معرفی و دانلود کتاب NFC و RFID فناوری‌های نوین در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی

عکس جلد کتاب NFC و RFID فناوری‌های نوین در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی
قیمت:
16000 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب NFC و RFID فناوری‌های نوین در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب NFC و RFID فناوری‌های نوین در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب NFC و RFID فناوری‌های نوین در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی

در کتاب NFC و RFID فناوری‌های نوین در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی، تالیف سید جواد قاضی میرسعید، سعی بر آن شده تا با معرفی اجمالی فناوری NFC و RFID و مقایسه جهات تکنیکی آن، مخاطب با زوایایی از توانمندی‌های این دو رهاورد عرصه فناوری هزاره سوم آشنا گردد تا مخاطب آشنا و صاحبان صنعت حرفه را به خود جلب و جذب ‌کند.

فناوری‌های نوین با شتابی جهان شمول و با جهشی وصف ناپذیر، گستره فعالیت‌های خویش را از ابعاد زمینی و متعلقات آن خارج و به کرات آسمانی گسترش داده‌اند. عجیب آنکه آنچه را که امروز نوآوری‌های فوق مدرن در این عرصه می‌نامند قبل از بروز توانمندهایی‌های ذاتی خویش از گردونه متصف به مدرنیته تکنیکی خارج و پیش نیاز سازه دیگری می‌گردد که تا قبل از آن در تخیل اذهان پویا جا داشت. صرف نظر از ابعاد مهندسی آن که در پیچیده‌ترین شرایط تکنیکی قرار دارند، حاصل کار، انجام هر امری را سهل و ممکن می‌کند. اگر به یکی از مصادیق آن در پهن‌ دشت عرصه اطلاعات و ارتباطات نگاهی اجمالی افکنده شود دامنه چرخش منظومه اطلاعاتی و ارتباطی را از سپهر لاجوردی تا خصوصی‌ترین حریم زندگی انسان‌ها می‌توان در چرخه شبکه‌های جهانی بی‌اعتنا به هر مانع و رادعی در اقل زمان ممکن شاهد بود به گونه‌ای که به جرعت می‌توان گفت که دیگر کسی را یارای مقابله با آن نیست. 

در این ارتباط مهم‌ترین سازمان‌هایی که تا چندی قبل تنها در مسیر ساماندهی منابع اطلاعاتی ایفای نقش می‌کردند اینک می‌بایست در ابعادی وسیع از تولید تا اشاعه و از انتقال تا تفسیر و تبیین اطلاعات را به مدد فناوری‌های موجود به عنوان بخش کوچکی از وظایف حرفه‌ای بر عهده گیرند که اگر با این مهم خود را همگام ننمایند بدون شک سرنوشت محتوم خود را در عزلت اجتماعی خویش خواهند یافت. 

در کتاب NFC و RFID فناوری‌های نوین در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی می‌خوانیم که تحقق این مهم آن هم به معنای حضور فعال در بارورتر کردن محتوای شبکه‌های علمی در گرو تغییر نگرش صاحبان حرفه و متولیان امر آموزش عالی در دگرگونی بنیادی محتوای دروس مرتبط می‌باشد تا به مدد شناخت و بکارگیری گوشه‌ای از فناوری‌های مورد اشاره موجبات تحولی چشمگیر در عرصه اطلاع‌رسانی را سبب گردند. 

به همین جهت مجموعه حاضر با عنوان NFC و RFID فناوری‌های نوین در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی گردآوری و تنظیم گردید تا به مخاطبان خویش یاداوری ‌کند که فرصت‌ها زود گذر و همگامی با آن یک الزام حرفه‌ای است. 

عرصه‌های کاربرد فناوری اطلاعات در جهان امروز، با سرعتی غیر قابل مهار در حال گسترش است و به گونه‌ای تمامی موسسات را به اشکال مختلف، تحت تاثیر قرار داده‌است. در این بین کتابخانه‌ها، از مکان‌های استفاده از امکانات نوین فناورانه محسوب می‌شوند. کتابخانه‌های امروز، نیازمند ابزارهای نوینی برای افزایش بهره‌وری و بهبود خدمات به کاربرانشان، بدون به کارگیری نیروی انسانی اضافی هستند. چند دهه از ورود فناوری اطلاعات به کتابخانه‌ها، به ویژه کتابخانه‌های دانشگاهی می‌گذرد و به نظر می‌رسد که تحولات زیادی را در کتابخانه‌ها ایجاد کرده‌است. 

