نقد، بررسی و نظرات خلاصه کتاب مدیر مدرسه - جلال آل احمد

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
Mahdieh Mohammady
۱۴۰۰/۴/۱۴
کتاب مدیر مدرسه کتاب خوبی است.
با موضوعی که مدیر مدرسه‌ای از اتفاقات زندگی مدیری خود توصیف می‌کند.
مدیر مدرسه که خود را هیچ کاره میداند و به گوشه‌ای آرام از اتاقش دل خوش کرده است با دشواری سرپرستی مدرسه‌ی ابتدایی پسرانه که با وجود یک ناظم و هفت معلم و دویست و سی و پنج دانش آموز و یک فراش تازه استخدام شده با تحصیلات و شغل عالی که به دلایلی به استخدام این شغل درآمده روبه رو میشود.
پس همه‌ی توان خود را به کار میگیرد تا کمبود‌های مدرسه را به گونه‌ای سروسامان دهد. اما به دلیل شرایط محیطی و نبودن بودجه تصمیم میگیرد تا استعفا دهد.
مدیری که در ابتدا به تنبیه بدنی دانش آموزان که توسط ناظم تنبیه میشدند، اعتراض میکرد؛ آخر داستان خودش مجبور میشود تا به تنبیه بدنی روی آورد.
کسی که دوست ندارد به این و آن رو بزند مجبور می‌شود از آدم‌های پولدار گدایی کند.
دست آخر، مدیر به دنبال دادخواستی به دادگستری فراخوانده می‌شود و همان جا روی یکی از کاغذ‌های دادگستری درخواست کناره گیریش را مینویسد و برای همکلاسی پخمه‌اش که تازه سرپرست فرهنگ (آموزش و پرورش) شده پست می‌کند.
محمد حیدری
۱۴۰۲/۳/۲۹
این کتاب، کلمه به کلمه خوندنش لذت هست. خاطراتی از زندگی خود جلال ال احمد هست که پس از تحصیل و گرفتن مدرک، به مدیریت یک مدرسه منصوب میشه.
تو این کتاب، جلال از چالش‌ها و مصائبی که در زمان مدیریت مدرسه باهاش دست و پنجه نرم میکنه تعریف میکنه و با لحنی جذاب، از محرومیت‌ها و مشکلات مردم و کمبود امکاناتی که در راه تحصیل شون دارن صحبت میکنه.
تو این کتاب فضای کارمندی آموزش و پرورش قبل از انقلاب رو هم میشه فهمید که در نوع خودش تک محسوب میشه.
یکی از بهترین قسمت‌های کتاب، جایی هست که کلاس‌ها سرده و جلال به عنوان مدیر مدرسه، با جمعی از والدین و بزرگان میرن خونه‌ی یکی از والدین پولدار تر که برای مدرسه بخاری بخره و آخر اون قسمت از داستان یه جمله‌ای میگه که همیشه تو ذهن من مونده، اینکه: ((با نون گدایی، مدرسه نونوار شد))
البته من خودم دوران دبستانم رو یادم هست و ما هم با وجودی که در شهر بودیم، محرومیت‌های زیادی داشتیم و چه بسا یه بخاری برای زمستون نداشتیم
Farzameh S
۱۳۹۸/۱۱/۹
