نقد، بررسی و نظرات کتاب ربکا - دافنه دوموریه

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
نسیم اقدامی
۱۴۰۰/۵/۲۶
اوایل کتاب به شدت خسته کننده بود توضیح‌های اضافی، رفتار‌های غیر قابل درک راوی داستان و روند طولانیش هی منو به کنار گذاشتن کتاب تشویق میکرد ولی خوندنشو  ادامه دادم.
کم کم روند داستان رو به بهبود بود و داشت منو جذب میکرد. رسیدم به جایی از داستان و یهو بوم!!!
میخکوبم کرد
مو به تنم سیخ شد
شاید فکر کنید دارم اغراق میکنم. اما مطمعن باشید وقتی خودتون کتابو بخونید همین نظرو دارید
انقدر جذاب بود که نفهمیدم چجوری دارم کتابو انقدر تند میخونم و ساعت ۳ شده. هنوز کتابو تموم نکرده بودم از اونجایی که چشمام سنگین شده بود ادامه ندادم با اینکه همه وجودم میخواست همون لحظه آخر داستانو بفهمم ولی به خودم گفتم بهتره این داستان وقتی چشمام کاملا بازه و سرحالم تموم بشه. و فردا صفحه به صفحه کتاب منو به وجد آورد جوری که دستمو جلوی دهنم میگرفتم
توصیف‌های کتاب منو دقیقا میبرد همون لحظه، همونجا و همونطور که نویسنده میخواست.. من خودمو دقیقا جای راوی داستان حس میکردم راوی‌ای که اسمش تا اخر داستان مشخص نشد..
اخر داستان اما تو یک لحظه متوقفتون میکنه و شما بدون اینکه کاری کنید خیره میمونید با کلی سوال. بی نظیر بود.
وقتی کتاب تموم شد و رسیدم به دست نویس نویسنده تازه به خودم اومدم! رفتم به اول کتاب. از اونجایی که شروع کتاب برام جذابیتی نداشت همشو سریع خونده و رد کرده بودم و چیزی ازش یادم نمونده بود حالا که دوباره میخوندمش به خودم اومدم گفتم وای خدای همه‌ی داستان همینجا بود چطور نفهمیدم و این دقیقا مهارت بی نظیر نویسنده رو بهم نشون داد.
لذت خوندن این کتابو از دست ندید. روی صحبتم به ویژه با کسایی هست که عاشقانه و معما پسندن.
از اینکه بگم عاشق کتاب ربه کا شدم زیاد خوشم نمیاد بخاطر اسم کتاب، ربه کا!!
sara raghebi
۱۳۹۸/۸/۴
سال ۱۳۵۸ برای اولین بار این کتاب رو خوندم، انتشارات امیر کبیر با ترجمه بینظیر زنده یاد حسن شهباز، در سالیان قبل انتشارات امیر کبیر شورای خاصی را داشت از نویسندگان مترجمین و منتقدین برجسته ایی که همه جزو مفاخر ادبیات ایران بودند، کتابها برای ترجمه یا چاپ با نظر این استاتید انتخاب میشد، بعبارتی هر چیزی ترجمه یا چاپ نمیشد مگر اثر برجسته جهانی بود و، ربکا یکی از آن کتابها بود و مترجمش حسن شهباز برترین مترجم آن زمان، کتاب بینظیر است با مسیری که خواننده را بدنبال خودش میکشد، اگر شب آن را شروع کنید قطعا نخواهید خوابید و صبح تا تماش نکنید از جایتان بلند نخواهید شد. فوق العاده ست.
