معرفی و دانلود کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش: نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی - جلد اول

عکس جلد کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش: نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی - جلد اول
قیمت:
17000 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش: نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش: نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش: نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی - جلد اول

افسانه نجم آبادی در کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش: نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی - جلد اول، ماجرای دگرگونی امور جنسیتی و امیال جنسی را در دوران قاجار روایت می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه ایران در مواجهه با غرب در قالب مفاهیمی چون ملت، تمایلات جنسی، وطن و علم دگرگون شده است.

کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش (Women with mustaches and men without beards) برای کسانیکه علاقه‌مند به حوزه جنسیت و تاریخ‌نگاری هستند، بسیار آشناست. کتابی به قلم افسانه نجم‌آبادی (Afsaneh Najmabadi) که برای نخستین بار در سال 2005 میلادی منتشر شد و آنچه شما را در عمق کتاب فرو می‌برد و پشت خطوطش گرفتار می‌کند، حجم بی‌شمار داده‌های تاریخی و پیچیدگی تحلیل‌های نظری نویسنده است.

نجم‌آبادی در این کتاب به آثار برجای مانده دوران قاجار پرداخته است. او سفرنامه‌ها و زندگی‌نامه‌ها، پارچه‌نویسی‌ها، اشعار، رمان‌های فارسی، نمادهای ضرب شده بر روی سکه‌ها و... را روایت می‌کند: روایتی تاریخی از سرگذشت ایران، که گفتمان رسمی از تاریخ جنسیت ایران را با پرسش‌هایی جدی روبه‌رو می‌کند.

کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش با مستندات دقیق، به هم جنس‌گرایی مردان ایرانی در دوره قاجار و پیش از آن، به صورت مسئله‌ای عادی در جامعه پرداخته است و نشان می‌دهد که این مسئله باعث تنهایی و گوشه‌نشینی زنان شده بود. در نظر مردان، زنان تنها جنسیتی برای تولید مثل بودند و عشق حتی در ادبیات و هنر هم برای مردان بی‌ریش که سمبل زیبایی و کمال بودند در نظر گرفته می‌شد. پس از اینکه ارتباطات بین ایران و اروپا از اواسط قرن 19 قوی‌تر شد، تغییرات در هنجارهای جنسی هم صورت گرفت.

نجم‌آبادی نشان می‌دهد چگونه مواجهۀ ما با فرنگیان نه تنها زندگی روزمرۀ ما را متحول، بلکه فهم ما را از گذشته دگرگون کرد. پس بیراه نیست اگر بگوییم یکی از اهداف مؤلف به چالش کشیدن شیوه‌های خاص روایت تاریخی و ارائۀ روایتی بدیل از تاریخ جنسیت در دوران قاجار است.

تألیف زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش بر دو پایه استوار است؛ نخست فکت‌های تاریخی و دوم نظریه‌های علوم انسانی. به بیان دیگر هرگز امکان مواجهۀ بی‌واسطه با داده‌های تاریخی وجود ندارد. در این کتاب، افسانه نجم آبادی با چشمانی مسلح و با دانش آکادمیک، داده‌های تاریخی را کنار یکدیگر می‌چیند. سوار شدن این علوم بر تاریخ، گویای واقعیتی بسیار درس‌آموز است؛ گذشته نه فقط با یافتن قطعاتی از تاریخ کشف می‌شود، بلکه از خلال نظریات و مفاهیم نو باز صورت‌بندی می‌شود.

با خواندن روایت تاریخی زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش، آنچه که شما از احساسات و امیال طبیعی می‌پنداشتید به‌ یکباره به زیر سؤال می‌رود. کتاب حاضر این رازی را افشا می‌کند که آنچه طبیعی می‌پندارید تنها در مقطعی از تاریخ «طبیعی‌سازی» شده است.

