معرفی و دانلود کتاب صوتی سمفونی مردگان

عکس جلد کتاب صوتی سمفونی مردگان
قیمت:
۱۰۴۰۰۰ 72800 تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سمفونی مردگان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سمفونی مردگان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی سمفونی مردگان

کتاب صوتی سمفونی مردگان اثر تکرار نشدنی عباس معروفی را با صدای حسین پاکدل بشنوید. این رمان ستوده شده در سال 2001 برنده‌ی جایزه‌ی سال بنیاد ادبی فلسفی «سور کامپ» شده است.

رمان سمفونی مردگان (Symphony of the Dead)، اثری فوق‌العاده زیبا، تراژیک و غم‌انگیز است، که هر چقدر آن را بخوانید جذابتر می‌شود. عباس معروفی (Abbas Maroufi) نویسنده و روزنامه نگار برجسته‌ی معاصر ایرانی با تلاش چهار ساله و هفت ماهه‌ی خود برای خلق این اثر توانسته جوایز مهم و مطرح ادبی را در داخل و خارج از کشور به ارمغان بیاورد.

این رمان حکایت شوربختی مردمانی است که مرگی مدام را بر دوش می‌کشند و در جنون ادامه می‌یابند.

نوع روایت معروفی در سمفونی مردگان منحصر به فرد است. راوی داستان چندین بار عوض می‌شود و هر بار داستان از دید یک شخص متفاوت بیان می‌شود. شخصیت اصلی داستان سمفونی مردگان آیدین است. یک پسر روشنفکر، شاعر، بسیار فعال و رادیکال که در یک خانواده به شدت سنتی و پدرسالار زندگی می‌کند.

آیدین با پدر سنتی خود در تقابل قرار می‌گیرد. روشنفکری که می‌خواهد از بند قضا و قدر رها شود و خود مهار زندگی را به دست بگیرد. انسانی که نمی‌خواهد شغل بده و بستان تاجری پدر را پیشه کند و می‌خواهد در تهران درس بخواند تا شاعری آزاد از قید تعصب یا تحجر مذاهب شود. اما پدر از ترس این تغییرات مانع پسر می‌شود و پسر کوچک اورهان هم که به مانند پدر فکر می‌کند مانع از این تغییرات می‌شود. هرچند پدر دید تنگ‌نظرانه اما مهربان دارد اما برادر آیدین، اورهان گرفتار فرصت‌طلبی شده است و می‌خواهد همه اموال را به تصاحب خود درآورد. حسادت و زیاده‌خواهی فرصت اندیشیدن به دنیایی دیگر را به اورهان نمی‌دهد و علی‌رغم سفارش پدر برای تقسیم اموال به مساوات، اورهان برادرکشی می‌کند. درست به مانند قابیل که هابیل را کشت. مضمون اصلی رمان سمفونی مردگان در اصل برادرکشی است و معروفی نویسنده داستان، رمان سمفونی مردگان را با مقدمه داستان قابیل و هابیل شروع می‌کند.

باید گفت جریان سیال ذهن و فضای غم انگیز و تراژیک داستان و پردازش ماهرانه‌ی نویسنده در سرتاسر قصه باعث شده تا کتابی جذاب خلق شود که بر هر مخاطب و دوستدار ادبیات در جای جای دنیا خواندنش را امری ضروری می‌کند. هر کدام از اعضای خانواده نماد و نماینده‌ای از قشر و طبقه‌ای از جامعه است که خلق و خوی متفاوت هر کدام از آنان و قرار گرفتنشان در شرایطی خاص مخاطب را به چالشی عمیق می‌کشاند تا رفتار هر کدام از آنان را در ذهنش مرور کند و با تک تک این شخصیت‌ها همذات پنداری کند، چرا که مخاطب در همان جایی زیست کرده که نویسنده و تمام شخصیت‌های داستانش در آن شکل گرفته‌اند و گویی که تجربه‌ای مشترک را برای هم بازگو می‌کنند.

از کتاب سمفونی مردگان در حدود نیم میلیون نسخه به فروش رفته و این کتاب به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، ترکی، استانبولی ترکی آذری و کردی ترجمه شده است.