منو مجبور کرد بی‌وقفه بخونمش.. بهتره اگه کتاب رو نخوندین این نظر رو نخونین... خوب مدیر مدرسه نشون دهنده جامعه‌ای نه چندان سالمه که در اون شاهد فقر، ترجیح روابط بر ضوابط، کم کاری اونم در سیستم اموزش و پرورش که جز پایه‌های اصلی یک جامعه محسوب میشه و عدم شایستع سالاری هستیم (مثلا همکلاسی مدیر که حتی یه شعر ساده رو هم نمیتونسته حفظ کنه در مقام ریاست میبینیم.. یا مدیر رو میبینیم که شایستگی مدیریت نداره کسی که حتی وقتی کاری برای بچه‌های بدون کفش یا معلمش ک تصادف کرده میکنه در نهایت از خودش میپرسه چرا اینکار رو کرده با این حال در اواخر داستان احساس مسولیت بیشتری در قبال شغلش میکنه و استعفایی که چندین بار مینویسه و در نهایت به خاطر فشار‌های زیادی که این منصب داره از اون دست میکشه. )
پونه
۱۴۰۱/۶/۵
یکم فهمش برام سخت بود، چون با نوع ادبیاتش چندان اشنایی ندارم، اما از خود داستان، قلم، روان بودن خوشم اومد و پسندیدم، داستان خیلی... خب قشنگ که نه، بهتره بگم قابل لمس بود، کامل درکش کردم، نمی‌دانم چه بگویم، اصلا تمام بهت و احساسات هیچ‌کاره بودن ان مدیر و اخرش که نمی‌دانم ان حس را چه بنامم، همه را درک کردم، داستان به خوبی روایت شده، و گمان نمی‌کنم هیچ‌جایش بلنگد، تا الان از جلال آل احمد کتابی نخونده بودم، و الان با فضایل این کتاب اشنا شدم و احتمالا... احتمالا از قلم ایشون لذت بردم، باید برم یکم به اسمون خیره بشم بلکه این مدرسه کذایی از ذهنم بیرون بریزه با دانش‌اموزا و معلما و ناظم و فراش‌هاش، بدجور رفتم تو ژرفای قصه، و خیلی خوبه که طولانی نبود، وگرنه بعدا بابد می‌کوشیدم به خودم بقبولونم فقط یه قصه بوده. با تشکر.
Bahar Hamzehpour
۱۳۹۷/۷/۷
امتیاز جلال آل احمد بیش از پنج ستاره هست ولى نمیدونم به این نسخه ناقص چه امتیازى بدم. شاید نسخه اى که از اینترنت گرفته اید خلاصه شده بوده. فکر نمیکنم کسى که اولین بار این نسخه را به جاى اصل مطالعه کند، به نظرش کتاب جالبى برسد و در نظرات هم دیدم که بعضیها به نویسنده ایراد گرفته بودند و حق دارند چون اصل کتاب اینطور نیست. حیف این اثر یکى از بهترین کارهاى جلال آل احمد است. شاید بهتر باشد از کتابهاى چاپ قدیم، به جاى اینترنت استفاده کنید
Mojgan Hatai
۱۴۰۲/۶/۲۳
این کتاب یکی از کتابهایی بود من بی وقفه خواندم... باوجود دو تا کوچولویی که دارم دو روزه تمامش کردم. داستان فردی که کشمکش درونی بین وجدان و ایگو دارد. مدیری که از ترس مسئولیت به این سمت پناه برده اما ناآگاه با موج عظیمی از مسئولیت ها روبرو می‌شود که برای انجام هر کدامشان نبایدهایی را می شکند. جامعه ای که هیچ چیز سر جایش نیست.. شایسته سالاری ندارد و باعث می می شود تا فرد روشنفکری همچون مدیر مدرسه دست از عقاید سالم خود بردارد و یا در ظاهر دست بردارد تا بتواند با این جامعه همراه شود. در آخر چون نمی تواند با این نظام آموزشی مسموم کنار بیاید استعفای خود را می نویسد. تنها بدی کتاب سانسورهای ناگهانی بود.
