نقد، بررسی و نظرات رمان کلبه عمو تام - هریت بیچر استو

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
سهیلا صفری
۱۳۹۶/۶/۲۸
کتاب عالی‌ای بود. این کتاب پرفروشترین کتاب داستان در قرن نوزدهم و دومین کتاب پرفروش پس از انجیل بوده و به این دلیل که چند سال پس از ان جنگ داخلی در امریکا آغاز شد این کتاب به جنجالی‌ترین رمان تاریخ معروف است. این کتاب، حاوی داستانی بسیار غم انگیز و دردناک اما تامل برانگیز است. تامل در این مورد که مردم یک کشور، پس از چنین دوران تاریکی، در حدود 150 سال به چنان پیشرفتی در تمدن و اخلاق دست یافتند که همان افراد سیاه پوستی که روزگاری همانند کالا خرید و فروش می‌شدند و هرگز احساسات و ویژگی‌های انسانی آن‌ها مورد توجه قرار نمی‌گرفت، به مقام‌های بسیار بالای علمی، اجتماعی و سیاسی دست بافتند تا جایی که یک سیاه پوست به مقام ریاست جمهوری امریکا رسیده و به قدرتمندترین فرد دنیا بدل می‌شود. این در حالی است که کشورهای مدعی تمدن و فرهنگ، با وجود پیشنه تاریخی درخشان، همچنان بر سر مذهب و آیین و نژاد وجنسیت و... کشمکش و درگیری دارند و چه مصیبت‌ها و فجایعی که بر سر این موضوعات رخ داده و همچنان نیز ادامه دارد. به امید روزی که این ملت‌ها نیز یه میرانی از درک دست یابند که بدانند ارزش آدمی به دین و مرام و نژاد و زبان او نیست. ارزش انسان‌ها تنها و تنها به ویزگی‌های والای انسانی همچون خِرد، نوع دوستی، راستی و درستی است.
Mary DJ
۱۳۹۶/۶/۲۱
بعد از سالها تونستم با دانش بیشتر درکش کنم و عمق معنای دیالوگها بفهمم.
هر چه بگم کم گفتم.
ولی متاسفانه غلط‌های تایپی و املایی زیاد بودن و خواننده مجبور میشه مکث کنه تا درستی اون حروف یا کلمه رو به یاد بیاره.
مثلا تنها، تن‌ها نوشته شده
یا می‌گویی، می‌گوی‌ای نوشته شده
Ahmad
۱۴۰۱/۱۱/۲۲
با سلام
این کتاب روند جالبی دارد و باعث می‌شود که ادامه آن را بخوانید و خواندن را رها نکنید.
ماجرا به زمانی که برده داری در آمریکا رواج داشت برمی گردد و ماجرای برده داری در آن دوره است که شرایط بسیار سختی داشتند بر می‌گردد.
ماجرای چند خانواده برده را با هم پیش می‌برد که هر کدام از آن‌ها سرنوشت‌های مشابهی دارند و همه مجبور به فرار می‌شوند.
همه خانواده‌ها در شرایط دشوار فرار قرار می‌گیرند.
در این بین هم عمو تام که فردی مذهبی و پایبند به اصول مذهبی است ما امید نمی‌شود و به دیگران امید می‌دهد.
تا اینکه اربابش به خاطر گرفتاری او را می‌فروشد و او مجبور به ترک خانواده‌اش می‌شود.
بعد در کشتی تو را یک فرد خوب می‌خرد و دختر کوچک مرد اورا وادار به خریدن می‌کند و به این ترتیب تا مدت هاعمو تام وضع خوبی دارد و مراقب دختر کوچک می‌شود تا اینکه دختر بچه مریض می‌شود و می‌میرد و پدر او هم در حادثه‌ای چاقو می‌خورد و می‌میرد و باز او را می‌فروشند که این بار فردی بسیار خشن ااو را می‌خرد و زندگی برای او سخت می‌شود
در آن. مزرعه او باز به دیگران امید می‌دهد و شرایط سخت را برای آن‌ها بهتر می‌کند و در آخر هم مرگ غم انگیزی برای او رقم می‌خورد
پسر ارباب اول برای خرید او می‌آید که دیگر خیلی دیر شده است
وحید شریفی
۱۴۰۳/۱/۶
رمانی که یکی از جنجالی ترین‌ها در تاریخ ادبیات است و تولستوی هم از آن تعریف کرده است. کلبه عمو تام در ابتدا به صورت پاورقی در یکی از روزنامه‌ها چاپ شد و وقتی به صورت کتاب چاپ شد، نه‌تنها در آمریکا بلکه در تمام کشورهای جهان نیز میلیون‌ها نسخه از آن به فروش رفت و تا سال‌ها نمایش‌هایی بر اساس آن بر صحنه تئاترهای جهان اجرا شد. دیری نگذشت که در آمریکا خانم استو از یک سو به شخصیتی بسیار محبوب و از سوی دیگر به چهره‌ای بسیار منفور مبدل شد. حتی در گرماگرم جنگ داخلی آمریکا آبراهام لینکلن رئیس جمهور وقت آمریکا در ملاقاتی به او گفت: «پس شما همان خانم کوچکی هستید که باعث جنگی بزرگ (جنگ داخلی آمریکا) شد». به دلیل این‌که جنگ داخلی ۹ سال بعد از انتشار کتاب آغاز شد، عده‌ای انتشار این رمان را جنجالی‌ترین حادثه در تاریخ رمان‌نویسی می‌دانند. کلبه عمو تام در ابتدا به صورت پاورقی در یکی از روزنامه‌ها چاپ شد و وقتی به صورت کتاب چاپ شد، نه‌تنها در آمریکا بلکه در تمام کشورهای جهان نیز میلیون‌ها نسخه از آن به فروش رفت و تا سال‌ها نمایش‌هایی بر اساس آن بر صحنه تئاترهای جهان اجرا شد. دیری نگذشت که در آمریکا خانم استو از یک سو به شخصیتی بسیار محبوب و از سوی دیگر به چهره‌ای بسیار منفور مبدل شد. حتی در گرماگرم جنگ داخلی آمریکا آبراهام لینکلن رئیس جمهور وقت آمریکا در ملاقاتی به او گفت: «پس شما همان خانم کوچکی هستید که باعث جنگی بزرگ (جنگ داخلی آمریکا) شد». به دلیل این‌که جنگ داخلی ۹ سال بعد از انتشار کتاب آغاز شد، عده‌ای انتشار این رمان را جنجالی‌ترین حادثه در تاریخ رمان‌نویسی می‌دانند.