جملاتی زیبا از متن کتاب سمفونی مردگان:

- چشم دوخته بود به راه رفتن یک زن و مرد. مثل این که ذهنش را راه می‌برد. وقتی آن‌ها به کوچه‌ای پیچیدند.
گفت: چیزهایی که توی عتیقه فروشی هست تاریخ کشف ندارد. اگر هم داشته باشد اعتباری ندارد. ولی عشق لحظه کشف دارد. نمی‌شود فراموشش کرد. حتی اگر آن عشق تمام شده باشد. از یادآوری لحظه کشفش مثل زخم تازه خون می‌آید. تا یادش می‌افتی مثل این که همان موقع خودت با کارد زده‌ای توی قلب خودت.

- دکتر گفت: مریض کدام یکی‌تان است؟
با دست به آیدین اشاره کردم و نشستم.
دکتر گفت: چه‌اش هست؟
گفتم: توی سرش بازار مسگرهاست، توی دلش رخت می‌شورند، توی پاهاش سیم می‌کشند.
دکترگفت: ببرش دیوانه خانه

- وقتی آدم یک نفر را دوست داشته باشد بیشتر تنهاست.
چون نمی‌تواند به هیچ کس جز به همان آدم بگوید که چه احساسی دارد؛
و اگر آن آدم کسی باشد که تو را به سکوت تشویق می‌کند. تنهایی تو کامل می‌شود.

- عشق را باید با تمام گستردگی‌اش پذیرفت، تنها در جسم نمی‌توان پیداش کرد، بلکه در جسم و روح و هوا. در آینه، در خواب، در نفس کشیدن‌ها انگار به ریه می‌رود، و آدم مدام احساس می‌کند که دارد بزرگ می‌شود.

- همه این حرف‌ها احساس واقعیم بود. هنوز هم هست. اما پیش از اینکه گرفتار تو بشوم باید بروم. باید شوق را توی دلم بکشم، باید عشق را توی دلم سر ببرم.

- بعد از مرگ آیدا زندگی ما مثل بهمن بزرگی از برف در سراشیبی دره‌ی مرگ فرو می‌غلتید، و هیچ‌کس نمی‌توانست یا نمی‌خواست جلوش را بگیرد.

- به‌روزهای اندوه باری بیاندیش که تسلیم‌شدگی را نفرین خواهی کرد، به روزهای ملال، و به روزهایی که هزار نفرین حتی لحظه‌ای را برنمی‌گرداند.

- آدمیزاد باید بگوید آب، و بخورد. بگوید نفس، و بکشد. وگرنه مرده است.

- دنیا بی‌ارزش نیست. فقط انسانی زندگی کردن خیلی سخت است.

- تنهایی را فقط در شلوغی می‌توان حس کرد.

- مردم پشت خدا هم حرف می‌زنند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه 1
نمونه 2
نمونه 3
نمونه 4
نمونه 5
5 دقیقه
موومان یکم
25 دقیقه
موومان یکم - بخش اول - قسمت اول
27 دقیقه
موومان یکم - بخش اول - قسمت دوم
18 دقیقه
موومان یکم - بخش اول - قسمت سوم
17 دقیقه
موومان یکم - بخش اول - قسمت چهارم
14 دقیقه
موومان یکم - بخش اول - قسمت پنجم
27 دقیقه
موومان یکم - بخش اول - قسمت ششم
26 دقیقه
موومان یکم - بخش اول - قسمت هفتم
28 دقیقه
موومان یکم - بخش اول - قسمت هشتم
22 دقیقه
موومان دوم - بخش اول - قسمت اول
5 دقیقه
موومان دوم - بخش اول - قسمت دوم
23 دقیقه
موومان دوم - بخش دوم - قسمت اول
20 دقیقه
موومان دوم - بخش دوم - قسمت دوم
22 دقیقه
موومان دوم - بخش سوم
22 دقیقه
موومان دوم - بخش چهارم
23 دقیقه
موومان دوم - بخش پنجم
17 دقیقه
موومان دوم - بخش ششم
16 دقیقه
موومان دوم - بخش هفتم
16 دقیقه
موومان دوم - بخش هشتم
11 دقیقه
موومان دوم - بخش نهم
19 دقیقه
موومان دوم - بخش دهم
16 دقیقه
موومان دوم - بخش یازدهم
25 دقیقه
موومان دوم - بخش دوازدهم
29 دقیقه
موومان دوم - بخش سیزدهم
12 دقیقه
موومان دوم - بخش چهاردهم - قسمت اول
22 دقیقه
موومان دوم - بخش چهاردهم - قسمت اول
14 دقیقه
موومان دوم - بخش پانزدهم
17 دقیقه
موومان سوم - بخش اول
28 دقیقه
موومان سوم - بخش دوم
9 دقیقه
موومان سوم - بخش سوم
16 دقیقه
موومان سوم - بخش چهارم
23 دقیقه
موومان سوم - بخش پنجم
11 دقیقه
موومان سوم - بخش ششم
28 دقیقه
موومان چهارم
24 دقیقه
موومان یکم - بخش دوم - قسمت اول
31 دقیقه
موومان یکم - بخش دوم - قسمت دوم
31 دقیقه
موومان یکم - بخش دوم - قسمت سوم
30 دقیقه
موومان یکم - بخش دوم - قسمت چهارم
17 دقیقه
موومان یکم - بخش دوم - قسمت پنجم
22 دقیقه
موومان یکم - بخش دوم - قسمت ششم
23 دقیقه
موومان یکم - بخش دوم - قسمت هفتم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی سمفونی مردگان
نویسنده
راویحسین پاکدل
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابMP3
مدت۱۳ ساعت و ۵۲ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی
۱۰۴۰۰۰ 72800 ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی سمفونی مردگان

