معرفی و دانلود کتاب آینده اندیشی برای آینده نگاری اجتماعی

برای دانلود قانونی کتاب آینده اندیشی برای آینده نگاری اجتماعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آینده اندیشی برای آینده نگاری اجتماعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آینده اندیشی برای آینده نگاری اجتماعی

کتاب آینده اندیشی برای آینده نگاری اجتماعی نوشته‌ی ریچارد اسلاتر و مارکوس بوسی، شامل برخی از مفیدترین ویژگی‌‌‌های این حوزه‌ نوین برای استادان، دانشجویان و فعالان آن است و به نحوی طراحی شده که از میان فعالیت‌‌‌های انبوه آینده راهی نو ارائه دهد. مطالعه‌ی این کتاب بیش از هر گروه دیگری به آموزگاران توصیه می‌شود.

ریچارد اسلاتر (Richard Slaughter) و مارکوس بوسی (Marcus Bussey) در صفحات آغازین کتاب، مفاهیم کلیدی و مورد نیاز در طول مطالعه‌ی آن را توضیح می‌دهند. کتاب آینده اندیشی برای آینده نگاری اجتماعی (Futures thinking for social foresight) در ابتدای امر، آینده‌پژوهی را فعالیتی کاربردی می‌داند که فعالان این حوزه را با مسائل و دغدغه‌‌‌های آن مواجه کرده است.

همگی ما در زندگی روزمره خود، به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه با توجه به آینده کار می‌­کنیم. کار با آینده پیشرفتی نو محسوب می‌­شود و نیازمند مجموعه اطلاعات و دانشی مشخص (مفاهیم، ابزار‌‌ها و روش‌ها) است که امکان انجام کار مفید را روی فرایندهای اجتماعی برای ما فراهم می‌سازد. این فرایندها در لایه زیرین سطح به­ ظاهر ­ثابت واقعیت روزمره در جریان هستند. از این دید، آینده مانند یک پایه و اساس برای فعالیت زمان حال عمل می­‌کند.

ریچارد اسلاتر کیست؟

ریچارد ایاسلاتر آینده‌پژوه، نویسنده، ویراستار، آموزگار و مبتکری شناخته شده در سطح جهان است که در تمامی‌ سطوح آموزشی با سازمان‌های بسیاری در کشور‌‌های مختلف همکاری کرده است. او در حال حاضر مدیر سازمان آینده‌نگری بین‌المللی در باریسبین است. او طی سال‌‌‌های 1999 تا 2004 استاد آینده‌نگری در مؤسسه‌ آینده‌نگری استرالیا در دانشگاه سویینبرن در ملبورن بوده است. او در سال 1982 مدرک دکتری خود را در رشته آینده‌پژوهی از دانشگاه لنکستر اخذ کرد. وی تا کنون در زمینه پژوهش‌های آینده‌پژوهی، ابتکارات آموزشی، آینده‌نگری راهبردی و اجتماعی و همچنین شناسایی پایگاه دانشی برای آینده‌پژوهی، اعتبار جهانی به دست آورده است. او یکی از اعضای فدراسیون جهانی آینده‌پژوهی و یکی از اعضای متخصص انجمن جهانی آینده‌پژوهی است. وی طی سال‌‌های 2001 تا 2005 دبیرکل فدراسیون جهانی آینده‌پژوهی بوده است.

مارکوس بوسی را بیشتر بشناسیم

او تدریس گیتار کلاسیک را در سال 1975 آغاز کرد و در سال 1983 برای عملکرد عالی دانشگاهی در دانشگاه ملبورن، برنده جایزه دوایت شد. او از آن زمان تا کنون موضوعات متنوعی را در دبیرستان‌‌‌های شهری و ایالتی و مدارس کوچک در روستا‌‌ها تدریس کرده است. او در حال حاضر مشاور کالج آلکرینگا مونتسوری در بودریم کویینزلند و عضو هیئت مدیره‌ انجمن آموزگاران موسیقی کویینزلند سوزوکی است. او همچنین به توسعه‌ برنامه‌ دیپلم آموزش انسان‌دوستی نو کمک کرده است. هدف اصلی او، پایه­‌ریزی انجمن­‌های یادگیری از طریق تجربیات خلاقانه و فرهنگی در طراحی برنامه‌‌‌های درسی بوده است که کل خانواده را در برمی‌گیرد و اساس آن تعهد مستقیم آموزگاران به رضایت معنوی و خلاقانه‌ خودشان است. او فراتر از مسئولیت­‌های حرفه­‌ای، فعالیتش در قالب‌­های نوین آموزش انتقادی به‏ عنوان شکل گسترش ­یافته‌ یادگیری مبتنی بر آینده و انسان‌دوستی نوین است.

