نقد، بررسی و نظرات کتاب تذکره الاولیاء - عطار نیشابوری

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
Mohammad Hosein
۱۴۰۲/۸/۲۶
عطار، شهید عشق الهی بود. اخلاص، توحید، شور، وجد، دعوت انسانها به خداوند و معارف الهی در آثار عطار موج میزند. ضمنا نظر بزرگانِ اهل معرفت اینست که: عطار، شیعه بوده است. در مورد تذکرۀ الاولیاء، اگر چه همه کسانی که ذکرشان آمده مورد تأیید نیستند اما در مجموع، بیان حالات انسانهایی است که میخواستند با ریاضت، عبادت، یا با عشق و شور و وجد، راهی بسوی حق پیدا کنند. به هر حال خواننده دقیق، خود خواهد فهمید که چه کسانی مورد تایید پیامبر اسلام و امامان هستند و چه کسانی، نه. بعنوان مثال، «سفیان ثوری» مورد تأیید امام صادق (علیه السلام) نبود. به همه، بویژه جوانان توصیه میشود که در کنارِ انس با قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و سخنان امامان معصوم (علیهم السلام)، حتما با مثنوی مولانا، حافظ، عطار و دیگر شعرای عارف، مأنوس باشند تا راه کمال را با حرارت و شوق و بینش طی کنند. یاعلی.
محمد نوبری
۱۴۰۳/۱/۵
شیخ فریدالدین خیلی صمیمانه و خاضعانه در ابتدای کتاب هدف از نگارش این کتاب رو بیان کرده انسان رو ترغیب به مطالعه این اثر میکنه
نثر مسجعی که در ابتدای توصیف هر یک از اولیا انجام میده ما رو به قلم قوی شیخ واقف میکنه تاکنون سه تصحیح از این کتاب انجام شده‌است. تصحیح انتقادیِ تذکرۀالاولیاء اولین بار توسط رنالد نیکلسن انجام گرفته‌است (چاپ لیدن ۱۹۰۵–۱۹۰۷). از امتیازات تصحیح نیکلسن، یکی بی‌طرفی مذهبی او (از نظر شیعه و سنی)، و دیگر مقدمهٔ محمد قزوینی بر آن است که حاوی اطلاعات دقیق و سودمندی است. دومین تصحیح تذکرۀالاولیاء، تصحیح محمد استعلامی در سال ۱۳۴۷ است. منقح‌ترین چاپ تذکرۀالاولیاء مجموعهٔ دو جلدی تصحیح «تذکرۀالاولیاء» به تصحیح و توضیح محمدرضا شفیعی کدکنی است که انتشارات سخن منتشر کرده‌است.
Hemmat .N
۱۳۹۷/۱۰/۲۰
سپاس بیکران
تذکرۀالاولیا‌ی شیخ عطار از منابع مهم و اصیل عرفانی است که عطار در آن به شرح و بسط تقریبا ۱۰۰ نفر از مشایخ و اقطاب صوفیه از قرن اول هجری تا عصر خود پرداخته است.
از نکات بسیار مهم و اساسی در اندیشه شیخ عطار ابتناء کتاب خود به امامین صادقین رحمۀ الله علیهما بعنوان
سلسله جنبان طریقت عرفان اسلامی است که شیخ جلد اول کتاب خود را با حضرت باقرالعلوم و مجلد دوم را با صادق آل محمّد صلواۀ الله علیهما آغاز نموده است.
شیخ عطّار در این کتاب حکایات بسیار جالبی از زندگی عرفا و مشایخ صوفیه آورده است که گاهأ باور نکردنی است، اگرچه این قضایا در زندگی عرفا بسیار طبیعی است!!
همت نوری
پویا خسروی
۱۴۰۱/۹/۱۷
کتاب خوبیه. کتاب عرفانی به نثر ساده و در قسمت‌هایی مسجع و در شرح احوال بزرگان اولیاء و مشایخ است که به فارسی نوشته شده‌ و مشتمل است بر مقدمه و ۷۲ باب. هریک به زندگی، حالات، اندیشه‌ها و سخنان یکی از عارفان و مشایخِ تصوف می‌پردازد، و ذکر مکارم اخلاق، مواعظ و سخنان حکمت‌آمیزشان در این کتاب آورده شده.
