معرفی و دانلود کتاب عروج از کویر: فیلمنامه‌ای بر اساس زندگی‌نامه دکتر علی شریعتی

عکس جلد کتاب عروج از کویر: فیلمنامه‌ای بر اساس زندگی‌نامه دکتر علی شریعتی
قیمت:
۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عروج از کویر: فیلمنامه‌ای بر اساس زندگی‌نامه دکتر علی شریعتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عروج از کویر: فیلمنامه‌ای بر اساس زندگی‌نامه دکتر علی شریعتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عروج از کویر: فیلمنامه‌ای بر اساس زندگی‌نامه دکتر علی شریعتی

کتاب عروج از کویر: فیلمنامه‌ای بر اساس زندگی‌نامه دکتر علی شریعتی، براساس شناخت و برداشت نویسندگان، حیدر شجاعی و مصطفی حیدری از آثار و زندگی زنده‌یاد دکتر علی شریعتی به رشته تحریر درآمده است.

فیلمنامه حاضر، قطعاً همه‌ی زندگی ایشان نیست و هر فردی می‌تواند زوایای دیگری از زندگی و آثار گران‌بهای این اندیشمند فرزانه را به جامعه و نسل‌های بعدی معرفی نماید.

مرگ مشکوک شریعتی، نه تنها برای آنان که او را از نزدیک دیده بودند و او را می‌شناختند، بلکه برای ما که او را هرگز ندیده بودیم و نمی‌شناختیم، ضربه‌ای دردآور بود! اما گاه چنین ضربه‌هایی باعث می‌شود تا یک جنبش درونی و بیرونی به وجود بیاورد و انسان را از «بودن» به «شدن» دعوت کند.

او که در رژیم خفقان عادت نداشت سکوت اختیار کند، تریبونی آزاد برای آشکار ساختن اسرار فجایع تاریخ گذشته و حال بود. قطره قطره خون او سرشار از حکمت و آگاهی بود.

گرچه نویسندگان این کتاب، از طرفداران سرسخت او هستند، اما برخلاف اکثر طرفداران دیگر، مرگ او را یک نعمت الهی می‌دانند! هرچند نه شریعتی مرده است و نه اندیشه‌های او. دریغ که ما همواره باید سرمایه‌ها و نعمت‌های ارجمند خویش را هنگامی بشناسیم که بر باد رفته‌اند؛ و این است که ادب ما ادب حسرت شده است! راستی! اگر شریعتی اکنون زنده بود، چگونه تریبونی خواهد داشت و از کدام فجایعی فریاد خواهد زد؟!

آری، متفکّر روشن‌بینی چون دکتر علی شریعتی، به یک زمان یا جامعه و محیط خاصّی‌ تعلّق ندارد. همۀ شخصیّت‌هایی مانند وی که کار فکری و تولید فکری کردند و از خودشان رسالۀ فکری به جای گذاشتند، از چنین صفتی برخوردار هستند. و کلام شریعتی که رسالۀ فکری اوست، بیدار دهنده و حرکت آفریننده و رسوا کننده است! شریعتی یک رهبر فکری و سازندۀ فرهنگ و فکر جامعه‌ای که به صورت رستاخیز عینی سازنده و تغییر دهنده، نه تنها در دوران خویش، بلکه در آینده نیز تجلّی خواهد کرد. اگرچه در طول راه، دشمنان عقیده و ایمان مردم او را به شدّت می‌کوبیدند و فکر او را بد نام می‌کردند و انواع تهمت‌ها و افتراها و دروغ‌ها را به او می‌دادند، اما او همواره فریاد می‌زد و همه را از فاجعه خبر می‌داد. اگرچه او به وضع زمانۀ خویش بسیار نگران بود، اما علیرغم آن همه دلهرۀ وجودی، نسبت به آینده و فردایی روشن امید داشت. زمان خویش را به شب قدر توصیف نمود که مطلع آن نزدیک است. شریعتی با کاری پیامبرگونه در میان قوم و در عصر و نسل خویش، رسالتش را ابلاغ نمود و با سلاح آتشین کلمه و قلم به آگاه ساختن پرداخت.

در بخشی از کتاب عروج از کویر می‌خوانیم:

خورشید نیمی از بام را فرا گرفته است؛ به گونه‌ای که علی ملافه را روی سرش کشیده است. او از شدّت گرما در زیر ملافه کلنجار می‌رود و سپس از جا بر می‌خیزد و با چشمانی خواب‌آلود از پشت‌بام پائین می‌آید و به طرف حیاط می‌رود.

اعضای خانواده در حیاط مشغول خوردن صبحانه هستند. شاغلام خدمتکار خانواده که ریشی سفید و زیر گلویش را نیز تراشیده، با لهجۀ محلّی مشغول صحبت کردن است. در همین حال به چای درون نعلبکی پف می‌کند که به صورت علی می‌پاشد.

شاغلام: من به سه نسل از اسلاف شما خدمت کرده‌ام و شش پادشاه را نیز دیده‌ام. این‌قدر هم نگوئید خرافاته، خوبیت نداره که خروس نصف شب قوقولی قوقول کنه، این خروس شومه!

شاغلام استکان را زمین می‌گذارد، و با عجله به طرف لانۀ خروس می‌رود. چشم‌های علی با نگرانی شاغلام را تعقیب می‌کند. صدای مرغ و خروس و جوجه‌ها به گوش می‌رسد.

معلوم می‌شود که شاغلام به دنبال یکی از آن‌ها می‌دود. به زمین می‌خورد و شروع به بد و بیراه گفتن می‌کند. علی می‌خندد. بالاخره شاغلام در حالی که خروس بی‌محل در میان دستانش بی‌تابی می‌کند، باز می‌گردد، سپس خروس را دم در حیاط دراز می‌کند و پاهایش را بر روی بال‌های خروس می‌گذارد. علی با نگرانی شاهد سر بریدن و پرپر شدن خروس می‌شود.

نمایی درشت از صورت علی که مضطرب و هراسان سرش را به سمت چپ کادر بر می‌گرداند.
نمایی از صورت علی، چند صحنه مستند از جنگ جهانی دوّم و چند صحنه از پرپر شدن خروس.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
خاطره‌ای با عنوان «شریعتی در بغداد»
فیلمنامۀ عروج از کویر
فهرست منابع
آلبوم عکس

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عروج از کویر: فیلمنامه‌ای بر اساس زندگی‌نامه دکتر علی شریعتی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات شهر پدرام
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات62
زبانفارسی
شابک978-600-7811-81-8
موضوع کتابفیلمنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عروج از کویر: فیلمنامه‌ای بر اساس زندگی‌نامه دکتر علی شریعتی

Mohsen Carlos
۱۳۹۸/۱/۲۶
شریعتی تو هر دورانی که زندگی میکرد، یا تو زندان بود یا بالای دار، و یا ترور...
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب عروج از کویر: فیلمنامه‌ای بر اساس زندگی‌نامه دکتر علی شریعتی

برای دریافت کتاب عروج از کویر: فیلمنامه‌ای بر اساس زندگی‌نامه دکتر علی شریعتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.