مارکوس در سال 1995 شروع به نوشتن تجربیات خود به ‏عنوان یک آموزگار کرد و بلافاصله با کار آینده‌پژوهانی چون ریچارد اسلاتر و سهیل عنایت‌الله پیوند خورد. او طی سال­‌های اخیر، بیش از 30 مقاله در نشریات، فصل‌هایی از کتاب‌‌ها و مدخل‏‌های فرهنگ‏نامه‌‌‌ها منتشر کرده است. او در حال حاضر در دانشگاه سانشاین کوست، در کویینزلند استرالیا، مشغول به پژوهش در حوزه رساله دکترای خود با عنوان آینده‌ آموزش انتقادی است و در همان‌جا تدریس نیز می‌کند.

در بخشی از کتاب آینده اندیشی برای آینده نگاری اجتماعی می‌خوانیم:

در فرهنگ غرب، علیرغم ادعا‌‌های زیادی که وجود دارد، همچنان افراد از بسیاری از انگاره‌‌‌های محسوس و واقعی درباره‌ آینده استفاده نمی‌کنند. به نظر می‌رسد که ما به­ جای آینده، تمامی فکر و ذکر خود را مشغول گذشته و حال کرده‌­ایم. با توجه به موقعیت خطرناک سیستم جهانی، حذف آینده رفتاری به مراتب عجیب محسوب می­شود. آینده را بیشتر «فضایی خالی» می‌بینند، و یا اگر به آینده بیاندیشند، برای آن‌ها سرشار از تصاویر به ­ظاهر قانع­ کننده اما بی‌اهمیت از رسانه‌‌‌های جمعی خواهد بود. اگر از بیشتر مردم معنای «آینده‌پژوهی» را جویا شوید، اغلب به پیش‌بینی یا بازار آینده اشاره می‌کنند. پشت این موارد کلیشه‌‌‌ مطرح­ شده، کمبود اساسی درک ما از آینده و نوع پژوهش درباره‌ آن نهفته است. تصور بسیاری بر این است: از آنجایی که آینده هنوز اتفاق نیفتاده، مطالعه آن غیرممکن است. در صورتی­که این تصور کاملاً اشتباه است.

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ نویسندگان
پیشگفتار
مقدمه
بخش اول طرح کلی بررسی‏‌های آینده‌پژوهی – مفاهیم کلیدی
سواد آینده‌پژوهی و آینده‌نگری اجتماعی
نتیجه‌گیری 
نتیجه‌گیری 
بخش دوم بافتار و کاربرد‌‌ها 
چهار بافتار بررسی‌های آینده‌پژوهی
نتیجه‌گیری 
نتیجه‌گیری 
بخش سوم مفاهیم آینده‌پژوهی و فنون مرتبط
کار با زمان
نتیجه‌گیری 
نتیجه‌گیری 
بخش چهارم روش‌ها 
نتیجه‌گیری 
بخش پنجم تفکر آینده‌نگرانه برای آینده‌نگری اجتماعی
سواد آینده‌پژوهی و آینده‌نگری
نتیجه‏‌گیری 
نتیجه‌گیری 
مراجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آینده اندیشی برای آینده نگاری اجتماعی
نویسنده،
مترجممجید کمالو، عبدالرحیم پدرام
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی تهران
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات284
زبانفارسی
شابک978-622-6885-14-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک
22500 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آینده اندیشی برای آینده نگاری اجتماعی

sajjad sanjeri
۱۳۹۹/۸/۴
سلام. کتای مفید و خواندنی هست. برا ورود به مباحث اینده پژوهی لازمه که مطالعه بشه.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب آینده اندیشی برای آینده نگاری اجتماعی

برای دریافت کتاب آینده اندیشی برای آینده نگاری اجتماعی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.