آن اغلب مفاهیم و مضامین مشترکی نظیر عدالت‌خواهی، راستی و درستی، خردمندی، قناعت، امانتداری، شجاعت و … است.

مثل به منزله واعظی شیرین سخن و ناصحی مهربان است که افراد ملت را با زبانی ساده و بیانی دلچسب و ملایم به پیروی اخلاق حسنه و ترک اعمال نکوهیده دعوت کرده، اخلاق و افکار آن‌ها را به بهترین ترتیبی تهذیب و تنویر می‌نماید.

واعظ و خطیب هر قدر شیرین بیان باشد، ممکن است وعظ و خطابه او در بعضی از شنوندگان تولید کسالت و ملال کند، لکن امثال از این نقص مبرا بوده، هر گوشی از شنیدن آن، لذت می‌برد و هیچکس از مطالعه آن خسته و دلتنگ نمی‌شود.

هر مثلی نتیجه تجارب و خلاصه افکار و آرای صدها بلکه هزاران انسان مجرب است که در قالب عبارتی مختصر و سلیس ریخته شده است. جای تردید نیست که اینگونه جمله‌ها و عبارات در اذهان عامه بیش از سایر انواع سخن است، چنانکه بارها اتفاق افتاده است که با گفتن یک مثل جنگ‌ها مبدل به صلح و کدورت‌ها تبدیل به صفا گردیده است.

فهرست مطالب کتاب

حروف الفبا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مثل های ایرانی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات ائلشن
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات104
زبانفارسی
شابک9789648880755
موضوع کتابکتاب‌های جملات قصار
قیمت نسخه الکترونیک
16000 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مثل های ایرانی

ندا ابوالفضلی
۱۳۹۴/۴/۱۴
بد نبود. من فکر میکردم مثلها با کاربردشان در کتاب آمده ولی متاسفانه فقط مثلها به تنهایی آمده بود.
امیرحسین حیدریان
۱۳۹۹/۶/۳۰
کتاب خوبی بود لذت بردم از خوندنش
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب مثل های ایرانی

برای دریافت کتاب مثل های ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.