Sepide Poorbakhsh
۱۴۰۲/۱۰/۴
سلام. من در کل خیلی اهل رمان خوندن نیستم بیشتر سمت کتاب‌های مخصوص روانشناسی و خودشناسی و در زمینه فروش مطالعه دارم. و به رمان خوندن صرفا به عنوان دادن یه جایزه لذت بخش به خودم میپردازم. و سعی میکنم که رمانی رو انتخاب کنم که ازش فیلم خوبی ساخته باشن. اینجوری کتاب رو میخونم و لذت کامل میبرم‌ و مطمئنم تمام حقیقت رو راجع به اصل قضیه متوجه شدم و درواقع به خواننده یا بیننده خیانت نشده. و بعد میرم فیلمشو میبینم. و بعد برای خودم نقد میکنم که عه مثلا اینجا توی کتاب یجور دیگه بود چه خوبه که میدونم حقیقتو. خوندن این کتاب نجربه لذت بخشی بود برام. سپاس از خوندن نظرم
Mina Barghamadi
۱۴۰۲/۱/۲۴
خوندن این کتاب باعث شد به این فکر کنم که وقتی یه مسئله‌ای در مورد یه نفر ازارمون میده با خودش در این مورد حرف بزنیم چون احتمال زیاد قضیه اونقدرام بد نیست، شایدم کلا الکی داریم خودمونو اذیت میکنیم، البته کار سختیه و نیاز به تمرین داره چون بیشتر وقتا از حرفایی که قراره بشنویم میترسیم از اینکه فکرایی که ازارمون میدن رو از زبون خود اون فرد بشنویم چون قطعا بیشتر اذیتمون میکنه، ولی باید اینو در نظر گرفت که حقیقت همیشه هم تلخ نیست. و اینکه از فرصت‌ها و نعمت‌هایی که داریم استفاده کنیم قبل از اینکه دیر بشه و دیگه نباشن
فاطمه حمزه ای
۱۴۰۲/۳/۱۲
ربکا جزو کتاب‌هایی هست که اولا به زبان کاملا ساده و عامیانه روایت شده دلیلش هم ناپختگی نویسنده نیست بلکه شخص راوی داستان فردی ناپخته و جوان هست که تجربه‌ی زیادی نداره و به علت خجالت زدگی و کمبود اعتمادبنفس حرکات احمقانه‌ی زیادی ازش سر میزنه، در کل کتابی بود که میتونست پایان بهتری داشته باشه ظاهرا ماکسیم تاوان کشتن ربه کا رو با از دست دادن مندلی داد و تاکید بر زیبایی خارق العاده‌ی مندلی این حس رو به مخاطب القا میکنه که باز هم ربه کا پیروز شد
کاربر کتاب خون
۱۴۰۱/۴/۲۰
خطر اسپویل:
شاید یک ماه پیش جین ایر رو خوندم. وقتی این کتاب رو شروع کردم تازه متوجه شدم که اقتباسی از جین ایر هست. در حین خوندن مدام با جین ایر مقایسه‌اش میکردم. کتاب جالبیه و از خوندنش پشیمون نیستم. شخصیت اصلی به جذابیت جین نیست اما باز هم به دل می‌نشیند. بعضی از قسمت‌های کتاب اما جای سوال دارد مثلا کتاب شعری که ربکا به ماکسیم هدیه داده بود نشان میده که ربکا شاید به ماکسیم بی علاقه هم نبوده.
تکتم اصغری
۱۳۹۹/۹/۲۵
کتاب قشنگیه... داستان غیر قابل پبش بینی و جذابی داره... ولی اخرش جالب نبود.... از اول نویسنده هر اتفاق یا صحنه‌ای رو با جزییات توصیف کرده ولی اخر داستان و دیگه انگار حوصله نداشته بنویسه!
مثلا اینکه اصلا چرا اسم مرد داستان و عوض کردن! و هیچ توضیحی در مورد سوختن خونه و... نگفته و....
من فکر کردم شاید این نسخه‌ای که اینجا خوندم کامل نبوده... گفتم حتما نسخه چاپی شو ببینم و مقایسه کنم!
Mahi Fallah
۱۳۹۹/۳/۱۶
اگه ازم موقع خوندن ۵ صفحه اول نظر می‌پرسیدن می‌گفتم یه رمان آروم و عاشقانه اس با اتفاقات ساده و قابل پیش بینی. ولی الان که سه بار خوندمش میگم یه شاهکاره غیر قابل پیش بینیه. دروغ نیست اگه اعتراف کنم همراه دختر داستان دچار تشویش و هیجان و خجالت می‌شدم. هر حسی داشت بهم انتقال می‌داد. عالی (:
معصومه غلامزاده
۱۳۹۹/۲/۱
ربکا کتابی است که هنرمندانه تمام اجزای رمان را توصیف می‌کند وشمارا به عمق شخصیت‌های داستان می‌برد. این کتاب مناسب کسانی است که هر لحظه بیشتر تشنه‌ی کتاب می‌شوند و دوست دارند کتاب را به پایان برسانند، چراکه در بخش پایانی کتاب، شما با حقایقی روبه رو می‌شوید که اصلا انتظارش را ندارید.