در این کتاب از افرادی چون: اویس قرنی، بایزید بسطامی، ابراهیم ادهم، رابعه عدویه، ابوحنیفه، شافعی، احمد حنبل و محمد باقر یاد شده‌.
09140100577
۱۴۰۲/۱/۱۰
عطار سنت شکن بود. آن جا که می‌خواهد دست به قلم ببرد و درباره رابعه بنویسد بسیار با خود کلنجار می‌رود که چگونه نام زنی را در کنار بزرگ مردانی چون امام صادق ایا ز بایزید و بقیه نام آوران این عرصه بیاورد.
و نیز آنگاه که دست به قلم می‌شود چونان او را به تصویر می‌آورد از این بزرگان کم که ندارد هیچ گاه از آن‌ها جلو هم میزند.
آثار او هنوز بعد از قرن‌ها راهنمای دل وراه عشاق طیقت هستند.
مهرزاد موسوی
۱۴۰۰/۶/۱۵
سلام سه تا کتاب به نظر من رتبه‌های اول رو تو بهترین‌ها دارن. اول قرآن بعد نهج البلاغه و بعد تذکره الاولیا
در مورد تذکره هم بگم که درسته که خیلی چیزاش درست نیست و شبیه لاف هست ولی کاری به جمله‌های با معنی این کتاب داشته باشید نه چیزای بی معنیش. واقعا بی نظیر هست و یک قدم در علم الهی به خدا نزدیک تر میشین.
در کل هر که این سه کتاب رو نخونه من در موردش حرفی ندارم.
بهروز سرباز
۱۴۰۲/۹/۲۶
هفت شهر عشق را عطار گشت
ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
حضرت مولانا درباره شیخ عطار اینطور با ادب و احترام سخن می‌فرمایند. اونوقت طرف درباره تذکرۀ الولیا نظر کارشناسی میده در حالی که نه اجازه این کار رو دارند نه جایگاه این کار رو.... انشاالله که این هم خیر است و مسبب خیر....
چه لذتی بردم از ذکر سلطان العارفین شیخ بایزید بسطامی رحمۀ الله
یا حق
سید محمد طاهری
۱۳۹۵/۱۱/۱۲
این کتاب خواندنیه قسمت رابعه بایزید جنید خضرویه ادهم دینار خرقانی ابوسعید و ابوالعباس قصاب و 2 امام اول و آخر رو بخوانید ذوالنون مصری و جنید هم همینطور اینها نوک هرم تزکره‌ها هستند بقیه به اینها ربط دارند البته اویس و سهل بن عبداللهبا احترام به اولین و آخرین آقا این دو امام حرف اول و آخرو انجام دادن
محمد محمد
۱۴۰۰/۶/۲۴
یکی از بدترین کتابهای دنیاست که ذهن شما را برای فقر و بدبختی برنامه ریزی می‌کنه، این سبک زندگی خلاف زندگی قرآنی پیامبران امامان و پیامبر اسلام هست بیشتر شبیه سبک زندگی مرتاض‌های هندی و کارتن خواب هاست، و سراسر دروغ و قصه هست از نظر ادبیاتی زیباست ولی در باطن زشت، خیلی هوشمندانه تصوف دروغین را زیبا جلوه میده، با نص صریح قرآن و منطق خداوند که رزاق و صاحب نعمت هست متضاده شما دعا سلیمان نبی را ببینید کدام پیامبر به خودش زجر داده، این‌ها افکار خودآزاری دارن، لطفا هوشمندانه قضاوت کنید....
Masilaati
۱۴۰۲/۸/۲۳
خسته نباشید. باور کنید یا نه این کتاب بهنرین مثال از یکی از معجزات هنر زبان است. که نیازمند توضیحات بسیار و معنی کلمات و پاورقی و پانویس است برای فهم درست دقیقتر که متاسفانه فقط حاوی متن است ولکن بقدری جالب است که نمی‌توان آن را نخواند و رها کرد.
