معرفی و دانلود کتاب مدیریت رفتار

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت رفتار  و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت رفتار  و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مدیریت رفتار

کتاب مدیریت رفتار نوشته مهدی دوایی و لیلا کاشانی وحید، به مباحثی چون مدیریت و اصلاح رفتار، مبانی و اصول مدیریت رفتار، مراحل طراحی برنامه مدیریت رفتار، مدیریت رفتار در مدرسه و... پرداخته می‌شود.

اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین رسالت‌های آموزش و پرورش هر جامعه است؛ زیرا بدون آن جامعه درگیر اغتشاش و انحطاط خواهد شد. مثلاً اگر افراد جامعه به رفتارهای قانونمند متعهد نباشند و به حقوق یکدیگر احترام نگذارند، جامعه ‌ثبات خود را از دست خواهد داد و به قهقرا کشیده خواهد شد. همچنین از مهم‌ترین دلایلی که افراد هر جامعه‌ای را به مدیریت رفتار نیازمند می‌سازد، ایجاد و حفظ آرامش در زندگی است؛ افراد نیاز به مدیریت رفتار دارند تا بتوانند در آرامش به سر ببرند، از زندگی خود لذت ببرند و اطرافیان آن‌ها هم در آرامش باشند.

در این کتاب، شما با مفهوم مدیریت رفتار آشنا و به انجام گام به گام آن تشویق می‌شوید. در حالیکه مدیریت رفتار با رویکردهای سنتی به عوامل بیرونی از جمله زور و کنترل بیرونی اهمیت می‌دهد، رویکرد شناختی عوامل و انگیزه‌های درونی، وابسته به شناخت و مغزمحور را در افزایش یا کاهش وقوع یک رفتار مؤثر می‌داند. به علاوه این رویکرد، انگیزه درونی را مؤثر در ماندگاری و پایداری رفتار می‌داند. بنابراین معتقدان به این رویکرد به شدت از استفاده‌ از عوامل کنترل بیرونی بر حذر بوده و نتایج بلندمدت، پایدار و عمیق را تنها نتیجه‌ی استفاده از عوامل درونی و شناخت‌محور می‌دانند.

آنان استفاده از هر عامل دیگر غیر از خودِ فعالیت و خودِ رفتار را به عنوان تشویق و تنبیه غیر مؤثر و غیرکارآمد می‌دانند. در رویکرد شناختی، فراتر از اصلاح رفتار افراد جامعه از طریق کنترل بیرونی، لازم است که فرایند و سازوکارهای خودمدیریتی رفتار به کودکان و نوجوانان آموخته شود تا خود بتوانند به ایجاد و افزایش رفتارهای مطلوب خود و کاهش رفتارهای نامناسب خود بپردازند و فرایند مدیریت رفتار، درونی و خودجوش و در نتیجه عمیق و ماندگار شود.

در این کتاب در فصل اول مفهوم مدیریت رفتار از منظر شناختی معرفی می‌شود و سپس تفاوت‌های آن با روش‌های مدیریت رفتار سنتی بررسی می‌شود. در فصل دوم، برنامه‌های مدیریت رفتار رایج در دنیا که از جهاتی با رویکرد شناختی هم‌جهت هستند، ارائه می‌گردد. شما در فصل سوم با مبانی و اصول مدیریت رفتار با رویکرد شناختی آشنا می‌شوید.

پس از آشنایی با برخی برنامه‌های مدیریت رفتار در دنیا و ایران و دانستن مبانی و اصول مدیریت رفتار، لازم است که بدانید برای طراحی برنامه‌ی مدیریت رفتار چه گام‌هایی باید طی شود تا به نتیجه مطلوب که همان تغییر و بهبود رفتار در خود یا فرد دیگریست دست یابید. در فصل چهارم گام‌هایی معرفی می‌شود که می‌تواند در این مسیر به طراحان برنامه یاری دهد. در پایان، برنامه مدیریت خشم با رویکرد شناختی به عنوان نمونه فعالیت طراحی شده در این ارتباط ارائه شده است.