Shirali
۱۴۰۲/۱۰/۱۶
ما دهه هفتادی‌ها سرفصل این کتاب (مدیر مدرسه) را در دوران دبیرستان داشتیم، الان که این داستان را به کمک کتابراه که دسترسی ما را به کتاب ها و داستان ها آسان تر کرده، مطالعه میکنم هنوز هم به همان اندازه شیرین و جذاب هست و دلم میخوادتا آخ رادامه اش بدم، سادگی نوشتاری و درعین حال ادبیات اصیل ایرانی به قلم جلال آل احمد باعث میشه که از خواندن کتاب خسته نشید، و مثل خاطره ای زیبا از دوران دبیرستانتون تو ذهن تداعی بشه و کنجکاوی شما را به ادامه داستان وا داره؛ اگر دهه 70 هستید و هنوز راجع به ادامه داستان کنجکاو هستید توصیه میکنم از دست ندید، و مروری بشه از خاطرات دوران دبیرستانتون و زنگ های شیرین ادبیات
Adib
۱۴۰۲/۹/۲۸
کتاب زیبای مدیر مدرسه، یه کتاب کوتاه بود راجع به یه معلمی که از معلمی خسته شده و وارد حوزه مدیریت مدرسه میشه، و فکر میکنه فقط قراره پاش و بندازه رو پاش، اما کلاً اوضاع برعکس این میشه و از دغدغه‌هاش تو مدرسه و بچه‌ها و معلماش میگه، قلمش رو دوست داشتم، اوضاع بد رو هم با طنزش گفته بود و شیرین بود درکل. مدیر مدرسه، با ادبیاتی غنی و بسیار عالی. روایت داستان به گونه ایست که انگار خود نویسنده مدیر مدرسه بوده، حال وهوای آن زمان را خیلی جالب بیان کرده. روح جناب جلال آل احمد شاد. همچنین صوتی این کتاب هم، داخل همینجا یعنی کتابراه موجود هست، میتونید فایل صوتیش رو هم تهیه کنید. کتاب صوتیش جذاب تر هست.
عادله صحرایی
۱۴۰۱/۱۰/۲۶
مدیر مدرسه کتاب خوبیه با اشاره به روزمرگی زندگی یک معلم در جامعه که هرچقدر هم سعی میکنه تفکرات مثبت خودش رو داشته باشه جبر محیط مجبورش میکنه تا به کارهایی دست بزنه که با اعتقاداتش در تضاده و در آخر مجبورش میکنه که در انزوا بخاطر ناهماهنگی با محیط از دیگران فاصله بگیره و مجبور به استعفا بشه. در جامعه‌ای که مثل دیگران فکر نکنی، مثل دیگران عمل نکنی محکوم به ترد شدن و تنهایی میشی، باید خیلی قوی باشی که بخوای به اعتقاداتت پایبند بمونی. این معلم چون نخواست باورهاش رو از دست بده ترجیح داد استعفا بده.
Ahmad
۱۴۰۱/۷/۸
با سلام
کتاب فضای حاکم بر مدارس و خانواده‌های آن زمان را خوب به تصویر کشیده است
و داستان در ابتدا خیلی جذاب پیش می‌رود و انسان مجذوب داستان می‌شود ولی در انتهای داستان یک مرتبه داستان به یک حادثه می‌رسد که اصلا لازم نبود که مطرح شود و با همین ماجرا داستان به پایان می‌رسد.
از نویسنده بزرگی مثل جلال آل احمد خیلی انتظار نمی‌رود که یک قضیه غیر اخلاقی را در کتابش بیاورد.
به نظر من همین نکته کافی است که کتاب را به هیچ وجه در دست نوجوانان قرار ندهید.
به هیچ وجه مناسب نوجوانان نیست
معصومه سلیمی
۱۴۰۲/۴/۲۵
داستانی ساده بدون پیچیدگی در عین حال قابل تامل.. داستانی از مدیر مدرسه‌ای که برای فرار از مدرسه به مدرسه‌ای در حومه‌ی شهر پناه می‌برد در سمت مدیر اما غافل از آنکه تازه شروع دردسرهاست. مضمون داستان نشان دادن ظلم و ستمی که جامعه و فرهنگ مردم میشود. بی توجهی به نظام آموزش.. اشاره به کاپیتولاسیون و اختلاس و...
و مدیری که باوجود اینکه قصد دارد بی تفاوت باشد اما به خاطر وجدان کاری خودش را درگیر آزادی معلم کلاس سوم.. رضایت از والدین و... می کند اما در آخر به استفعا راضی می‌شود.