منصور مهرانفر
۱۴۰۲/۳/۲۱
عطار نیشابوری در این کتاب پرداخته به داستانها و روایتهایی از بزرگان دین و صلحا و پند و اندرزهایی را بازگو میکند که به روایت رخ داده و عبرت دیگران باشد مثل داستان تعظیم نکردن ابلیس به ادم و مابقی روایتهای پند اموز. کتابیست بسیار عالی و پند اموز
علی راد
۱۴۰۱/۷/۲۱
شاید چنین کتابهایی در حوزه منش شخصی در ارتقای اخلاقیات فردی خوب باشد ولی بدرد اداره کلان جامعه نمی‌خورد. با این کتابها باید دنیا را ترک کرد و سر به بیابان گذاشت و لابد با گدایی گذران زندگی کرد. اصلا چه کسی خرج زندگی این عارفها و صوفی‌ها را می‌داد؟
parsa sabz
۱۳۹۹/۲/۱۲
سلام عزیزانم این کتاب را چندین بار مطالعه کرده‌ام اینها عابدان وصوفیانی هستند عقایدشان با آیات قرآنی منافات دارد لطفا کتاب معارف حقیقی در صحیفه سجادیه را مطالعه کنید نوشته رسول طیب نیا حتما مطالعه کنید اکثر این بندگان در بند شرک ماندند و با ریاضت توانستند خرق عادت کنند دلیل بر دیانت نیست و اصل انفکاک خالق و مخلوق و عدم تشابه خالق به مخلوق را رعایت نکردند ممنون. 🤔🤔🤔
حسین قارلقی
۱۴۰۰/۵/۳۰
کتاب اگرچه از نظر سند مطالب نمیشه گفت همشون درسته، ولی در کل مطالب عرفانی فراوان داره و خیلی میتونه گرم کننده باشه، شب‌های سرد زمستان این کتاب فوق العاده میچسبه، کتاب معنویت خاصی داره و توحید رو در شما قوی تر میکنه
محمد حسن رحیمی
۱۴۰۰/۱۲/۲۲
کتابی است شاهکار از عارف بزرگ عطار نیشابوری در شرح حال اولیاوبزرگان طریقت که راهنمای خوبی است در عرفان اسلامی وپویندگان راه حقیقت مطالعه آن توصیه می‌شود ارزش وقت گذاشتن رادارد خواندن تدریجی توصیه می‌شود.
Shabaviz .8
۱۴۰۰/۷/۹
کتاب به زبان فارسی قدیم هست و بعضی جملات قابل فهم نیست اغلب جملات عربی فاقد ترجمه بود کتاب ثقیلی هست بعضی از حکایات و داستانها سند کافی برای باور خواننده ندارد و به تخیل شبیه است الله اعلم
Shakiba Asghary Asghary
۱۳۹۹/۴/۱۲
از تیم خوبتون ممنونم که کتابی به این مهمی رو به صورت رایگان در اختیار خوانندگان قرار دادید. نسخه پی دی اف کتاب عالی و بی نقص بود. خود کتاب هم خارج از آموزه‌های دینی منبع بسیار غنی برای آموزه‌های اخلاقی و فلسفه شرقی است.
arman r
۱۴۰۲/۱۲/۱۷
این کتاب خوبه اگر نصایح مربوط را تبدیل کنید به دنیای امروزی قطعا در رابطه بعد از ازدواج و ارتباط با خالق خوبه اما پیش ازین دوره را توصیه نمیکنم چون دنیا امروزی برای کار و شروع رابطه متفاوت است
حسن جوادی
۱۳۹۸/۸/۱۱
از تیم کتابراه واقعا ممنونم که این کتاب بی‌نظیر را در اختیار ما قرار دادند. این اثر در تاریخ عرفان و تصوف واقعا بی‌همتا است و خواندن آن برای تمام عاشقان راستین حق و حقیقت ضروری است.
habibullah arab enjil
۱۳۹۸/۲/۱
ماشا الله الله متعال جَلِّاٰلَهُ خیرمقدم نازل فرمایدبه سازندهٕ این کتاب یک مشکیل است که نتوانستم به دوستان وبه حافظه تیلفون خودارسالکنم ازداخل برنامه کتاب راه میشود برایم معلومات دهید متشکرم ممنون.
