نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی ایران دوران قاجار و برآمدن رضاخان - نیکی آر. کدی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
آبتین حاجی پور
۱۴۰۱/۸/۲۱
هنگامی که رضاخان به قدرت رسید تمامی شاهزاده‌های بی لیاقت و بانیان قراداد ۱۹۱۹ را دستگیر کرد از جمله نصرت الدوله فرمانفرما و پدرش و تعداد زیادی از اعضای خانواده آن‌ها که آنقد زیاد بودند شمارش انها واقعا کار راحتی نبود. تمام عموزاده‌ها و عشیره‌های پرجمعیت قجری در زندان رضاشاه محبوس و محکوم به مرگ شدن. رضا شاه تمام قبایل وحشت پراکن و خودمختار بختیاری را منکوب نمود و حتی در سال ۱۳۰۴ و شیخ‌خزغل را به پایتخت دعوت و سپس سربه نیست نمود.
اما به واسطه باج بسیار سنگینی که فرمانفرمای بزرگ به رضاه شاه داد او و سایر عشیره قجری را بخشید. و حتی فردی مانند نصرت الدوله را وزیر دارایی کرد. با این وجود کینه شاهان پهلوی سال‌های سال بر دل این قجرزاده‌های اشراف بماند زیرا نه تنها سلطنت آن‌ها را ربوده بود و نه تنها املاک آن‌ها را می‌گرفت بلکه تمام هزینه‌هایی که صرف قرادادهایی مانند ۱۹۱۹ شده بود را تا کوچکترین موارد از انها مطالبه نموده بود و مجبورشان کرده بود همه را از کیسه خود بپردازند.
در حکومت رضا شاه بال و پر شاهزاده‌های حکومت قجری چیده شده بود. 《محمد مصدق》 زندانی و تبعید شده بود؛ قوام‌السطنه و حشمت‌الدوله هر دو در خانه تحت نظر بودند؛ تقی زاده وزیر دارایی که امتیاز پرمنفعت ۱۹۳۳ را امضا کرده بود به لندن فرار کرده بود. و محمد حسین میرزا به پاریس رفته بود؛ 《محمد مصدق》 هیچگاه کینه دودمان پهلوی را از سینه بیرون نکردد. هیچکس به اندازه 《محمد مصدق》 و 《مظفرفیروز》 علیه حکومت پهلوی اقدام نکرد و پایه‌های آن را نلرزاند. 《محمد مصدق》 در سال ۱۳۳۲ در پی وارگونی حکومت،   شاه را از کشور بیرون کرد و تا حد زیادی هم به هدف خود نزدیک گشت. اما در نهایت موفق به این کار نشد...
احمد راستگار
۱۴۰۰/۱/۲۷
کتاب خوبی بود و راوی هم خوب بود. ولی از بس تاریخ و قرارداد و اسم داشت که آدم قاطی میکنه. تا بیام تاریخ میلادی و شمسی و اسمها و علل و عوامل رو کنار هم بچینم سطرها رفتن. نویسنده حداقل میتونست در بعضی موارد مهم تاریخ مقارن با شمسی رو بگه. رویدادها پشت سرهم و به خاطر سریع گذشتن، پشت سرهم هستن و این کمی ریتم مطالب رو گم میکرد. اینطور کتابها رو برای به خاطر سپاری و چیزی یاد گرفتن رو باید یکی دوبار خواند تا حلقه مطالب دستت بیاد. در کل خوب بود. مرسی از کتابراه و خانم گوینده که صداشون با کتابهای تاریخی به هم میاد.
هانیه هژبرالساداتی
۱۴۰۲/۵/۲۳
کیفیت صدا، ضبط و انتخاب موسیقی عالی. محتوا ارزش گوش دادن دارد. نسبت به خیلی از کتب مرتبط با این بخش از تاریخ ایران دیدگاه نسبتا بی طرفانه ای دارد. ادبیات تاریخی و غیر ژورنالیستی: و در واقع بدون حب و بغض! چیزی که متاسفانه در نوشته های برخی تاریخ نویسان داخلی رعایت نمیشود و روایات تاریخی را آلوده به مدح و ستایش یک شخصیت و ذم و تقبیح شخصیتی دیگری می کنند.