سارا ی
۱۳۹۸/۹/۱
خیلی کتاب جذابیه اولش شاید حس کنید داره خستتون میکنه یا حتی از دست شخصیت اصلی حرص میخورید ولی از وسط داستان به اخر جالب میشه و پایان غیر منتظره‌ای برای من داشت، حتما پیشنهاد میکنم بخونید به نسبت کتاب‌های ترجمه شده دیگه که معروفن به نظرم خیلی بهتر بود.
F.Namazi
۱۴۰۲/۳/۲۶
مطمئنا اغلب ما از فصل اول و نیم‌های فصل دوم با بی حوصلگی و کم دقتی گذشتیم
😶
برای من هم مثل بعضی از شما این دو فصل کسل کننده بود و هیچ جذابیتی نداشت اما ادامه داستان فوق العاده عالی و مهیج بود وقتی کتاب رو تموم کردم دو فصل آغازین کتاب رو دوباره خوندم و به نحوی شگفت زده شدم و فهمیدم که من پایان کتاب رو در آغاز کتاب خوندم
حرف نداره این کتاب
محمد جواد زهدقدسی
۱۴۰۰/۵/۸
کتاب فوق العاده و جذاب بود. صعود نزول‌های داستان بی نظیر بود. به نظر من نکته‌ای که این رمان را متمایز می‌کند این است که شخص اول داستان خانه مندرلی است و این جذاب و نو بود. البته برایم دشمنی بی حد ربه کا مشخص نشد، چرا اینقدر به ماکس کینه داشت.
در کل کتاب عالی و ترجمه هم خوب بود، گرچه سایه سنگین سانسور بر کتاب سنگینی می‌کرد.
hny mmni
۱۳۹۸/۸/۳
داستان فوق العاده جذابی داره. برخلاف شروع داستان که به نظر می‌رسد داستان عاشقانه‌ای باشه اینطور نیست.. داستان جذبت میکنه و تازه فصل آخر میفهمی جریان کتاب چی بوده! پیشنهاد میشه!
فیروزه ابراهیمیان
۱۴۰۲/۳/۱۰
بنظرم از اون کتاباس که از همون اول خواننده میتونه خودش تو بطن داستان احساس کنه، خواننده میتونه همه لحظات زندگی کنه، واقعا نباید زود قضاوت کنیم وقتی هنوز هیچی نمیدونیم، خیلی از ترسها و استرسهای ما از چیزهایی که نمیدونیم. این خود بودن چقدر به حفظ روابط ما کمک میکنه، اینکه اول مطلوب خودمون باشیم نه جهان اطرافمون.
پونه
۱۴۰۲/۱/۱۳
اوایل کتاب، خیلی به ادامه دادن داستان مشتاق نبودم چون به نظرم نویسنده به یه سری توصیفات اضافی درباره مکان‌ها پرداخته بود در حالی که شخصیت‌ها رو خیلی خوب و دقیق توصیف نکرده بود؛ ولی زمانی که حقیقت درباره ربکا آشکار شد و به ماجرا‌ها و شخصیت‌ها بیشتر توجه شد، جذب کتاب شدم.
در کل داستان خوبی داشت و از خوندنش پشیمون نیستم.
سارا حقیقت
۱۳۹۸/۱۰/۶
ترجمه این کتاب واقعا خوب است من ترجمه‌های دیگری را هم از این کتاب دیده‌ام که فهم کتاب را واقعا دشوار میکند. داستان واقعا جذاب است درست است که آدم از دست شخصیت اصلی و بدون نام داستان واقعا حرص میخورد ولی دافنه دموریه واقعا پایان حیرت انگیزی به داستان بخشیده است.
