معرفی و دانلود کتاب شیوه‌های تقویت حافظه

عکس جلد کتاب شیوه‌های تقویت حافظه
قیمت:
9000 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شیوه‌های تقویت حافظه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شیوه‌های تقویت حافظه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شیوه‌های تقویت حافظه

جیم دین در کتاب شیوه‌های تقویت حافظه به بررسی عوامل حافظه‌ای دقیق، ابزار اساسی حافظه، غلبه بر فراموشی و حواس می‌پردازد.

داشتن حافظه‌ای خوب حقیقتا برای هر فردی مهم است. یادآوری چهره‌، نام، واقعیت، اطلاعات، تاریخ، رویداد‌، شرایط و دیگر چیزها در زندگی روزمره، معیاری است برای اندازه‌گیری قابلیت شما در کسب موفقیت در جامعه پر‌سرعت و متکی‌ بر اطلاعات این روزها. با بهره‌مندی از حافظه‌ای خوب، دیگر ترس از فراموش‌ کردن امور مهم یا قرار ‌دادن چیزها در جای غلط نخواهید ‌داشت و می‌توانید بر موانع ذهنی که نمی‌گذارد در شغل، عشق و زندگی خصوصی‌تان به موفقیت برسید فائق آیید. حافظه از پیوندهای عصبی پیچیده‌ای در مغز تشکیل شده‌ است و اعتقاد بر این است که می‌توانند میلیون‌ها داده را در خود جای ‌دهند. قابلیت ذهن در ذخیره تجارب گذشته به شیوه‌ای بسیار سازمان‌ یافته به انسان این توانایی را می‌دهد تا ایده‌های مختلفی را فرا‌ گیرد و خلق ‌کند. تجارب انسان بستری برای دستاوردهای عظیم‌تر و همزمان راهنما و محافظی در مقابل خطرات است. اگر در این خصوص حافظه‌تان به‌ خوبی در خدمت شما باشد، از رنج تکرار اشتباهات گذشته مصون خواهید ‌ماند. با به یاد‌آوردن حوادث و درس‌های حیاتی گذشته، از اشتباهات و شکست‌هایی اجتناب خواهید‌ کرد که دیگران نیز تجربه کرده‌اند.

جیم دین (Jim Dean) در این کتاب اشاره دارد که به جز در‌ مواردی که انسان، بیماری یا معلولیتی دارد، حافظه ضعیف اغلب به‌ خاطر فقدان توجه یا تمرکز حواس، مهارت‌های ناکافی شنیداری و دیگر عادت‌های بد درونی افراد است. اما با استفاده از شیوه‌های مناسب می‌توان به تقویت و توسعه حافظه پرداخت.

بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که حافظه‌شان با پیر شدن ضعیف‌تر می‌شود. این باور فقط برای افرادی مصداق دارد که از حافظه خود به شیوه مناسبی استفاده نمی‌کنند. حافظه مثل یک ماهیچه است؛ هر چه بیشتر از آن استفاده کنید، بیشتر تقویت می‌شود. هر چه بیشتر به آن بی‌توجهی کنید، بیشتر ضعیف می‌شود. به همین دلیل است که افراد پیر نسبت به جوانان در به یاد آوردن چیزها مشکلات بیشتری دارند. در عین حال افرادی که سن‌شان بالا می‌رود می‌توانند بر این معضل غلبه پیدا‌ کنند و حتی می‌توانند از طریق ادامه تحصیل، پالایش ذهن، پذیرا‌ شدن تجارب جدید، و استفاده مستمر از تخیل، حافظه خود را بیش از پیش تقویت‌ کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه ‌داشت این است که افراد گوناگون شیوه‌های مختلفی برای یادگیری دارند. شیوه یادگیری مردم اغلب عاملی است که تعیین می‌کند چه موضوعاتی را مطالعه کنند، با کدام مدرسان ارتباط برقرار کنند، و به دنبال چه شغل‌هایی بروند.

به خاطر سپردن و حفظ داده‌ها با گنجاندن تصویرها، صوت‌ها، طعم‌ها، بوها و حس لامسه در مغز به شکل بسیار سازمان‌ یافته و معنی‌ داری صورت‌ می‌پذیرد. سه نوع حافظه وجود ‌دارد که در این کتاب به تشریح توضیح داده می‌شوند.