مجتبی محمودی
۱۴۰۰/۱۲/۱۹
بسیار بسیار کلی گویی از تاریخ معاصر بود و بیشتر به صورت تیتروار به وقایع مهم اشاره کرد که البته اون هم تا حدودی با سانسور بود.
این کتاب برای کسایی که میخوان بدونن قاجار کدوم دوران بوده، پادشاهاش کیا بودن و بعد کی پادشاه شده و از این مدل مطالب تیروار، بد نیست.
اما کسی که تاریخ رو با جزئیات دنبال میکنه اصلا خوب نیست.
Mazyar Abbasi
۱۳۹۹/۵/۲۶
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه زحمتکشان و دست اندرکاران، گوینده خیلی با شتاب میخونه و شنونده نمیتونه تمرکز کنه رو گفته هاش، انگاری داره واسه خودش میخونه من که پول دادم خریدم ولی اصلا لذت نبردم، و فقط دو فصل رو گوش کردم. این دومین کتابه که با صدای ایشون من نصفه رها کردم.
عقیل عقیلی
۱۳۹۹/۲/۴
کتاب ایراداتِ جزئی داره به نظرم، حشاشین، حشیشیون نبودن به اون معنیِ حشیش کِش، بلکه داروفروش و داروفروشی هم، هم معنی هست با حَشَشین... نکات ریز دیگه‌ای هم راجع به مزدک بیان میشه در بینِ متن که به نظرم تأمل برانگیزه و خام دستانه نوشته شده اما صداگذاری و آهنگ و هماهنگی خوب بود 👌🏻خسته نباشید
Mosayeb Torabi
۱۴۰۰/۶/۲۴
جالب و شنیدنی
برای همه ما‌ها واجبه که از تاریخ خودمون مطلع باشیم.
مخصوصا لازمه ظهور و وجود کسی مثل رضاخان علیرغم دیکتاتور ماب بودنش در آن زمان و خیانت‌ها و روباه صفت بازی‌های دول استعمارگر غربی علی الخصوص انگلستان در اون دوران.
حسین عباسی
۱۴۰۲/۱۰/۲۴
چقدر حسرت میخوره آدم نه برای گذشته بلکه برای امروز که تاریخ عیناً داره تکرار میشه و‌ای کاش و صد‌ای کاش که مردم ما تاریخ و مطالعه میکردم به قول اون جمله‌ی معروف ملتی که تاریخ خود را نداند محکوم به تکرار آن خواهد بود.
یلدا حسین زاده
۱۳۹۹/۲/۹
من طرفدار کتابهای تاریخی هستم. صدای بی‌نظیر خانم اکرم پریمون این کتاب را کامل کرده است. لطفا کتاب خواجه تاجدار را هم با صدای خانم اکرم پریمون در لیست تهیه قرار دهید.
hossein azizvand
۱۳۹۹/۱/۱۳
کتاب‌های صوتی به خاطر اینکه تو گوشیه همه جا می‌تونیم گوش کنیم از دست اندر کاران این مجموعه بزرگ که زحمت زیادی کشیده‌اند سپاسگزارم
Leila Behzadi
۱۴۰۱/۹/۲۰
برای من که تاریخ نخوندم اما به تاریخ علاقه دارم
خوب بود و به اطلاعاتم اضافه شد، اما برای کسی که اطلاعات دقیق تری میخواد باید کتاب‌های دیگه‌ای مطالعه کنه
بابک شیدایی
۱۴۰۱/۱/۱۴
جالب بود. اقدامات ارزنده رضا شاه رو به کلام کشیده. ولی از دیکتاتوری و قتل‌هایی که مرتکب شده رو صحبتی نکرده. یه جورایی شاید مثبت نشان داده شده شخصیت رصا خان
زهرا بابایی
۱۴۰۰/۶/۱۴
کتاب خوبی بود درعین حال اصطلاحات سختی هم داشت گوینده هم که خیلی مهمه خوب بود خیلی دوست دارم آیندگان بی‌طرفانه وبی غرض در مورد بعداز انقلاب جمهوری اسلامی بنویس.