خواندن کتاب مدیریت رفتار به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

این کتاب برای دانشجویان و متخصصان حوزه شناختی و همچنین معلمان و مربیان مهدکودک و حتی والدین بسیار سودمند و مفید خواهد بود.

در بخشی از کتاب مدیریت رفتار می‌خوانیم:

در گذشته، باور بر این بود که برای دستیابی به عملکردهای سطح بالای شناختی باید مانع نفوذ و حضور هیجانات شد، زیرا با در هم آمیختن مسائل شناختی و مؤلفه‌های هیجانی، کارکرد فرایند تفکر کاهش می‌یابد. بنابراین، در دیدگاه سنتی نه فقط هیجان و شناخت دو حوزه‌ی متمایز و مستقل تلقی می‌شدند، حتی در فرایند تربیت نیز بر جدایی کامل آن دو تأکید می‌شود.

مطالعات در زمینه‌ی شناخت و هیجان نشان می‌دهد که این دو، فرایندهایی کاملاً در هم تنیده‌اند و مطالعه‌ی جامع یکی بدون دیگری ممکن نیست. در صورتی که پژوهش‌های جاری در روان‌شناسی، علوم اعصاب و حتی هوش مصنوعی، توجه چشم‌گیری به هیجان‌ها نشان داده‌اند. این موضوع به طور روز افزون تصدیق شده که بازنمایی‌های ذهنی غالباً با ارزیابی‌های هیجانی، که در بسیاری از فرایندهای شناختی به ویژه در تصمیم‌گیری نقش دارند، مرتبط است.

نواحی مغزی پشتیبان پردازش هیجانی بادامه و قشر پیشانی است. فرایندهای شناختی مانند تصمیم‌گیری و حل مسأله نیز هیجانات را با اطلاعات دیگر تلفیق می‌کنند. هیجان و شناخت در تعامل یکدیگر بر رفتار کودک تأثیر گذاشته، تفسیر کودک از رفتار دیگران و تعامل دائمی را برای کودکان شکل می‌دهد. از جمله فرایند شناختی حل مسأله به شدت تحت تأثیر هیجان است.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
فصل اول - مدیریت و اصلاح رفتار
مدیریت رفتار در مدرسه
اهمیت و کاربرد
رویکرد شناختی به مدیریت رفتار
فصل دوم - برنامه‌های مدیریت رفتار
معرفی برنامه‌های مدیریت رفتار
پژوهش‌های مربوط به حل مسئلۀ بین فردی و نتایج این آموزش‌ها
فصل سوم - مبانی و اصول مدیریت رفتار
اصول کلی مبتنی بر مطالعات شناختی
مبانی و اصول مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز
فصل چهارم - راهنمای طراحی برنامه مدیریت رفتار
مراحل طراحی برنامه مدیریت رفتار
ویژگی‌های مربی در مدیریت رفتار
مربی برای مدیریت رفتار و هیجان به چه شایستگی‌هایی نیاز دارد؟
ویژگی‌ها و شایستگی‌های مطلوب کلی مربی
ویژگی‌ها و شایستگی‌های شخصی مربیان
ویژگی‌ها و شایستگی‌های معطوف به دانش‌آموزان
فصل پنجم - نمونه طراحی برنامه مدیریت رفتار
نمونه طرح درس مدیریت رفتار، مدیریت خشم
منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مدیریت رفتار
نویسنده،
ناشر چاپی موسسه فرهنگی و هنری شناخت و تربیت انگاره
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات78
زبانفارسی
شابک978-600-98604-7-0
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک
۲۸۰۰۰ 14000 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مدیریت رفتار

علیرضا محمدقاسمی
۱۴۰۰/۹/۱۸
سلام از کتابهایی که نیاز است خوانده شود، به همدیگر توصیه کنید.
سیما احمدی
۱۴۰۱/۳/۱۸
کاربردی با نکات ظریف
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب مدیریت رفتار

برای دریافت کتاب مدیریت رفتار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.