هنری جود
۱۴۰۲/۶/۶
نقد کتاب کلبه عمو تام: تام برده‌ای سیاهپوست مسیحی است که به اربابش وفادار است. اربابش بخاطر مشکلات مالی مجبور می‌شود اورا بفروشد. تام به یک مرد خوش قلب فروخته میشود که میخواهد وصیت کند تا بردگانش آزاد شوند اما قبل از اینکه وصیت کند توسط مشروب خوران به قتل می‌رسد و بعد از او بردگانش بدست زنش میفتند که رفتار خوبی با آن‌ها ندارد و بالاخره روزی آن‌ها را می‌فروشد. تام این دفعه به دست مردی سنگدل و کافر میفتد که از مسیحیان و خداپرستان متنفر است مرد انجیل تام را توی آب دریا می‌اندازد و از همان اول بهانه‌هایی میآورد تا تام را آزار و اذیت کند. او دوتا مباشر دارد که آن‌ها را مثل خودش سنگدل پرورش داده. بعد از فرار یک زن از زیر دستش بهانه‌ای جور میشود تا تام را کتک بزند او داخل اتاقی تام را حسابی کتک می‌زند تا اینکه بالاخره تام زیر کتکهای او جان خود را از دست میدهد. دو مباشرِ مرد سنگدل در لحظه جان دادن تام از او در مورد حضرت مسیح سوال میکنند و تام در حال جان دادن سرگذشت کوتاهی از مسیح برای آن‌ها روایت میکند و بعد می‌میرد و آن دو با اینکه سنگدل هستند به گریه میفتند.
کمی بعد پسر ارباب قبلی‌اش به دیدار تام میآید و میخواهد که تام را بخرد اما بیفایده است چون تام مرده.
کمی بعد مرد سنگدل هم توسط زنی که قبلاً فرار کرده بود کشته میشود.
محمد آرین مهر
۱۴۰۲/۵/۳۰
در واقع کتاب بین امید از طریق مذهب و رنج از دیدگاه عدم وجود خدا دست و پنجه نرم میکنه کتابی است با نثر روان که خوندنش راحته و باعث میشه به جلو پیش بری و کمتر خسته بشی کتابی است که ارزش یه بار خوندن رو داره و اصلا کار درستی نیست که بخواییم اونو با مسائل سیاسی خودمون قیاس کنیم چون نوع تفکرات اون غالبا به ارزش مذهب و اعتقاد به خدا که درست‌ترین شرایط هم زندگی را برای یک انسان میتونه معنا کنه اما چیزی که در این کتاب میتونه دارای نکته باشه اینه که اگر انسان بتونه در هر شرایطی که هست احساس خودشو خوب نگه داره و امیدوار باشه به زندگی بازم میتونه در سخت‌ترین شرایط هم دووم بیاره، این چیزی بود که حداقل تونستم متوجه بشم از محتویات کتاب و انسانیت رو میشه در هر چیزی جستجو کرد، حالا یکی با دین و یکی هم با نوع تفکرات خودش انسان فطرتا خداجو هست و همیشه در طول تاریخ به این امید که روزی یک نجات دهنده خواهد آمد و تمام ظلم‌ها رو ریشه کن کنه زیسته چیزی که هنوزم در اذهان مردم وجود داره ولی نجات دهنده اصلی خودش و قلبش و احساساتش هست که اگر با ایمان و باور به خدا پیش بره متوجه این موضوع میشه و ایمان به خدا هیچ ربطی به دین و مذهب نداره نظام برده داری هنوزم به شکل نوینش وجود داره و هممون به نوعی درگیرش هستیم و تنها تفاوتش اینه که شکلش و اسمش عوض شده پیشنهاد میکنم بخونین و تشکر ویژه از کتابراه برای اینکه این کتاب رو رایگان گذاشت تا همه بتونن ازش استفاده کنن
عباس پورخلیلی
۱۴۰۲/۳/۱۷
داستان زندگی سیاهپوستان آفریقای که برای کار اجباری در معادن و مزارع به آمریکا و اروپا برده شده و شرایط بسیار سختی برای آن‌ها بوجود آورده بودند،
این داستان بیان کننده زندگی دو نفر (دو تفکر) می‌باشد،
یک نفر همه‌ی سختی‌ها و موانع را قبول می‌کند و آنرا جزئی از سرنوشت خود می‌داند و برای رهایی از آن وضعیت هیچ تلاشی نمی‌کند، وباسختی بهزندگی ادامه میدهد. (عمو تُم)
فردی دیگر که شرایط موجود را قبول نمی‌کند و به مقابله‌ با آن برمی خیزد و با فرار از مزرعه و قبول همه‌ی سختی‌ها و موانع خود را به سرزمین آزاد رسانده و آزادانه زندگی می‌کند و از آن لذت می‌برد، (جورج).
دو دیدگاه در این داستان وجود دارد:
اول: همه شرایط سخت موجود را قبول کرده و آنرا جزئی از سرنوشت خود دانست و هیچ گونه اعتراضی نکرد، (عمو تُم)
دوم: با توجه به اینکه انسان می‌تواند شرایط را برای خود تغییر دهد با تلاش و کوشش محیط بهتری را برای زندگی خود بوجود آورد، (جورج).
