دانلود کتاب تغذیه در ماه تزکیه

دانلود کتاب تغذیه در ماه تزکیه
بزرگنمایی
راهنمای مطالعه کتاب‌ها
برای مطالعه کتاب‌ها، لازم است اپلیکیشن کتابراه را در موبایل، تبلت یا رایانه خود نصب کنید.
جزییات کتاب

معرفی کتاب تغذیه در ماه تزکیه

حکمت اصلی روزه داری گام نهادن در مسیر تقوا و پرهیز از گناهان است و فواید بهداشتی و درمانی روزه داری از ثمرات فرعی اما حیاتی آن محسوب می شود. روزه مایه استقرار و تثبیت اخلاص نزد انسان، آرامش روان و ایمن بودن از آشفتگی و اضطراب است و آثار بهداشتی و درمانی فراوانی دارد باستناد آیه 184 سوره بقره "فلسفه روزه قراردادن انسان در مسیر دستیابی به تقوا است".

اگر چه مومن فقط به قصد اطاعت از خداوند منان روزه می گیرد، اما علاوه بر برکات معنوی، از فواید جسمی و روانی روزه نیز سود می برد.

روزه داری صحیح که با کاهش مصرف غذا همراه باشد، ثمراتی چون کم شدن چربی های ذخیـره، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد (البته به شرطی که برنامه غذایی منظمی برای افطار و سحر تنظیم شود.

باید توجـه داشت که در ماه مبارک رمضان در مجمـوع نسبت به ماه های دیگر باید 20-30 % کمتر غذا بخوریم تا فـواید روزه و قصد اصلـی آن محقق شود از این طریق، هم با احسـاس گرسنگی آشنا می شویم و هم می توانیم وعده غذایی حذف شده را از لحاظ مالی یا غذایی در اختیار نیازمندان قرار دهیم.

بدیهی است مصرف کمتر غذا (ولی به اندازه مورد نیاز بدن) می تواند موجب رسیدن بیشتر مواد غذایی به سایر مردم شود و لذا فشار کمتری به محیط زیست وارد می شود.

در این ماه باید نکات پزشکی و نحوه تغذیه نیز مورد توجه قرار گیرد.                                         

گاه به دلیل مصرف زیاد از حد یا نا متعـادل غـذا و خواب کم، اختلالاتی در سلامت فرد بروز می نماید. در بحث تغذیه چه در ماه های معمولی و چه در ماه مبارک رمضان، آنچـه مهم است رعایـت تنـوع در برنامه غذایـی و استفاده از 5 گروه اصلـی اسـت و بایـد توجه داشـت که تغییـرات ناگهانی و شدید در برنامه غذایی، پسندیده نیست.

این 5 گروه شامل موارد ذیل است:
1- گروه نان و غلات
2- گروه سبزی ها و میوه ها
3 – گروه شیر و لبنیات
4- گروه گوشت
5 – گروه متفرقه

با مصرف صحیح این گروه ها، مواد مغذی مورد نیاز بدن شامل کربوهیدرات، چربی، پروتئین، ویتامیـن و املاح به مقدار کافی تامین می شود. در اینصورت، بدنی سالـم و تندرست خواهیـد داشت و انرژی کافـی برای انجـام فعـالیـت های روزانه خود را به دست خواهیـد آورد. البتـه هر فردی با توجه به وضعیت جسمی خود ( لاغر، چاق، پیر، جوان، بیمار یا ...) می تواند یک ماده غذایی را کمتر، بیشتر یا جایگزین نماید.

حتما باید توجه داشت که برنامه غذایی، فرد را دچـار کاهش وزن یا افزایش وزن شدید ننمـاید البته برای افرادی که اضافـه وزن دارند این ماه بهترین فرصـت برای پیروی از دستور غذایی سبـک و کم کالری و درنتیجه کاهش وزن و بهبود وضعیت است.

ادامه
فهرست مطالب

مقدمه
متن اذان
مطالبی در مورد اعمال شب های ماه مبارک رمضان
افطاری
شــام
اعمال شب های قدر
پیشنهاد چند نمونه برنامه غذایی
نکـاتی در مـورد تغذیه ورزشکاران
نکـاتی در مـورد آماده کردن غذا
نکـاتی در مـورد  آداب غذا خوردن
روزه داری و افرادی که مجبور به استفاده از رژیم غذایی خاص هستند
مواردی در مورد اعمال عید فطر

ادامه
کاربر مهمان

کاربر گرامی، برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Vahid Gol
۱۳۹۶/۳/۱۵
نرم افزار خیلی خوبیه. فقط امکاناتی مثل علامت گذاشتن روی صفحات، هایلایت کردن و یادداشت نوشتن روی صفحات رو هم اگه بتونین اضافه کنین عالی میشه
مهدی تمدن رستگار
۱۳۹۶/۳/۱۴
کتاب خوبی است .بسیار سپاسگزار که بصورت رایگان قراردادید و سنخیت با ماه مبارک رمضان دارد.
ali gholamreza
۱۳۹۶/۳/۱۱
خیلی عالی بود.
سودای علی علیزاده
۱۳۹۶/۳/۹
جزاکم الله خیرآ
farzana esmaili
۱۳۹۶/۳/۶
کتاب خوبی بود، متشکر از نویسنده
هزاران کتاب، رمان و مجله همیشه همراه شما
نصب رایگان کتابراه