نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی افسانه ماه و آفتاب - هانری پورا

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
mohsen ebi
۱۳۹۷/۶/۱۳
داستان پردازی و صداپیشه خیلی خوب بودند.
یه قسمت دیگه خوبیش این بود که بالاخره یک نفر هم نظرم پیدا شد که بگه ماه زنه و خورشید مرد.
ولی نمی‌دونم از این داستان چی فهمیدم. اینکه هر چی عقده تو ادما به وجود اومده از همین ماه و افتاب دراومده؟
اگه زنت پسر نزایید که فامیلی بیخودت رو روی بچه هاش بزاره پس مستحق فحش و بدوبیرا و به قول یکی از خواننده‌ها اسیدپاشیه؟ و حتی دختراشم بگن وای وای زنی که پیر بشه و افریته به چه درد شوهرش میخوره همه باهات قهریم چون دیگه خوشگل نیستی که به درد بابامون بخوری؟ اینکه این وظیفه زنه که شرمنده باشه از خوشگل نبودنش و به هزار شکلی بزک دوزک کنه خودش رو و حق بده به شوهرش که اونو نخواد؟
بالاخره یه داستانه شایدم یه افسانه شفاهی بوده من نمی‌دونم ولی خداییش من که نفهمیدم.
نفیسه زارع
۱۳۹۹/۱/۱۰
داستان جالبی بود از نگاه دیگر، جایگزین افتاب و ماه که همیشه میگوییم که افتاب زنه و ماه مَرد هست. و دیدگاه متفاوت زن‌ها و مردها از عاشق شدن ماه و آفتاب است. و عشقی که سرانجامش جدایی دلیلش هم لجبازی و خودخواهی و تبعیض میان زن و مرد که در گذشته به دلایل مختلف از جمله بخاطر نیروی انسانی از کشاورز تا یک پادشاه همیشه مرد‌ها خواستار پسر بودند تا دختر این افسانه گره خورده با باورهای جنسیتی میان انسان‌ها در گذشته بوده و امروزه هم هنوز این باور‌های جنسیتی وجود دارد. اگر زنی دختر میزایید آن را محکوم و بیچاره و بدبخت میدانستند و هیچوقت نمیگفتند مرد هم آیا نقشی بر دختر و پسر بودن بچه‌ی خود دارد یانه؟هنوز این باورها در قرن بیست و یکم وجود دارد نابرابری‌های میان زن و مرد... حال این داستان جالب بود ونمیشود همیشه همه چیز منطقی باشد و این جور داستان‌ها قوه‌ی خیال را تقویت میبخشد چیزی که اموزش و پروش کشور متاسفانه از بچه‌ها میگیرد به هر حال عشق ماه و آفتاب بسیار زیبا و دلنشین بود و با وجود اینکه بیان تبعضی جنسیتی را گفته و این بیان به گونه‌ی داستان و افسانه آگاهی را در میان ادم‌ها ایجاد کند و من به دوستانم معرفی میکنم و در آخر صدای گوینده هم بسیار زیبا بود و از گروه آوای ماه و کتابراه متشکرم😊
بصیری
۱۴۰۱/۷/۱۶
تیپ داستان به حکایتهای قدیمی می‌خورد آن داستانهایی که قدیم مادر بزرگها برای نوه‌ها زیر کرسی تعریف میکردن. وخیلی از این داستانها جواب وخوراک کنجکاوی خیلی ازآدمهای آن زمان بوده که الان مامی فهمیم یک افسانه میباشد. اما یک سوال پیش می‌آید وآن اینست که با وجود آنکه اطلاعات بالا رفته چرا ارزشها پایین آمده برای مثال درختکاری در قدیم یک ارزش بوده باآنکه از فوائد آن (عملیات فتوسنتز) بی اطلاع بودن امادر حال حاضر درختها قطع یا خشک میشوند تا خانه سازی کنند. ویادر سرخ پوستان آمریکا به اندازه نیازشان شکار میکردن وارتباط روحی با دیگر موجودات پیدا میکردن ومورد تمسخر سفید پوستان مهاجر قرار میگرفتند و در آخر باشکار بیش از حد بوفالو تا مرز منقرض کردن این موجودات پای گذاشتن. به عقیده من بیشتر داستانها‌ی قدیم مانند روح آن‌ها بزرگ بوده وبیشتر آن‌ها در خصوص طبیعت بوده ولی دل مشغولی الان ارتباط با تکنولوژی میباشد.
N ....