kryctal Kry
۱۳۹۷/۶/۳
سلام توصیه میکنم اگه میخواهید یک کتاب رو بخونید حتما ابتدا جزییات کتاب و بعد دیدگاه‌های دوستان رو مطالعه بفرمایید من همیشه از خوندن داستان‌ها ورمان‌های غرب و خارج ایران بخصوص روسیه به وجد میام اما ادبیات ایران رو هم خیلی دوس دارم و وقتی این کتاب رو خوندم به جرات میتونم بگم که احساس کردم که دارم به کتابی سبک رمان خارجی میخونم اما توصیه من این است این کتاب رمانی است بسیار غم انگیز و تاثر اور و دوستانی که شرایط روحیشون خوب نیست بهتره که نخونند من خودم روحیه حساسی دارم و بارها درحین خوندنش گریه کردم ومدتی بعد خوندش هم بهش فکر میکردم وتحت تاثیرش قرار گرفتم و حالت غریب و فسرده‌ای داشتم
دوشخصیت کاملا متفاوت داره ایدین پسری هست دلسوز و ساده که دوس داره دنبال ادبیات و شعر بره و زندگیشو اونجور که خودش میخواد بسازه در مقابل اورهان شخصیتی فرصت طلب و پول پرست ونسخه‌ی پدرش و شخصیتی که اکثر مخاطب‌ها از رمان واقعاان را حس میکنند بی‌رحم بودن بسیار این پسر هست وشکنجه‌های بی‌رحمانه‌ای که سر ایدین میاره و واقعا من میگم من تا اینجای زندگیم بی‌رحم تر از این‌ها ندیدم وقتی برادرش یوسف رو چطور سربنیست میکنه شدت بی‌رحمیش نمایش داده میشه ومن روحم ازار می‌رفت وقتی اینها رو میخوندم و بعد اینکه رمان رو تموم کردم چشامو بستم و گفتم‌ای کاش نمیخوندم
راضیه حقیقی
۱۴۰۱/۱۱/۲
داستان بسیار غم انگیزی که هربار کتابش رو خوندم متوجه نشدم تا اینکه با نسخه صوتی تازه متوجه شدم که داستان چی هست و چی میخواد بگه، در هر خط داستان رد پای شوم مذهب رو دیدم که فرقی نمیکنه مسافر چه ایامی باشی، این مذهب و تقلید کورکوزانه هست که از تو یه انسان بی اندیشه و بی تدبیر میسازه که نه تنها خودت و رو بلکه ممکنه حتی عزیزانت رو به نافرجامی‌و ناکامی سیاهی بکشونه. دقیقن مثل پدر داستان که می‌بینیم چجوری باعث متلاشی شدن خانوادش میشه. گاهی بعضی صحنه‌های داستان رو زندگی کردیم، گاهی چقدر شبیه آیدین بودیم و هستیم و گاهی حتی دلم برای اورهان سوخت و وقتی خودم و جای اون میذاشتم چقدر بهش حق می‌دادم، دنیای سیاه کینه و نفرت و انتقام و زیاده خواهی که تخم اونها رو پدر و مادر در کودکی کاشته بودند و طبیعی بود که در بزرگسالی از اورهان این شخص رو بسازه. چیزی که به من شاهکار بودن داستان رو ثابت کرد، قسمت‌های آخر داستانه که از زبان اورهان روایت میشه، اورهانی که باعث میشه تا خواننده تا اونجا ازش متنفر باشه و اورا قضاوت کند، اینجاست که آروم میشه و می‌بینه او از همه گویا بدبخت تر بوده و قربانی اصلی داستان اونه، و یک جنگی توی وجودت به پا میشه که میخوای کارهاشو توجیح کنی اما نمی‌تونی، خصوصن اونجایی که میگه آیدین همیشه ایدین مادر بود اما من …
مریم مهدی
۱۴۰۱/۶/۱۵
کتاب را دو بار خوانده ام. یک بار ده سال پیش و یک بار همین هفته. بعد از مرگ عباس معروفی. هر دو بار دوستش داشتم، یادم است که زمانی که بار اول خو. ندمش عباس معروفی جزو نویسندگان محبوبم شد.
داستان به شرایط خانواده‌ای در زمان بعد از جنگ جهانی دوم و بعد از استعفای رضا شاه می‌پردازد. فضای داستان بسیار و
