نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی شرق بهشت - جان اشتاین بک

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
Samira All
۱۴۰۲/۹/۲۷
روایت درد و رنج فرزند قابیل بودن را به تصویر میکشد. رنجی که همه ما به ناچار آن را حمل کنیم و نسل به نسل منتقل میکنیم. از ابتدا ترس آن را داریم که نکند سرنوشتمان طرد شدن باشد، پس آشوب و اضطراب انتخاب در ما متولد می‌شود، از آن پس بعضی چیز‌ها را خوب میدانیم و بعضی را بد. در این لحظه است که از آن فضای یکپارچه و امن بیرون میافتیم و بعنوان یک خود مستقل شروع به دست و پا زدن میکنیم. آن دیگران را هم در مقابل خود می‌یابیم. و قسمت تلخ تر آن، که در این کتاب اکثر کاراکتر‌ها به آن دچار بودند این بود که خود را در مقابل خود می‌یافتند. چون چیزهایی را که بد می‌پندارند در خود نمیخواهند.
هر کسی با قضاوت خانواده و اطرافیان و از همه بدتر خودش باعث به هم زدن تعادل میشود. هر نظری یعنی دور شدن از یک سو، و نزدیک شدن به سوی دیگر.
اگر که داستان ادم و حوا را فراموش کنیم و ریشه خود را در خالیای دائو بیابیم خط سیر داستان عوض می‌شود.
دائو ماورای ارزش هاست، دوگانه نیست. آدمی میتواند با پذیرش بدون قضاوت وضعیت موجود، خود را در مسیر دایو قرار دهد و اجازه دهد دائو باعث ایجاد تعادل در فرد و اطرافش شود
نقل قول‌های زیبایی از کتاب ↓
لی: اگر عیسی شبان نبود و کشاورز بود شاید پیشکش قابیل را ترجیح میداد
لی: اگر منظورتان پول دراوردن است کار آسانی است، ولی با چند مورد استثنایی، آدمها در پی به دست اوردن پول نیست نیستند، آن‌ها تحمل را میخواهند و عشق را و تحسین را.
ساموئل: من نمیتوانم به شما بگویم چطور زندگی‌تان را بگذرانید، این را میدانم که ترجیح دارد زیر زمین شایدهایتان را ترک کنید و برگزردید به سطح، جایی که باد میوزد.
علی اعتدادی
۱۴۰۲/۶/۱
برداشت از داستان با خودم فکر میکردم مفهوم دوست داشتن و عاشق بودن از چه زمانی در انسان ریشه میگیرد، شکوفه می‌دهد، گل می‌دهد و به بار می‌نشیند؟ راستی درخت میوه دوستی بطور میانگین در چه سنی از عمر بشر بار می‌دهد؟ عمیقا بفکر فرو رفتم و دوران کودکی‌ام را شخم زدم، تا ببینم این بذر گرانبها دقیقا در چ سنی در من و خانواده‌ام کاشته شده؟ ایا نهال دوستی و عاشقی در زمین‌های بایر همه افراد خانه کاشته شده؟ براستی باغبان آن دقیقا کیست؟ ایا باغچه بموقع آبیاری شده است؟ دست نوازشی بروی برگهاو شاخه‌های جوانش کشیده شده؟ شاخ و برگ هرز آن درختان در حال رشد آیا هرس شده؟ بله رسیدم به نقطه و واژه حساس و سرنوشت ساز زندگی، "کانون خانواده" چ گرم و چ سرد آن است آن باغبان مهر افروز و یا کینه توز باغچه، حال با چه میلی و چ سلیقه‌ای چه بذری و نهالی می‌کارد دیگر سکان دار اوست، و شاید بنوعی سرنوشت بشریت به معنای واقعی، نهفته در همین سلیقه‌ای است که میتواند اقتضایی و بنا به میل لحظه‌ای باغبان باشد. از خودم میپرسم درختی که در کنار درختان دیگر باغ زندگی، رشد میکند آیا در بهار و بهاران گذشته شکوفه‌ای داده؟ آیا باغبان ثمره میوه درختانش را دیده؟ وحال اگر میوه‌ای هم داده طعمش شیرین و دلچسب است؟ آیا هر سال قبل از باردهی در اشتیاق چیدن میوه‌اش هستی؟ میبینم درختانی را که فقط سر به فلک کشیده‌اند و ثمری ندارند، گویی مانند درختان خودرو وحشی در باغی بی حصار با سرد و گرم دست پر زور طبیعت دست و پنجه نرم کرده و بی رمق فقط هنر آن داشته که زنده بماند، شاید بتواند اندکی سایه افکند. بله، خانواده، اعضای آن، همانند همین داستان کوتاست، فارغ از فلسفه ذاتی بشر باید بپذیریم که بذر عشق و محبت در دل هر فردی در درون کانون گرم و پر
بهاره محمدی اسفه
۱۴۰۲/۲/۲۹
کلاسیک‌ها را باید خواند، باید شنید و باید در جذبه شان غرق شد.
