نقد، بررسی و نظرات کتاب دیپلماسی و مأموریت دیپلماتیک - بهرام نوازنی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
Pick Pipi
۱۳۹۷/۹/۲۸
با سلام.
استاد نوازنی از شما سپاسگزارم که کتابی را تالیف کردید که که برای درس 2 واحدی از بسیاری از جهات برای. دانشجویان مفید واقع شده و نکات مثت زیادی داره من مشکلی نمی‌بینم.
اما اگه موردی نداشته باشه. استاد گرامی از اینکه دانشجوی ترم 5 کارشناسی بخواهد به کتاب شما خرده بگیر قابل قبول نیست. اما به استناد سخنان شما گفتنید پشنهاد‌ها و انتقادها برای من ارسال کنید من دراخر ترم مواردی یافتم که خواستم با شما در میان بگذارم. این موارد فقط در حد پیشنهاد هست. و هیچ انتقاد به کتاب شما ندارم چرا که معتقد هستم کتاب شما کتابی تا جای ممکن بود جامع و مانع بودن را رعایت کرده. و استاندار‌های لازم رعایت کرده اما یه سری پشنهاد دارم برای مثال 1. متن کنواسیون وین 1961 کامل اورده نشده است 2. اگه امکان داره بخش‌های جدیدی به کتاب اظافه کنید مثلا نظریات اندیشمندان غربی درباه دیپلماسی (سخنان در لابه لای متن کتاب). یا در بخش دیپلماسی عمومی (بخش‌های جزئی تری نظیر دیپلماسی عمومی امریکا. یا کشور‌های قدرتمند (6کشور اروپایی)
3. اگه امکان داره در بخش اخر کتاب:ترمولوژی اظافه کنید. و درباره اصطلاحات دیپلماسی مطلب بیاوردید4. و اینکه دیپلماسی ایران نسبت به کشور‌های خارجی در چه جایگاهی هست. و چگونه می‌توان تقویت کرد.
(و این که سوال موریس دورژه را که (جنگ پایان دیپلماسی یا ادامه دیپلماسی) چون بسیاری درباره سخن گفتند
حمید رضا بوترابی
ثناءالله عارفی
۱۴۰۱/۹/۶
با سلام من تا هنوز بر این تصور بودم که دیپلماسی یک مفهوم نوین و مربوط به عصر مدرن و پسا ویستفالیایی است. یا به عبارت دیگر، «دیپلماسی» را نه یک روند تاریخی، بلکه یک اختراع قرن ۱۷ همی و صرفا اروپایی می دانستم. اما با مطالعه این کتاب متوجه شدم که دیپلماسی از همان ابتدایی شکل گیری حالت های اولیه دولت/حکومت و در ساده ترین حالت دولت ها (وضعیت قبیله یی) نیز وجود داشته است. که نویسنده ی محترم نمونه های از این گونه دیپلماسی را در کتاب مفصل بیان کرده است. نقطه قوت که من در این کتاب دیدم و به نظرم محتوای کتاب را غنا بخشیده و هم به لحاظ روشمندی تحقیق یک روش خوب می باشد این است که نویسنده رویکرد تطبیقی را در نظر داشته. اگر چه چنین چیزی درکتاب به گونه مستقیم بیان نشده ولی همینکه دیپلماسی های کشور/ دولت های گوناگون چون روم، یونان، چین، هند، ایران و اسلام و دیپلماسی نوین به گونه تاریخی بیان شده، به نظرم رویکرد مقایسه ای دارد که این نقطه قوت محسوب می شود. نکته دیگری که در این کتاب از نظر من برای کتاب زیبایی بخشیده، مجزا کردن امورات دیپلماسی و کنسولی به گونه نظامند می باشد. چیزیکه بنام «فن دیپلماسی و آداب کنسولی» ازش نام برده شده است. چون هستند کسانی که میان کار کنسولی و دیپلماسی خلط می کنند.
سید طاهر حسینی نژاد
۱۳۹۹/۱۲/۲۷
در نوشته‌های علمی - پژوهشی، یکی از نکات مهم نوع انتخاب میتودولوژی برای خلق آن اثر می‌باشد. که یکی از نتایج انتخاب نوع روش شناسی، چگونگی دسته بندی و فصل بندی اثر پژوهشی است. این کار بخاطر فهم بهتر موضوع و محتوای اثر تحقیقی می‌باشد. یکی از نکات مثبت را که من در آثار دکتر نوازنی می‌بینم، این است که این نوع میتودولوژی را به خوبی رعایت می‌کنند. آثار ایشان به لحاظ ساختاری و تقسیم بندی فصول و موضوعات بسیار منظم، قابل فهم، پرمعنی و روان می‌باشد. در این کتاب حاضر نیز این مساله به خوبی رعایت شده است. با وجود اینکه آنچکه امروزه از مفهوم دیپلماسی بیان می‌شود، بیشتر مربوط به نظم وستفالیایی و مبتنی از کنوانسیون‌های بین المللی است؛ ولی نویسنده در این اثر خود به تحولات و تطورات تاریخی دیپلماسی پرداخته و نشان داده که دیپلماسی صرفا مفهوم مرتبط به عصر حاضر نیست؛ بلکه ازگذشته‌های دور بوده است. یکی از نکات مثبت دیگر کتاب این است که مبحث چندین صفحه یی را اختصاص داده به «اخلاق دیپلماسی». در این مبحث به جهان بینی‌های متفاوت پرداخته و نوع نگاه آن‌ها نسبت به اخلاق در سیاست و دیپلماسی را بیان کرده که هدفش از بیان این مطلب این است که چگونه از نوع نگاه صفر و صد خودداری کرد و درعین حال معتقد به آرمانها، واقعیت‌ها را نیز نادیده نگرفت.
علیرضا جعفری
۱۳۹۹/۸/۲۴
با درود و خسته نباشید به نویسنده کتاب.
به نظرم کتاب جامع و مانعی است و همچنین مفید در حوزه خودش.
به عنوان دانشجوی ترم پنجم برایم دشوار است که بخواهم نقدی بر این کتاب بیابم ولی به هر صورت نظر شخصی‌ام را در راستای جامع بودن هر چه بیشتر کتاب بیان می‌کنم.
