معرفی و دانلود کتاب دوره سواد رسانه‌ای در کشورهای در حال توسعه (ترکیه)

عکس جلد کتاب دوره سواد رسانه‌ای در کشورهای در حال توسعه (ترکیه)
قیمت:
15000 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دوره سواد رسانه‌ای در کشورهای در حال توسعه (ترکیه) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دوره سواد رسانه‌ای در کشورهای در حال توسعه (ترکیه) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دوره سواد رسانه‌ای در کشورهای در حال توسعه (ترکیه)

کتاب دوره سواد رسانه‌ای در کشورهای در حال توسعه (ترکیه) نوشتۀ حنیفی کرت، با دیدگاهی انتقادی که عموماً در مطالعات ارتباطات وجود دارد، به رسانه‌های تدوین شده‌ای که در درس سواد رسانه‌ای دورۀ متوسطه در کشور ترکیه آموزش داده می‌شود، می‌پردازد و راهنمایی برای معلمان به شمار می‌رود.

امروزه که رسانه‌های جمعی در تمام بخش‌های زندگی ما گسترده و اثرگذار شده‌اند، اهمیت سواد رسانه‌ای در جهان و در کشورهای در حال توسعه مانند ترکیه افزایش یافته است. رسانه نه تنها با استفاده از فناوری‌های ارتباطی، در حال ارتقای حوزۀ فعالیت خود می‌باشد؛ بلکه شروع به توزیع اطلاعات متنوع و بیش از اندازه‌ای نموده است.

درس سواد رسانه‌ای که قرار است کارکردهایی مانند دستیابی به "حقیقت" با تجزیه و تحلیل اطلاعات رسیده از میان این اطلاعات بیش ‌از اندازه و ارزیابی آن‌ها داشته باشد، وارد برنامه درسی دانشکدۀ ارتباطات در ترکیه نیز شده و ارائۀ آن به‌ عنوان درس اختیاری در برنامۀ درسی دورۀ متوسطه، از سال تحصیلی 2008-2007 آغاز شده است. حنیفی کرت (Hanifi Kurt) در کتاب دوره سواد رسانه‌ای در کشورهای در حال توسعه (ترکیه) (Acritical Review to the Media which Constructed in Media Literary Course in Secondary Education)، به بررسی مفاهیم این درس می‌پردازد.

می‌توان گفت سواد رسانه‌ای که هدفش افزایش دانش و آگاهی افراد نسبت به محتوای رسانه است و تأثیرش به تدریج و با افزایش توسعۀ تکنولوژی‌های رسانه‌های جمعی شناخته می‌شود، دو کارکرد مهم دارد. اول، توسعۀ دیدگاه انتقادی افراد در برابر محتوای رسانه‌ای که فرد را غنی می‌سازد و مجهز به توانایی و دانش برای فیلتر پیام‌ها می‌کند؛ مورد دوم، کسب توانایی انتقال پیام به دیگران با تولید رسانه‌ای خود فرد است.

این می‌تواند بیانگر موقعیت‌های نشانگر انتقاد به عنوان نتیجه فقدان رسانه و عدم پردازش در روش خواسته شده حال حاضر باشد؛ بنابراین، باید تأکید شود که این موقعیتی قابل فهم از مقدمه مفهوم سواد رسانه‌ای است و مرتباً توسط نظریه‌های انتقادی رسانه به آن اشاره شده است. در ترکیه، وقتی روش‌های دورۀ سواد رسانه‌ای را که در آموزش متوسطه آموخته می‌شود در نظر می‌گیریم، می‌بینیم اطلاعات ارائه شده، اقتباس از اجرای ارزش‌های موجود است، که کودکان را حفاظت و پیشگیری می‌کند.