ناصر منصورزاده
۱۳۹۹/۴/۱۱
سلام، عمده‌ترین مزیت این کتاب نحوه خواندن صحیحو صدای رادیو فونیگ خواننده کتاب ونیز انتخاب کتابهایی است که در لیست کتابراه وجود دارد، موفق باشید
رویا امیری
۱۴۰۱/۹/۱۴
کتاب خوبی بود ولی راوی خیلی سریع میخوند و نمیشد تمرکز کرد و با دقت توجه کرد خیلی ممنونم از اینکه صوتی بود و راحت میشد همه جا گوش کرد
سلمان بهمن دار
۱۴۰۰/۷/۲۷
این کتاب عالی بود، مقدمه، متن و پایان کتاب خیلی خوب و بجا بود که تسلط و مطالعه زیاد نویسنده رو نشان میداد و واقعا ارزش گوش کردن رو داره...
abolfazl vafadar
۱۳۹۹/۵/۱۸
این کتاب راجع به تاثیرات جنگ جهانی اول چیزی نگفته است‌ای کاش به تاثیراتی جنگ جهانی بر اقتصاد وقت ایران داشت هم پرداخته می‌شد.
amir baba
۱۳۹۹/۱/۲۲
عالی. از اینکه کاغذ مصرف نمیشود تا درختی قطع گردد و خیلی راحت کتاب برات بخونن خیلی عالیه. ممنون
جواد پرخید
۱۴۰۲/۴/۱
کتاب بدی نبود ولی جا داشت یه سری مطالب تاریخی مهم مثل حمله به حرم امام رضا توسط روسیه در زمان قاجار بیان میشد ویا...
Jaf Kam
۱۴۰۱/۱/۲۹
هرچه کتاب تاریخی بخوانیم کم است. خواندن این کتاب را برای آشنایی بیشتر با اتفاقات تاریخی کشورمان به همه توصیه میکنم.
Abolfazl Mirzaee
۱۴۰۰/۶/۷
در این کتاب هوشمندانه به یکسری از وقایع مهم اشارات کوچکی شده که جای بسی تامل و تفکر است برای ذهن جستجو گر
محمد شهرستانی
۱۳۹۹/۶/۳۰
کتاب بسیار خوبی و گوینده فوق العاده پیشنهاد میکنم این کتاب را همراه با تجدد آمرانه گوش کنید
محسن جمشیدی
۱۳۹۹/۴/۳۰
خیلی خوب بود واگه ممکنه کتاب‌های تاریخی بیشتری رو به صورت صوتی داخل اپ بزارید
Mah.J
۱۴۰۲/۱۱/۱۶
کتاب جالب ولی بسیار مختصری هست. بنده دوست داشتم از بر آمدن قاجار‌ها بیشتر صحبت می شد
Shams
۱۴۰۱/۱/۱۲
بسیار عالی و خوب نوشته شده و به من در طرز تفکرم در خصوص دوران قبل پهلوی کمک شایانی نمودا است
پیمان اسحاقی
۱۴۰۰/۶/۵
کتاب بسیار عالی با بهره گیری از روش‌های جدید تاریخ نگاری و نیز مناسب برای استفاده خوانندگان مبتدی
امیرمهدی موسوی
۱۳۹۹/۱۱/۳
تنظیم کُند خوانی ندارد. تاریخ حوادث چندین بار اشتباه خوانده شد. ولی در مجموع راضی هستم.
Kh moza
۱۳۹۹/۲/۱۶
درکل نویسنده در بعضی از بخش‌های کتاب شیطنت‌هایی داره که اونم ناشی از فرهنگیه که در اون پرورش پیدا کرده
عبدالرسول چن
۱۳۹۹/۲/۵
تهیه، موزیک، و کیفیت صدا خوب بود. ممنون
الف . روحی
۱۴۰۲/۸/۵
نیکی کدی نظر مثبتی نسبت به پهلوی نداشت. در مجموع کتاب خوبیست
الهام شبکی سازی
۱۴۰۲/۲/۱۷
خیلی کلی بود من تمایل داشتم مباحث بیشتری گفته بشه
Mohammadreza
۱۴۰۰/۷/۵
توصیفی قابل قبول و نسبتا کامل از زمان قاجار
علی لوافیان
۱۴۰۱/۵/۱۳
کتاب بسیار عالی و منصف
سجاد بهادری
۱۴۰۱/۳/۲۵
واقعا که شیوا و پر مغز بود
Ali Hasanpor
۱۴۰۰/۱/۱
بد بود صداش خیلی بد بود
Alireza Pishgahzadeh
۱۳۹۹/۱۲/۲۹
واقعا خوب و کاربردی بود