ارسلان عزیزی
۱۴۰۲/۵/۲۰
کتابی عالی... البته وقتی ۱۳ سالم بود در اثر تصادف بستری بودم پسر عموم این کتاب رو واسم آورد و الان خاطرات آن زمان و خواندن دوباره کتاب واقعا واسم جالب بود... البته با خانم دانشور همسر آقای آل احمد تا حدودی آشنایی داشتیم چون از دوستان دختر عمویم بودن و در رابطه با کتاب از سبک گفتار در گویش داستان خوشم آمد و مطالب راحت تر درک‌ میشه و در حال خواندن جریان داستان کتاب بصورتی هست که خواننده دچار خستگی نمیشه و دوست داره ادامه مطلب رو دنبال کند.
سارینا دهدشتی
۱۴۰۱/۴/۱۷
جلال آل احمد بنظرم با وجود نثر کمی سختی که در اکثر آثارش دارد، همیشه موضوعات ساده و درعین حال قابل توجهی را برای نوشتن برمیگزیند.
کتاب مدیر مدرسه، کتابی خواندنی و جالب بود
و واقعیت مسائل خانواده، مدارس و جامعه را بیان میکند.
مثلا دو کودک خطاکاری که در پایان داستان، خانواده شان بدون توجه به شخصیتشان، فقط برای دفاع از حیثیت، آن‌ها را انگشت نما میکنند
و یا خستگی و بی انگیزگی معلمان، مانند بسیاری از مشاغل دیگر.
بطور کلی کتاب خوبی بنظرم آمد.
عباس احمدی
۱۳۹۴/۶/۳۰
تنها رمانی که دو بار خودنم.
یک شاهکار رئال در ادبیات فارسی است. با قلم چکشی و خاص آل احمد.
از بین رمان‌های معروف فارسی مثل بوف کورِ هدایت و آثار چوبک و... این رمان رو بیشتر از بقیه دوست داشته ام. یک نویسنده بتواند با وقایع خیلی ساده‌ی یک مدرسه و معلمی که تازه مدیر یک مدرسه شده این قدر جذابیت خلق کند واقعا شاهکار است.
قسمتی که نویسنده یک نقشه روی دیوار مدرسه را توصیف می‌کند از فرط زیبایی می‌توان چندین با خواند
mahsa jahani
۱۳۹۶/۳/۲۶
اینکه اقای جلال ال احمد نویسنده‌ی توانمند و بی‌نظیری است شکی درش نیست ازتون ممنونم که این کتابو گزاشتید ولی فونتش واقعا ریز بود و غلط املایی فراوان
Mahsa Ahmadi
۱۳۹۸/۹/۲
راستش من انقد تعریف این کتابو شنیدم که برای اولین بار تصمیم گرفتم اثری از استاد روشنفکر ادبیات رو بخونم. البته که کتاب بسیار جالب و تامل انگیزی بود اما راستش فکر میکردم قلم جلال آل احمد چیزی فراتر از این باشه. مثلا اگه بهترین کار ایشونو با بهترین اثر استاد بزرگ علوی (چشمهایش) مقایسه کنیم چشمهایش با اختلاف زیادی بهترین میشه هم از نظر محتوا و هم از نظر قلم ادبیاتی
مهدی عبدلی
۱۳۹۶/۹/۷
از شیوایی بیال و رسایی کلام و خیال انگیز بودن داستان‌های جلال آل احمد که بگذریم، ادبیات محاوره و غنی این اثار به خودی خود جذاب و دوست داشتنی ست
Reza
۱۴۰۱/۵/۲۲
من این کتاب رو خیلی دوست داشتم. به نظر من، این کتاب واقعا ارزش خوندن رو داره. مدیر مدرسه، یک کتابی هست به زبان عامیانه امروزی و دارای اصطلاحات و کنایات زیبا. فقط یک ایراد داره. اون ایراد اینه که وقتی میخواد نقل قول انجام بده، گیومه‌ها رو اشتباه می‌ذاره که این، یک اشتباه تایپی هست و باید اصلاح شه. من به این کتاب، پنج ستاره رو میدم. ممنون از اینکه این کتاب زیبا رو برای ما گذاشتید
elham F
۱۴۰۰/۴/۲۱
کتاب خیلی قشنگیه. جلال خیلی ساده و روان مشکلات آموزش و پرورش اون دوران را به تصویر کشیده. چیزی که خیلی برام جالب بود اینکه کتاب حدود ۵_۶ دهه قبل نوشته شده ولی متاسفانه کماکان مشکلات مشابهی در تمام بخش‌های آموزشی می‌بینیم. یعنی بعد از اینهمه سال جامعه نتوانسته بر چنین مشکلاتی فائق بشه. در هرحال قلم جلال رو دوست دارم‌. ساده و روان و نقاد....