۱۳۹۹/۵/۱۸
این افسانه مزیتش اینه که تونسته خیلی خوب و پر رنگ نوع اندیشه و فرهنگی که نسل‌ها در ضمیر مردم اون اعصار نهادینه بوده را به تصویر بکشه اما طبیعتا همونقدرم تبعیض، مردسالاری، زن ستیزی و نیاز به وجود پسران جهت حفظ بقا و امنیت طوائف گذشتگان توش پر رنگ دیده میشه. و واقعا نظر من هم اینه که این مدل ادبیات نقل نشه، تا با آموزش و ادبیات درست و جدید بشه فرهنگ صحیح را جایگزین کرد. یا اگر نقل میشه ذکر بشه که موارد ذکر شده مورد تایید نیست و تنها انتقال دهنده اعتقادات منسوخ گذشتگانه. البته من با شنیدن این داستان واقعا خندیدم از توصیف علت چاله‌های صورت ماه. خیلی توصیف خنده‌داری بود😂 که نشون میده جایی که علم نباشه ذهن بشر به کجاها سرک میکشه😅. اما خب افسانه‌ای ارزشمنده، که بشه برای کودکان تعریف کرد و ذهن اونهارو پرورش داد. با تشکر از کتابراه.
📚الناز محمدی📚
۱۴۰۱/۶/۱۰
‌ 🍁 اسم ‌و ایده‌ی کتاب خیلی بی نظیر و خلاقاته بود! فقط نویسنده هانری پورا هست یا ژان بروس هارد، چون زمان خوانش و جلد نویسنده متفاوت بیان شده است.
من از همون اول ماه رو زن و خورشید رو مرد تصور کردم! زمانی که عاشق هم شدن، به نظر من چون ماهیت اشون با هم خیلی فرق داشت، المان‌هایی مثل زمان بودنشون و از دو جنس آفتاب و مهتاب بودنشون، معلوم بود که مسیر عاشقی دشواری خواهند داشت!!
درخت بائوباب رو هم توی شازده کوچولوی آنتوان ‌دوسنت اگزو پری میشناختیم.
بعد از عاشق شدن و ازدواج آنها، ستاره‌ها به دنیا آمدن! فاصله به آسمان آمدن هر ستاره ده ماه بود. و آن‌ها همه دختر بودن!
تفسیر آفتاب ‌مهتاب هم توی کتاب برام خیلی جالب بود؛ آفتاب کله شق و ماه هوس هوسی، بازیگوش، خودبین و کمی بدقلق!
آفتاب پیر شد و سوزنده! پس بهانه گیر شد
ماه دلگرمی‌اش ستارگان و دخترانش در آسمان بودن. اما در آسمان شب فقط دیده میشدن! و خورشید اونها رو نمی‌دید پس پسر میخواست!
دعوای ماه و آفتاب؛ اینکه آفتاب دولا شد و یه مشت شن از لب رودخونه برداشت ‌و به صورت ماه پاشید! ماه پیش دخترانش (ستاره ها) رفت، ولی ازش فاصله گرفتن!
و بعد از آن لکه‌ها که به هیچ شکل پاک نشد، ماه دیگر هرگز جرات نکرد سراغ آفتاب برود!!! و بعد از آن، مدام به آبگیر می‌رود و خود را در آب نظاره می‌کند! و مدام دلش شور میرند و خود را سرزنش می‌کند! که چرا زیبایی‌اش نابود شده! پس غمگین است، به خاطر صورتش ‌و دوری از شوهرش!! منتظر است تا صورتش خوب شود و پیش شوهرش برود!!
پس به همین دلیل همیشه پشتش روبه آفتاب است، چه زمانی که دارد از شرق بالا می‌اید و چه زمانی که غروب می‌کند! کتاب بسیار تاثیر گذاری بود. ممنون دوست عزیزم کتابراه… ☘️
زهرا رحمانیان
۱۴۰۱/۴/۹
داستان بسیار زیبایی بود. منتها دیگاه من همیشه این بود که خورشید زن است و ماه مرد. اما این دیدگاه نیز بسیار برایم جالب بود. فکر میکنم اوایل برای خورشید سخت بود که ماه کمی نسبت به او سرد است و بیشتر به رقص اهمیت میدهد. اما او این رفتار را نادیده میگرفت....) و اما بعد از ان خورشید را بسیار مقصر میدانم. چرا که مانند بسیاری فیلم‌ها و کتاب‌ها مردان دوست دارند زن هایشان پسر به دنیا بیاورند. اما این یک باور اشتباه هست و پسر و دختر هر دو خلقت‌های خوب خدا هستند و از نظر من پس از ان ماه تقاص بی توجهی‌ها و خود خواهی‌هایی که به خورشید میکرد را پس میداد. و بلاخره نتیجه میگیریم که دختر و پسر اگرچه جنسیت متفاوت دارند اما هر دو برای جامعه نیاز هستند. و در اخز تشکر میکنم از سرکار خانم راضیه هاشمی که با گویندگی خوبشون داستان رو برای ما بسیار جذاب کردنند. متشکرم
☽𝒮𝑒𝓁𝑒𝓃𝑜𝓅𝒽𝒾𝓁𝑒☾
۱۴۰۳/۱/۷
این اثر متنی روان و داستانی جذاب و فوق العاده داشت در عین حال به تمام مطالبی از جمله مرد سالاری، زن ستیزی و به دنیا امدن پسر برای ادامه نسل و بقا اشاره کرده در واقع تمام خرافه‌هایی که همه ما روزی این رو شنیدیم و خیلی از ما حتی این رو با پوست و گوشت خود لمس کردیم جامعه ما هم اون رو پذیرا شده یعنی تمام این‌ها از گذشتگانمون به جای مونده و حتی کسی قدمی برای اصلاح اون بر نخواهد داشت در واقع تمام مواردی که زن حتی سر سوزنی درش دخالت نداشته رو گردن زن انداخته و به قدری زن رو کوچک شمرده که بعد از این همه توهین و تحقیر زن منتظر است که بخشیده شود و باز به اون منجلاب برگردد. این‌ها همه برگرفته از ذهن مریض و افکار پوسیده ما آدم هاست ما جنسیت زده‌ها به امید روزی که فرزندان این خاک چنین دغدغه‌هایی نداشته باشند.