غمناک سرد است و روحی ملال و افسرده دل در تمام سطرهای کتاب حضور دارد. روایات و توصیفات بسیار متناسب و گویا بیان شده‌اند به گونه‌ای که انگار دارین با خانواده اورخانی زندگی می‌کنید.
از عباس معروفی کتاب فریدون سه پسر داشت را خیلی بیشتر از این دوست داشتم ولی سمفونی مردگان هم شاهکار بزرگی در ادبیات معاصر است.
ولی یه موضوعی در رابطه با راوی و صداگذاری وجود داره. آقای حسین پاکدل، هنرمند محترم و دوست داشتنی، منتهی ایشون واقعا برای روایت این کتاب مناسب نبودن. برای من اصلا صداشون دل نشین نبود و چند فصل اول را واقعا به سختی گوش دادم تا تونستم باهاشون خو بگیرم و ادامه بدم. به نظر من صرف اینکه شخصیتی شناخته شده و معروف هست دلیلی بر اینکه راوی خوبی هم برای کتاب میتونه باشه نیست. البته بعضی هاشون هم واقعاااااا بی نظیرن. من هنوز اجرایی مثل اجرای خانم آزاده صمدی در کتاب " زندگی پیش رو " نشنیدم.
موضوع دیگه هم اینکه افکت‌ها و موسیقی متنی که در کتاب قرار داده شده صحنه‌ها را هزار برابر تراژیک و دردناک کرده، جوری که بعضی جاها دیگه غیر قابل تحمله، مثل جیغ‌های وحشتناکی که توی بعضی فصل‌ها هست و واقعا روی اعصابم بود.
سپیده کریمی
۱۴۰۲/۹/۲
برشی تلللخخخ از زندگی‌ که آدم‌ها با اندیشه‌های نادرست و غیرواقعی و در پی رد کردن خطوط قرمز در زندگی آن را اینگونه رقم می‌زنند؛ سمفونی مردگان روایت این برش از زندگی است. داستان خانواده‌ای که سردمدار آن می‌توانست با تصمیم‌هایی مبتنی بر واقع‌بینی، مهربانی و احترام آن را به تجسم خوشبختی بدل کند، اما با خرافه‌گرایی، خودخواهی، غرور و تعصب نابجا و ستم، آن را پاره پاره کرد و بر باد داد.
سکوت و انفعال مادر خانواده (آنگونه که در دهه ۲۰ شاید رایج بوده است)، ناخواسته با پدر در بر باد دادن شیرازه خانواده همیاری می‌کند. از خواسته‌های به حق آیدین (به ویژه در غیاب او) دفاع نمی‌کند، برای آیدا در برابر ستمی که بر او روا داشته می‌شود دادخواهی فعالانه نمی‌کند، جلوی ستم‌هایی که اورهان به تقلید از پدر و با مجوز وی روا می‌دارد نمی‌ایستد و کینه‌ و نفرتی در دل افراد خانواده نسبت به هم شکل می‌گیرد که دودمان همه را بر باد می‌دهد.
سمفونی مردگان را بخوانید، نه فقط یکبار، دست‌کم دوبار آن را بخوانید و از شیوه نگارش و جایابی مطالب و رفت و برگشت‌های معنی‌دار و زیبا لذت ببرید. حتی می‌توان از ابهام‌های داستان نیز لذت برد.
صدا و اجرای آقای پاکدل هم عاااالیییی بود.
جلال آسائیان
۱۴۰۲/۵/۱۲
سلام و دورود فراوان به دوستان پر تلاش گروه آوا نامه کتاب سمفونی مردگان اثر زنده یاد استاد عباس معروفی. به واقعا یک اثر بسیار زیبا بود. که نشانگر نسلها بود نسل‌های از قدیم و جدید. نشانگر سنتها؛ روشن فکر ها؛ مردم و نسل سوخته بودپدر خونواده نشانگر سنتها بود که به هیچ انوان حاظر نبود از سنت و حرف خودش کوتاه بیاد این قدر که حاظر بود یک روشن فکر را تا مرز جنون بکشانت. اورهان؛ نشانگر مردومی که فقط نون به نرخ روز میخورن و بخاطر منافع خود دست به هر کاری میزنن آیدا؛ نسل سوخته بود نسلی که نزاشتن حرفی بزنه