جواد جوادی
۱۳۹۵/۱/۲۸
ممنون از زحماتتون همه کتب را به همین شکل بگذارید تا با صفحه موبایل برابری کند آنهایی که با دست کوچک و بزرگ میشود کوچک که هست خوانا نیست و ریزه بزرگش کنیم از صفحه بیرون میره باعث زحمت است باز هم تشکر
آمنه محبتی
۱۴۰۳/۱/۱۱
کتاب خوب و جذابیه و پر از نکته هایی که آدم دوست داره یه جا یادداشت کنه تا جلوی چشمش باشه فقط به اسامی و تعریفهایی که از خلفا میکنه توجه نکنید تا موقع خوندن آرامش داشته باشید🤭
سید هاشم حسینی کیان
۱۴۰۲/۱/۱۱
بلاشک کتب عطار رو نمیشه به راحتی تحلیل کرد و توضیح داد، اما از بعض منظر قضاوت هم صحیح نخواد بود که چرا اینطور نوشته شده، کتاب تذکره هم مانند دیگر آثار عطار فاخر و ماندگار است
محمدرضا زنده دل
۱۴۰۱/۱۲/۱۴
از کتب بی نظیر و بی بدیل جهانِ عرفان و تصوف حقّه‌ی شیعی واقعی است. حتما یک بار هم که شده در زندگیتان بخوانید. بخدا ضرر میکنید اگر نخوانیدش. بخدا این کتاب بی مثال است.
Sepid Mmm
۱۴۰۱/۶/۲۰
کتاب بسیار عالی بود
مناسب برای: کسانی که به شعر‌های کهن و اشعار عطار علاقه دارند
بسیار متشکر از کتابراه که این آثار گران قدر را برای ما به طور رایگان‌گذاشته است ممنون
فرزاد ...
۱۴۰۱/۵/۲۸
شرح حال بزرگان دین در تصوف. و اینکه شیخ عطار خودش هم از صوفی‌های زمان خودش بوده. خیلی این کتاب با ارزشه لحن راز نیاز‌های صوفی‌ها با خداوند و قدرت اونها واقعا اعجاب بر انگیزه.
محمدرضا
۱۴۰۰/۱۱/۹
یک کتاب بسیار خوب در باب زندگی علما و عرفان اسلام و همچنین سبک زندگی آنان، کتابی به مراتب مذهبی است که ایمان انسان را افزایش میدهد و او را به سمت خدا سوق میدهد.
hadi 65
۱۳۹۸/۱/۱۰
ممنون بابت قراردادن این کتاب بسیار ارزشمند بصورت رایگان برای دوست داران ادبیات و عرفان. قطعا مطالعه این قبیل آثار فاخر تاثیر عمیق و بسزایی در تعالی فکر و اندیشه ما خواهد داشت.
Mohammad Sa Adel N
۱۳۹۷/۲/۱۴
بسیار عالی. ولی معنی بعضی کلمات را نفهمیدم. کاش معنی لغات قدیمی رو هم داخل پرانتز یا در پاورقی می‌نوشتند. چون سبک این کتاب قدیمی است. ولی حکایاتش روحم را به عرش میبرد.
اسماعیل روستایی
۱۴۰۳/۱/۲۷
کتاب بسیار خوبی است و تأثیر خوبی بر روی افکار و اندیشه می‌گذارد. لطف کنید، کتابهای رایگان بیشتری در اخیار بگذارید. با تشکر از دست اندرکاران محترم.
Fk
۱۴۰۲/۱۲/۲۶
کتابی سرتاسر نکات آموزنده و مطالب سرشار از نیکیها و هشدار دهنده و عین حال راهنما ب سوی راه درست و صراط مستقیم همانند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
مهدی مالکی
۱۴۰۲/۶/۲۲
جزو کتابهایی است که تا عمق وجود انسان نفوذ میکند باید با چشم جان خوانده شود.... اگر دوست دارید در عرفان جستجویی کنید این کتاب بهترین راهنما است
mahi d
۱۴۰۲/۴/۱
مثل همیشه متون فارسی قدیم و آثار عطار بسیار شیرین و آموزنده است. فقط ایکاش دارای پاورقی بود که در آن معانی بعضی کلمات به طور مختصر شرح داده می‌شد.
ناهید
۱۴۰۱/۱۲/۱۱
خیلی خیلی عالیه این کتاب. راه و رسم زندگی و اخلاقیات
۷۲ تن از بزرگانی که کمتر اسمشون رو شنیدیم یا حتی نشنیدیم توی این کتاب آورده شده و بسیار آموزنده👌👍
J Jo
۱۳۹۹/۱۰/۷
منطق الطیر لطفا بذارید اونم صوتی. این کتاب منطق الطیر بی نظیره انقد زیباست که به روح انسان آرامش میده من با این کتاب تمام اسارس زندگی از وجودم رفت
narges kadkhodaei
۱۳۹۹/۱/۱۹
سلام. خیلی ممنون از اینکه کتاب را رایگان گذاشتید. من نتونستم در کتابراه کتابهای دیگر عطار مثل منطق الطیر را پیدا کنم‌ای کاش از آن‌ها هم میگذاشتید.