حمید محمدی
۱۳۹۴/۵/۲۷
سر و ته و وسط کتاب رو زدین شده مجله اینطوری باشه از جاهای دیگه هم میتونه دست نخوردشو دانلود کنیم برنامتون خوبه خرابش نکنین
کتابراه:
کاربر گرامی کتاب‌راه هیچ گونه دخل و تصرفی در محتوای کتاب‌ها ندارد. کتاب‌های رایگان طبق آنچه در اینترنت موجود بوده و یا از سوی نویسنده در اختیار کتاب‌راه قرار گرفته در سایت منتشر می‌شود.
شیما فرشادی
۱۳۹۵/۳/۱۰
من کتاب‌های دیگر جلال آل احمد رو خوندم، امایه روز این کتابو دیدم ‌جذبش شدم! داستان زیبا و روان و ساده و بی‌نظیر و جذاب و دیدنی بود!، لطفاً کتاب‌های جلال آل احمد رو بیشتر بذارین، من الان دارم میرم سه تار بخونم ‌به همه توصیه میکنم که تا این پیام رو خوندن، دانلود کنن، وگرنه ضرر کردن و یکی از شاهکار‌های ادبیات رو از دست دادن. ممنون کتابراه 👏👏👍;-)
حجت مظفریان
۱۴۰۲/۸/۱۴
کتاب خوبی است. این کتاب به صورت طنز گونه بیان شده و از چند داستان مجزا تشکیل شده است که همه شأن تقریبا به مشکلات مدیر و ناظم و... می‌پردازد و در انتها با استعفای مدیر تمام می‌شود. البته چند جای کتاب مبهم است و باید چند بار مطالعه شود تا مقصود نویسنده درک شود. به دوستان پیشنهاد میکنم که حتما آن را مطالعه فرمایید. متشکرم
Shila Heydari
۱۴۰۱/۳/۳۰
جلال آل احمد در اینکه بسیار از زمانه خود جلو تر بود شکی نیست...
اما نبوغ ایشان در نقد اجتماع و به تصویر کشیدن باور‌ها و افکارات چه بسا پوسیده گذشتگان بسیار قابل تحسینه. ‌... به جرات می‌توان گفت که درک بعضی از آثار ایشان هم برای عده‌ای پوسیده مغز هم هنوز بسیار نوین و مبتکرانس
صدای راوی زیبا و دلنشین بود.
موفق باشید.