🌸Zahra Habibi🌸
۱۴۰۱/۶/۱۳
به به من عاشق این سبک داستان‌ها هستم افسانه‌هایی که جون میدن واسه قبل از خواب تا برات رویاهای رنگی بسازن 😍 بچه بودم مادربزرگم افسانه‌های زیادی بلد بود منم باجون و دل گوش میدادم یکیش این بود که میگفت آدمایی که چال چونه دارند میدونی دلیلش چیه؟ منم چون جزو همین آدما بودم با اشتیاق میگفتم نه و داستانی رو برام میگفت که مربوط به دنیای قبل تولد بود اونجا بچه‌هایی زندگی میکردند که هنوز به دنیا نیومده بودند موقع تولد فرشته‌ها حافظه‌ی بچه‌ها رو پاک میکردند تا چیزی از اون دنیا رو به خاطر نیارند اما بعضی از بچه‌ها حافظه شون پاک نمیشد فرشته‌ها هرکاری میکردند موفق نمیشدند پس انگشت اشاره شونو میذاشتند رو چونه بچه و بهش میگفتندنکنه از این جا چیزی بگی و جای انگشتشون دیگه پر نشد 😍
Trooskeh Sharifiyan
۱۴۰۰/۵/۳۱
صدا پردازی عالی بود.
ولی داستان خوب نبود که هیچ خیلی هم بد بود به نظرم 😕. اونجا که می‌گه خورشید خاک پاشید چون عصبی شد با حرفای ماه و بهش اسیب رسوند و تازه قهرم کرد رفت، اونجا که می‌گه ستاره‌ها رو می‌گردونن از مادرشون چون زشت شده بود، اونجا که ماه به خاطر ظاهرش شرمنده بود، اونجا که خوشید چون پسر نداشت شاکی بود، و بدتر از همه ماه که منتظر بود صورتش خوب شه بر گرده پیش شوهرش😑 همه و همه ضعف‌های جامعه هستن که خیلی عادی جلوه داده شدن. زن مقصره که شوهرش عصبی می‌شه در نتیجه هر بلایی که شوهرش سرش بیاره حقشه وباید منتظر بخشیده شدن و پذیرفته شدن دوباره باشه، زن باید بخاطر زشت بودنش شرمنده باشه و منزوی شه و و و
Mohammad Parsa Khosravi
۱۳۹۸/۱۰/۳
داستان بسیار جذاب و لذت بخش. تشبیه کردن اعمال ماه و خورشید به زندگی انسان‌ها بسیار ایده عالیی بود و نسبت اجزای آسمان و زمین باهم بسیار جالب و جذاب بود. قسمت‌هایی که اعتقادات متضاد زنان و مردان را بیان می‌کرد را دوست داشتم و به نظرم خیلی دقیق و خوب نوشته شد و تمامی داستان با عقل جور در می‌آمد. یک نکته دیگر که بسیار دوست داشتم این بود که بر خلاف دیگر داستان‌ها و همسو با نظر من خورشید مذکر و ماه مونث بود. من بسیار از این کتاب لذت بردم و به کسانی که به دنبال یک افسانه جالب و دور از تخیل که همه موارد در آن به خوبی رعایت شده است می‌گردند پیشنهاد می‌کنم. با تشکر از توجه شما و با تشکر از نشر ماه آوا و سایت کتابراه🌷
Mojgan Hatai
۱۴۰۲/۸/۲
افسانه‌ها در هر فرهنگ و سرزمینی بسیار مورد توجه عام و خاص هستند. عوام به منظور سرگرمی و خواص برای مطالعات فرهنگی افسانه‌ها را بررسی می‌کنند.