برای این که ظرفیت حافظه خود را در کارهای گوناگون بیشتر توسعه ‌دهید، توجه به نکات و ایده‌هایی برای تقویت حافظه مفید خواهد ‌بود. این امر موجب می‌شود که تمرینات نگهداری (داده‌ها در ذهن) هر چه کارآمدتر و دقیق‌تر صورت گیرد.

در بخشی از کتاب شیوه‌های تقویت حافظه (powerful ways to sharpen your memory) می‌خوانید:

اصول زیر را می‌توان در هر یک از جنبه‌های زندگی روزمره به کار بست: در خانه، در مدرسه، در کار، و در تفریحات. باید بدانید که حافظه قطعا به یادگیری نیاز دارد و این هر دو، فعالیت‌های مکمل یکدیگر برای بقای بهتر و پیشرفت بیشتر در دنیای مدرن است.

1. فراگیران از رفتار خود یاد می‌گیرند. بنابراین برای دستیابی به حافظه بهتر و تسلط بر مهارت‌ها، خطاهای فراگیران باید به حداقل برسد.

2. فراگیری زمانی به حداکثر کارآیی می‌رسد که با پاسخ‌های درست فورا تقویت شود. همان‌طور که درباره‌ی حافظه و انگیزه بحث شد، بازخورد باید، هر گاه که پاسخ صحیح است، آموزنده و همراه با پاداش باشد. تنبیه، در صورت استفاده، ممکن است موثر واقع شود اما داده‌ها حکایت از آن دارد که ممکن است به جای افرایش یادگیری و ارتقای حافظه، در این زمینه موانعی نیز در پیش پا بگذارد. تنبیه ممکن است موقتا جلوی پاسخ غلطی را بگیرد، اما با توقف تنبیه پاسخ غلط بار دیگر ظاهر خواهد شد. تنبیه ممکن است به لحاظ عاطفی مختل‌ کننده نیز باشد و در فرآیند یادگیری و ذخیره اطلاعات به عامل تداخل و ناسازگاری شناختی تبدیل شود. برای مثال، بچه‌هایی که به خاطر ارتکاب اشتباهی هنگام خواندن با صدای بلند، تنبیه می‌شوند ممکن است چنان دچار عصبانیت و حواس‌ پرتی شوند که اشتباهات بیشتری را مرتکب شوند.

3. تعداد دفعات تشویق و تقویت پاسخ می‌تواند در کیفیت فراگیری و حفظ آن عاملی تعیین کننده باشد.

4. تمرین کردن پاسخ در محیط‌های گوناگون هم حفظ و نگهداری داده‌ها و هم انتقال‌ پذیری و ترکیب آن‌ها با اطلاعات دیگر را افزایش می‌دهد. این امر به معنای آن است که انسان می‌تواند برای تقویت بهتر تفکر و حافظه، دائما به بازنگری ایده‌های خود بپردازد و یا خود را در فعالیتی واکنشی تصور کند (مثلا آهسته با خود صحبت کند تا به پاسخ‌های آگاهانه‌ای برسد).

5. شرایط انگیزه‌ بخش می‌تواند بر کارآیی تفکر مثبت و حافظه تأثیر بگذارد و نقش مهمی را در افزایش سطح عملکرد در حفظ و نگهداری حافظه ایفا کند.

6. یادگیری معنادار از یادگیری حفظی دائمی‌تر و انتقال‌پذیرتر است. درک آنچه حفظ می‌شود بهتر از آن است که صرفا تمرین کنیم تا حفظ‌ کننده‌ی خوبی باشیم.