در بخشی از کتاب دوره سواد رسانه‌ای در کشورهای در حال توسعه (ترکیه) می‌خوانیم:

امروزه، سواد رسانه‌ای با مفهوم انتقادی برگرفته شده از رسانه‌ای مطرح شده که خود مولد واقعی این رشته، موقعیت اجتماعی و کیفیت محتوای تولید شده آن است. دیدگاه انتقادی به رسانه به طور کلی کسب رضایت صاحبان سرمایه‌های کلان در بازارهای اقتصادی از متون رسانه‌ای فرض می‌شود که موجودیت آن‌ها، حقانیت آن‌ها و پس از آن طبقه‌های غالب و تابع طبقات وابسته در جامعه را بازتولید می‌کنند (بینارک و بک، 2010:47)؛ بنابراین، همان‌طور که تئوری‌های رسانه‌ای لیبرال مدعی هستند، رسانه، که فاصله مساوی با همه طبقات اجتماعی دارد و حوزه‌ای نیست که کلیه طبقات خود را در آن ابراز کنند، خود را مانند یک ابزار ایدئولوژیکی می‌بیند که تحت کنترل طبقه حاکم جامعه است.

مخاطبان/مشتریانی که پیام‌های منتشر شده رسانه را که تحت کنترل طبقه حاکم است را دریافت می‌کنند، می‌توانند این پیام‌ها را به روش‌های متنوعی، بسته به تجارب متفاوتی که در زندگی دارند، تفسیر کنند. به هر حال تولید معنی از این متون، کار مخاطبان/مشتریان است؛ این امر این حقیقت را از بین نمی‌برد که متون رسانه‌ای درون ساختار نهادی روابط بازار تولید می‌شوند (بینارک و بک، 2010:47-48).

در این شرایط سواد رسانه‌ای انتقادی برای ایستادن در برابر تغییر، اطلاعات غلط و آگاهی ناصحیح از رسانه ضروری است؛ آگاهی که با توجه به ماهیتش واقعیت را به همه روش‌های (موجود) منتقل نمی‌کند، بلکه آن را با شکل‌دهی/ساخت بازتاب واقعیت در درون خود انتقال می‌دهد. اکنون، مسئله مهم (توجه به) مزایای رسانه به عنوان یک وسیله آموزشی یا آموزش فنی آن نیست، بلکه ممکن است ثبات ساختار یا مدل دموکراتیک و هوشیاری مشارکتی در مقابل ذات مداخله‌گر رسانه مدنظر باشد.

فهرست مطالب کتاب

پپیشگفتار
مقدمه
توسعه سواد رسانه‌ای در ترکیه و جهان
مفهوم سواد رسانه‌ای
ضرورت سواد رسانه‌ای
سواد رسانه‌ای انتقادی
دیدگاه انتقادی به "رسانه" در سواد رسانه‌ای
رسانۀ ساخته‌شده در کتاب راهنمای معلمان دورۀ سواد رسانه‌ای
نتیجه‌گیری
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دوره سواد رسانه‌ای در کشورهای در حال توسعه (ترکیه)
نویسنده
مترجممریم حق شناس، محدثه عقبایی
ناشر چاپیانتشارات پشتیبان
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات46
زبانفارسی
شابک978-622-6198-79-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک
15000 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دوره سواد رسانه‌ای در کشورهای در حال توسعه (ترکیه)

سجاد صیدی
۱۳۹۸/۱/۳
امروزه تاثیر گذاری رسانه بر زندگی هیچکس پوشیده نیست، و اگر بدون آگاهی وارد این فضا شد حتما ضربه می‌خوریم.
این کتاب هم آسیب‌های رسانه و راهکارهای جلوگیری از این آسیب‌ها را پیش روی خواننده میگذارد.
بهترین کتاب درمورد رسانه میباشد. دوستان حتما مطالعه کنید.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب دوره سواد رسانه‌ای در کشورهای در حال توسعه (ترکیه)

برای دریافت کتاب دوره سواد رسانه‌ای در کشورهای در حال توسعه (ترکیه) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.