در خصوص دیپلماسی ایلخانی به نظرم برکه خان صرفا به خاطر کمک نیروهای اردوی زرین خواهان مناطق ارمنستان و آذربایجان نبود. در واقع آن منطقه موقعیت استراتژیک مهمی داشت مثلا کوه‌های بلند قفقاز همچون سدی طبیعی از تهاجمات احتمالی هلاکو خان جلوگیری می‌کرد و همچنین عوامل دیگر مثل شهر‌های آباد و پر جمعیت و ثروتمند و راه سوق الجیشی مهم ورود به ایران بر اهمیت آن می‌افزود.
و در نهایت به عنوان پیشنهاد، می‌توانستید اشاره‌ای به دیپلماسی ایلخانان در خصوص دولت‌های آسیای صغیر و آناتولی داشته باشید. هلاکو خان به خاطر ممانعت از اتحاد دولت‌های این منطقه با ممالیک مصر و اردوی زرین و همچنین سیاست‌های دریایی یا تجاری خود، همیشه سعی بر سلطه بی واسطه یا نفوذ بر این دولت‌ها را داشت.
با سپاس از نویسنده کتاب.
علی اکبر رضایی
۱۳۹۸/۳/۱۷
با سلام.
اولین مشکلی که میشه تو کتاب دید این است که کتاب ابتدا به بررسی مسائل و پروتکل‌ها و کنوانسیون‌ها می‌پردازه و بعد در فصل بعد با فلش بک به گذشته رو به می‌شیم یعنی ما چیزی به نام تطور تاریخی رو در کتاب نمیبینیم در حالی که تطور تاریخی و زمانی در مباحث علمی از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار می‌باشد.
موضوع بعد که می‌تواند به فهم بهتر خواننده کمک شایانی بکند نوشتن تجربیات دیپلماتیک خود نویسنده یا دیگر دیپلمات‌ها برای توضیح هر ماده یا عنوان یا سرفصل می‌باشد در حالیکه کتاب فقط به توضیح و تشریح مواد کنوانسیون‌ها بسنده کرده و خواننده را در یک فضای واقعی دیپلماتیک قرار نمی‌دهد.
موضوع بعدحالتی در کتاب است که خواننده را به این فکر می‌اندازد که گویا نویسنده قصد مجادله یا مقابله با دیگر نویسندگان را دارد چرا که در کتاب حاضر نظر سایر نویسندگان آورده می‌شود و سپس نظر آن‌ها رد می‌شود در حالی علم و آگاهی مطلق و کامل از یک موضوع فقط در صورت اجماع نظر صاحب نظران به دست می‌آید و هیچ کس نمی‌تواند به یافته‌های خود با دیدی مطلق و کامل بنگرد.
شاد و پیروز باشید
مستانه محمودی
۱۳۹۸/۳/۱۱
در رابطه تفاوت این کتاب با کتاب‌های موضوع مشابه، میتوان گفت که در وهله‌ی اول که به شکل ظاهری کتاب توجه میشود، این کتاب از تصویر مناسبی نسبت به موضوع برخوردار است، درحالیکه کتاب حقوق دیپلماتیک و کنسولی دکتر خالوزاده، تصویر کتاب متناسب با موضوع نیست. کتاب دکتر بهرام نوازنی از ساختار شکلی مناسبی استفاده شده است و هر بخش متناسب فصل بندی شده است، درحالیکه در کتاب حقوق دیپلماتیک وکنسولی جواد صدر این نکته رعایت نشده است، برای مثال بلافاصله بعد از آوردن مقدمه، بدون رعایت فاصله از این بخش به تعریف دیپلماسی پرداخته است. رفرنس‌های کتاب دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک، به درستی رعایت شده است، تا خواننده برای رجوع به منابع کتاب دچار مشکل نشود. در حالیکه در کتاب دیپلماسی کاربردی و رویه‌های دیپلماتیک محمد رضا دبیری، از رفرنس‌های بسیار کمی در صفحات کتاب آمده است، که باعث مشکل برای خواننده میشود زمانی که میخواهد به منابع کتاب رجوع کند.
سودابه براتیان
۱۳۹۷/۴/۵
کتاب دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک یک کتاب مفید برای کسانی که می‌خواهند با دیپلماسی اگاهی داشته باشند، بسیار مفید و موثر است اما نکته‌ای که به نظر بنده حائز اهمیت است این است که نویسنده به کلیات بیشتر پرداخته و به جزئیات کمتر پرداخته است، مثلاوسیله نقلیه ماموران دیپلماتیک در موقع انجام وظیفه باید چه تشریفاتی انجام شود و دارای چ ویژگی‌هایی باید باشد، انها حامل چه افرادی باشد و ایا وسیله نقلیه ماموران دیپلماتیک دارای محافظ است و اینکه از مثال‌های کمی استفاده شده مثلا منظور از معقول و متعارف چیست باید با مثال ان را تشریح میکرد. و اینکه در قسمت شرایط برقراری ماموریت دیپلماتیک نویسنده در قسمت اعتبارنامه و استوارنامه تعریفی از ان نیاورده و کمی گنک و مبهم است و ممکن است خواننده با مطالعه ان کمی درکش برایش دشوار باشد و نکته‌ی بعدی اینکه یک مطلب را در جاهای مختلف کتاب چندین بار تکرار کرده است که این باعث شده کمی از جذابیت کتاب کاسته شود اما نکته پایانی، کتابی است که به طور ریشه‌ای تاریخ دقیق شکل گیری دیپلماسی را تشریح داده که در بسیاری از کتاب‌ها به ندرت و به این جامعیت به ان پرداخته باشد و از منابع بسیار زیاد و مفیدی در این کتاب استفاده شده که شایسته‌ی تقدیر است.