مهسا رافعی
۱۴۰۲/۱/۲۴
قسمت کوتاهی از این رمان را در کتاب‌های ادبیات دوران دبیرستان داشتیم همین هم منو ترغیب کرد که این رمانو بخونم و باید بگم این کتاب طوری بود که دوس نداشتی زمینش بزاری و نیمه تمام بمونه خیلی زیبا بود. متاسفانه نژادپرستی هنوز هم با وجود ادعاها و شعارهای فراوان هنوز هم وجود داره در همه جای دنیا هم هست و انسانهای زیادی هنوز در رنج و عذابند. تبلیغ دین مسیحیت و دعوت به پرستش خداوند در این کتاب زیاد به چشم میاد و صبر زیاد افراد با ایمان و کلام دلنشینشون ستودنیه و از همه مهم تر اعمال اونهاست که افرادو به نیایش و پذیرفتن دین مشتاق میکنه با اینکه در آن زمان هم وجود بعضی افراد و موعظه‌های گول زنندشون باعث میشه افراد نخواهند مسیحیتو بپذیرن اما نیت و عمل افرادی مثل عمو تام باعث رفع سوتفاهم‌ها میشه.
به نظرم عکس روی جلد کتاب هم قشنگ بود و صحنه پرمعنایی را تداعی میکرد. باتشکر از کتابراه.
فاطمه جعفری
۱۴۰۱/۷/۳۰
پرداختن بیش از اندازه به مسائل دینی در یک رمان، کار حرفه‌ای و درستی نیست و نویسنده میتونست از منظر انسان دوستانه و فارغ از دین هم‌ مسئله‌ی برده داری رو بررسی و نقد کنه ولی انگار یک عمدی در این کار داشته و احتمالا با توجه به دوره‌ای که کتاب در اون نوشته شده، به دلیل تاثیر تفکرات دینی در فرهنگ و طرز تفکر مردم راجع به این قضیه، خواسته به همون نسبت، دین رو نقد کنه.
متاسفانه تاثیرات مخرب دین و در واقع تحریفات دینی بر جوامع در همه‌ی دوران‌ها بوده و جالب توجهه که دین مسیحیت هم از این قاعده مستثنی نیست.
غم انگیزترین قسمت ماجرا اونجاست که سواستفاده‌گران و تحریف کنندگان از دین، حتی برده‌ها رو طوری تربیت و شستشوی ذهنی میکردن که خود برده‌ها این بردگی رو می‌پذیرفتن و سعادت اخروی رو در قربانی شدن و زجرکشیدن به پای ارباب میدونستن و خودخواسته این رنج رو قبول میکردن و گناهی به پای ارباب نمینوشتن.
و حتی خیرخواه‌ترین ارباب‌ها که جزو دسته دین داران بودن باز هم برده‌ها رو یک نژاد پست و طبقه پایین که از قدرت تفکر به اندازه‌ی اربابها بهره‌مند نیست و نیاز به آموزش و نجات داره تصور میکردن و حتی اونها رو با لفظ "این موجودات" خطاب میکردن و یا حتی مثل ایوا (به عنوان شخصیت دین‌دار راستین)، بر اساس کتابِ تحریف شده‌ی انجیل، بردگی و کار کردن تا سرحد مرگ برای ارباب و احترام به ارباب رو وظیفه‌ی اونها دونسته و خوب بودن یک انسان رو در اطاعت از ارباب میدونستن.
کتاب خیلی خوب تونسته انواع طرز تفکر صحیح و غلط دینی و غیر دینی رو توضیح بده و بین اونها هیچ یک رو انتخاب نکرده‌. اما با همه‌ی اینها جبهه گیری دین دارانه‌ی نویسنده در همه‌ی کتاب مشهود و گاهی به طرز افراطی مشخص هست که این از ارزش کتاب کم کرده.
محمد حیدری
۱۴۰۲/۳/۲۳
اولین برخورد من با کتاب‌های بیچر استو، تو ادبیات دبیرستان بود، تقریبا ۱۵ سال پیش. اونجا اسم کتاب کلبه عمو تم به گوشم خورد و چند سال بعد، تو دوره دانشجویی، خوندمش. کتابی بسیار جذاب و گیرا که توصیف‌های عالی داره و شما در حین خوندنش، باهاش زندگی میکنید و مثل این میمونه که دارید یه فیلم رو میبینید. برده‌ای سیاه به نام تُم قهرمان داستان هست و داستان در فضای برده داری آمریکای قرن ۱۹ روایت میشه. پستی و بلندی‌های زندگی و سختی‌ها و مصائبی که به برده‌ها روا میشده، در بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده و یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های کتاب، دیالوگ‌های عمو تُم هست. مهم‌ترین چیزی که سعی شده گفته بشه، اینه که انسانیت، سوای از رنگ پوست و جنس انسان هاست و ما آدم‌ها خودمون رو نباید به کم بفروشیم و همیشه توی رفتارمون، اخلاقیات رو رعایت کنیم.
توصیه میکنم بخونید و به سطر سطر کتاب زندگی کنید و لذت ببرید
آترینا
۱۴۰۲/۵/۳۰
اولین بار این کتاب رو چندین سال پیش با نشر افق خوندم و الانم که دوباره خوندمش می‌تونم بگم که تقریبا همون احساس رو بهم داد این کتاب انواع احساسات رو بهم تحمیل کرد احساس دلسوزی و عصبانیت برای تام و بقیه برده‌ها که اونقدر بهشون ظلم می‌کردن و اونها ظلمی که بهشون تحمیل شده بود رو حقشون می‌دونستن و احساس نفرت از نظام اون زمان و اینکه سفید پوستان سیاه پوستان رو آدم حساب نمی‌کردن و اونها رو به بردگی می‌گرفتن بدون کوچکترین حسی نسبت به اونها و فقط به خاطر تفاوت در رنگ پوست و عقب ماندگی قاره آفریقا و از اینکه سیاه پوستان رو از سرزمینشون بیرون کردن خودشون و زمین هاشون رو تصاحب کردن و حتی از کتاب انجیل به نفع خودشون استفاده می‌کردن تا برده داری رو تحمیل کنن و...