تا اومد حرف بزنه ساکتش کردنآیدین؛ که روشن فکر جامعه بود همه دست به دست هم دادن که بتونن جلوی پیشرفت و نو آوری را بگیرن با این که مسمومش کردن خرابش کردن دیوانه جلوش دادن اما آیدین با گذاشتن نسلی جدید از خودش توانست بر باور‌های غلط و سنت‌های غلط پیروز کردد. مادر خونواده هم مردمی بود که هیچ نظری نداشت فقط کار میکرد. سمفونی مردگان نشانگر مردمی دل مرده که فقط کار میکنن و به هیچ چیزی حاظر نیستن حتی فکر کنن. این نظر بنده بود با سپاس فراوان
یاسمن
۱۴۰۱/۱۱/۲۸
راستش گیج کننده است من اولش خیلی مشتاق بودم همشو گوش بدم ولی هرچی جلو میرفتم ذهنم درگیر میشد اول اینکه خیلی ناگهانی پرش زمانی اتفاق می‌افته توی داستان من خیلی جاها نمیتونستم تشخیص بدم زمان حاله یا گذشته یا اصلا اورهان داره روایت می‌کنه یا آیدین، دیگه اینکه تو قسمت زیادی از داستان اورهان خیلی شخصیت رنج دیده و قربانی بنظر می‌رسید اصلا بنظر نمیومد که اشتباهی کرده باشه جز اینکه دنباله رو پدرش بوده و به اون بدجنسی که توقع داشتم نبود، خیلی از مسائل حل نشده باقی موندن مثلا عامل مرگ سورمه یا خودکشی آیدا چی بوده موسیقی که بین متن پخش میشد مخصوصا توی قسمت‌های اول واقعا خیلی بد بود من با هندزفری گوش میدم یعنی گوش درد گرفتم خیلی بی جا و با صدای گوش خراش و اصلا مناسب متن و داستان نبود در کل اسمش بهش میاد سمفونی مرگ و مرده‌ها یه تراژدی تلخ و متاسفانه حقیقی که هنوز هم تکرار میشه تعصب، اختلاف عقاید، تفاوت قائل شدن بین بچه‌ها، پسرسالاری، و فضای سرد و تاریک و خشک یه خانواده که هرچی توش بچه‌ها بزرگتر میشن محبت و صمیمیت بین اعضا کمتر میشه و خاطرات خوب بچگی براشون دست نیافتنی میشه
فریماه پیرهادی
۱۴۰۱/۱۰/۱۲
سلام من این کتاب و ساعت ٢شب تموم کردم و شدت اندوهگین شدم. به حدی تحت تاثیر قرار گرفتم که قابل توصیف نیست تا به حال این چنین ذهنم درگیر داستانی نشده بود. غم رفتاری که با آیدین شد و اونو از شاعری پر آوازه به دیوانه‌ای ویرانه تبدیل کرد قابل وصف نیست. قلبم مچاله میشه وقتی به دور و برم نگاه میکنم و داد میبینم‌ای بیداد هنوزم در این دنیای به اصطلاح پیشرفت کرده چقدر آیدین و آیدا‌ها داریم که به سمت نابودی و تباهی سوق داده میشن. تعصبات پدر خانواده باعث شد که مادر هم ناخودآگاه به دفاع از آیدین از اورهان متنفر بشه و این تفاوت بین بچه‌ها و تعصبات پدر و ناتوانی مادر در ایجاد تعادل بین بروز محبت با فرزندانش کل خانواده رو به نابودی کشید؟ آیا هنوز هم این افکار ویرانگر در جامعه هست؟ بله هست.. آیدای عزیزم به عنوان یک زن چقدر غصه‌ی مظلومیتت رو خوردم….. رمان عالی و شاهکار بی بدیلی بود بهتون پیشنهاد میکنم حتما این کتب معرکه رو بخونیدمطمئنا اون کتابی که باعث میشه من کم حوصله بشینم هفت ساعت آزگار بدون توقف بخونمش و بیشتر از هر چیزی باهاش زندگی کنم، یه کتاب معمولی نیس:) چقدررر خوب بود موومان اول با اون فضاسازی محشرش و روایت نابش، چقدررر خوب بود موومان دوم و ادامه داستان آیدین و اون پایانش که ساعت چهار صبح من خرس گنده اشک ریختم سرش، چقدررررر محشر بود موومان سوم (بخش مورد علاقم) با اون روایت عاشقانه و شاعرانه با اون پایان لعنتیش و چقدر خوب بود سورمه.. سورملینای عزیز:))) چقدر من دوست داشتم سورمه رو و اون طرز نگاهش رو و اون دلدادگی‌اش به آیدین. چقدر خوب بود این سمفونی مردگان!
