نقد، بررسی و نظرات کتاب بشر چیست؟ - مارک تواین

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
betWeen دامنی
۱۴۰۳/۱/۱۱
به نام خدا همراه هستیم با یک اثر دیگر از مارک تواینه دانا اثری عمیق بسیار عمیق که تا شیار‌های مغز و روحم نفوض کرد و گویی که طعم بی طعمه حقیقت را به من چشاند که البته خود من تا حدودی نخوانده از جهت و بابت تفکر خودم مقداری به این دیدگاه دست پیدا کرده بودم و چونکه انسان اگر بنشیند و به اصطلاح واقعا کلاه خود را قاضی کند میبیند که بله براستی او خالق هیچ چیز نیست! و فقط تکه پاره‌های مختلف را سرهم بندی میکند به هم پینه میزند و درنگاه خود میبیند که بعله چه اثر شگرفی شگرفی ساخته‌ام من خالقم من او را خلق کردم! اما انسان‌های دانا و کسانی که می‌اندیشند کما بیش متوجه این موضوع شده‌اند بله به ما میگویند اشرف مخلوقات بهترینه بهترینان روحه الهی! ولیکن مخل قاتی مهندسی شده بیش نیستیم درست مانند بشر ماشین گونه‌ای که تواین میگوید و ذهنی که هیچ وقت هیچ وقت از حرکت باز نمی‌ایستد زیرا که هیچ کنترلی بر او نداریم نمیتوانیم داشته باشیم البته توانایی‌های انسان بدک نیستند میتوانیم کارهای بکنیم اما براستی که نباید به آن قره شویم که شده ایم بسیار! البته فرآیند تربیت و کنترل بیشتر بر ارباب ذهن را نباید فراموش کنیم! و اما نظریه‌ی اراه‌ی آزاد و ک مارک میگوید توهمی بیش نیست و چنانچه به ساختار‌های زیست شناختی خود بنگریم بله توهم گونه است و فقط یک دایره‌ی انتخاب آزاد داریم و آن جا که او به بررسی ملت‌ها میپردازد و کل افتخارات توخالی آدمی را زیر سوال میبرد ملت هاییکه هرکدام خود را برتر میبینند! دستاورد‌های بشری هرچقدر هم بزرگ باشند حتی اگر روزی کل کهکشان هم فتح شود باز هم هیچ است هیچ! و البته فلسفه‌ی ارضای نفس تواین که بنظرم پایه‌ی اساسی کتاب است و همه‌ی اعمال انسان در حول آنست و این کتاب ده سال نوشتنش طول کشید!
آرزو علی نژاد
۱۴۰۱/۵/۱
مارک تواین عالیه... اما حس می‌کنم ترجمه و متن فارسی مشکل داره خیلی جاها اصلا کلمه مناسبی توسط مترجم استفاده نشده و اکثر جمله‌ها بی معنی هستن، البته این فقط نظر بنده هست شاید دوستان نظر متفاوتی داشته باشن
Erfan Erfani
۱۴۰۰/۳/۱۰
یک کتاب فوق العاده، دلیل تمامی رفتارهای افراد را بدون جهت گیری مذهبی یا متعصبانه تفسیر میکند. یکی از کتابهایی است که هر انسانی باید مطالعه کند.
A.R S.N
۱۳۹۹/۲/۲
قطع به یقین ادیب به نام آوری مارک نواین، در اواخر عمر، حرف هایش بسیار آموزنده است
لیلا فدایی
۱۳۹۸/۸/۸
بسیار عالی بود. اونیکه سرنوشت ما رو رقم میزنه فقط خواست خود ماست.
Parnian Malekian
۱۴۰۲/۱۰/۲۰
عالی بود. مارک تواین نویسنده مورد علاقه من هست، لذت بردم از خوندن این کتاب.
فرهاد صادقیان فرد
۱۴۰۰/۲/۱۱
مارک تواین یکی از پایه‌های ادبیات آمریکا هستش
Maedeh Habibi
۱۳۹۹/۹/۱۸
انسان و بشر رو در جایگاه زیبایی به نمایش کشیده
اعظم شمس
۱۳۹۸/۱۲/۱۳
این کتاب جدا فوق القاده ست