افسانه نجم‌آبادی یک مورخ ایرانی و آمریکایی و نظریه پرداز جنسیت است. او استاد تاریخ و مطالعات زنان، جنسیت و مسائل جنسی در دانشگاه هاروارد است. در حال حاضر وی ریاست کمیته درجات مطالعات زنان و جنسیت را بر عهده دارد. وی همچنین در شش جلد سر دبیر فرهنگ جامع زنان و فرهنگ‌های اسلامی است.

(فایل کتاب در تاریخ 1400/02/21 جایگزین شده است.)

در بخشی از کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش: نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی می‌خوانیم:

باغ‌های تصویر شده در نقاشی‌ها و شعر فارسی، مملو از حور و به‌ ویژه غلمان (و نیز امرد و ساده، یعنی مردان بی‌ریش جوان و زیبا) است که اغلب در لباس ساقی به تصویر درمی‌آیند (Meisami, 1985). امروزه به‌ جای این شخصیت‌ها بیشتر از واژه «پسر‌بچه» و به‌ جای امردپرستی از «بچه‌ دوست» استفاده می‌شود. من از به ‌کار بردن این لفظ به خاطر ارتباط نزدیکش با مفهوم متأخر پدوفیلیا و نیز فهم ما از واژه «پسر» همچون بچه، خودداری می‌کنم.

در فرهنگ همجنس‌ دوستی مردان ایرانی در پیش از مدرنیته و اوایل آن، واژه امرد اغلب به مرد جوانی در معنای امروزی واژه نوجوان اشاره داشت که اگرچه می‌توانست حتی در اوایل دهه دوم عمرش باشد، ولی تنها تا زمانی امرد محسوب می‌شد که ریشش به طور کامل قابل رؤیت نباشد. درواقع، زیباترین حالت یک نوجوان، زمانی بود که اولین نشانه‌های رویش سبیل (نوخط) در او پدیدار شده و هنوز موهای صورتش به‌تمامی رشد نکرده است (پروسه‌ای که می‌توانست چندین سال به طول بینجامد). همچنین، رویش سبیل (خط) را می‌توان آغازی بر یک پایان دانست: پایان تدریجی جایگاه فرد در مقام ابژه میل جنسی مردان بزرگسال و حرکتش به سوی بلوغ مردانه. این امر آغاز از دست دادن معشوق‌های نوجوان هم محسوب می‌شد. میثمی بر اساس تحقیقات خود می‌نویسد: «نقطه محوری (لذت‌جویی نابی که اشعار فارسی سده‌های میانه برمی‌انگیخت) بر معشوق نیست بلکه بر عاشق است، بر کسی که به محبوبش می‌نگرد». میثمی اشاره می‌کند که بهشت / باغ در شعر سده‌های میانی «نمادی از سعادت و خوشبختی از‌ دست رفته یا مورد انتظار است»). نوخط به طور همزمان هم خواستنی‌ترین فرد بود و هم شخصیتی بود که به‌زودی دولتش به‌سر می‌آمد. اولین نشانه‌های سبیل را مهرگیاه نیز می‌خواندند. در معنای لغوی کلمه، «مهرگیاه» یا «افزایش‌دهنده محبت»، استعاره دقیقی از فصل مشترک بین باغ و بدن است. مهرگیاه نوعی گیاه با کاربرد پزشکی است که میزان زیادش می‌تواند کشنده باشد؛ بسیار شبیه عشق به نوجوان نورسته و گستاخی که موضوع اصلی اشعار درد و رنج شاعران بود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
بخش یکم: زیبایی، عشق و سکسوالیته
فصل یکم: اوایل دوران قاجاریه
مردان، امردان و زنان
فصل دوم: تحولات قرن نوزدهم
جام شراب سرنوشت‌ساز و ایمان‌برانداز
اثرات دگرجنس‌خواهی هنجاری
عنوان فصل‌های بخش دوم
کتابنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش: نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی - جلد اول
نویسنده
مترجمآتنا کامل، ایمان واقفی
ناشر چاپیانتشارات تیسا
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات150
زبانفارسی
شابک978-600-7683-65-1
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک
17000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش: نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی - جلد اول