ملیکا صدر
۱۳۹۹/۱/۲۳
در زیبایی قلم نویسنده شکی نبود اما متاسفانه غلط نگارشی در کتاب فراوان بود و از زیبایی این کتاب کمی می‌کایت خواهشی که از کتابراه دارم اینه که یکم با دقت تر کتاب بذارید شخصا من با اپلیکلشن شما عاشق مطالعه شدم و حیفه که این ایراد رو ببینم
و در ارتباط با کتاب واقعا شیوا با غم و خنده‌های بسیار بود واقعا عالی بود
Hamid Kiyani
۱۴۰۰/۵/۵
مگه میشه از اقای جلال ال احمد بد گفت... مسایل مخفی توی رفتار ادما رو قشنگ بتصویر کشید... اونجایی که مدیر و معلما برای گرفتن کمک پیش ریش سفیدان منطقه رفته بودن و اونا داشتن در مورد مسایل خودشون حرف میزدن... چه قشنگ نوشت که اونا میخواستن مارو نادیده بگیرن... در کل از داستان بشدت راضی بودم مچکرم از کتابراه
میرستوده آسیابان
۱۳۹۶/۵/۱۱
به نظرم‌ میشه آثارداستانی جلال رو در دو سبک بررسی کرد یکی داستان‌هایی مثل سه تار یا زن زیادی هستند که بیشتر به داستان‌های چخوف شبیه است و دسته‌ی دوم مثل سنگی بر گوری یا مدیر مدرسه که بیشتر به سبک رئالیسم انقادی شباهت دارد مدیر مدرسه به نظرم می‌توان یکی از نمونه‌های شاخص دسته‌ی دوم نام برد
mehri rafiee
۱۳۹۴/۷/۴
عالی واقعا هزار بارم بخونی کمه ممنونم.... راستی خواستم‌ی نکته‌ای رو یادآوری کنم به دوستان که حداقل وقتی کتابی رو دانلود میکنیم به نویسنده ش توجه کنیم که زمان کامنت گذاشتن اشتباه ننویسیم اسم صاحب اثر رو مثلا کتاب آسمان فرو میریزد از آگاتا کریستی نیست از سیدنی شلدون هستش😑
طاهره حق شناس
۱۴۰۲/۱۲/۱۵
آقای جلال آل احمد به همگان ثابت شده‌ است و از نظر من هر فردی حداقل یک بار باید آثار این نویسنده‌ی بزرگ رو بخونه. کتابی که ذهن آدم رو به چالش میکشه و تو هر لحظه‌ش خواندده رو به فکر کردن مجبور میکنه.
کتابی که حداقل برای ما ایراانی‌ها با توجه به شرایط اجتماعی که تجربه میکنیم، بسیار ملموسه ‌
محمد
۱۴۰۲/۱/۲۹
به نظرم، نیاز است مردم این دوران که بسیار در زندگی ناسپاس هستند اینگونه کتابها رو با قلم استاد بخوانند تا از زبان کسی که در آن روزگاران، پر از بی عدالتی و ناحقی زندگی می‌کرده و بی پرده سخن میگفته بیشتر آشنا شوند و واقعیت زندگی در گذشته را بیشتر درک کنند. شاید کمتر به شرایط گذشته ببالند
AR93
۱۴۰۱/۹/۸
داستان درباره معلمی است که مدیریت یک مدرسه دور افتاده را برعهده میگیرد...
نثر نویسنده و شیرینی نقل و توصیف داستان تقریبا ایرادی ندارد، اما متن کتاب ویراستاری نشده و اشتباهات تایپی و علایم نگارشی دارد، با این حال قابل فهم است و اینکه رایگان منتشر کردند این مسئله رو قابل اغماض کرده (شاید)
میترا لشگری
۱۴۰۰/۳/۲۵
سلام من خودم معلمم وازاین مشکلات باخبرم ولی نمیدونم این اتفاقی که افتاد چه ربطی به مدیرداشت؟ ولی میدونم که همیشه بایددرمقابل دیونه بازیهای اولیا کوتاه بیاییم گرچه ازدرون داغون میشیم چون هیچی نمیتونیم بگیم ولی صبرماهم اندازه داره وگاهی ازکوره درمیریم کاش منم میتونستم خاطراتمو بنویسم
leila yazdani
۱۳۹۵/۱۲/۱۴
برام حرفهایی که مدیر با خودش تو ذهنش میزد جالب بود. وقتی از ملاقات دوستش که در زندان بود اومده بود بیرون و تاسفی که برای خودش داشت از زندانی که با میل برای خودش ساخته بود توی اون مدرسه... قابل تامل بود. کتاب زیبایی بود و من از خوندنش لذت بردم