در کل پیشنهاد می‌شه و اما یه ستاره کم کردم به خاطر اینکه غلط‌های ویراستاری و ترجمه داشت و مثلا تام ترجمه شده بود تُم
Hamid Kiyani
۱۴۰۰/۵/۵
رمان زیبایی بود... شاید روح انسانیت توی خیلی از شخصیت‌ها نمودار بود و خیلیا هم نقطه مقابل
اینکه نشون میده شخصیت‌های مختلفی وجود داره... عمو تام با همه‌ی اونا رو برو شد ولی انسانیت خودش رو حفظ کرد... وقتی که از مکان امن خودش یعنی خونه شلبی‌ها بیرون رفت وارد خونه اگوستین شد ک سخت گیری نداشت و دستش برای دزدی و این مسایل باز بود اما نکرد... و بعد پیش لگری رفت که بشدت اونو محدود میکرد اما باز انسانیتش رو حفظ کرد... اونجایی یکم داستان از چشمم دور شد که عمو تام وقتی کنار اتیش نشسته بود و یهو همچیز محو شد و مردی با کلاه که خار اونو پوشنده بود پیشش اومد و قلبشو تسلی داد... خب این برای افراد خیلی معنویه... اما در کل دوست داشتم... مرگ ایوا خیلی غمناک بود و مادرش ماری که قدر خانوادشو نمیدونست و باعث شد اونارو از دست بده... ممنون از کتابراه
سید امین مرتضوی
۱۴۰۰/۱۱/۱۴
بی شک یکی از تاثیرگذارترین آثار مبارزه با تبعیض نژادی و آپارتاید در بین آثاری اینچنین می‌باشد به مخاطبان گرامی رمان ۱۲ سال بردگی نوشته‌ی سالمون نورثاب نیز پیشنهاد می‌گردد.
تراژدی به شدت تاثیر گذار اثر در گوشه گوشه‌ی داستان و همچنین تلاش بی وقفه‌ی شخصیت‌ها برای نیل به آزادی از بارقه‌های بیاد ماندنی این اثر جاودانه می‌باشد.
عقاید پررنگ و خالص شخصیت اصلی داستان همواره در ذهن مخاطب شخصیتی قدیس گونه از او می‌سازد و همواره کمبود اینچنین شخصیتی در جامعه بشری احساس خواهد شد. تا جایی که هیچ گاه محوریت داستان فرار شخصیت از ناملایمات و سختی‌ها نبوده و کفه‌ی قدیس گونگی سنگین تر از دیگر وجوه پیش برنده‌ی اثر می‌باشد.
کلبه‌ی عمو تام مبارزه‌ای زیر پوستی و اخلاق مدارانه در پرتو تعلیمات دین مسیحیت بر علیه رژیم آپارتاید می‌باشد.
حمید میرباقری
۱۴۰۲/۵/۱۵
خب این کتاب چندتا مسئله داره اول اینکه موضوع مبارزه با نژاد پرستی موضوع بسیار سنگینیه و من فکر نمیکردم این موضوع با کتابی که نثرش در حد نوجوانانه نوشته شده باشه که تناقض عجیبی بود توصیف ها بسیار ضعیف و نثر بسیار بچه گانه بودداستان و روند ادامش نشانه ای از مبارزه بر نژادپرستی نداره بلکه بیشتر نشانه ضعف تام و خود کوچک بینی او هستش داستان در یک سوم میانی هیچ کمکی به روند کتاب نمیکنه حتی اگه اون قسمت رو بریزیم دور هم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد نکته انتهایی این هستش که پایان بندی کتاب به سبک زندگی شیرین میشود بسیار افتضاح و فقط همون بخش به نظر نگاه مبارزه ای داشت که اون هم بسیار کودکانه و لوس بود به نظرم تعجب من از تاثیر این کتاب بر نظام برده داریه چون به نظرم بیشتر یک شوخی با نظام برده داری هستش
مصطفی احمدی
۱۴۰۰/۲/۱۳
از یک طرف برده داری رو میبینیم از طرف دیگه کلیسا و پدران روحانی که به این ظلم و خشونت جنبه مذهبی و دینی میدن از طرف دیگه برده‌هایی که واقعا باور کردن این سرنوشتی هست که خدا براشون در نظر گرفته و باید گردن بنهند از طرف دیگه ایوا دختر بچه‌ای که با روح لطیف و الهی خودش راه درست وحقیقت وانسانی رو نشون میده ادم به یاد شرایط حاکم در کشور خودمون میوفته که عده‌ای ظلم میکنن عده‌ای واسه این ظلم حاکم توجیه مذهبی میارن عده‌ای این ظلم رو خواست خدا میدونن ودر برابرش تسلیم میشن عده‌ای هم در برابرش ایستادن و زندان و شکنجه و... رو به جون خریدن به امید رسیدن به آزادی من بیشتر یاد محدودیتهایی میوفتم که اسم دین بر زنان جامعه تحمیل شده و زنانی که تمام قد جلو این محدودیتها ایستادند
فرشته جلیلی
۱۴۰۲/۹/۲۷
داستان زیبای کلبه عمو تام، که برای اولین بار سالها پیش در دوران دبیرستان اونو خوندم و حالا داستان کاملش رو میخونم. فوق العاده زیبا و با دقت بر جزئیات تجسم داستان رو در ذهن میسر میکنه. برای دوستانی که هنوز این داستان نخوندن موضوعش برمیگیرده به دوران برده داری در امریکا.
در مورد متن هم باید بگم که متن رمان خیلی روان و گویا بود مثل اینکه نویسنده همراه داستانه ولی توضیح کاراکترا کامل نبود و بعضی وقتا یه دفعه داستان قطع میشد و ازیه جا دیگه شروع میشد که گیج کننده بود چند ثانیه طول میکشید تا دوباره همراه بشی و متن داستان پیدا کنی ولی به هر حال خیلی قوی و روان حکایت شده بود وخواننده دنبال داستان کشیده میشد به نظر من عالی بود به جز چند جا بقیه خوب بود. پیشنهاد میکنم این رمان رو بخونید.