کتابخانه‌های دانشگاهی در زمره مراکز مهم اطلاع‌رسانی در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی هستند. اساسا با تجهیز این کتابخانه‌ها با ابزارهای پیشرفته و فناوری‌های نوین، امکان انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی افزایش یافته‌است از جمله فناوری‌های مورد استفاده در این کتابخانه‌ها ‌می‌توان به"RFID" و"NFC" اشاره کرد. 

«شناسایی فرکانس رادیویی» یا «آر. ‌اف. آی. دی» فناوری‌ است که در اواخر سال 1990 مورد استفاده کتابخانه‌ها قرار گرفت و هم اکنون در برخی از کتابخانه‌های ایران و سایر کشورهای جهان، استفاده می‌شود. 

در بخشی از کتاب NFC و RFID فناوری‌های نوین در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی می‌خوانیم:

فناوری"RFID" یکی از ده فناوری سودمند سده بیست و یکم نامیده شده است. این فناوری به عنوان پیشرفتی جهانی در فناوری شناسایی خودکار بی‌سیم، به سرعت در حال توسعه در زمینه‌های مختلف صنعتی از قبیل کنترل دسترسی، ردیابی حیوانات، سیستم ضد سرقت خودرو، البسه، دفاع، امنیت غذایی، تشخیص هویت، تدارکات، تولید، مراقبت‌های پزشکی، کنترل پارکینگ، کسب و کار، کنترل ترافیک و غیره است. "RFID" در مقایسه با بارکد سنتی، از مزایای بسیاری مانند دسترسی سریع، رمزگذاری داده‌ها، فاصله خواندن دور‌ برد، حافظه ذخیره‌سازی بالا و مبادله رایگان اطلاعات برخوردار است.

به علاوه این فناوری ضد‌آب، محافظ مغناطیسی و مقاوم در برابر درجه حرارت بالا و غیره است. اگرچه ایده بنیادین فناوری"RFID" در سال 1948 شکل گرفت، اما اکتشافات عظیم کاربردهای نظری و تجاری آن تا سال 1990 آغاز نگردید و از اواسط سال 1990، به سرعت در حال رشد در عصر دنیای اقتصاد است. بسیاری از شرکت‌های پیشرو در دنیا از قبیل گیلت، فیلیپ موریس، پراکتر و گمبل، وال- مارت و غیره در حال ارتقاء کاربرد و توسعه بیشتر"RFID" هستند. با این حال هنوز هم موانع زیادی وجود دارد که از استفاده این فناوری در کتابخانه‌های دانشگاهی در سراسر جهان جلوگیری می‌کند. قبل از اینکه برای چگونگی و زمان ارزش‌گذاری و پیاده‌سازی فناوری تصمیم‌گیری شود، مدیران، مدیران اجرایی، متخصصان فناوری اطلاعات، کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های دانشگاهی، نیاز به توجه به بسیاری از مسائل کلیدی از قبیل هزینه، فرکانس، نگرانی‌های مربوط به سلامتی، امنیت شغلی، قانون‌گذاری و استانداردها دارند. 