اعتقادات، آداب و رسوم، باورها و.... همه در افسانه‌ها پیداست.
این افسانه عشق سال‌های نخست ازدواج را به زیبایی توصیف کرده. گویی در تمامی فرهنگ‌ها و تمامی اعصار میل به داشتن پسر وجود دارد.
اما گفتگویی تلخ میان زوج درگرفته.... چرا من پسر ندارم؟ (خورشید)
اما چرا در آخر به صورت ماه شن می‌پاشد؟؟؟؟ مفهوم آن چیست؟ چرا شماره هااز مادرشان دوری میکنند؟؟؟
اینها را درک نکردم.. گویی وضعیت کنونی جامعه‌ی ما را ترسیم کرده. آیا واقعا زیبایی تنها عامل جذابیت یک زن است؟؟
این کتاب مرا فکر فرو برد... تلخ و سرد
ریحانه رضایی
۱۴۰۱/۱/۹
خیلی خوشم امد از تشبیه ماه و آفتاب..... همیشه هر جا که نیگفتم ماه زنه و افتاب مرد
با چشمی پر از تمسخر به من نگاه میکردن و
از کتابش خوشم امد چون در صورتی اون واقعه‌ای که در این کتاب بیان کرد
جزئی از خاطرات و رویاهتی من ثبت شد
چطور بگویم.... من خیلی پقت است که این کتاب را گوش دادم.... و حتی الانی مه بعد از یم سال مجدد کتاب راه را نصب کردم
هنوز داستانش در ذهنم حک شده است...
واقعا قدرت نوشت نویسنده جای حرف ندارد
از تشبیهی که استفاده کرده
بابت دوری ماه و خورشید
خودش یک پا هنر است...
و خوانش زیبا راوی روحی به داستان بخشید و ان رازیبا کرد
ممنون بابت کتاب راه
وگرد اورندگان این داستان کوتاه
maryam sh
۱۳۹۷/۴/۲
نتیجه اخلاقی این داستان چیست الان؟ ماه و ستاره‌ها محکوم شدند به این که چرا آفتاب پسر نداره؟؟؟ بعد هم اسید پاشیدند روش بعد هم اونه که باید خجالت بکشه؟ این خزعبلات چیه تحویل مردم میدین. این نوع ادبیات گم و فراموش بشه هیچی از دنیا کم نمیشه که هیچی، آلودگی این طرز فکر‌ها و نرمال جلوه دادن اونها هم کمتر میشه. با رعایت احترام به جناب شاملوی فرهیخته و عوامل استودیو ماه آوا البته.
ریحانه کاظمی
۱۴۰۲/۱۰/۶
خوب بود، داستان جالبی داشت. اینکه برخلاف خیلی از داستان‌های مربوط به ماه و خورشید، ماه خانم بود و خورشید همسرش، متفاوت و جدید بود. بخشی که خورشید و ماه در مورد بچه‌هاشون بحث می‌کنند هم از جنبه‌های طنز برخوردار بود. احمد شاملو خیلی زیبا داستان گونه رابطه‌ی برای ماه و خورشید و ستارها ساخته بود و آن‌ها را به یک خانواده تشبیه کرده و دلیل اینکه چرا خورشید از ماه دور است و وقتی ماه است خورشید نیست و وقتی خورشید هست ماه نیست را بیانی شیرین و استادانه مطرح کرده است. خیلی جالب بود. تاحالا از این زاویه بهشون نگاه نکرده بودم. گویندگی هم عالی بود. ممنون از کتابراه
ترانه لطفی
۱۴۰۲/۱۰/۳
خیلی کتاب جذابی هست، همیشه تصورم این بود ماه مرد و آفتاب زن چون نور داره چون گرمی میده ولی خوب اینجا برعکس بود ولی نکته‌اش این بودکه مردها پسر میخوان و زن‌ها هم همه نور ومحبتشون رو از شوهرشون میخوان وقتی طرد میشن از طرف شوهراشون افسرده و بی رنگ و رو میشن البته این برای زن‌هایی صدق میکنه که هنوز به وجود ارزشمند خودشون پی نبردن و تاییدشون رو از مردشون میخوان. افسانه‌ها در هر فرهنگ و سرزمینی بسیار مورد توجه عام و خاص هستند. عوام به منظور سرگرمی و خواص برای مطالعات فرهنگی افسانه‌ها را بررسی می‌کنند. خیلی کتاب جالبی بود.