بهروز لطیفی
۱۳۹۷/۴/۴
با سلام خدمت دوستان خوب دانشجو و استاد محترم جناب آقای دکتر نوازنی:
کتاب دیپلماسی و مأموریت دیپلماتیک که پدید آورنده آن دکتر نوازنی هستند از قسمتهای مختلفی تشکیل شده و در چهار فصل بعلاوه پیوستها گنجانده شده است وبه موضوعات خوبی اشاره کرده چه از نگاه تاریخی و گذشته روابط دیپلماتیک و چه از بعد مسائل امروزی. دراین کتاب توضیحات مختصری ازمهمترین ّدیپلماسی‌های مختلف جهان ارائه شده که برای خواننده از هر قشری که باشد مفید است از جمله آوردن اشعاری از فردوسی، ویا اشاره به شخصیتی چون خواجه نظام الملک طوسی که به به نظر بنده جالب بوده و همچنین مطالبی هم از دیپلماسی‌های کشورهای شرقی چون، هند، چین و اسلامی گفته شده که خواننده متوجه میشود روابط دیپلماتیک فقط منحصر به کشورهای اروپایی نبوده و کشورهای دیگر در آن نقش داشته وسهیم می‌باشند.
کتاب به ریشه یابی کلمات و تعاریف دیپلمات و دیپلماسی از دیدگاه شخصیتهای داخلی و خارجی هم پرداخته و نظر آن‌ها را بیان نموده است. آنچه دراین کتاب برای من بیشتر جالب بود روایت‌های تاریخی دیپلماسی بود و این بدلیل این بود بیشتر مطالب آن برای ما که در رشته روابط بین الملل مشغولیم در گذشته مطالعه شده وبه نظرم چندان جذاب نبود. از ایرادات این کتاب مشکلات اصلاحی آن می‌باشد که هرکسی که از طریق کتابراه آنرا خریداری کند وبا استاد ارتباط نداشته باشد یکسری اطلاعات را اشتباه متوجه میشود. از نکات خوب کتاب هم قسمت پیوستهاست که در مورد کنوانسیونهای روابط دیپلماتیک گفته شده. با آرزوی توفیقات بیشتر استاد گرامی جناب آقای دکتر بهرام نوازنی و همکلاسیهای عزیز روابط بین الملل.
سعید رحیمی صدقیانی
۱۳۹۷/۳/۳۱
باسلام خدمت همه خوانندگان گرامی این کتاب و تقدیر و تشکر از استاد گرانقدرم استاد نوازنی
کتاب دیپلماسی و مأموریت دیپلماتیک تلاش می‌کند تا منابع پژوهشی را با منابع اصیلی همچون کنوانسیون‌های بین‌المللی 1961 و 1963 وین درباره روابط دیپلماتیک، و روابط کنسولی و نیز قوانین مختلف داخلی مانند قانون وظایف وزارت امور خارجه 1364 و قانون امور گمرکی 1390، تطبیق داده و یافته‌های پژوهشگران را راستی‌آزمایی نماید.
این کتاب به روشی آسان و ساده، نوشته شده و حتی برخلاف واژگان و عبارت‌های معادل‌یابی‌نشده اکثر کتابهای دیپلماسی نیز، تا جای ممکن که به اصالت مطالب خللی وارد نکند، برگردان روان صورت گرفته است. و نیز ارجاع به منابع و صفحات آن به معنای نقل قول مستقیم مطلب نیست بلکه نشان‌دهنده رعایت امانت در انتقال صرف مفاهیم بوده است.
بازم کمال تشکر و قدردانی رو از دکتر نوازنی بابت تالیف این کتاب تصنیفی و پربار را دارم.
سعید رحیمی صدقیانی 1397/3/31
سیدمحمدرضا حسینیان
۱۳۹۷/۳/۲۶
با عرض سلام خدمت همه خوانندگان کتاب
چند نکته که پس از مطالعه کتاب مشاهده کردم را خدمت دوستان عرض می‌نمایم
نزدیک به دوسوم از بدنه کتاب مربوط به تاریخ دیپلماسی و تحولات آن تا زمان کنوانسیون‌های سازمان ملل در مورد حقوق دیپلماتیک است و یک سوم پایانی کتاب که شامل فصل‌های سوم و چهارم می‌شود در مورد حقوق دیپلماتیک بوده که بسیار پر محتوا و سنگین است اما در این قسمت نیز بیشتر حجم مطالب مربوط به کنوانسیون 1961 وین است و تا حدودی کنوانسیون 1963.
نکته دیگری که بسیار به چشم می‌آید حجم بالای ارجاعات (642 ارجاع در 110 صفحه الکترونیکی) و نقل قول‌ها در کتاب است بطوریکه گاهی اوقات مانع از درک منظور اصلی نویسنده کتاب می‌شود.
نکته بعدی در مورد تشریفات دیپلماتیک است که جای آن با یک عنوان مشخص در این کتاب خالی است اما نویسنده در جاهای مختلف به‌طور ضمنی به آن اشاره نموده است.
در مجموع باید اشاره کنیم این کتاب، کتابی جامع‌الاطراف در مورد دیپلماسی می‌باشد و مناسب برای خوانندگانی است که برای اولین بار قصد خواندن کتابی در مورد دیپلماسی دارند اما برای خوانندگانی که به دنبال مطالعه کتابی در مورد حقوق دیپلماتیک و دیپلماسی نوین هستند، این کتاب در کنار سایر منابع می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.
با آرزوی توفیق روزافزون برای همه خوانندگان و خصوصا نوسینده اصلی کتاب جناب آقای دکتر نوازنی
امید یعقوبی
۱۳۹۷/۳/۱۶
سلام و درود خداوند بر محضر استاد گرانقدر...
جناب دکتر نوازنی...
هرچند به دور از ادب است که دانشجویی خرده پا بر کتب جلیله‌ی حضرت عالی نقدی وارد نماید. اما بر حسب دستور جنابتان در راستای غنی تر شدن هرچی بیشتر این آثار چند نکته‌ای را ذکر خواهیم کرد:
عنوان کتاب با تیتر دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک ذکر شده در حالی که بخش عمده‌ای از حجم کتاب به تاریخ دیپلماسی پرداخته!!!
شاید بهتر می‌شد تاریخ دیپلماسی را در مجالی دیگر و تخصصی تر در کتابی جامع می‌آوردید و در این کتاب صرفا مسائل روز و آداب و عرف دیپلماتیک ذکر می‌شد.