ساناز یوسفی
۱۴۰۲/۱۰/۱۰
خیلی رمان قشنگی بود. بی شک یکی از تاثیرگذارترین آثار مبارزه با تبعیض نژادی هست. تراژدی به شدت تاثیر گذار اثر در گوشه گوشه‌ی داستان و همچنین تلاش بی وقفه‌ی شخصیت‌ها برای نیل به آزادی از بارقه‌های بیاد ماندنی این اثر جاودانه می‌باشد.
عقاید پررنگ و خالص شخصیت اصلی داستان همواره در ذهن مخاطب شخصیتی قدیس گونه از او می‌سازد و همواره کمبود اینچنین شخصیتی در جامعه بشری احساس خواهد شد. تا جایی که هیچ گاه محوریت داستان فرار شخصیت از ناملایمات و سختی‌ها نبوده و کفه‌ی قدیس گونگی سنگین تر از دیگر وجوه پیش برنده‌ی اثر می‌باشد.
کلبه‌ی عمو تام مبارزه‌ای زیر پوستی و اخلاق مدارانه در پرتو تعلیمات دین مسیحیت بر علیه رژیم آپارتاید می‌باشد. ممنون از کتابراه
بهار بهاران
۱۳۹۹/۱۲/۳
زندگی همراه با اعتقادات قوی و مهربانی عمو تم تونست وجدان خفته انسانها رو بیدار کنه. عمق دیدگاه نویسنده متعهد و مسیحی کتاب اینو میگه همون چیزی که پیامبران اومدن تا به ما یادآوری کنن. تمام ادیان انسانیت و مهربانی رو‌ ترویج کردند اما همونطور که در کتاب می‌بینیم لگری مخالف دینه چون بهش یادآوری میکنه از انسانیت دور شده. البته چنین چیزی هنوز بر آمریکا و روح حاکمان اون حکمفرماست ومیخوان همه چیز حتی روح انسانها رو به استعمار بکشن عمو تم بخاطر اعتقاداتش زجر کشید اما زیر بار ظلم نرفت. تمام ادیان آسمانی برادری و انسانیت رو ترویج کردن اما انسانها اونو نادیده گرفتند و از انسانیت دور شدند.
setareh pish
۱۴۰۰/۱۱/۲۵
خدای من
واقعا کتاب قابل تاملی بود
کمتر کتابی با این ژانر وجود داره که بتونه مخاطب رو با اشتیاق با خودش همراه کنه
اما این کتاب، واقعا لذت بخش و جذاب بود
حقیقت تلخ داستان، مخاطب رو وادار به فکر کردن میکند.
باید همه انسان‌ها درک کنند که رنگ پوست، ملیت، جنسیت، وضع مالی و... تاثیری در ذات انسان‌ها ندارد
و این کتاب به خوبی این موضوع را روایت کرده بود
شخصیت‌های داستان با روح عرفانی‌ای که داشتند، باعث میشدن که خواه ناخواه به درون و باطن خود نگاه کرده و به دنبال ارتقاع وجود خود باشند
با تشکر از کتابراه برای در دسترس گذاشتن چنین کتاب‌های فوق العاده ای.
علی نخعی
۱۳۹۹/۵/۱۸
با سلام و تشکر از کتایراه
کلبه عموسام صرف نظر از اشتباه تایپی و چندین صفحه تکرار. ولی کتاب بسیار خوبیست. زمان برده داری در امریکا و نقش اربابان و سیاه پوستان به روشنی و زیبایی بیان شده بود به طوریکه انسان میتوانست در آن دوره و در آن نقش قرار گیرد.
گرچه دوره آپارتاید سیاه و سفید سالهاست که تمام شده و حتی دوره قبل پرزیدنت امریکا اوبامای سیاه پوست بود ولی متاسفانه و در قرن ۲۱ بسیاری از کشورها با آپارتاید مذهبی و قبیله‌ای و حتی جنسی مواجه هستند.
در کشور خودمان هنوز خرافات بعضا مذهبی بلای جان ایرانیان خصوصا نسل جوان دختر و پسر شده است.
ترنم ضیاء
۱۴۰۲/۱/۳
نویسنده شروع خوبی داشت و داستان طوری بود که مخاطب رو جذب خوندن میکرد هرچند پایانش سریع بود و به نظرم. بهتر میشد تموم شه فضاسازی محشر و بی نظیری داشت ترجمه روان بود اما غلط‌های املایی بیشماری وجود داشت و اشتباهات چاپی هم باعث میشد رشته داستان از دستمون بپره محتوای این کتاب در کل درباره ستم و ظلمی که به سیاه پوستان شده را با داستانی جذاب و گیرا به خواننده توضیح میده...
کلام اخر از کتاب را بابت این کتاب ممنونم و امیدوارم روزی بیاد که دیگر علیه هیچ نوع انسانی تبعیض وجود نداشته یاشه چه مرد چه زن چه سفید پوست چه سیاه پوست و...
09140100577
۱۴۰۲/۴/۱۶
در باب کتاب خود هریت میگوید که هنگام عبور از کنار مزارع پنبه با دیدن بردگان صحنه‌های کتاب جلو چشمانش رژه رفتند تو گویی که الهامی الهی بود. و با نوشتن کتاب و چاپ همزمان آن با مبارزه علیه برده داری به توفیق بی مثالی در خوانده شدن و دیده شدن و تاثیر گذاری در نسل زمان خودش داشته است. به نظر من هم بی شک این کتاب شبه وحی بوده از آن دست که حافظ و مولانا تجربه میکردند. داستان جذابی است و اگر بتوانید فیلمی هم که بر اساس آن ساخته شده را ببینید پی به اعجاز کار این بانو خواهید برد.