م مسعودی
۱۴۰۰/۳/۱۱
داستان خوبی بود. دلبستگی بیمارگونه مرد به زن در ابتدا که باعث غرور کاذب زن شده بود و سپس روزمرگی در زندگی و هضم شدن در عقاید عامه مردم و ارج نهادن بی منطق به پسر و کم دیدن دختران. و در ادامه لج‌بازی که در نهایت هیچ ارزشی برای پدر و مادر نمی‌ماند حتی دخترانی که مادر به دلگرمی آن‌ها پدر را می‌راند برایش نمی‌مانند
و در انتها بازهم ارزش کاذب به ظاهر که مرد و زن را همچنان از هم دور می‌کند
هردو در این از هم پاشیدگی سهیمند🤔🤔🤔
فقط داستان خیلی باعجله و سرسری نوشته شده بود و هنوز جای پردازش داشت
bita omidi
۱۳۹۷/۱۱/۹
من که باورم نمیشه این اثر آقای شاملو باشه، داستانش قشنگ بود ولی پر از تبعیض، یه نکته‌ش که خیلی تابلوه داستان ستاره‌هاست، ماه نه فقط برای خورشید، بلکه برای خودش هم ستاره می‌زاد، ولی تو داستان راوی میگه که ماه برای آفتاب ستاره می‌زاد، در ضمن این که آفتاب به خاطر "پسر دار'' نشدن ماه بهش "شن" پاشید، نشان از اوج تبعیضه.
سارینا دهدشتی
۱۴۰۱/۵/۲۱
سلام و درود.
بنظرم قصه جالبی اومد بطورکلی. کاملا افسانه ای.
اما تصور اینکه یه زمانی فقطط و فقط روز‌ها رو داشتیم و شبی در کار نبوده، خیلی حس دوگانه‌ی خوب و بدی داشت.
در ادامه تصور شب‌هایی مطلقااا تاریک بدون ماه و ستاره و روز‌هایی با نور مضاعف باز هم حس خاصی ایجاد میکرد.
باز دلیلی که برای لکه‌های ایجاد شده روی ماه بیان شد، بامزه و جالب هست.
تنها بدلیل کمی بچگانه بودن داستان یک ستاره کمتر دادم.
خسته نباشید و ممنون از عوامل خوب کتابراه
حانیه امان محمدی
۱۳۹۹/۱۱/۱۵
یکی از دلایلی که ترجیح میدم کتابی که نویسنده‌اش ایرانی باشه رو نخونم همینه، نه تنها به فکر فرو نمیبرت و متحولت نمیکنه بلکه از بودن و زندگی کردن هم پشیمونت میکنه، بدون هیچ نکته و محتوایی و سرشار از تبعیض جنسیتی. شاید بگین فقط واسه سرگرمیه و جدی نگیرین ولی تمام این سرگرمیها و رسانه و فیلم و سریالهاست که عقاید مردم الان رو به غلط شکل داده. پس به چیزی که در غالب داستان به خورد جامعه میدید دقت کنین
پروانه اکبری_نویسنده
۱۴۰۲/۸/۳
چرا ما فکر میکنیم از هر چی تو دنیا به صورت جفت وجود داره؟ حتما مونث مذکری هست و تولید مثل!
حالا که قرار به جفت کردن بود، اگه خورشید زن بودخیلی بهتر بود، خورشید به دلیل گرما و نور و عظمتش، مادر میشد و سیاره‌ها، فرزندانش میشدند یا خورشید و ماه رو در قالب دو خواهر به تصویر میکشید، اینکه زن و شوهر بودند برام جالب نبود خصوصا اینکه باز هم مث همه‌ی دنیا که ماه (زن) رو به ضعیفی شناختن، سعی نکرد این موضوع رو تغییر بده
مهدیه صالحی
۱۴۰۰/۳/۱۴
من از اخر داستان خوشم نیومد چون ماه نباید به خاطر کار زشت و ناپسندی که افتاب انجام داده بود خودش رو حقیر میدانست و از روی خجالت به افتاب پشت میکرد به نظر من این افتاب بود که باید به خاطر کار ناپسندی که انجام داده بود برای همیشه روی خجالت بر چهر‌اش باشه نه ماه!
واینکه ماه خودش را کوچک نشان میداد به عنوان یک زن، هنوز عاشق افتاب بود خوشم نیومد
دانش باقری
۱۴۰۱/۸/۶
برام سوال هست که چرا با وجود اینکه افتاب باعث خراب شدن صورت ماه شد اما باز هم ماه همیشه افسوس از دست دادن زیباییش را می‌خورد، ودلش میخواست، چهره‌اش دوباره زیبا شود تا پیش همسرش برگردد...