و نکته پیرو استفاده از منابع غنی برای کتاب همچون کنوانسیون‌های ۱۹۶۱و ۱۹۶۳ وین و همچنین منابع داخلی وزارت خارجه کشورمان است که اصالت کتاب رو با منابع دست چندم و ضعیف پایین نیاوردید. و این قابل تحسین است.
.
پیشاپیش از حسن توجه حضرت عالی کمال تشکر را خواستارم...
امید یعقوبی
۲۱ رمضان ۱۴۳۹
مریم نوروزی
۱۳۹۷/۳/۱۷
باسلام وخسته نباشیدخدمت استاد گرامی.
این کتاب از نظر محتوا جامع بوده ودرآن به طور مفصل به موضوعاتی چون مفهوم دیپلماسی، تحولات دیپلماسی وماموریت دیپلماتیک پرداخته است. نکته ممتاز این کتاب در قسمت پیوست‌ها وآوردن کنوانسیونها وقوانین مربوطه است وباتوجه به استفاده ازمنابع گوناگون مطالب مفیدی رابه خواننده ارائه میدهد یکی از مباحث کتاب در رابطه با اخلاق دیپلماتیک است که درآن گروهی تزویر وفریب راعنصری لازم در دیپلماسی میدانستندوسفارش‌های غیراخلاقی به سفیران خودمیکردند (برای نمونه ماکیاولی) اما درمقابل برخی دیپلماسی رامتکی به اخلاق دانسته وبروجودارزشها وقواعدمشترک درایجاد یک محیط باثبات تر تاکید دارند که اسلام هم در این دسته قرار میگیردواستفاده ازخدعه رافقط درجنگ بادشمنان اسلام جایز میداند.
علیرضازمانی
۱۴۰۱/۷/۲۶
کتاب دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک اثر وزین و ماندگار جناب آقای دکتر نوازنی که از اساتید برجسته و دانشمند دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین می‌باشند، بشمار می‌آید، و اینجانب افتخار شاگردی ایشان را در مقطع کارشناسی ارشد داشته‌ام. این اثر می‌تواند بعنوان یک منبع معتبر و الگوی عملی و رفرنس، جهت فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان محسوب گردد. این اثر ارزشمند به تفصیل و تشریح درحوزه دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک پرداخته و موجب آشنایی کامل مخاطبان با مفاهیم و درجات دیپلماتیک و کنسولی در عرصه سیاست خارجی می‌گردد، مطالعه این کتاب حتی برای دانش پژوهان غیر مرتبط با رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین الملل نیز می‌تواند فوق العاده مفید واقع گردد. با نهایت سپاس و قدردانی از زحمات عالمانه استاد گرانقدرم
احسان بیرانوند
۱۳۹۸/۴/۹
کتاب بطور کلی خوب نوشته و ارائه شده است اما می‌تواند در برخی مباحث دقت بیشتر و جزئیات کامل تری تشریح شود.
بعنوان مثال در بحث دیپلماسی‌های سنتی بعضی از دوره‌ها توضیحات حق مطلب را در آن دوره خاص ادا نمی‌کند. همچنین در اشاره به تجربیات دیپلماتیک در مراودات بین دیپلمات‌ها می‌توان از مثالهای عینی بیشتری استفاده نمود و خیلی خوب می‌شود اگر آقای دکتر نوازنی از تجارب شخصی خود که گاهی اوقات در کلاس درس اشاره نمودند یا تجربه سایر دیپلمات‌های کشورمان در مواجه با فضای واقعی روابط دیپلماتیک و رعایت مواد کنوانسیون مربوطه در محیط واقعی کار نیز در کتاب مطلب اضافه شود.
با تشکر از زحمات ایشان موارد خوب کتاب نیز بحمدالله زیاد است که مهمترین بخش، آن استفاده از رفرنس‌های متعدد و مناسب بحث می‌باشد.
Hassan samangani
۱۳۹۷/۳/۲۴
درود واحترام خدمت استادگرامی جناب دکترنوازنی
شکی نیست که کتاب دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک یک اثر پژوهشی معتبر است. یکی از برتری‌های این کتاب که برای من جالب بود دسته بندی تحول در دیپلماسی اسلامی دولت پیامبر "ص" و بعد از آن دوره خلافت و... را به شکل بسیار ناب بیان کرده که نسبت به سایر منابع که در این مورد پرداخته متفاوت است.
در این اثر مثال‌ها ونمونه‌های روشن از دیپلماسی اسلامی آوردا شده که حذابیت بحث را برای خواننده بیشتر می‌کند.
نکته دوم, روش تطبیق که نویسنده کنوانسیون‌های بین المللی وین و قوانین داخلی مانند قانون وظایف وزارت امورخارجه سال ۱۳۶۴ و قانون امورگمرکی ۱۳۹۰ تطبیق داده و یافته‌های دیگر پژوهشگران را در این زمینه راستی آزمایی نموده است که این خود یک کار متفاوت است.
نرگس یوسفی
۱۳۹۹/۷/۱۷
با سلام و خسته نباشید ب استاد محترم و دانشجویان عزیز.
این کتاب با اشاره به تاریخ دیپلماسی در طی ادوار و کشورهای مختلف آگاهی نسبت ب چگونگی و نوع دیپلماسی کشورها در طول تواریخ باعث شده تا بتوانیم با نوع و تاریخ تشکیل دیپلماسی در گذشته آشنا بشیم. نه تنها این کتاب ب دیپلماسی سنتی و قدیمی پرداخته بلکه ب دیپلماسی نوین نیز اشاره کرده و این کار نوسینده باعث میشه تا فرد گام ب گام در مورد دیپلماسی و انواع آن جلو بره و این نکته باعث میشه تا مطالب قابل فهم تر و ماندگارتر در ذهن مطالعه کننده بنشیند.
ب همین علت، ترتیب مطالب باعث شده بر شیوایی محتوای این کتاب افزوده بشه و متن روانی رو داشته باشه.
با تشکر از دکتر نوازنی.