زانیار رحیمی
۱۳۹۷/۳/۲۵
با تشکر ولی‌ای کاش امکانش بود از نسخه اصلی که دست نبردن توش استفاده میکردین خطاهای ادبی وحشتناکی توش دیده میشه که مشخصه ادبیات عطار نازنین نیست
Parastoo Moazami
۱۳۹۶/۹/۱۴
مطالعه این کتاب بارها توصیه میکنم سرشار از نکات نغز و بدیع و محملی برای بازآفرینی تفکر... امیدوارم از متون کهن بیشتری باز هم کتابراه ما رو بهره مند کنه.
Atekeh Ch
۱۳۹۶/۸/۷
حقیقتا با این که کتاب بسیار معروف و خوبی است ولی نمیتونم با کتاب و آدمای معرفی شده ارتباط برقرار کنم
چند بار سعی کردم تا آخر بخونمش ولی نتونستم
الهام قاسمی
۱۳۹۶/۶/۱۳
با سلام. بسیار عالی. در واقع این کتاب تو را با سبک زندگی و اداب و رفتار اولیا دین و بزرگان اهل هنر و ادب و... اشنا میکند
Ebrahim Safaie
۱۳۹۵/۱۲/۲۰
کتابى است بسیار زیبا و دلنشین بانثرى عالى، من چندبار آن خوانده ام، وهنوز هم از خواندن آن لذت مى برم، از شما بى نهایت سپاسگزارم،
علیرضا مرتضایی
۱۳۹۵/۵/۱۹
واقعا دس مریزاد بر شما عزیزان ودس درکاران این برنامه بسیار عالی وجالب خدا خیرتون بدهفقط لطف کنید منابع رو زیاد کنیدارادتمند شما
محمودمقدم باقرنژاد
۱۴۰۳/۱/۱۰
باسلام وتشکر فراوان از زحمات شما... بسیار عالی وادبیات زیبا ودلنشین وپند واندرز‌های بی نظیر در این کتاب نهفته وبایگانی شده است. 👆🙂🙏
الف جیم
۱۴۰۳/۱/۲
از میان همه شعرا آثار عطار و خیام حال و هوای دیگری دارند و برای کسانی که به فضای عرفانی و بعضا فلسفی علاقمند باشند میتونه بسیار جذاب باشه
مهران قنبری
۱۴۰۲/۸/۱۰
جای یک خواننده خوش صدا در تاریخ ادبیات ایران خالیه که بیاد تذکرۀ الاولیا رو بخونه و پیش نیاز هر نقل رو یک توضیح کوتاه هم بده
رویا
۱۴۰۲/۷/۱
بسیار عالی و آموزنده... واقعا تو هر خانواده باید یکی از این کتاب باشه در جهت تربیت بهتر فرزندان بسیار کمک دهنده است من که راضی بودم.
رعنا سرمالیان
۱۴۰۲/۵/۱۳
پندهای اولیا خدا دراین کتاب عطار هست پند‌ها و حکایاتی که میتوان در زندگی بکار برد. توصیه میکنم این کتاب ارزشمند خونده بشه.
مجید فقیر
۱۴۰۲/۱/۱۴
سلام نیاز به نظر حقیر هست؟ این بنده کجا استطاعت نظر در قبال آثار نابغه‌ای چون ادیب و عارف و دانشمندی چون عطار دارد. با تشکر
mehrdad javadi
۱۴۰۲/۱/۴
به قول آقای احسان عبدی‌پور، ‌ای کاش کتاب تذکره الاولیا تا به امروز ادامه پیدا می‌کرد و شرح حال بزرگان بعد از ایشان هم در عصر معاصر ثبت می‌شد
ثریا محمدی
۱۴۰۱/۱۱/۱۲
دوبار این کتاب راخواندم زندگینامه عرفای بزرگی مثل رابعه عدویه، فضیل و... است بسیار زیبا وکامل است. توصیه میکنم دوستان بخوانند
1 2 3 4 5 >>