داستان یک فروپاشی که درنهایت به بیداری خواننده منجر میشه:) تا به حال با هیچ کاراکتری مثل آیدین اینقدر همذات پنداری نکرده بودم
Greasy Pinky Toe
۱۳۹۸/۹/۲
حقیقتا نظر آنچنان واضحی درباره کتاب ندارم!!! به نظرم کتاب، مدیوم اشتباهی برای درک هرچه تمام‌تر این داستانه! داستانش از یه جایی بسیار قابل پیش‌بینیه و از همون ابتدا داستان تا حدی قابل حدس زدنه و در ادامه هم چیز خاصی برای ارائه در زمینه قصه‌گویی نداره و بیش‌تر داستان از یه جایی فقط به کامل کردن قوس و شخصیتی کاراکترها اختصاص پیدا می‌کنه. به همین دلیل هم شخصیت پردازی برخی از کاراکترها که محبوب خود نویسنده هم هستند، به طرز اعجاب انگیزی مریض می‌شه گفت بی‌نقصه و لحظه لحظه -با این‌که لزوما شاید تجربه‌ی مشابهی با اتفاقات نداشته باشیم- احساس هم‌ذات پندری می‌کنیم. اما بقیه کاراکترها که زیاد محبوب نویسنده نیستند گویا، بی‌سر و ته وارد قصه می‌شن و بعد غیب می‌شن و مورد جفای قلم قرار می‌گیرن. اما آقای معروفی در زمینه فضاسازی و موتیف‌نگاری به طرز قابل تحسینی سنجیده عمل می‌کنن. فرم کلی داستان به گونه‌ای است که گاهی تصور می‌شه که انگار نویسنده به جای قلم در دست، دوربین بر شانه دارد و در صحنه می‌رقصد و طنازی می‌کند! به همین دلیل در ابتدا گفتم که نوشته و کتاب، آنچنان حق داستان را ادا نمی‌کند و فیلم و تصویر، در دستان یک فیلمساز خلاق، نتیجه بهتری می‌آفرید. اما این خود، تحسین نویسنده را باز به دنبال دارد؛ چراکه آفرینش صحنه به واسطه نوشتن، کاری به مراتب سخت‌تر است و بسته به ذهن و قوه تخیل مخاطب، تأثیرات مختلفی به همراه دارد.
فاطمه رحیمی
۱۴۰۱/۹/۱
داستان یک تراژدی مطلق و این از ابتدای داستان و نامش بخوبی مشخص است وروایتگر اوج تباهی ورنج مضاعف است زیرا نویسنده می‌خواهد اینگونه خلق کند وموفق می‌شود. در تجسم ذهن رنگی بجز سیاه وخاکستری گاهی هم رنگ‌های دیگر در غالب گل‌های یخ زده شکل نمی‌گیرد زمین یخ زده آسمان ابری سرخ دارد می‌خواهد برفی مدام است ببارد اگرچه سرزمین اشغال وسهم مردم قحطی غرور جمعی زیر بار سلطه واستعمار لگد مال شده است وافزون بر آن پدر خانواده دچار تعصب کورکورانه است وپدر مادر همان محبت ابراز نشده شان دو گانه است اگرچه اجاق خانه گرم ولی کانون محبت و نوازش سرد سرد است، ولی در فرهنگ ما شادی وغم به هم در است اگر چه در زمان داستان شادی عمق ندارد تولد هست ازدواج هست دورهمی خانوادگی هست تفریح هست ولی نویسنده این‌ها را مسکوت می‌گذارد زیرا داستان از لابلای ذهن‌های مشوش تعریف می‌شود شبحی از عشق روایت می‌شود زیرا عشق اسیر تردید است صدای خنده‌ای نمی‌آید ونه گریه‌ای که بیان احساس باشد وشورابی در بستری از مرگ توصیف می‌شود قلب مچاله شده و روزنه امیدی هم باز نمیشود بنا بر این اگرچه داستان می‌تواند عبرت آموز باشد ولی راهکاری خودمانی واراده‌ای برای تغییر مشاهده نمیشود پدر مخالف سر سخت تغییر است چون ورای آن را تاریک می‌بیند وکسی وچیزی نیست که او را از تاریکی برهاند در باره گوینده نظرم ممتنع است.