مینا ر
۱۳۹۸/۷/۲۴
برای کسایی که به تاریخ و اطلاعات راجع به نوع روابط جنسی در گذشته علاقه مندن منبع خوبیه
توی این کتاب معشوق و سرگذشت و تحولات روابط جنسی در دوره قاجار بررسی شده که از نقاشی‌ها و منابع گذشته تاریخی گرفته شده..... برای من به شخصه اطلاعات جدیدی بود
شیوا فندرسکی
۱۳۹۹/۲/۲۹
به نظر من چند تا نکته واقعا جالب گفته ولی خیلی توضیحات غیرلازم درباره شون داده و هم اینکه ترجمه ش روان نیست. و اینکه انگار محتواش در اصل تا صفحه ۶۰ و خرده ایه. و بعدش کلا فهرست و ایناست
میسرا امیری
۱۳۹۹/۴/۳۱
عنوان کتاب به شدت انگیزش لازم را برای خواندن ان میسر میکند اطلاعات خوبی را در ارتباط با تاریخ جنسیت به خصوص در زمانی که به شدت جامعه ایرانی بسته است در اختیارمان میگذارد.
Rsol Mosvi Mosvi
۱۳۹۹/۱۰/۱۹
ترجمه کتاب چنگی به دل نمیزند جملات از هم گسسته بودن آدم نمیتونه خوب نتایج جمع بندی کنه آنطور که معرفی کتاب گویا بود متن کتاب نبود!
mahdie Hsni
۱۳۹۹/۱/۲۰
با توجه به محتوای تاریخ جنسی و جنسیتی درباره ایران میشه مطالب جالب و جدیدی بود. کاش کل کتاب ترجمه بشه و در دسترس قرار بگیره.
علی مرکبی
۱۳۹۸/۱۲/۱۴
حدود دو سوم از تعداد صفحات، لیست منابع و پاورقی‌های کتاب است!! محتوای کتاب هر چند که بسیار کم بود اما بسیار جالب و کاملا مستند بود.
Zahra Zare
۱۴۰۲/۶/۲۵
موضوع کتاب بسیار برای من جدید بود و با تحقیقات این کتاب نوشته شده
Asma
۱۴۰۲/۱/۹
حیف اکثرش لیسته وگرنه واقعن کتاب خوبی بود برای مطالعه اطلاعاتش خیلی خوب بود
ماجد
۱۴۰۱/۸/۲۸
سلام کتاب خوبی هست ولی باید این مسائل رو از دوره‌ی صفویه شروعکرد... غلام بچه
Zmoghani
۱۴۰۱/۴/۲۳
اطلاعات عالی و دست اول. البته متن واقعا سنگین بود ولی همه مطالب مستند بود.
صبا جوادی
۱۳۹۹/۹/۱۴
کاش زودتر جلد دومش ترجمه بشه. 🌹
Soheil Sabaghian
۱۳۹۹/۱۰/۱۳
تبعیض جنسی راعیان می‌کند
رضا مهدی نژاد
۱۳۹۹/۴/۲۲
صفحات کتاب ناقص است
عفت کاظمی
۱۴۰۰/۶/۲۸
سلام کتاب بسیار خوبی هست که اطلاعات انسان رو در مورد گذشته افزایش داده و با دید و زاویه جدیدی که بصورت تحلیل جنسیتی به رشته تحریر دراورده خیلی ابعاد رو برا انسان روشن میکند. کاش جلد دوم رو هم میتونستم مطالعه کنم این کتاب برا بنده که در حوزه مطالعات زنان دارم مطالعه میکنم خیلی خوب هست.
مشاهده همه نظرات 14

راهنمای مطالعه کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش: نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی - جلد اول

برای دریافت کتاب زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش: نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.