سیدمهدی قوامی
۱۴۰۱/۱۰/۲۸
با سلام سپاس از زحمات فراوان نویسنده محترم جناب دکتر نوازنی
به نظر من مهم‌ترین شاخصه کتاب حاضر جامعیت آن است که علاوه بر پرداختن به اسناد حقوقی ناظر بر روابط دیپلماتیک و کنسولی در عصر حاضر، مقدمه مفصلی از تاریخ شکل گیری روابط دیپلماتیک ارائه کرده است که بر جذابیت کتاب افزوده است.
همچنین آوردن نظرگاه‌های مختلف در این حوزه و استناد به متون تاریخی مانند شاهنامه حکیم فردوسی و آثار خواجه نظام الملک در کنار رعایت بی طرفی و پرهیز از نگاه متعصبانه مذهبی و... از نقاط قوت کتاب می‌باشد.
در چند مورد بسیار اندک (به نسبت حجم کتاب) چند اشتباه غیرموثر تایپی / نگارشی وجود دارد که امیدوارم در چاپ‌های بعد رفع گردند.
حمید بهتویی
۱۳۹۸/۶/۱۶
با سلام خدمت دکتر نوازنی
کتاب حقوق دیپلماتیک یک پژوهش اصیل تصنیفی است. کتاب نقاط قوت بسیاری نسبت به کتاب‌های که در این زمینه به نگارش درامده، دارد. برای مثال از نقاط قوت کتاب می‌توان به اشکالات ترجمه در دو کنوانسیون 1961و1963به فارسی اشاره کرد که اضافات صحیح ان بخوبی در کنار این اشکالات اومده. از دیگر نقاط قوت کتاب هم می‌توان به ترجمه صحیح سفیر اکردیته در مواد 5، 6و 14 کنوانسیون 1961 و برگردان درست ان دانست بطوری که حتی در دیگر کتاب‌های حقوق دیپلماتیک این واژه هنوز به غلط به کار می‌رود. از نقاط ضعف کتاب هم می‌توان به عدم تعریف و حتی عدم اختصاص بخشی از کتاب به سفیر مقیم مرکز اشاره کرد.
نصیراحمد میرزایی
۱۳۹۷/۱۰/۲۳
احتراما به استحضار میرساند، کتاب جنابعالی (دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک) علیرقم نواقص و کمبود‌های جزیی، دارای ویژگیهای خاص نیز می‌باشد. که یکی از ویژگی آن که میتوان به آن اشاره کرد، رعایت احترام به مذاهب اسلامی (اعم از شیعه و سنی) می‌باشد. به عنوان مثال میتوان به فصل دوم تحولات دیپلماسی در بخش دیپلماسی ایرانی، صفحه 82 پاراگراف دوم، خط ششم، اشاره نمود. که در این بخش اسم دو خلیفه، صدر اسلام با کمال احترام پرداخته شده است. همچنین در ادامه فصل، صفحه 85 نیز دومرتبه همین دیدگاه را میتوان مشاهده کرد. که در راستای وحدت میان مذاهب اسلامی بسیار موثر می‌باشد.
سیاوش دریکوند
۱۳۹۷/۴/۳
درود. کتاب دیپلماسی وماموریت دیپلماتیک نوشته استاد برجسته دکترنوازنی نوشته‌ای است جامع و مفید که نویسنده در آن باهنرمندی تحولات دیپلماسی را در ادوار تاریخی به رشته تحریر دراورده است وی ابتدا دیپلماسی سنتی و سپس نوین را مورد نقد بررسی قرار داده است و جزئیات هر کدام را در دوره تاریخی به چالش کشیده است نقطه قوت کتاب به عقیده من پرداختن به دیپلماسی ایرانی با استفاده از اشعار ناب فردوسی است که در آن نحوه گزینش فرستنده. شیوه انتقال پیام. هدف از اعزام فرستاده. و تشریفات پذیرش فرستاده را استادانه مطرح کرده است لذا خواندن این کتاب را به دانشجویان علوم سیاسی و روابط بین الملل توصیه میکنم
رضا کریمی
۱۳۹۸/۳/۲۱
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد گرامی دکتر نوازنی: کتاب مورد نظر کتابی پربار در زمینه دیپلماسی و کنسولی می‌باشد. و بنظرم مهمترین نکته مثبت آن قسمت اصلاح برگردان کنوانسیون‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ وین هست که در پایان کتاب آمده. همچنین از دیگر نکات مثبت آن می‌توان به پرداختن مفصل نسبت به موضوعات دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک اشاره کرد. همچنین با استفاده از منابع گوناگون مطالب مفیدی را به خواننده ارائه می‌دهد.
به نظر بنده اگر در مورد موضوعات مهم و نوینی همچون دیپلماسی هسته‌ای مطالبی آورده می‌شد و اطلاعات نوین تر و جدیدتری را ارائه می‌داد کتاب جامع تر و مانع تری می‌شد.
لیلا ترکمان
۱۳۹۸/۳/۲۳
کتاب دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک، اثر پژوهشی اصیل از نوع تصنیفی، که در 4 فصل تدوین یافته است برای بنده به جهت تعداد منابع مورد استفاده حائض اهمیت می‌باشد. تعداد 85 منبع فارسی و عربی و 94 منبع انگلیسی و سایت‌های اینترنتی برای نگارش این کتاب مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند که نشانگر جامعیت اثر در بیان موضوع دیپلماسی و ماموریت خارجی می‌باشد. نکات ویرایشی در اصلاح نامه کتاب وجود داشت که به اطلاع اقای دکتر بهرام نوازنی رسید، همچنین پیشنهادات ویرایشی دیگری نیز برای کتاب حاضر دارم که به صورت کتبی در خود کتاب تحویل ایشان خواهم داد.
ساجده ابراهیمی
۱۳۹۸/۲/۱۵
با عرض سلام وخسته نباشید، کتاب دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک نوشته استاد گرامی دکتر نوازنی حاوی مطالب مفیدی در زمینه دیپلماسی میباشد. این کتاب پس از بیان مفهوم دیپلماسی در زبان‌های مختلف به شرح آن در تمدن‌های مختلف و همچنین ایران و اسلام می‌پردازد و تاریخچه‌ای از دیپلماسی را بیان میکند و در ادامه با بیان شیوایی به کنوانسیون‌هایی که در این باب منعقد شده‌اند اشاره دارد. این کتاب نیز از ویرایش خوبی برخوردار می‌باشد و با توجه به اینکه استاد بنده این کتاب را به نگارش درآورده اند، اینجانب کتاب مورد نظر را به نزدیکان خود معرفی کرده ام.
