نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی لاکان و امر سیاسی - یانیس استاوراکاکیس

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
Amirtaher Shahri
۱۴۰۱/۱۱/۴
مسلما ژاک لاکان پس از فروید شناخته شده‌ترین فرد در علم روانکاوی بوده و از بنیانگذاران این علم میباشد و در رسیدن این علم به جایگاه امرو آن نقش بسزایی داشته است. لاکان از ادامه دهنده گان راه فروید بوده و بسیاری از نظریه‌های او را که ناتمام مانده بود به نتیجه رسانده و بسط ‌و گسترش داده و همچنین با ارائه نظریه‌های مهمی تحولات بنیادی در این علم بوجود آورده و حتی تاثیر نظریه‌های او درستی علوم مانند علوم اجتماعی و مباحث مربوط به فمینیسم و موضوع فیلم و سینما و مباحث سیاسی و جامعه شناسی اثر گذار بوده است.
لاکان با پرس وجو کردن در کتابهای نوشته شده مربوط به او و طبق یادداشت‌های اطرافیان نزدیک او توصیفات درباره او میشنویم در کل فردی مغرور، خودشیفته و لجوج و قرتی میباشد. مهم‌ترین مسئله که در نظر باید داشت سبک لاکان در بیان مفاهیم به نحوی بحث برانگیز و جنجال آفرین میباشد که برخی از دانشمندان درباره اینکه چگونه مفاهیم گفته شده او را به درستی درک کنیم و به چه صورتی مطالعه کنیم دست به نگارش کتاب هم زده‌اند. از جمله مشهورترین این افراد اسلاوی ژیژک روانشناس و سیاستمدار اهل اسلوونی در کتابی بنام “چگونه لاکان بخوانیم” توضیحات مفصلرا بیان کرده و همچنین نظریات مرتبط با فیلم و سینمای او را به زیبایی بررسی ‌وبه چالش کشیده است.
به دوستانی که علاقه مند به علوم‌ روانکاوی هستند و تمایل به خواندن آثار مربوط به لاکان را دارند، اکیدا توصیه میکنم ابتدا از “کتاب مبانی روانکاوی - بازگشت به فروید لاکان” تالیف دکتر کرامت موللی شروع کرده و سپس آثار جامع تری مانند “ژاک لاکان” تالیف شون هومر و ”چگونه لاکان بخوانیم”تالیف ژیژک که اشاره شد، سپس بدست آوردن درک کلی از لاکان، این اثر قابل استفاده خواهد بود.
زهرا صادقی
۱۳۹۸/۱۲/۱۹
من این کتاب رو خوندم خوب بود😇🙂