سیمین خسروى
۱۳۹۸/۹/۲۰
مندرلی وماکس د وینتر مثل یک فیلم جلوی چشمان خواننده مجسم می‌شوند.... بسیار کتاب ارزشمندی بود... نویسنده در خلق طبیعت بسیار قوی برخورد کرده. خانوم وینتر دوم بسیار جالب در عین عدم اعتماد به نفس کافی در ذهن خواننده از خود یک شخصیت قابل قبول می‌سازد... دوست داشتنی بود
مریم م
۱۳۹۸/۸/۲۲
کتاب خوبیه، ولی شخصیت اصلی داستان بی‌اندازه اعصاب خورد کن و بی‌اعتماد بنفسه، مدام در حال فکر کردن به قضاوت دیگران نسبت به خودش هست و بارها تکرار میشه این خیالات تو شرح داستان، نویسنده بی‌اندازه توصیف میکنه (لحظات، ظواهر، حالات روحی و... ) این کمی خسته کننده است، و پایان داستان هم خیلی روشن نیست، درکل خوبه
hosein alirezaei
۱۴۰۲/۳/۳۰
کتابیه که ارزش خوندن داره، البته قسمت دوم کتاب به خوبی قسمت اول (بعد از نقطه عطف داستان) نیست.
در قسمت دوم داستان نویسنده سعی کرده یه هیجان مصنوعی وارد کتاب کنه و بخاطر این هیجان از خیلی چیزها صرف نظر کرده که میشه ایرادات مفهومی و علت و معلولی زیادی ازش گرفت، در کل از خوندنش پشیمان نمیشید.
elahe kh
۱۴۰۰/۲/۲۶
فوق العاده بود پیشنهاد میکنم حتما حتما بخونیدش
خیلی واضح میتونید خودتون رو توی داستان فرض کنید، یکی از زیبا‌ترین داشتان‌هایی بود که خوندم
کاراکتر اصلی از اول تا آخر قوت خودشو حفظ میکنه و داستان جوریه که حس میکنید نمیتونین یه لحظه رهاش کنین تا تمومش کنید 😍😍😍😍
Nano.R
۱۳۹۹/۵/۱۸
نظر دادن در مورد کتاب نصفش سلیقه‌ای هست...
این کتاب خوب و جذابه و وقتی شروعش میکنی جذبش میشی
ولی اونقدری که میگن فوق العاده است نبود
یک رمانه که داستان جذاب و گیرایی داره و خیلی خوب همه چیز رو بهم متصل میکنه و خلاصه داستان خوبی داره ولی وقتی میگن فوق العاده انتظار ادم خیلی بالاتر از اینهاست
پری پارسا
۱۳۹۹/۲/۲۸
کتاب خوب و تاثیر گذاری بود. به نسبت رمان بربادرفته کمی پیچیدگی کمتری داشت و خیلی حاشیه نداشت و فضای داستان بسته بود. در کل خوب بود اما من رمان برباد رفته را جور دیگری دوست داشتم. پایان دومی که نویسنده بعدها برای رمان نوشته بود را نپسندیدم و با همان پایان اول سعی کردم در ذهنم حک شود.
قاسمی
۱۴۰۱/۹/۲۵
مطمئنا اگر زیادبه خوندن جزئیات علاقه نداشته باشید امکان داره اوایل کتاب خیلی براتون کسل کننده بشه ، ولی همین که ادامه بدید باتمام وجود جذب خواهید شد😍برای من که داستان جالب ولذت بخشی بود. اگرمقدمه روبادقت بخونین یجورایی آخرداستان اونجا نوشته شده .
الهام صابری فرد
۱۴۰۱/۴/۲۸
به نظرم کتاب خیلی خوبی بود ولی بعضی جاها توصیفات فضا طولانی و خسته کننده بود، و اینکه آخرش یدفعه تموم شد و قشنگ در موردش ننوشته بود انگار باید فصل ۲ داشته باشه و نداره، درست زمانی که ولع خوندنت زیاد میشه و مشتاق تر میشی تموم میشه
کاربر m
۱۳۹۹/۴/۳۱
درست وقتیکه فکر‌میکنی خیلی حوصله سر بر شده و میخوای بزاریش کنار سوپرایزای پشت سرهمش شروع میشن! نگارشش واقعا خاص بود و نیاز به تمرکز واسه‌خوندنش بود و بنظرم نکات خیلی خوبیم واسه روابط داخلش نهفته بود. ازاون کتاباییه که فراموش نشدنیه
افسانه ادینه
۱۴۰۱/۵/۲۸
در کل کتاب خوب بود. موضوع کتاب جذاب و غیر قابل پیش بینی بود... تا اواسط کتاب من برای راوی به خاطر ازدواجش خیلی متاسف بودم اما یک مرتبه روند داستان تغییر میکنه و کشش اون رو دوچندان... فقط توصیفات بیش از حد برای من خسته کننده بود
marzieh moodi
۱۳۹۹/۲/۷
ماکسیم در آخر کتاب شد هنری، هیچ اشاره‌ای به اسم شهصیت اصلس یعنی خانم وینتر نشد با اینکه بحساب اسم سهت و خاصی داشت، مناظر و احساسات رو خوب به تصویر کشیده بود اما گاهی انقدر تکرار کرده بود که کسل کننده شده بود
Mehrsa SafaeiDoust
۱۳۹۹/۱/۱۰
ربه کا رو قبلا" خوندم ولی همیشه داستانش جلوی چشم هست انگار واقعا" تمام اتفاقات توی زندگی خودم افتاده! یکم محیطش بسته س ولی شخصیت اصلی داستانو خیلی جالب ازش گفته میشه طوری که اثر اون شخص تا آخر داستان پررنگ میمونه...