علی ولی
۱۳۹۷/۳/۱۲
با سلام خدمت همه دانشجویان عزیز
این کتاب ابعاد و جنبه‌های مفید زیادی دارد اما آن چیزی که توجه بنده رو بیشتر به خودش جلب کرد قسمت اصلاح برگردان کنوانسیون‌های 61 و 63 وین هست که در پایان به عنوان پیوست به مطالب کتاب آمده و خیلی برام جالب هست که حتی وزارت خارجه نیز در برگردان کنوانسیون‌ها و عهدنامه‌ها به فارسی در بسیاری موارد سهل انگاری می‌کنند.
اما نکته دیگر در قسمت دیپلومات مامور هست، که به نظرم می‌بایست درمورد انواع دیپلوماسی به ویژه دیپلوماسی‌های هسته ای، دیپلوماسی دلار و در کل دیپلوماسی نوین بیشتر توضیح داده می‌شد.
زینب کاظمی
۱۴۰۰/۲/۱۳
با سلام و احترام
این کتاب اطلاعات جامع و کلی درمورد تاریخچه دیپلماسی در اختیار خوانندگان قرار میدهد همچنین درمورد آداب و تشریفات دیپلماسی و حقوق دیپلماسی به طور کامل بحث میکند. این کتاب برای کسانی که میخواهند به طور کلی اطلاعات و مطالبی درمورد دیپلماسی و آداب کنسولی بدست آورند بسیار مفید است. مطالب این کتاب کاملا قابل فهم است و برای کسانی که پیش زمینه‌ای از دیپلماسی ندارند انتخاب بهتری است. همچنین نکته‌ای که جلب توجه میکند پرداختن به پیشینه تاریخی و اوردن مثالهایی به جاست که باعث فهم و درک بهتر از موضوع مورد بحث برای خواننده میشود
حیات الله افکاری
۱۳۹۷/۱۱/۴
با سلام خدمت شما جناب دکتر نوازنی
احتراماً عرض میدارم کتاب دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک شما به خوبی به بیان مطالب و با زبان فصیح پرداخته است. اما در قسمت فصل اول، بخش (دیپلمات مامور) صفحه (۱۸_۲۰) که به موضوع انواع گذرنامه‌ها و مراجع صدور آن‌ها پرداخته اید، به نظر بنده جای نقد در این است، این که به این موضوع که چه نهاد و یا ارگانی مسئول بررسی گذرنامه‌های مذکور است. که در این بخش جای خالی آن احساس می‌شود و اگر در تجدید چاپ‌های بعدی به این نکته توجه گردد، به وضوح بحث کمک خواهد کرد.
با احترام
زهرا سادات موسوی
۱۳۹۸/۹/۲۵
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد محترم
کتاب مذکور دارایی مطالب بسیار مفید برای دانشجویان علوم سیاسی است مخصوصا دانشجویان علاقه مند به رشته‌ی دیپلماسی.
حتی به نظر بنده دانشجویان دیگر رشته‌ها که علاقه‌ای به حوزه‌ی سیاست دارند هم میتوانند با مطالعه‌ی این کتاب، اطلاعات خوبی به دست بیآورند.
پیشنهاد میکنم در چاپ جدید این کتاب، نام و مشخصات و کارهای انجام شده توسط دیپلمات‌های شاخص جهانی ذکر شود.
باتشکر و آرزوی موفقیت روز افزون برای شما استاد گرانقدر.
زینب کشاورز
۱۳۹۸/۸/۲۵
با سلام خدمت استاد محترم و دانشجویان رشته علوم سیاسی
کتاب مذکور به شکل جامع به موازین علمی در مورد پیرامون مبحث پرداخته است و پیشنهادی که من می‌تونم به دانشجویان عزیز بکنم اینکه در کنار این کتاب به کتاب‌هایی که به تاریخ دیپلماسی اروپا یا آسیا اشاره کرده‌اند از جمله کتاب نوشته شده توسط دکتر بزرگمهری و احمد نقیب زاده درباره تاریخ دیپلماسی اروپا یا کتاب‌های دیگری ک در این زمینه رجوع کنید تا بتوانید با ذهن آماده تر و اطلاعات گسترده تر به شناخت علم دیپلماسی بپردازید.
سیدعنایت الله سادات ناصری
۱۳۹۷/۷/۲۳
با عرض سلام و خسته نباشید به همه دانشجویان گرامی و استاد محترم دکتر نوازنی
این کتاب ابعاد مفید دارد در مورد دپلماسی و مخصوصا اشخاص که گرایش به روابط بین الملل دارند این بهترین کتاب است که آن‌ها را در زمینه دپلماسی و ابزار آن آشنا می‌سازد، من کتاب‌های دیگری در زمینه دپلماسی مطالعه کردم اما با اندازه این کتاب بصورت واضح و مفید بحث نکرده بود، پشنهاد من برای دوستان که میخواهند برداشت مفید از ماموریت دپلماسی داشته باشد مطالعه این کتاب الزامی می‌باشد.
با احترام
سید عنایت الله سادات ناصری
فاطمه نوده
۱۳۹۷/۳/۳۱
با سلام خدمت استاد گرامی و کمال تشکر و قدردانی رو دادم از زحمات بی‌وقفه تان. نکته‌ای که از نظر بنده قابل توجه بود در مورد فصول بنوی کتاب است. جابجایی بخشی از فصل اول با فصل دوم. از نظر بنده اگر فصل دوم که مربوط به دوره‌های تاریخی دبپلماسی هست بعد از کلیات و تعاریف دیپلماسی آورده شودو بعد از آن ملاحث مربوط به دیپلمات مامور و بقیه مباحث فصل اول چون ارتباط و پیوستگی این مباحث با فصول سوم و چهارم که مربوط به ماموریت دیپلماتیک و مزایا و مصونیتهای دیپلماتیک است بیشتر میباشد. با تشکر
طاهره فیاض
۱۳۹۹/۱۲/۱۸
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی، با مطالعه فصل دوم کتاب دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک، که تاریخچه روابط دیپلماتیک رو کامل شرح داده، به قدمت و اهمیت دیپلماتها در اعصار گذشته و تمدنها پی بردم و اینکه این روابط با تحولات زیادی همراه بوده و مدام دستخوش تغییرات شده و شاهد هستیم که یک سری اصول و قوانین روابط دیپلماتیکی که در گذشته رایج بوده امروزه از آن‌ها الگوبرداری میشود. مطالب خیلی مفیدی بود و آگاهی من در این زمینه زیاد شد. با تشکر فراوان از استاد نوازنی.