Amin
۱۴۰۲/۷/۸
کتاب مدیر مدرسه و بطور کل اکثر کتابهای جلال ال احمد، برای شخص من از سری کتاب‌هایی هستند که هیچوقت از خواندن دوباره انها خسته نشده ام، کتاب خسی در میقات را شاید بیش از صدبار خوانده ام،
خواندن کتابهای ال احمد (اکثر انها) برای من مثل چای بعد از خواب ظهر میماند، لذت بخش، کوتاه، گذرا
مهسا رافعی
۱۴۰۱/۱۲/۱۷
کتاب تامل برانگیز و جالبی بود. وقایع این کتاب خیلی ناآشنا نبود عوض شدن جایگاه افراد باسواد و بی سواد و اهمیت پول در جامعه و رفاه قشر ثروتمند و فقر فرهنگی و.... خلاصه که کتاب قشنگی بود فقط صد حیف که خلاصه آورده شده امیدوارم روزی شاهد کتاب کاملش باشیم و استفاده کنیم. باتشکر
صبا باوفای حقیقی
۱۴۰۱/۱۰/۲۱
نوشته‌های جلال آل احمد خیلی ادم رو به فکر فرو میبره چون خیلی واقعی اوضاع زمان خودش رو برای مخاطب به تصویر کشیده و سبک نگارش جوریه که ادم دلش میخواد تا اخر داستان رو کامل بخونه. واقع نگاری در نوشته‌های جلال ال احمد یکی از خصوصیات برجسته اون هست ممنونم از کتابراه
Sepid Mmm
۱۴۰۱/۶/۱۹
بی شک کتاب‌ها و نوشته‌های جلال آل احمد آثار شگرفی هستند بهترین آن را در بچه مردم دیده‌ام کتاب خوبی بود و برای کسانی که به داستان‌های کوتاه و نوشته‌های آقای آل احمد علاقه دارند مناسب است در داستان هر یک از افراد و شخصیت‌ها نمادی از جامعه بودند و این یک زیر متن خوبی بود
Kimia Niazi
۱۳۹۹/۳/۳
اقای جلال ال احمد قلم بسیار زیبایی دارند و امتیازی که دادم اصلا به خاطر خود کتاب نبود بلکه به خاطر تایپ بسیار پر غلط وغیر حرفه ایش بود... فاصله‌های بی‌دلیل غلط املایی و همه این موارد... حیف این کتاب! و‌ای کاش یکم توی کیفیت کتاب‌هایی که میذارید دقت کنید
فاطمه باقری
۱۳۹۸/۱۲/۱۲
ممنون. فقط غلط‌های املایی و چاپی کم بشه بهتره. ادم باید حدس بزنه درستش چیه. نمیدونم کتاب‌های پولیتونم اوضاعش اینه. راستش بخواین با این غلط‌ها دلم نمیاد پول بدم کتاب از این سایت بخرم. بهتره تلاش کنید که این مشکلات رفع کنید. با تشکر
reza naghavian
۱۳۹۸/۸/۲۸
کتاب قشنگیه. ارزش یک بار خوندن رو داره. از نوشته‌های جلال آل احمد خوشم میاد شاید برای اون لحن کوچه بازاری و روونش. مدارس و معلم‌ها و وضعیت آموزش و پرورش اون موقع رو قشنگ نشون میده. برای من جذاب بود. کوتاه هم هست وقتی نمیگیره میشه توی ۲ ساعت خوندش
کاربر z
۱۳۹۵/۶/۸
من اول باری بود که کتاب آل احمد رو میخوندم.. تصورم چیز دیگری بود این یک نوشته ساده بود اگر شهرت نویسنده نبود آیا باز هم این همه طرفدار داشت؟انتظارم از این نویسنده با این همه شهرت واقعا نوشته‌ای خیلی جذاب تر و گیرا تر بود
shahla ghasemi
۱۳۹۵/۳/۳۰
همیشه دوست داشتم کتاب‌های جلال آل احمد رو بخونم کتاب جالبی بود و همه کتاب هاش رو دانلود کردم و دارم میخونم فقط لطفا اگر ممکنه نون والقلم، زن زیادی و پنج داستانش رو هم بذارید خیلی دوست دارم بدونم محتوای این سه کتابش چیه. ممنون کتابراه👌👌
mah mahi
۱۳۹۴/۵/۱۳
لطفاً لطفا کتابها رو در فورمت ایپاب بگذارید تا برای موبایل به راحتی قابل خواندن باشد
کتابراه:
کاربر گرامی ما تلاش می‌کنیم کتاب‌های با فرمت ایپاب بیشتری را منتشر کنیم، اما به هر حال به دلایل متعددی مجبوریم برخی کتب را با فرمت pdf نیز منتشر نماییم.