حسن محمدی
۱۳۹۹/۵/۲۸
فوقعلاه بی نظیر بود شاید اولاش فکر کنید داستان پیش بینی شده ست و مشخصه چ اتفاقاتی میخواد روخ بدع بخاطر این مسعله لذت خوندن ازتون میگیره شاید باید بگم اشتباه فکر کردید داستان ب جاهای نشعت پیدا میکنه ک فکرو هم نمیتونید بکنید ک خیلی جذبتون میکنه ب خوندن ادامه بدید چون بهتون لذت میدع. ممنون از کتاب راه بابت رایگان بودن اغلب کتاب‌ها در دسترس ما قرار دادن ک ب مطالعه خود بیافزاییم ممنون اگه امکانش هست تقضا دارم تعداد کتاب‌های رایگان رو افزایش بدید بازم مچکرم ازتون🌸🌹🌷🌺
ب ح
۱۳۹۹/۸/۲۱
تم رمان بسیار عالی است و نحوه توصیف نویسنده از صحنه‌ها و اتفاقات این داستان بسیار زنده است البته به واقعیت بسیار نزدیک است اما اشکالاتی هم نویسنده در هنگام نوشتن داشته است که باعث شده در توصیف برخی از قسمتها تناقض وجود داشته باشد مثلا در توصیف شخصیت‌ها، یه مقدار تناقض وجود دارد و یا درباره برده‌های خانه آگوستین. جایی میگوید خانم ماری آن‌ها را از خانه پدری‌اش آورده و در جای دیگر آگوستین تعریف میکند قبل از ازدواج با برادرش شریک بوده و این اربابها با او بوده‌اند.
معصومه غلامزاده
۱۳۹۹/۲/۹
کتابی که حکایت دردی را روایت می‌کند. دردی که در روز گاری بسیاری از مردم نسبت به آن کور بودند و معنای عدالت را مدتها پیش در اعماق ذهنشان دفن کرده بودند اما کتاب، شما را از همه‌ی این دغدغه‌ها رها می‌کند وشما را با مردی آشنا می‌کند که اگرچه او هم این سختی‌ها را متحمل می‌شد ولی به آن سوی این کشمکش‌ها می‌نگریست به جایی فراتر از این تبعیض‌های ظالمانه. این کتاب را به تمام دوستداران کتاب پیشنهاد میکنم تا طعم زیبای تا ابد پیروز بودن را در شخصیت اصلی داستان یعنی تام ببینند.
مهدی حسینی
۱۳۹۶/۹/۱۴
کتاب خیلی خوبی بود و احساسات آدم به غلیان مینداخت و مدام اشک در میورد اگه بگند این کتاب باعث شده برده داری در آمریکا لغو بشه تعجب نمیکنم، خیلی خوب به شخصیت‌ها پرداخته میشد ولی از نظر نوشتاری خیلی مشکل املایی داشت آخرای داستان هم اسم لیزا رو املی میگفت که باعث میشد چند صفحه برگردیم عقب دوباره بخونیم تا متوجه بشیم و مهم‌ترین ایرادش این بود که تبلیغ مسیح تحریف شده رو میکرد که در برابر ظالم منفعل و ستمکش است و انگار نه انگار که ظالم دشمن مسیح و دشمن خداست و باید با او جنگید.
Artemis
۱۳۹۹/۵/۱۲
یعنی باید ایول گفت به نویسنده این کتاب. این کتاب جهل و نادونی انسان‌های قدیم رو نشون میده که به برده داری معتقد بودن و تفاوت زندگی‌های سفید پوست‌ها و... و البته با اینکه زمان زیادی از برده داری و اینها گذشته هنوز هم آمریکا نژادپرستی رو ادامه میدن. با اینکه غلط‌های املایی زیاد بودن و یه قسمت دوبار تکرار شده بود من خیلی از خواندن این کتاب لذت بردم و پیشنهاد میکنم بخونید. این کتاب شامل لحظات خشن، احساسی و زیبا است. 👌👌👌👍
عبدالمناف آق ارکاکلی
۱۳۹۹/۳/۲۹
کلبه عمو تم از رمان‌هایی که آدمی را به دنیای پر از رنج و مشقت برده‌ها می‌برد؛ فضا سازی و شخصیت سازی عالی است و گویی نویسنده خود برده بوده است که اینگونه با هنرمندی تمام زندگی برده‌ها را به تصویر کشیده است؛ ترجمه کتاب قابل قبول است و نویسنده سعی کرده از عمو تم یا عمو تام فردی مذهبی بسازد که ایمانی قوی و سرشار از امید دارد؛ جایی که خواننده نیز دعا می‌کند تا حال عموی داستان خوب شود؛ عموی داستان به جان دیگران دعا می‌کند که بر عمق تاثیرگذاری آن می‌افزاید.
Hany Joon
۱۴۰۳/۱/۲
این رمان، رمان بسیار عاااالی هست در وصفش همین بس که چند سال بعد از انتشارش انگیزه بخش شروع جنگ داخلی آمریکا برای حقوق سیاه پوستان بوده اما دلیل امتیاز کمی که دادم ترجمه‌ای بود که روون نبود وغلط‌های املایی زیادی که داشت مثلا خیلی جاها بجای می‌گویی نوشته می‌گو‌ای و از این قبیل که با توجه به رایگان بودن کتاب میشه انتظارشو داشت☺️
خلاصه که رمان عالی هست حالا چه از این انتشارات چه از انتشارات دیگه حتما سعی کنید تهیه کنید وبخونیدش🙏
علیرضا مقام دوست
۱۴۰۰/۶/۱۶
کتاب خیلی خوبی بود خصوصا از چند بعد نگاه نژاد پرستانه، تقلید بدون تفکر دینی، استنباط‌های متفاوت از ازادی بشری، حربه سیاست دینی برای قدرت بیشتر، والبته تعارض تفکر ازاد و متعصب دینی مقلد بدون اندیشه، هرچند در جاهایی از داستان خیلی ساده انگارانه از بروز وقایع گذر کرد و گاهی اغراق در وقایع رخ داده برای شخصیت هااما درکل بسیار کتاب خوبی بود و اگر کمی در هم در نتیجه گیری و پایان متفاوت تری داشت بنظرم ب مراتب کتاب مفید تری میتوانست باشد
سارا امیدی
۱۳۹۶/۱۱/۴
کتاب خیلی قشنگی بود و فقر فرهنگی که آمریکایی‌ها درگذشته داشته‌اند را خیلی خوب نشون داد
Shamim
۱۴۰۲/۱/۲۶
سلام با اینکه خیلی کتاب خوبیه و با تفاسیر قشنگی که از اشخاص و صحنه‌ها به نمایش میزاره ادم خودش توی همون لحظه حس میکنه ولی به نظرم توی به تفسیر کشیدن تصویر خدا بیشتر به چیزهایی اشاره کرده که میتونه دید خواننده رو یکم دچار تزلزل کنه در صورتی که ما از اول کتاب اسمانی میخونیم بسم الله الرحمن الرحیم یعن خدای مهربان و بخشنده.. پس از نظر من خدا مثل پدری مهربون حواسش به ما هست و در عین حال خیلی خطاها رو میبخشه
zahra jafari
۱۳۹۹/۳/۱۲
داستان بسیار زیبا و غم انگیزی بود. فقط مشکلی که داشت این بود که انگار اون اخرا نویسنده خسته شده بود و درست بعد از مزگ تام، همه چیز رو خیلی تند و تند به پایان رسوند. کاش این حالت پرداختن به جزئیات و توصیفات تا آخر حفظ میشد و اینقدر واسه به پایان رسوندن عجله نمیکرد. درضمن غلط تایپی خیلی داشت، یکی دوجا اسمها اشتباهی نوشته شده بودن و وسط داستان چند صفحه‌ای تکراری بود. با این حال در کل ارزش خوندن رو قطعا داشت.