سعید واشقانی فراهانی
۱۳۹۹/۸/۱۰
با سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر نوازنی
من این کتاب به دوستانی که علاقه مند به مباحث دیپلماسی هستند سفارش میکنند کتاب خریداری کنند و مطالعه کنند.
این کتاب به صورت کامل به مباحث پرداخته و نظریات مختلف برررسی کرده و ایرادات نظریات بنیان کرده به عنوان مثال در مبحث دوره‌های تاریخ دیپلماسی، تقسیم بندی‌هایی که صورت گرفته در این موضوع، نوسینده ایرادات هر کردوم نظریات رو بیان کرده است
به هر حال من این کتاب رو به علاقه مندان سفارش میکنم
حسن رستمی
۱۴۰۱/۹/۲۲
با سلام و خدا قوت خدمت شما
با پرهیز از گزافه گویی می‌خوام نقطه قوت این کتاب را با سایر اثر‌هایی که تو حوزه دیپلماسی انگاشته شده در این بدانم که علاوه بر تعریف جامع از مفهوم دیپلماسی و روند تحولات دیپلماسی از دوران سنتی تا امروز و همچنین شرح کامل ماموریت دیپلماتیک و مزایا و مصونیت‌های آن، ضمیمه کردن کنوانسیون‌های ۱۹۶۱وین و ۱۹۶۳ وین است که باعث شده این کتاب وجهه‌ای کاربردی به خودش بگیرد.
با تشکر از پرفسور بهرام نوازنی
مریم امیدوار
۱۳۹۹/۹/۲۱
با سلام. علاقه مندان و دانشجویان رشته علوم سیاسی
این کتاب دیپلماسی و مأموریت دیپلماتیک بسیار منبع کاملی برای دروس علوم سیاسی و درس دیپلماسی می‌باشد. نوع تقسیم بندی مطالب و انسجام متن از نکات حائز اهمیت است. در فصل برقراری مأموریت دیپلماتیک مطالب کاملی ارائه شده است مخصوصا درخصوص وظایف ویژه رئیس مأموریت به تفضیل توضیح داده شده است و خواننده با مطالعه دقیق مفاهیم سرفصل هارا به خوبی در می‌یابد. باتشکر
کبری گلباز
۱۳۹۷/۳/۳
باسلام وخسته نباشید خدمت استاد گرامی جناب آقای دکترنوازنی، کتاب دیپلماسی وماموریت دیپلماتیک کتابی پربار وجامع است که با مطالعه آن میتوان از هدر رفتن وقت برای مطالعه چند کتاب درباره دیپلماسی جلوگیری کردوبا تاریخ دیپلماسی وتحولات آن وکلیه ضوابط وقوانین ماموریت دیپلماتیک آشناشد. بنده از این کتاب استفاده فراوان بردم وبه کلیه دوستانی که میخواهند با دیپلماسی آشناشوندتوصیه میکنم این کتاب جامع را حتمامطالعه کنند
لیلا عرشیا
۱۴۰۰/۱/۲۳
با سلام، کتاب دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک، به دلیل برخورداری از ویژگی‌های مثل: جامع و به روز بودن، نوشتار روان، دوری از پیچیدگی نویسی معمول در متون حقوقی، مستند بودن و مراجعه مستقیم به متون اصلی کنوانسیون‌ها، تصحیح برداشتهای نادرست سابق در انتقال متون به فارسی و ارائه مطالب بسیار کاربردی و مفید، به علاقه مندان و دانشجویان که رشته تحصیلی مرتبط با موضوع کتاب دارند، پیشنهاد میشود.
سعید صادقی
۱۳۹۹/۸/۹
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی.
این کتاب با دارا بودن ویژگی‌هایی مانند سلیس و روان بودن متن، چهارچوب و فهرست بندی مناسب، گوناگونی منابع و همچنین دارا بودن ویژگی "مقایسه" بین نظرات نویسندگان دیگر یکی از بهترین کتابها برای فهم آسان موقوله دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک است. از نظر بنده این کتاب علاوه بر دانشجویان رشته علوم سیاسی برای عوام بسیار مناسب و قابل فهم است.
محمودمرادی
۱۴۰۱/۷/۲۷
با سلام و عرض ادب
در ترم جاری واحد درسی حقوق دیپلماتیک و کنسولی با دکتر بهرام نوازنی اخذ شده که به لطف راهنمایی‌های استاد و این کتاب که دربرگیرنده همه مطالب حقوق دیپلماتیک و کنسولی است امیدوارم اطلاعات خودم درباره حقوق دیپلماتیک و کنسولی را افزایش دهم. با تشکر از زحمات شما استاد گرامی برای این کتاب ارزشمند. محمود مرادی - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه امام خمینی قزوین
Daneshvar Khodabande75
۱۳۹۸/۱۱/۱۳
سلام و عرض ادب کتاب جامع و کاملی در اصول دیپلماسی بود. البته در برخی صفحات اشکالاتی نیز مشهود است. مثلا بیان شد حکمت خسروانی سهروردی معادل سیاست است که این قابل قبول نیست. و یا ادعا شد که تغییر سیاست خارجه حاصل اعمال ایت الله رفسنجانی بود حال انکه نرمش قهرمانانه عنوان کتاب ترجمه شده حضرت اقا در باب صلح امام حسن است و این روند جدای از سیاست خارجه اولیه نیست.