علی مرادی
۱۴۰۳/۱/۱۹
اینو منتقل میکنه که در اون دوران چقدر پارتی بازی چاپلوسی رواج داشته و اگرم کسی قصد اصلاح داشت رو سریع حذف میکردن هر چند که همین الان هم تا حدودی هست در کل کتاب کشش و جذابیت زیادی واسم نداشت و در مورد یه مدیر و چالش هاییه که باهاش رو به رو میشه
وحید زرکوب
۱۴۰۰/۸/۲
آثار جلال همیشه خوب است
از تکنیکهای نوشتاری گاها دور میشه و به نمایش نامه نویسی میرسه
ولی کاملا زیبا و ملموس نگارش میکرده
این همه سال گذشته و همچنان جزو پرتیتراژهای چاپی و دیجیتالی است
که نشان دهنده نوشتار خوب و قابل درک او در همه دورانها است
M R
۱۴۰۰/۵/۳۰
فکرمیکنم نسخه خلاصه شده‌ای رو اینجا آوردید که با نسخه اصلی متفاوته. داستان آدم رو میبره به زمان روایت اون وشرایط اون دوران و البته خیلی شگفت انگیزه که روابط انسانی، شغلی، کاری و... بعد از گذشت چندین دهه هنوز مثل قبل مونده انگار هیچ چیز تغییر نکرده.
سپیده بینایی
۱۴۰۰/۵/۷
کتابهای ایشان سرشار از تضاد فکری اوست.
گرایش وی به مواد مخدر و الکل که دلیل مرگش از زبان همسرش نیز بود، و از طرف دیگر کمونیست بودن و تاکید بر مسلمان بودن در حالی که خودش بر قوانین اسلام پایبند نبود از عجایب روزگار است.
amir p
۱۴۰۳/۱/۶
دوران دبیرستان که خوندم، یک داستان بلند فانتزی برام بود. گذشت تا خودم معلم شدم، دیدم فانتزی نیست ولی غلو شده. معاون شدم، متاسفانه فهمیدم بزرگ نمایی در کار نیست. هنوز آموزش پرورش همین شکلیه فقط دیگه تو دفتر دبیران نمیشه سیگار کشید.
مهدی خیراندیش
۱۴۰۰/۱۰/۱۱
سلام، من این کتاب و قبلا خوندم، میخواستم ببینم نظر دوستان درباره کتاب چیه که خوشبختانه اکثریت مثل بنده کتاب رو کتاب خوبی دیدند و واقعیت‌های جامعه کاملا در آن مشهوده، بنظرم کتابش عالیه و اگه نخوندید، حتما بخونیدش
ممنون از کتابراه
نصر اصفهانی
۱۴۰۰/۱/۱۴
اصلا فکرنمیکردم طرز ادبیات آق جلال اینطور باشه😂
ولی حقیقتا اون زمان نظام آموزشی خیلی بدی داشتیم و الان هم همچنان اون نظا یخ زده و پیشرفتی نداره... همه باید دست در دست هم بدیم ونظام آموزشی رو یه تکونی بدیم...
خوب بود من استفاده کردم
hossein shekarriz
۱۳۹۷/۱/۲۶
جریان آرام و قابل فهم داستان، گویی خودت را در مسیر یک مدیر احساس می‌منی و اینکه شاید خاطره‌ای درست از زندگی نویسنده در بهترین حالت به تصویر کشیده می‌شود، و پایانی درست تر برای فهم آنچه که برای پایان این مسیر فکری می‌توان متصور شد
1 2 3 4 5 6 >>