7. وقتی کسی با سرعت متناسب خود اقدام به یادگیری مطالب می‌پردازد، این یادگیری موثرتر صورت می‌گیرد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل 1: عوامل حافظه‌ای دقیق
شما آن چیزی هستید که می‌خورید
استرس را کاهش دهید
موسیقی و حافظه
خواب و حافظه
یادگیری و عواطف
فصل 2: توجه
فصل 3: ابزار اساسی حافظه
تداعی معانی
تجسم و تصور
خوشه‌بندی کردن
فصل 4: غلبه بر فراموشی
فصل 5: حافظه و حواس
برداشت‌های بینایی
برداشت‌های شنوایی
تلفیق 2 در 1
فصل 6: نحوه‌ی به یاد آوردن اسم‌ها و چهره‌ها
فصل 7: نحوه‌ی به یاد آوردن اعداد
حواس
تداعی معانی
تبدیل اعداد به کلمات
کد تصویری
نظام اصلی حافظه
فهرست کلمات (کمکی) حافظه
به یاد آوردن تاریخ‌ها
به یاد آوردن کانال‌های تلویزیونی
فصل 8: نحوه‌ی به یاد آوردن مکان‌ها
به یاد آوردن تابلوهای مسیرها
به یاد آوردن نشانی‌ها
فصل 9: نحوه به یاد آوردن رویدادها
فصل 10: دیگر ابزار حافظه
سازمان‌دهی حافظه
شیوه داستانی
واقعیت‌های تداعی معانی
هفت اصل حافظه
کلام پایانی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شیوه‌های تقویت حافظه
نویسنده
مترجممحسن عزیزی
ناشر چاپیانتشارات کتابدار
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات70
زبانفارسی
شابک978-600-241-111-2
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شیوه‌های تقویت حافظه

مهدی پور
۱۳۹۹/۵/۵
کتاب بدی نیست ها؛ ولی احساس میکنم ازینور اونور کپی کرده، روش هارو فقط گفته؛ مثلا اگه کسی قبلا این روش‌ها رو کار نکرده باشه نمیتونه نتیجه بگیره، یا اینجور بگم؛ نیاز به یکی هست که مطالب رو برات توضیح بده و اموزش
افشین خسروی
۱۴۰۱/۲/۳۰
کتابی است در سطح متوسط دارای تمرین‌های غیر ملموس به ویژه در بخش تداعی که از ارقام و نشانه‌های غربی استفاده شده به جای این کتاب بی حد و مرز جیم کوییک را پیشنهاد می‌کنم که آموزش بر پایه تمرینات تفکیک شده روزانه است
ابولفضل مرادی
۱۳۹۷/۷/۳
صادقانه باید بگویم کتابی که بتواند تاثیر گذار باشد نبود. کلی گویی‌ها 'سخت رساندن مفهوم, غیر تصویری وخشک بودن توضیحات,مثالهای بسیار کم.. از دلایل ناکافی بودن کتاب برای تقویت حافظه است
محمد شریعتی
۱۳۹۷/۷/۱۵
کتابی مختصر و در عین حال جامع و کافی جهت تقویت حافظه
به دور از تکرار و حاشیه، تمرینات مناسب، ترجمه بسیار روان و خوب، اگه عمل بسه حتما موثره
ممنونم
مجید دبیری
۱۴۰۰/۱۰/۲۹
یکی از شیوهای تقویت حافظه خوندن کتاب در صبح زود هست و نوشتن‌های صبحگاهی و تو این کتاب ب نکات خوبی اشاره کرده
ابوالفضل مددی
۱۴۰۲/۳/۲۶
کتاب خیلی خوبیه و اگر تمارین و کارهایی که انجام شده را انجام بدید، نتیجه خیلی خوبی می‌گیرین
حمید محسنی
۱۳۹۷/۶/۳۰
کتابی ساده و روان برای تقویت حافظه و یادگیری
سمانه ثنایی فر
۱۳۹۷/۷/۶
خیلی خوب بود توصیه میکنم بخونین
null null
۱۳۹۹/۴/۲۵
همه چی معلومه
خیلی خوبه
تا اینجا که من خوندم
علی استاد
۱۳۹۹/۱/۱۹
تجربیات و تمرینات خوبی را در اختیار قرا میدهد
Younes Sayadi
۱۳۹۸/۹/۱۰
کتابی کاملا منحصر به فرد و جامعه جهت تقویت حافظه
میم عین
۱۳۹۸/۷/۳۰
این کتاب را تا نیمه مطالعه کردم و نکات جالب را مطرح کرده.
نوید رمضانیان مقدم
۱۳۹۸/۶/۱۲
کتاب نثر روانی داره و بخوبی توضیحات داده شده. از کتابراه سپاسگزارم
لاله رنجبر
۱۳۹۸/۴/۲۸
متاسفانه خیلی کاربردی نبود کلی گویی شده بود
Ts Tahami
۱۳۹۷/۷/۱۰
خوب
ولی خیلی کاربردی نیست.
بیشتر کلی گویی است.
مشاهده همه نظرات 30

راهنمای مطالعه کتاب شیوه‌های تقویت حافظه

برای دریافت کتاب شیوه‌های تقویت حافظه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.