علیرضا پوررستم
۱۳۹۸/۱۱/۱۳
سلام خدمت دوستداران وطناین کتاب بسیار مفید در زمینه فهمیدن سازوکار‌های بین المللی و شیوه استفاده انان در رسیدن به اهداف کلان مملکت میباشد و میتوان گفت با توجه به تاکید شدید نویسنده استاد نوازنی که تمام دانشجویان اگر میتوانن اشکالی از این کتاب پیدا کنن، و همین حرف خودش نشان دهنده بنیه بسیار پر ارزش کتاب میباشد که این چنین استاد تاکید در اشکال پیدا کردن از ان دارد.
ارشیا
۱۴۰۱/۷/۲۶
دوستان این کتابو به تمامی دانشجویان رشته روابط بین الملل پیشنهاد میکنم. دکتر نوازنی از اساتید گرانقدر دانشگاه امام خمینی قزوین هستن و استاد بزرگوار خود بنده در این دانشگاه بوده‌اند. محتوای کتاب بسیار دقیق و با جزئیات در حوزه دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک می‌باشد و میتواند به عنوان رفرنس جهت فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.
سهراب سهرابی
۱۳۹۷/۱۱/۲
با سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی دکتر نوازنی
این کتاب از لحاظ منابع استفاده شده غنی می‌باشد
سرفصل‌های این کتاب مطابق با معیارهای وزارت علوم می‌باشد.
از الحاظ نمونه‌های تاریخی نیز مطالب جالب و مهمی ارائه شده است. یکی از بهترین کتاب‌ها در زمینه ماموریت دیپلماتیک می‌باشد
به دوستان پیشنهاد می‌کنم حتما بخوانید
مهدیه صفاریان
۱۳۹۷/۹/۷
با سلام خدمت دکتر نوازنی و دانشجویان
ویژگی برجسته این کتاب در این مسئله است که به سبب توضیحات عمیق هر موضوع و آوردن تمام موضوعات مرتبط و فصل بندی‌های مرتب و منظم میتوان در کلاس‌های دیگر اساتید از این کتاب به راحتی و کاملا قابل فهم و بدون هیچ ابهامی بعنوان منبع استفاده کرد. با سپاس از زحمات دکتر نوازنی و نرم افزار کتابراه
محمد نظری
۱۴۰۰/۴/۵
با سلام خدمت دکتر نوازنی و دانشجویان کتاب دیپلماسی و مأموریت دیپلماتیک حاصل پژوهش جناب دکتر و تجربیات ایشان در این حوزه می‌باشد و یکی از اثرهای جامع در این حوزه می‌باشد که دربردانده تمام توضیحات ‌و جزییات در این زمینه هست و موضوعع مهمتر اینکه با انجام ویرایش در چند دوره یکی از کتاب‌های بروز در این زمینه می‌باشد.
محمد نظری
فاطمه محمدی
۱۳۹۹/۹/۸
با عرض سلام و احترام خدمت دوستداران علوم سیاسی
کتاب دیپلماسی و ماموریت دیپلماتیک منبع جامعی در حوزه فنون دیپلماسی و آداب دیپلماتیک بوده و قلم روان نویسنده فهم مطالب را برای مخاطب آسان تر میکند. خصوصا ذکر نکات تکمیلی از قبیل متون کنوانسیون‌های دیپلماتیک و کنسولی و تصحیح این متون به قلم نویسنده شایان توجه است.
علیرضا طالبی
۱۳۹۹/۸/۱۹
این کتاب دارای مطالب بسیار مفید و ارزشمندی است. دیدگاه کاملی نسبت به مفاهیم موجود در دیپلماسی را به خواننده ارائه میدهد. و این کتاب می‌تواند منبع خوبی برای دانشجویان علوم سیاسی نیز باشد تا از این طریق پایه‌های مفاهیم تخصصی خود را تحکیم بخشند و همچنین با منابع بسیار زیادی در زمینه دیپلماسی آشنا بشوند. با تشکر از دکتر نوازنی
Fatemeh Doosti
۱۳۹۷/۱۰/۹
سلام وخسته نباشید به استاد ارجمند دکتر نوارنی
کتاب فن دیپلماسی مطالب بسیار مفید برای بنده داشته
ولی آنچه چیزی که توجه مرا جلب کرده
درمورد حقوق دیپلماسی و مزایا و مصونیت‌های آنان هست
که اطلاعات بسیار در ان زمینه به دست آوردم
بسیار سپاس گذارم 🌹🌹از استاد گرامیم دکتر نوازنی
که این کتاب را تالیف نموده اند
زهرا مرچینی
۱۳۹۷/۱۰/۸
باسلام و خسته نباشید! کتاب بسیار مفید و قابل فهمی برای دانشجویان علوم سیاسی و دیگران کسانی که علاقه به فن دیپلماسی و آداب کنسولی دارند میباشد ونکته‌ی قابل توجه کلی گویی و چارچوب بندی درست مفاهیم است که به خواننده کمک میکند تامطالب رابهتردرک کند لذا خواندن این کتاب رابه علاقه مندان توصیه میکنم.
علیرضا یوسفی
۱۳۹۷/۹/۷
باسلام و خسته نباشید کتابی که بنده مطالعه کردم کتابی جامع بود بسیاری از مباحث و نکات دیپلماتیک و آداب کنسولی را در برداشت حتی نکاتی ریز و عمیقی که در کتب دیگر بیان نشده بود در این کتاب بیان شده بود و علی الخصوص تجربیات میدانی شما واقعا از نکات قوت این کتاب است که ان شاالله در آینده سیاسی ما بی‌تاثیر نخواهد بود
باتشکر فراوان
علیرضا یوسفی
رضا اکبری
۱۳۹۷/۷/۱۸
سلام به شما دوستان علاقه مند به علوم سیاسی
با تشکر از زحمات بسیار استاد عالی قدر جناب آقای دکتر بهرام نوازنی نویسنده محترم کتاب دیپلماسی و مأموریت دیپلماتیک این کتاب مربوط به بحث آداب دیپلماتیک و سیاسی بوده و شما علاقه مندان را به مطالعه مباحث این کتاب دعوت مینمایم، ضمنا شرکت در کلاس‌های ایشان فهم این کتاب را دو چندان میکند.
با تشکر
1 2 3 >>