Abbas Yazdi Nezhad
۱۳۹۸/۸/۱
بی شک این اثر ماندگار نیازی به تعریف‌های بنده نداره اما بسیار برای من مسلمان این نکته جالب توجه بود که وقتی قلم نویسنده در بسیاری از نقاط کتاب بر روی گرایشات مذهبی شخصیتها میچرخید کاملا احساس میکردم که نویسنده مقوله‌ی مذهب و امتحان الهی رو بسیار خوب درک و تجربه کرده و بسیار هنرمندانه و به جا در احوالات تمام شخصیتها گنجانده که نه تنها اغراق نشده بلکه بسیار پخته و جا افتاده و قابل قبوله.. با تشکر از کتابراه
...
۱۴۰۲/۱/۶
سلام کتاب در مورد برده‌های آفریقایی است که برای دیگران کار می‌کنند دربین آن‌ها زنی است که شوهرش برای کار به شهر دیگری رفته است ولی متاسفانه میخواهند بچه این زن را از او بگیرند و صاحبخانه و صاحب این زن که مردمانی بسیار خوب هستند نمی‌توانند برای او کاری کنند و این زن فرار میکند و به کلبه عمو تام که مختص افرادی مثل خودشان است پناه می‌برد و....
ممنون از کتاب راه پیشنهاد میکنم بخوانید
امیر صداقت
۱۳۹۸/۱۰/۳۰
کتابی بسیار عالی بود. هم اموزنده و هم مفهومی و سرگرم کننده. وباعث شد اون بخش معنوی از وجودم دوباره بیدار بشه و امیدم به خالق هستی بیشتر بشه. و بسیار متشکرم از تمام کسانی که برای این برنامه زحمت کشیدن و مطمئنم که شما بهترین گام را برای شکوفایی دوباره فرهنگ ایرانی برداشته اید و همچنین باعث ایجاد شور و شوق برای مطالعه و بالا بردن سواد جامعه میشود. و از این بابت بسیار سپاس گزارم.
شیما خانی
۱۴۰۲/۴/۹
این رمان یکی از بهترین‌های کتاب‌های امریکایی در قرن 19 و یکی از پرفروش‌ترین و تأثیرگذارترین کتاب‌های دنیاست. تأثیرگذاریش اونقدر هست که در جنگ‌های داخلی آمریکا تأثیر گذاشته و روایت برده داری رو آنچنان با گوشت و پوست نویسنده عجین کرده که میشه اون دوران تاریک رو کاملا درک کرد. به نظر من چنین رمان‌هایی آثار مثبتی در رفع تبعیض نژادی داشته. خوندنش رو حتما و حتما به همه توصیه می‌کنم
Abolfazl Jami
۱۴۰۲/۳/۳۰
کتاب خیلی قشنگیه طوریکه آدم اصلا دلش ننی خواهد اون رو زمین بزاره داستان برمی‌گرده به زمان نژاد پرستی و برده داری در آمریکا تبلیغ دین مسیحیت وپرستش دین خدا خیلی در این کتاب به چشم می‌خورد و صبر و امید عمو تام که یک ادم مذهبی هست رو نشون میده صاحب عمو تام به دلایلی مجبور میشه اون رو بفروشه عمو تام رو چند بار میفروشن و زندگی آسون و سخت روتجربه میکنه و در آخر هم به طرز بدی میمیره
فتانه عبداللهی
۱۴۰۱/۷/۲۱
داستان بسیار جذابیه، پر از احساس، پر از ایمان و همدلی. سطر سطر کتاب تخیل خواننده رو برای تصور آنچه نوشته شده تحریک میکنه تا بهتر بتونی همزاد پنداری کنی.
یه چیزی که توی داستان خیلی بچشمم اومد نفرت انگیز بودن مادر ایوا بود که تقریبا نماد تربیت برتری طلبی و آموزش‌های بد جامعه مرفه اون زمان بوده.
اگه این رمان فیلم بشه، مادر ایوا توی رده بندی منفور‌ترین کاراکتر زن، نفر اول میشه -_-
aatefeh ....
۱۴۰۰/۷/۴
کلبه عمو تام یکی از بهترین و تاثیرگذار‌ترین رمان‌هایی هست که خوندم با رسالت جذاب ضد برده داری سیاهان. افکار ضد نژادپرستانه در این عصر و قرن یک ویژگی ضروری و انسانیه. متاسفانه هنوز هم با وجود مدرن شدن جهان و افزایش آگاهی بشر شاهد نژادپرستی در رفتارهای کوچک و بزرگ در سطح اجتماع هستیم. به امید روزی که نژادپرستی کاملا ریشه کن بشه و انسان بخاطر انسان بودن مدنظر قرار بگیره.
