نقد، بررسی و نظرات کتاب دکتر جکیل و آقای هاید - رابرت لویی استیونسن

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
Elham Masomi
۱۴۰۲/۲/۸
دوست داشتم زود و تند بخونمش و اصلا دلم نیومد کتاب و زمین بگذارم. گرچه وسط داستان اونجا که نامه‌ها و دست خط یکی بود متوجه‌ی موضوع شدم. اما بیش از معما، مفهومِ داستان برام با ارزش بود. اینکه وجود دکتر کمرنگ تر می‌شد و قسمت شیطانی پررنگ تر. اینکه دکتر فکر می‌کرد میتونه همه چیز رو تحت کنترل بگیره اما در واقعیت اینگونه نشد. من عاشق ادبیات و رمانهای خارجی‌ام در عین ساده بودن بدون شاخ و برگ اضافی معنایی عمیق رو می‌رسونن. که هم برای بچه‌ها قابل درکه هم بزرگترها. مثل همون پینوکیو مثل بی نوایان و مثل هزار اثر دیگه. من این کتاب رو از کتاب مسخ کافکا شتاختم. در ترجمه‌ای که از این کتاب خوندم چندین بار نام کتاب جکیل و هاید ذکر شد و حسابی کنجکاو بودم ببینم چه خبره. استعاره‌ها بی نظیره. ما در نگاه سطح میگیم عوض شد. شیطانی شد اما خبر از عذابی که اون فرد بعلتِ وجودِ این وقایع میکشه، نداریم.
. .
۱۳۹۸/۱۰/۱۵
نظری ندارم. اراده تون رو قوی کنید. به صدای وجدان و قلبتون گوش بدید و در عین حال زرنگ باشید. ثبات شخصیت اینطور به وجود میاد. همینطور که این کتاب داستانیه، درواقع یه کتاب روانشناسی هم محسوب میشه و آموزندست البته اگه معیار خوندنش عبرت گیری و تقویت اراده و هماهنگ کردن قلب و مغز باشه. برداشت من این بود. موفق باشید.
Davood Mirzaei
۱۴۰۰/۸/۲۲
این داستان، به شکلی زیبا، واقعیت دوگانه‌ی وجود انسان امروزی را به تصویر کشیده. فارغ از بحث خیر و شر؛ می‌تواند به نقابی که هر آدمی بر چهره می‌زند، اشاره‌ی روانشناسانه‌ی کوتاهی داشته باشد. اینکه ما جلوی دیگران چطوری ظاهر می‌شویم و خارج از کلیشه‌ها، در پس افکار پنهانمان ممکن است دنیای دیگری باشد. واقعا زیبا بود.
Sara g78
۱۴۰۱/۷/۲
من قبلا نسخه کوتاه شده رو خوندم اما از خوندنش سیر نمیشم و بازم خوندمش. یه جورایی ترسناکه چون باهاش همذات پنداری میکنی و خودتو مجسم میکنی که دچار دوگانگی و غلبه یکی از قطبهای شخصیتی میشی. من دوسش داشتم و تو دوساعت خوندمش. به نظرم بخونید پشیمون نمیشید قشنگه. من دوسش دارم
hadis charehjoo
۱۳۹۹/۱۱/۱۴
دوسش نداشتم. توصیف‌هایی که از ظاهر یک فرد بد و شرور کرده بود مثلا قد کوتاه در واقع ظاهر یک فرد عادی هس. ایکه چون قدش کوتاه یا موهاش کمه پس چقد زشت و بد ذاته توهین به افرادی هس که قد بلند و موهای پرپشت ندارند. دیالوگا سطحی بودن و مفهومی نداشتن.
Ramin Firooz
۱۳۹۸/۱/۲۵
این رمان فوق العاده زیباست. بسیار ساده اما دوست داشتنی و مهم! چون تقابل خیر و شر درونی همه آدم‌هاست. تا جایی که یادم هست این رمان جزو کتاب‌های بسیار مهم در بین روان‌شناس‌ها در مورد موضوع دوگانگی شخصیت شناخته می‌شه.
Fyun
۱۴۰۲/۱۰/۱۱
خاص بود، خیلی واضح داشت خوی بد رو توصیف میکرد و نشون میداد بهترین آدما هم یه خوی بد و تاریک دارن فقط کمتر ازش استفاده کردن. توصیه میکنم بخونید عالی بود مفهومش
ولی الله
۱۴۰۲/۷/۱۵
خیلی عالیه. شخصیت دوگانه این انسان رو به تصویر میکشه. و فقط باید یک انجمنی باشی تا بفهمی با این کتاب خودت چند چندی. خوب یا بد یا هنوز به درک واقعی خودت نرسیدی؟؟
محمد امین
۱۳۹۷/۱۲/۱۹
عالی بود. کش و قوسی میان دو شخصیت از یک جسم؛ از یک روح.
دعوایی میان دو نفر از یک بدن...
پیشنهاد میدم بخونین.
zohre azaddost
۱۳۹۸/۱۲/۲۲
جالب بود ولی توقع داشتم خیلی بهتر باشه و گفتگو‌هایی بین شخصبت هاید و جکیل رخ بده نه اینکه همه ماجرا توی‌ی نامه و صفحه اخل مشخص بشه
Alireza
۱۳۹۸/۲/۲
کتاب خیلی جذابی هست و کسانی که به ژانرهای معمایی، روانشناختی علاقه دارند حتما بخونن
محمد علی خانی
۱۳۹۷/۱۲/۲۳
80صفحه‌ی اول 1 هفته طول کشید تا خوندم ولی بقیش تو 3 ساعت تموم شد. نتونستم وسطش توقف کنم. عالی بود
shayan ghaderi
۱۳۹۹/۱۰/۱۸
پیشنهاد میکنم بخونین جکیل و هاید داستان الهام بخشی بود برای من چه تو موسیقی چه زندگیم
Zara J
۱۴۰۱/۷/۱۱
داستانی پر از کشش و جذاب همچنین کوتاه و مختصر
Negin Rezvani
۱۳۹۹/۷/۴
خیلی کتاب خوبی بود. من می‌پسندمش. 😊
mohammad reza monfared
۱۳۹۷/۱۰/۲۸
یسیار عالی، باتشکر از دستاندرکاران.
پیمان هنرور
۱۴۰۱/۱۱/۲۲
مناسب برای نوجوانان
حسنیه اخروی
۱۴۰۱/۶/۹
لذت بردم. ممنونم