farshid safa
۱۴۰۱/۸/۲۶
اولین اثر مهم عباس معروفی هست و من هم اولین اثری بود که ازین نویسنده میخوندم. اول کتاب فکر میکردم که با گویش حسین پاکدل عزیز که کمی اهسته روایت میکند خسته کننده میشود اما وقتی به گویش عادت میکنی ووارد داستان میشوی خیلی هم جذاب میشود. داستان غم انگیز سمفونی مردگان که در سالهای دهه بیست و در زمان جنگ جهانی دوم رخ میدهد داستان خانواده متمول و مرد سالاری را نشان میدهد که بنا به تعصبات و رسم ورسومات مزخرف ولی قدرتمند آن روزگار درگیر میباشد. پسر فرهیخته خانواده آیدین، چندین بار در داستان میشکند، خرد میشود و در انتها دیگر توانی برای ادامه دادن نمی‌یابد. پسر اخر که نماد ادم خود شیرین و نون به نرخ روز خور است اما به هر وسیله‌ای خود را در دل پدر جا میکند و پس از فوت او بدنبال تصاحب همه ثروت پدر است. وقایع این داستان وضعیت خانواده‌های متعصب روزگار قدیم ایران و البته گاها در زمان حال را به شیوه‌ای عالی بیان میکند و از دل خون فرزندان و زنان اسیر در بند توهمات مرد خانواده میگوید. و در انتها کتاب بسیار جذاب و گیرایی می‌باشد ولی ایکاش باصدای دو نفر موجود می‌بود این اثر
فاطمه خجسته
۱۴۰۱/۶/۲۲
کتاب حزن انگیزی هست که نویسنده با دیدی موشکافانه و دقیق، به عمق اختلاف در نوع نگاه به زندگی و انتخاب‌های فردی، در بستر یک خانواده پرداخته و این اختلافات خانوادگی رو تا حدی هم به سطح وقایع اجتماع اطراف شخصیت‌های داستان، بسط داده.
نویسنده تا حد مطلوبی پیامدهای زیر سقف یک خانه، در مقابل هم قرار رو و
گرفتن تا از هم پاشیده شدن شیرزاه‌ی خانواده، با جزییات ذره ذره به تصویر کشیده.
نویسنده تسلط خوبی به بافت خانواده‌های مردسالار و سلطه‌گر داره و جرقه‌های اساسی از هم گسیختگی یک خانواده و دلایل گسترده و عمیق‌تر شدن گسل‌های عاطفی درونیش رو در چگونگی برگزار شدن جشن عروسی آیدا و یا در به آتش کشیده شدن اشعار و مدارک تحصیلی آیدین توسط پدرش و برادرش اورهان، بسیار موفق به تصویر کشیده.
بطور کلی درون مایه‌ی این داستان، به سبک زندگی سنتی، نگرش متعصبانه‌ و اثرش بر زندگی افراد تا پیامدهای غیرقابل جبران کنترل فرزندان و جلوگیری از دنبال کردن علایقشون و سلطه‌گری، خلاصه میشه.
مثال‌هایی از چنین زندگی‌هایی در سریال‌هایی مانند پدرسالار، با رویکرد مثبت‌تری به نمایش در اومده و احتمالا بسیاری از وقایع این کتاب، مشابه خاطرات کسانی هست که با وجود مخالفت خانواده، به دنبال شعر، موسیقی و... رفتند.
کتاب ارزشمندی از جهت روانشناختی خانواده‌های سنتی و کنترل‌گر به منظور درک پیچیدگی‌های درونیش هست. در فضای این داستان، این وقایع، ماهرانه، به شیوه‌ی اثرگذار و برانگیزاننده‌ی عقل و احساس به رشته‌ی تحریر در اومده. مطالعه‌ی این کتاب از منظر روانشناسی به منظور شناخت طرحواره کلی از شرایط زندگی شخصیت‌های داستان، درک فشارهای روحی و روانی که تحمل کردند، مفید هست و شاید بتوونه راه حل‌های بومی‌تری رو برای فرار از تله‌های زند