مریم رحمانی
۱۴۰۱/۹/۱۳
وقتی سال نوشتن کتاب رو خوندم ۱۹۳۸ احساس کردم باید کتابی قدیمی و کسل کننده رو بخونم ولی ۱۵۰ صفحه‌ی آخر کتاب حتی برای آب خوردن هم کتاب رو زمین نزاشتم ربه کا کتابی که هیچ وقت قدیمی نمیشود شاهکار دافنه دوموریه
mehrnoosh-hkh hkh
۱۳۹۹/۱۲/۱۴
این کتاب فوق العاده بود. در واقع فقط یک داستان ساده نبود. سرشار از اتفاقات هیجان انگیز و جذاب بود که از همون اول باعث شد با اشتیاق دنبالش کنم.
ماکسیم دووینتر یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های داستانی تمام کتاب هاست!
نیلوفر معتبر
۱۳۹۹/۳/۳
پیش داوری‌ها، تصورات و افکار حاصل از خامی و بی‌تجربگی خیلی عالی به تصویر کشیده شده بود.
اوایلش شاید خیلی معمولی و حتی خسته کننده به نظر بیاد، اما آروم آروم به هیجان و جذابیتش اضافه میشه.
ترجمه هم سلیس و روان بود.
سپیده طائی
۱۳۹۸/۱۰/۲۹
عالی بود. حتما بخونین فوق العاده اس. دقیقا عین یه فیلمه. انقدر قوی شرح وقایع انجام شده که احساس میکنی داری فیلم میبینی. مرسی از کتابراه که رفیق دایمی این روزها شده
Sepid Mor
۱۴۰۲/۹/۱۸
با سلام
نویسنده با قلم توانمندش عمارت مندرلی و طبیعت اطراف آن را به زیبایی هر چه تمام تر توصیف کرده بود که برای من بسیار لذت بخش بود.
داستان کتاب هم جذاب بود و شباهت‌هایی هم به کتاب جین ایر داشت.
سیما قهرمانی
۱۴۰۱/۷/۲۴
کتاب عالی و مفید بود اولش شاید این حس بوجود بیاد که کسل کننده است با حتی حرص بخوریم از شخصیت اصلی اما کم کم جالب میشه و پایان عالی و غیرقابل پیش‌بینی داره حتما باید بخونید تا متوجه بشید
نوشین
۱۴۰۲/۱/۱۸
کتاب بسیار پر کشش و جذابی بود من که تا لحظه پایان نتونستم خواندن رو متوقف کنم. فقط نمیدانم چرا نویسنده علی رغم کل داستان، ترجیح داده بود پایان را انقدر کوتاه و خلاصه بنویسه؟
محبوبه مرادی
۱۴۰۲/۱/۱۱
داستانی از ادبیات کلاسیک حول محور یک زن و ماجراهای
داستان خوبی است
پر کشش و جذاب
اولش کند پیش می‌رود
اما یک دفعه سر می‌خورید وسط یک داستان پر کشش با سرعت بالا
Ziba Abu
۱۴۰۱/۱۱/۱۲
با سلام و خسته نباشید
من چندین سال پیش این کتاب رو خونده بودم
ولی کلا داستان کتاب یادم رفته بود
کتاب بسیا ر جذاب دلنشین و گیرا بود توصیه میکنم حتما بخونید ممنون از نویسنده محترم
ندا نبی زاده
۱۴۰۰/۵/۱۳
این رمان واقعا یه اثر بی نظیره.. ‌شخصیت خانم دنورس و نفرتی که درونش بود خیلی خوب به تصویر کشیده شده بود... اما‌ای کاش عمارت مندرلی عاقبت بهتری داشت
سارا تویسرکانی
۱۳۹۹/۵/۳۰
سالها پیش این کتاب را خوندم و واقعا یکی از بهترین رمان‌هایی بود که خوندم. خوشحالم که اینجا پیداش کردم. امیدوارم ترجمه‌اش همونی باشه که قبلا خونده بودم
Kazemi Somaye
۱۳۹۹/۲/۴
کتاب بسیتر خوب و جذابی بود_داستان اصلا طوری که فکر میکنید پیش نمی‌رود و هر لحظه بیشتر شما را متحیر می‌کند. و در کتاب جالبی است که ارزش خواندنش را دارد.