"RFID" در کتابخانه‌ها باعث صرفه‌جویی در زمان کارکنان و خودکارسازی وظایف می‌شود. استقرار سیستم مدیریت کتابخانه‌ای"RFID" موجب صرفه‌جویی در زمانی که کاربر در صف نوبت، جهت امانت یا بازگشت منابع صرف می‌کند، می‌شود. مراقبت از کتاب‌ها و دسترس‌پذیر ساختن آن‌ها برای کاربر، وظایف بسیار مهمی هستند. در حالتی که این فناوری وجود ندارد، بیشتر وقت کارکنان کتابخانه صرف ثبت اطلاعات کتاب‌های ورودی و خروجی ‌می‌شود. این در حالی است که کار امانت‌گیری و بازگرداندن کتاب‌ها می‌تواند با کمک سیستم‌های امانت و بازگشت خودکار، به شکل کاملا ماشینی انجام شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
فصل اول: فناوری RFID
مقدمه
تاریخچه"RFID"
تاریخچه استفاده از"RFID" در کتابخانه‌های خارج از ایران
تاریخچه استفاده از"RFID" در کتابخانه‌های ایران
تعریف"RFID"
اجزای سیستم"RFID"
سخت‌افزار سیستم "RFID"
نرم‌افزار سیستم"RFID"
میان افزار سیستم"RFID"
استانداردهای"RFID"
نحوه عملکرد سیستم"RFID" (فرکانس، مسافت و سرعت عملکرد)
کاربردهای"RFID"
پیاده‌سازی"RFID" در کتابخانه‌ها
فرکانس عملکرد"RFID" در کتابخانه
مزایای کاربرد فرکانس "UHF" در کتابخانه
اجزای سیستم کتابخانه مبتنی بر"RFID"
تگ
ایستگاه امانت خودکار
ایستگاه بازگشت منابع به صورت خودکار
گیت‌های امنیتی
ایستگاه مرتب سازی خودکار
ایستگاه کاری کارکنان
کنترل موجودی
امنیت"RFID" در کتابخانه
آسیب پذیری با امکان به خطر افتادن (خطرکشف رمز)
جا به جا شدن تگ‌های مرئی"RFID"
مباحث امنیتی قرائتگر
مسائل سنسور خروجی
امنیت سیستم بخش پشتیبانی (مدیریتی) و میان افزار
مزایا و معایب"RFID" در کتابخانه
فصل دوم: فناوری NFC
مقدمه
تاریخچه"NFC"
تاریخچه استفاده از"NFC" در کتابخانه‌های خارج از ایران
تعریف"NFC"
تجهیزات سیستم "NFC"
سخت‌افزار سیستم "NFC"
قرائتگر "NFC"
تگ
نرم‌افزار سیستم"NFC"
میان افزار سیستم "NFC"
استانداردهای "NFC"
18092 ISO/IEC) NFCIP67-1)
ISO/IEC 21481
eNFC
NFC امن
تگ‌های "NFC"
ویژگی‌های"NFC"
عملکرد"NFC" (فرکانس، مسافت و سرعت عملکرد)
استفاده از "NFC" در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران
کاربردهای "NFC"
پیاده‌سازی "NFC" در کتابخانه‌ها و عوامل موثر بر پذیرش فناوری
اپراتورها
مسائل مربوط به گوشی‌های تلفن همراه
عوامل مربوط به نیروی انسانی متخصص
اجزای سیستم کتابخانه هوشمند مبتنی بر"NFC"
سرور
استاندارد‌های"NFC" در کتابخانه
امنیت"NFC" در کتابخانه
مباحث امنیتی تگ"NFC"
مباحث امنیتی قرائتگر "NFC"
امنیت کارت‌های هوشمند
امنیت ارتباطات
امنیت سیستم بخش پشتیبانی (مدیریتی) و میان افزار
مزایا و معایب "NFC" در کتابخانه
فصل سوم: مقایسه فناوری RFID و NFC
مقدمه
تاریخچه الگوی"Beredy"
تعریف الگوی"Beredy"
مقایسه فناوری RFID و NFC
موقعیت فناوری"RFID" در کتابخانه‌های ایران وجهان
موقعیت فناوری"NFC" در کتابخانه‌های ایران وجهان
کاربرد فناوری"RFID" در کتابخانه
کاربرد فناوری"NFC" در کتابخانه
شباهت و تفاوت از لحاظ اجزای سیستم کتابخانه‌ای هر یک از فناوری‌ها
فصل چهارم: الگوی پیشنهادی برای کتابخانه‌ها
مقدمه
سیستم‌های مدیریت کتابخانه‌ای پیشنهادی
جمع بندی
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب NFC و RFID فناوری‌های نوین در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کتابدار
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات124
زبانفارسی
شابک978-600-241-183-9
موضوع کتابکتابداری
قیمت نسخه الکترونیک
16000 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب NFC و RFID فناوری‌های نوین در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی

امیر سعادتی
۱۴۰۰/۱/۲۹
بینهایت عالی و کاربردی و مفید من برای پروژه پایانی لیسانسم ازین اپ استفاده کردم برای منابعم واقعا لذت بردم دم سازندش گرم خداخیرش بده
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب NFC و RFID فناوری‌های نوین در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی

برای دریافت کتاب NFC و RFID فناوری‌های نوین در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.