شاید حکایت از بانوانی دارد که پس ازبارداری و زایمان اندام زیبای خود را از دست می‌دهند وباوجود اینکه در این ماجرا مقصر اصلی شوهرشان است باز هم مورد سرزنش وتمسخر از ناحیه مردشان قرار میگیرند....
فاطمه رحیمی پور
۱۳۹۹/۸/۱
داستان خوب بود کاملا معلومه که نویسنده قوه تخیل زیادی داره که تونسته بدون اینکه به واقعیت علمی خورشید و ماه فکر کنه تونسته همچین داستانی بنویسه اما اگه گفته ماه زن و خورشید مرد هست احتمالا دلیلش اینه که ماه همیشه با ستاره هاست و ستاره دختره پس ماه که مشکلی با دخترش نداره باید با اونا باشه و دلیل دوم هم ممکنه این باشه که خورشیدبزرگتره پس باید مرد و ماه که کوچیکتره باید زن باشه
Niayesh Zareshahi
۱۳۹۷/۳/۳۰
عاالی بود♥️من همیشه فکر میکردم خورشید زنه ماه مرد
ولی لین داستانش فرق میکرد😃♥️
مبینا رضایی
۱۴۰۲/۵/۲۰
افسانه‌ای جالب
من همیشه تصورم این بود ماه مرد و آفتاب زن چون نور داره چون گرمی میده ولی خوب اینجا برعکس بود ولی نکته‌اش این بودکه مردها پسر میخوان و زن‌ها هم همه نور ومحبتشون رو از شوهرشون میخوان وقتی طرد میشن از طرف شوهراشون افسرده و بی رنگ و رو میشن البته این برای زن‌هایی صدق میکنه که هنوز به وجود ارزشمند خودشون پی نبردن و تاییدشون رو از مردشون میخوان
ساناز یوسفی
۱۴۰۲/۱۰/۱۰
اجرا عالی بود، صدای دلنشین و رسایی داشتن. احمد شاملو خیلی زیبا داستان گونه رابطه‌ی برای ماه و خورشید و ستارها ساخته بود و آن‌ها را به یک خانواده تشبیح کرده و دلیل اینکه چرا خورشید از ماه دور است و وقتی ماه است خورشید نیست و وقتی خورشید هست ماه نیست را بیانی شیرین و استادانه مطرح کرده است. ممنون از کتابراه بابت این کتاب زیبا.
گلچهره عاملی
۱۴۰۲/۳/۲۱
داستان نسبتا جالبی داشت. اینکه برخلاف خیلی از داستان‌های مروبط به ماه و خورشید، ماه خانم بود و خورشید همسرش، متفاوت و جدید بود. بخشی که خورشید و ماه در مورد بچه‌هاشون بحث می‌کنند هم از جنبه‌های طنز برخوردار بود. با تمام این‌ها، داستانش هیچ پند با نکته‌ی تازه‌ای نداشت. اگر حوصلتون سر رفته بود، این کتاب رو پیشنهاد می‌کنم.
Fahimeh Farzi
۱۴۰۰/۱/۱۳
از نظر من کتاب باید آموزنده باشه و درک رو بالا ببره.... نه اینکه با خوندن کتاب عقب گرد داشته باشیم و درکمون پایین بیاد.... طبق چه منطقی ستاره‌ها بی دلیل با ماه قهر کردند و بر چه اساسی خورشید بلا به سر ماه میاره و در عوض ماه از خورشید خجالت زده میشه و خودش رو پنهان میکنه.... خلاصه خود کتاب خیلی جالب نبود ولی روای بسیار عالی بود و مسلط
سمیرا ابراهیم پور
۱۴۰۱/۱/۶
شاید بشه این کتاب رو واسه بچه‌ها پیشنهاد کرد یا واسه کسایی که راحت از کنار مسائل عبور میکنند. اگه بخوایم عمقی به داستان نگاه کنیم مسائلی مثل مرد سالاری نگاه جنسیتی خشونت علیه زنان وجود داره. تنها مسئله‌ی متفاوت تو این داستان اینکه ماه رو زن و خورشید رو مرد دونسته درحالیکه همیشه تو داستان‌ها شنیدیم که میگن خورشید خانم!
