نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی جودت بیک و پسران - اورهان پاموک

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
Bahar Lallari
۱۴۰۰/۹/۲۸
بهش 5 دادم به چند دلیل اول اینکه راوی عالیه. دوم اینکه من کتاب‌های اورهان پاموک خوندم خیلی عالین مخصوصا زن مو قرمز و نام من سرخ،
این کتاب هم در قیاس با کتاب‌های مثل خودش خیلی خوب روایت شده. ما نباید از همه کتاب‌ها انتظار یه واقعه یا درگیری توش داشته باشیم. توی این کتاب زندگی عادی مردم روایت شده درست همونطور که هست و جالب اینکه از دیدگاه هر شخص هر سن و زن و مرد بودن این دیدگاه خیلی زیبا و نزدیک به واقعیت زندگی بیان شده. یه کم کتاب کسل کننده‌ای هست ولی به نظر من در طبقه بندی کتاب‌هایی مثل خودش عالیه.
من دو تا کتاب و با هم گوش می‌کنم مثلا از این خسته میشدم میرفتم یه کتاب دیگمو گوش میکردم که باعث نشه کسل بشم و از کتاب زده بشم. کتابراه و تمامی دست اندر کاران کتابراه واقعا بین تمام آپ‌های دیگ کتابخوان تک هستین. اپ عالی و بی نظیری دارین.
سپاسگزارم. و براتون آرزوی بهترین‌ها رو دارم.
محمد اسائیان
۱۴۰۲/۳/۱۶
امیدوارم دلیل ضعف شدید این اثر اورهان پاموک فقط این باشه که اولین اثر او بوده است. هیچ آیتم  قابل توجهی در این کتاب وجود نداشت. شخصیت پردازی بسیار ضعیف و عدم امکان هیچگونه همزاد پنداری، پیرنگ شل و آبکی، پیام سطحی و تکراری. به علت نزدیکی فرهنگی بین ایران و ترکیه، خواندن آثار ترک لذت خاصی دارد، متاسفانه این کتاب بسیار خالی از لطف بود.
ترکیه نویسندگان بزرگی داشته و دارد. کافیست آثاری از یاشار کمال بخوانید تا به علت همان قرابت فرهنگی لذتی وافر ببرید مثل قهر دریا، اینچه ممد، عقاب کوهستان، زمین آهن است آسمان مس و...
امیدوارم کتابهای دیگر این نویسنده به کم لطفی این اثرش نباشد در غیر اینصورت باید برای چندمین بار از خطای آکادمی نوبل متاسف باشیم.
با این اوصاف از گوینده محترم و کتاراه سپاسگزارم
بهاره محمدی اسفه
۱۴۰۰/۳/۱۶
داستان چند نسل از یک خانواده
درسته که قصه یکنواختی داشت و بعضی جاها حوصله‌ام را سر برد ولی به نظرم ارزش خوندن داره چون در واقع به گونه‌ای روایتی هست از دوران گذار ترکیه از پادشاهی به عصر آتاتورک و تغییراتی که ایجاد کرد و پس از آتاتورک تا پایان دهه ۶۰ میلادی.
روحیات و جدال‌های درونی شخصیت‌های جوان داستان در هر دوره‌ای بسیار جالب بود.
همچنین علاقه بسیار افراد به فرنگی شدن و فرار از حقیقت وجودشان. چیزی که بین ما هم بسیار شایع است. خیلی عناصر این داستان شبیه ایران ما و نسل جوان ما بود چه در گذشته و چه در حال.
در آخر بگویم این داستان برای افراد پر حوصله مناسب است که علاقه دارند از خلال روایت با فرهنگ ترکیه نیز آشنا شوند.
راوی خوب بود.
Monir Naghikhani
۱۳۹۷/۶/۱۴
نمیدونم چی بگم، تا حالا از این‌ نویسنده کتابی نخوانده بودم، بسیار یکنواخت، بدون ذره‌ای هیجان، یا چیزی خاص، یک روزمرگی جالب بود، تکرار مکررات زندگی، گوینده عالی، موزیک زیبا و آرام، به هرحال ممنون، کلی زحمت کشیده بودید ولی توصیه به خواندنش نمیکنم.
Haleh Hanifian
۱۳۹۷/۴/۱
این کتاب اصلا جذبه‌ای برای ادامه دادن نداره. من که خوره‌ی کتابم به شکل زجرآوری به انتهای کتاب رسیدم. جزییات بی‌اندازه ریز و به دردنخور. فضاهای تکراری. مکالمات درونی بیخود و پر از اسامی افراد و مکان
همای مستان
۱۳۹۷/۱۰/۱۲
کتاب خوبیه قطعا ارزش خوندن داره اورهان پاموک جوایز ادبی زیادی رو کسب کرده و بزرگترین نویسندگان ترک هست.
Leyla M
۱۳۹۷/۳/۱۶
کتاب عالی هست ولی‌ای کاش فایل صوتی نبود و کتابش بود
زهرا بابایی
۱۴۰۱/۵/۱۳
زندگی سیاسی یک خانواده ترکیه‌ای. خسته کننده بود. هیجانی هم نبود.
Mahmoud Mashat
۱۳۹۷/۴/۲۱
سیلان در زمان و افراد، عالی است.
آرزو نصراللهی
۱۴۰۲/۱۲/۱۳
بد نبود برای یک بار گوش دادن قشنگ بود
دوستدار دلها...
۱۳۹۷/۳/۹
من هنوز این کتاب را مطالعه نکردم
نسترن جهانگیری
۱۴۰۰/۵/۲۹
فوق العاده زیبا بود
دوستدار دلها...
۱۳۹۷/۳/۹
واقعا عالی است.