رضا معروفی
۱۴۰۲/۱۱/۱۲
کتاب خوبی بود ولی می‌توانست بهتر از این باشد، به نظر من قوه‌ی تخیل مرحوم معروفی بسیار قوی بوده ولی در ساخت و پرداخت و به رشته‌ی تحریر درآوردن آن ضعف‌های زیادی دارد به خصوص در نیمه دوم کتاب، معروفی در نگارش این کتاب زمان را به صورت سیال درآورده است و مرتب زمان را به پس و پیش کشیده است ولی به خوبی آن نتوانسته را به هم مرتبط سازد و ضعف بزرگ او در همین امر است و برای همین خواننده باید با کنجکاوی و قوه‌ی تخیل خود آن‌ها را به هم مرتبط سازد تا تفهیم شود. معروفی اگر داستانش را به صورت خطی تعریف و نگارش می‌کرد داستان او گیرایی و جذابیت بیشتر و بهتری پیدا می‌کرد. اگر چه نویسنده قلم بسیار توانایی داشته است ولی به نظر من در این داستان قلم مرحوم معروفی از فکر و ذهن خود معروفی جامانده است و قسمت‌های کلیدی از قصه در همان تخیلش باقی مانده و با خود او مدفون شده است. روحش شاد و یادش تا همیشه گرامی باد
fatemeh ghorbani
۱۳۹۷/۲/۱۵
این کتاب یکی از شاهکارهای ادبیات ایران است. توصیه میکنم حتما با صدای فوق العاده حسین پاکدل گوش بدهید
اعظم شمس
۱۴۰۲/۶/۲۹
داستان خیلی طولانی و بعضی جاها که تکرار مکررات از جانب گویندگان مختلف بود خسته کننده می‌نمود. صدای آقای پاکدل اگرچه دلنشین بود اما به نظرم مناسب این داستان نبود. خیلی از سوالات با توجه به اینکه بارها تکرار شد اما بی جواب ماند. صدای موسیقی فوق العاده زیاد بود هیچ سنخیتی با صدای آقای پاکدل نداشت. بود گاهی اینقدر صدای موسیقی بلند که صدای آقای پاکدل اصلا شنیده نمی‌شد. با اینکه داستان در مجموع خیلی خوب بود و خوب روایت شده بود ایرادهای جزئی این چنینی هم داشت. شاید مرور دوباره داستان ابهامات را برطرف کند چیزهایی که از اول داستان گفته شد و چون شنونده ذهنیتی در موردش نداشت بی تفاوت از کنارش رد میشد. داستان خوب و آموزنده‌ای بود و در کل به خوبی نشان میداد که جهل و حماقت تا چه حد می‌تواند انسان و اطرافیان را به نابودی بکشاند. روح استاد قرین آرامش ابدی.
سمیرا 835
۱۴۰۲/۱/۲
این کتاب بی نهایت غم انگیز راجع به خانواده‌ای نسبتا مرفه با اشاره‌ای صریح به مذهب، عقاید مندرس، جنگ، تبعیض بین فرزندان، کمبود محبت، و نادیده گرفتن احساس و عقیده آدمی است. گویی وارد شهر مردگان میشوی و چه اسم برازنده ای. این قصه به حدی جذاب است که شنونده را ترقیب به سریعتر یافتن پایانش می‌کند. از نظر نحوه نقل داستان، مثل پازلی است که در ذهن شنونده باید چیده شود. صحنه‌هایی از حال و گذشته که با هم جوری مخلوط شده‌اند که تا حدودی آن را هیجان انگیز می‌نماید طوری که جواب سوالهایمان را در جایی که انتظار نداریم میگیریم. با این وجود دلیل بعضی چیزها برایم مشخص نشد از جمله مرگ سورمه یا خودکشی آیدا. نقد‌هایی به صدای گوینده و موسیقی متن دارم. ولی در کل داستان زیبایی است.
مشاهده همه نظرات 636

راهنمای مطالعه کتاب صوتی سمفونی مردگان

برای دریافت کتاب صوتی سمفونی مردگان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.