ام راحیل علوی
۱۳۹۹/۱/۲۳
برام ذهن خوانی قهرمان داستان واینکه الان دیگران چه قضاوتی دارند خیلی جالب بود چون خیلی‌ها رودیدم اینجوری‌اند شاید خودمم تاحدی بودم... کتاب قشنگیه
sara zanganeh
۱۳۹۹/۱/۱
هر کلمه‌ی رمان برای من یک لحظه بود و کتاب ربەکادر کل یک دنیا و یک زندگی کامل که تک تک مکان هاش رو با چشم دیدم و همه‌ی مکالمه هاش رو با گوش شنیدم عاللییییی بوووود😀😘😘
ال واحدی
۱۳۹۸/۱۲/۱۸
واقعا شاهکاره، عالیه عالی، قلم نویسنده بقدی قویه که طی روزهایی که کتاب رو میخونی حتی بوی محیط رو که نویسنده تو کتاب توصیف کرده رو تو زندگی عادیت حس میکنی
الناز ...
۱۳۹۸/۱۰/۴
عالیه، بی‌نظیر، برخلاف نظر یکی از دوستان که شخصیت اصلی داستان همش در حال فکر کردن و قضاوته، به نظر من گفتگوی درونی راوی داستان با خودش خیلی جذاب و خوندنیه
Azadeh Yosefi
۱۳۹۸/۸/۲۰
داستان دختری هست ک همه بی‌اعتماد ب نفس بودنها وخجالتی بودنشو کنار میزاره وبرای زندگیش در جای ک ب نقطه صفر امید میرسه از نو شروع میکنه اما شروعی زیبا
سپیده دهقان
۱۳۹۸/۸/۱۹
کتاب فوق العاده‌ای که نثر روان، داستان جالب و مهیج، از نظر احساسی بسیار گیرا و تاثیرگذار و شروع و پایان بی‌نهایت قشنگی داشت. توصیه می‌کنم که حتما بخونیندش😍💓
حمید بهمنی
۱۴۰۲/۱۰/۱۳
داستان کتاب خیلی قشنگ و جذاب بود از اون کتاب هایی هست که آدم دوست داره دوبار بخونتش اون راز نهفته در داستان شما رو مجبور میکنه که تا آخر کتاب رو بخونید
Fariba.A
۱۴۰۰/۱۲/۲۱
کتاب ریکا برای من حالت نوستالژی داشت این کتاب رو دوران دبیرستان خوندم والان تو کتابراه برای بار دوم زیبا بود ولی خب خیلی با سبک نگارش خیلی قدیمی
عاطفه اصفهانی
۱۴۰۰/۱۰/۲۹
با اینکه خیلی تعریف شنیدم ولی نمیشد گفت عالی
بیشتر کتاب در مورد عمارت بود و توصیف اون
ولی در کل خوب بود داستان متفاوت و اتفاقهای غیر منتظره
آیسان رسول زاده
۱۴۰۰/۷/۲۵
اگه توصیفات اضافی رو از کتاب حذف کنیم دویست صفحه میشه کتاب. نزدیک به صد صفحه خونه رو توصیف کرده نویسنده الکی طولانی کرده داستان و
1 2 3 4 >>