Kiana Soleymanian
۱۴۰۰/۵/۱۸
اگر دقت کرده باشید آقای شاملو این داستان رو ترجمه کردن و نویسنده اصلی هانری پورا است و اینکه من همیشه یه ترجمه‌های آقای شاملو اعتقاد دارم که ایشون اصل داستان رو بدون هیچ تغیری می‌نویسند و قلم شیوای دارند منکه خیلی لذت بردم لطفا نویسنده‌های ایرانی رو مور تمسخر نگیرید و اون هارو بد جلوه ندید
آیلار
۱۴۰۱/۱۲/۱۰
داستان خوبی بود
نظرات زن‌ها و مردها را در مورد یکسری مسائل گفته بود
نشون داد که بعضی چیزها مثل وجود شب خیلی خوبه
و این داستان گفت که گاهی اوقات انسان‌ها به خاطر مسائل کوچک با هم بحث می‌کنند و از هم دور می‌شوند که واقعا اون مسئله اهمیتی ندارد تشکر از تولید کنندگان این کتاب صوتی
مائده مختاری
۱۴۰۱/۷/۲
این کتاب هرچند کوتاه ولی بیانگر خیلی چیزاست و خیلی چیزارو به تصویر کشیده مثل حس دوست داشتن زیادی که باعث تنفر میشه ماه خورشیدی که انقدر به هم نزدیک شدن که روی زندگی دیگرانم تاثیر گذاشتن و در اخر با خود خواهی و تنفر از هم جدا شدن برای همیشه نتیجه گیری جالبی داشت اینکه همیشه باید میانه رو باشیم
Iia_leila Najafi
۱۴۰۱/۴/۱۸
کتاب عالی بود وصف شرح وحال زندگی اکثریت جامعه ما رو داره، شرح حال مرد سالاری وزن ستیزی، فرق گذاشتن بین زن ومرد، وبهتردونستن پسر ازدخترکه واقعا در گذشته زیاد به چشم دیده میشد وخداروشکرالان کمترشده، زیباییش این بود که بازیگرهاش ماه وخورشید بودن واینکه خورشید خانم قصه‌ها بالاخره توی یک قصه شد آقا خورشید
Saba Seyedgomi
۱۳۹۹/۳/۲۷
اول از همه از کسایی که زحمت کشیدن تشکر میکنم. 🙏🏻ولی من خوشم نیومد. چون داره به پسرا برتری میده در حالی که از نظر من دختر و پسر با هم برابرند. و اینکه ماه یه بچه‌ی پسر نیاورده بود دلیل نمیشه که خورشید هر بلایی خواست سرش بیاره و آذیتش کنه.
مگه دخترا چشونه؟؟؟
شکوفه عصاره
۱۳۹۹/۲/۲۶
اصلا خوب نبود و بسیار برای بچه‌ها بد آموزی داره. چون مخاطبش بچه‌ها بود باید از داستان متفاوت و کلمات متفاوتی استفاده میکرد. یه جاش میگه یهو ماهو میکشه تو بغلش و چراغارو خاموش میکنه. از واژه‌های خوبی هم برای بیان حرف و موضوع انتخاب نمیکرد واقعا جالب نبود. باورم نمیشه این کار از آقای شاملو باشه.
Mobina ‌
۱۴۰۲/۲/۱۵
دیدگاه نویسنده برام جالب بود.
این شخصیت پردازی‌ها، بهره گیری از واقعیت برای داستان تخیلی، نوع نگاه متفاوت نویسنده مثل مسئله مرد بودن خورشید و زن بودن ماه و استفاده از خصلت‌های انسانی برای پدیده‌های طبیعی نکات قابل تاملی بود که نویسنده به اون‌ها پرداخته بود.
مهشید باقرزاده
۱۴۰۱/۶/۲۱
داستان سرایی جالبی داشت و عاقبت لج و لجبازی رو نشان می‌داد، انسان‌های تهی مغز را در نقش خورشید نشان می‌داد که میگفتند باید پسر بیاری و ماه هم در نقش زنی بد بین نشان میداد که نمی‌دانست اگر خورشید او را واقعا دوست داشت لک‌های صورتش را می‌پذیرفت و همین طور او را زیبا میدانست
Nefaafshar
۱۴۰۱/۲/۲۰
جالبه که آفتاب شن پاشیده صورت ماه رو خراب کرده، ولی ماه شرمنده ست! زن ستیزی و خود بزرگ بینی مردا تو لکه لکه‌ی تاریخ و ادبیات جهان قید شده، خوشحالم که میبینم تو این دوره زنها قدرتمند تر شدن و از حقوقشون دفاع میکنن همه جا، برابری جنسیتی احترام به تمام جنسیتهاست
افسون
۱۴۰۲/۱/۲۱
احمد شاملو خیلی زیبا داستان گونه رابطه‌ی برای ماه و خورشید و ستارها ساخته بود و آن‌ها را به یک خانواده تشبیح کرده و دلیل اینکه چرا خورشید از ماه دور است و وقتی ماه است خورشید نیست و وقتی خورشید هست ماه نیست را بیانی شیرین و استادانه مطرح کرده است
Afsoon
۱۴۰۱/۱۱/۵
اجرا عالی بود، صدای دلنشین و رسایی داشتن.