Parastoo Nahad
۱۴۰۰/۳/۳
هنوز به اخر نرسیدم ولی کلا هر کتاب یا فیلمی راجع به زندگی سیاه پوستان باشه دوست دارم... واقعا زجرعظیمی کشیدن و کاش می‌دیدن یه روزی سیاهان چطور دنیا رو اداره می‌کنن...
و البته تضاد فکری و اعتقادی سفید پوستان قابل تامله...
تایپ کتاب مشکلات بسیاری داره و اینکه فصل‌ها مجزا و تفکیک شده نیستند.. کتابراه عزیز لطفا رو این مورد نظارت داشته باشید. لذت مطالعه رو کم میکنه
سمیرا غیاثی
۱۳۹۸/۹/۴
بسیار عالی بود در حال خواندن به وضع جامعه خودمان فکر میکردم که می‌شود با اتحاد و ایمان به خدا خیلی از مسائل را درست کرد...
چطور سیاه‌ها علیه هم ظلم می‌کردند فقط به خاطر خوش آمد ارباب و حالا چقدر ما در جامعه امروز با این مساله مواجه هستیم چه هموطن‌هایی که بر علیه هموطن خود کار میکنن.......
کاش اون روز رو بتونیم ببینیم که ما هم آزاد باشیم‌.....
دلارام زرمهر
۱۳۹۸/۷/۱۲
قشنگ بود و ظلمو خیلی خوب ب تصویر کشید ولی ب همون اندازه نشون داد تعالیم مسیح چقدر دچار انحراف شده!و بدتراینک کشیش هایه مسیحی چقدر ادمایه بی‌خردی هستن!و عموتم چ انسان بی‌عقلیه! درستکاری قطعا درهمه حال بهترین انتخابه. اما درقران ایه داریم کسانیکه درمقابل ظلم سکوت کنند در اون ظلم شریک هستن!سا میگه ایا زمینع خدا وسیع نبود؟پس در آن هجرت میکردید که خداوند پناهه بی‌پناهان است.
فاطمه عبادی
۱۳۹۶/۶/۱۰
واقعا عالیه.... خاطرات دوران مدرسه و داستان نیمه تمامی که تو کتاب فارسی بود....
مرسی که این کتاب اینجاست.... و واااقااااا عاااالیههههه... جزو همون بینظیر‌های کم نظیر
علی
۱۴۰۲/۷/۱۴
رمان خیلی روان و گویا بود مثل اینکه نویسنده همراه داستانه ولی توضیح کاراکترا کامل نبود و بعضی وقتا یه دفعه داستان قطع میشد و ازیه جا دیگه شروع میشد که گیج کننده بود چند ثانیه طول میکشید تا دوباره همراه بشی و متن داستان پیدا کنی ولی به هر حال خیلی قوی و روان حکایت شده بود وخواننده دنبال داستان کشیده میشد به نظر من عالی بود به جز چند جا بقیه خوب بود
حسین دیلم
۱۴۰۲/۱/۶
کتابی پرمفهوم
در نمایش انسانیت و ضد انسانیت
تضاد شخصیت‌ها فوق‌العاده‌ست
سراسر کتاب شما همراه با دردی خواهید بود
دردی که آرزوی‌تان این است در دنیای حاضر روزی تبعیض در هر سطحی و هر دیدگاهی از بین برود.
اما جا دارد انتقادی هم بکنم از میزان غلط‌های املایی و بیان مطالب تکراری چرا که بخش‌هایی از کتاب دوبار تکرار شده است عینن
در کل تشکر بابت قرار دادن کتاب
محمدمیری
۱۴۰۱/۷/۱۱
در مورد این کتاب زیاد شنیدم
ولی اشتباهات تایپی این کتاب فوق العاده زیاد هست. تقریبا کمتر صفحه‌ای هست که اشتباه تایپی نداشته باشه.
بعضی جاها فاصله کلمات رعایت نشده و کلمات به هم نزدیک هستن که خواننده رو دچار اشتباه می‌کنه در خواندن
با اینکه تقریبا ۷۰ صفحه از کتاب رو خوندم ولی متاسفانه دیگه ادامه ندادم چون واقعا اشتباهات تایپی بسیار زیادی داره
Kimia Omidvar
۱۴۰۱/۱/۱۳
کتاب بسیار جالب و تآثیرگذاری بود با خوندن این کتاب شاید بتوان ذره‌ای از درد ورنجی که برده‌ها در گذشته کشیده‌اند را درک کرد😥😥نویسنده داستان با جزئیات کامل نوشته شده و کاملا قابل درک بود ولی اواخر داستان کل ماجرا را در سه یا چهار صفحه جمع بندی کرده و تمام میکند. با اینحال چیزی از زیبایی داستان کم نمیکند.
پیشنهاد میکنم حتما این کتاب را بخوانید🌻🌻🌻
H ثالث
۱۳۹۹/۷/۲۹
سلام. خیلی خیلی قشنگ بودواقعا ارزش خوندن داره. واقعا چقدسیاه پوست‌ها رنج کشیدن اوناهم انسان بودن چقدبی رحم بودن که به بردگی میگرفتن واذیتشون میکردن. دلم کباب شد عموتام بااین حال که اونقدعذاب کشید ولی هیچ وقت ایمانشوازدست نداداین واقعاتحسین برانگیزه حالا ماهاکوچکترین مشگلی رونمیتونیم تحمل کنیم عموتام میتونه برامون یه الگوی بی نظیرباشه
طیبه عباسی
۱۳۹۹/۳/۳۰
اشکم رودرآورد انگارداشتم باشخصیت‌های داستان زندگی میکردم. رنج، درد ومنتهای آرزوی رنج کشیده هابخوبی به تصویرکشیده شده بود. وقتی تام مرد انقدرتحت تاثیرشخصیت پاکش بودم که توی دلم گفتم نمیر. انقدرداستان واقعی بنظرمی آمد که موقع خواندنش یادم میرفت دارم رمان میخوانم وحس میکردم توی دنیای واقعی هستم...
1 2 3 4 5 6 >>