از تخیل نویسنده خوشم اومد، ماه و آفتاب زن و شوهر بودن، ستاره‌ها بچه هاشون. هدف داستان اشاره به مساله دخترزا یا پسرازا بودن بود که به نظرم خوب عملی نشده بود، همون اندازه ک اول داستان برام جالب بود، آخرش خوب تموم نشد.
Amir Abbas Shamsi
۱۴۰۰/۱۱/۱۱
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت عزیزانی که در گردآوری این کتاب زیبا زحمت کشیدند
داستان بسیار زیبا و جذابی است
داستان در مورد چگونه بوجود آمدن شب و روز و ستارگان است که در سبک عاشقانه است
که حاکی از عشقی است که میان خورشید و ماه
بوجود آمده است
آمین داد
۱۴۰۰/۲/۱۰
جالب بود کلی خندیدم به تخیل نویسنده... عشق و علاقه ایندو رو تو این داستان شنیدم؛ در بچگی به ما گفتند ماه و خورشید خواهر و برادرند و خورشید به ماه اجازه نمیده روز تو آسمان پیداش بشه بهمین خاطر جای خورشید روزه و جای ظهور ماه شب... ممنون از کتابراه
بهاره فلاحتی
۱۴۰۰/۱/۱۴
فکر کنم بهتر بود که خورشید زن باشه و ماه مرد، چون خورشید یک ستاره است و ستاره‌های کوچک شب هم دخترهاش می‌شدند، درضمن ماه که به دور خورشید می‌گرده دراصل باید مرد باشه دیگه، زن که خودبخود نمیره سمت مرد، اول مرد تحریکش میکنه و از راه به درش می‌کنه😄
Mehran Kalhori
۱۳۹۹/۶/۷
خط داستانی کتاب فوق‌العاده‌س. اون دسته از خانومایی هم که هنوز فرق افسانه و داستان واقعی و اینا رو نمی‌دونن و فقط همه‌چی رو عادت دارن به دید فمنیستی نگاه کنن براشون متأسفم. داستان پر از تلمیح و استعاره و کنایه‌س و واقعاً جذابه و به خوبی روایت شده. ممنون از ماه آوا
زهرا مشهدی زاده
۱۳۹۹/۳/۱۹
داستانی بود بسیار بی‌سر و ته، سطح پایین و خالی از هرگونه مفهوم. دوستان شاید این کتاب رایگان باشه ولی عمر شما که رایگان نیست که به شنیدن چرندیات بگذرونیدش. از من می‌شنوید اصلا این کتاب رو دانلود نکنید.
مهدی طوماری
۱۳۹۷/۵/۱۰
سادگی داستان خیلی جالب بود... "زن‌ها میگفتن که هیچ منظوری نداش ولی مردها نظرشون برعکس بود میگفتن که اون از قصد به طرف خورشید رفته"... خیلی خوب بود
یجایی اکبر عبدی میگف که اگه لیلی و مجنون
به هم می‌رسیدن مطمئن باشین که دو روزه طلاق
می گرفتن... عشق فقط اولش خوبه.
علی نامن
۱۴۰۱/۱۱/۲۴
داستان قشنگ و پر حاشیه‌ای بود از بچگی یاد دادن که خورشید خانم. شما میگی مرد هست قبول دوم ماه خانم وقتی به شوهرش میگه خودت بزا اینطور میشه آقا خورشید کم جنبه بی ظرفیت روی خانمش اسیدپاشی میکنه و حالا داره پشت میله‌ها آب خونک میخوره.
تی بانو ص دق
۱۴۰۰/۱۲/۲
با نظر سایر کاربران هم موافقم. هم از نظر محتوا دچار ضعف بود و هم عاری از نتیجه گیری سازنده بود. به نظرم خیلی مهم است که نویسنده چه تصویری از کائنات ارائه می‌دهد. یقیناً خلوص و فرکانس کائنات بالاتر از انسان زمینی است که پر از خطاست.
Samane g
۱۴۰۰/۸/۳۰
اینهم داستانی بودافسانه ماه و آفتاب، ولی آموزنده نبود و دارای افکار پوسیده قدیمی والبته در قدیم تفاوتی که با الان داشت این بود که زندگی‌ها با دلایل بی اساس از هم نمی‌پاشید برخلاف الان ولی دراین داستان قدیمی بی اساس و الکی از هم جدا شدند
IRANIAN LEARNING
۱۳۹۹/۹/۲۲
کتابی بسیار جالب و پر از نثری ساده و روان و البته پر از جان بخشی بود👍👍👍👍😍🤩🤩🤩
اما این داستان بنظرم توی کشورمون زیاده که به خانم‌های محترم کشورمان بی احترامی میشود بخاطر بدنیا آوردن طفلی زیبا😍😍😍😍🤩🤩🤩🤩
1 2 3 4 5 6 >>