شرق بهشت یک کلاسیک واقعی و تمام عیار است یک داستان گوی زبردست و قدر که مو به مو قصه زندگی شخصیت هایش را روایت می‌کند تا انتها و تقریبا ناگفته‌ای باقی نمی‌گذارد.
شاید در بخش‌هایی توصیفات طولانی خصوصا از طبیعت خواننده را خسته کند ولی اگر تاب بیاری با شهد داستان کامت شیرین می‌شود‌.
یکی از نکته جالب قصه، شرح چگونگی زندگی مهاجران اروپایی و آسیایی به آمریکا و ریشه دوانیدنشان در خاک این قاره بود. داستان شرح خوبی از آمریکا در ابتدای قرن گذشته می‌دهد.
شخصیت‌ها درست تصویر شده‌اند و تا مدتها در خاطره مانا خواهند بود.
اینکه چرا کتی چنین شخصیتی داشت شاید سوال بی جوابی باشد ولی چنین افرادی هستند و شر از وجودشان می‌تراود آنگونه که قادر نیستند زندگی سالمی داشته باشند.
شخصیت‌های لی و سام همیلتون رشک برانگیزند و آدم دلش می‌خواهد چنین افرادی را در زندگی داشته باشد.
قبلا فیلم شرق بهشت را دیدم و به نظرم فیلم اجحاف بزرگی در حق کتاب است و تنها بخش کوچکی از داستان را روایت می‌کند که از یافتن کتی توسط پسرش آغاز می‌شود.
روایت جناب سلطانی به جز تحسین و سپاس هیچ حرفی باقی نمی‌گذارد. خوانش درست و صدای گرم ایشان شیرینی قصه را دوچندان می‌کرد.
با سپاس از کتابراه.
ولی زاده
۱۴۰۱/۴/۴
شرق بهشت داستان بسیار زیبایی بود که جان اشتاین یکی در رابطه با خوبی و بدی و با اقتباس از ماجرای آدم و حوا این رمان رو نوشته و قطعا یکی از بهترین شاهکارهای این نویسنده معروف آمریکایی است. بنده به دلیل داستان زیبا که از ابتدا تا انتها به هیچ وجه خسته کننده نمیشه و شخصیت پردازی‌های بسیار جالب و قابل لمس مثل شخصیت لی و ساموئل از این کتاب لذت بردم و به همه خوندن این کتاب رو پیشنهاد می‌کنم. البته باید به این نکته اشاره کنم که چیزی که ارزش این کتاب صوتی رو چند برابر می‌کنه گویندگی جناب آقای آرمان سلطان زاده است. ایشون با گویندگی عالیشون انگار به شخصیت‌های داستان جان دوباره می‌دهند و متناسب با هر شخصیت صدایی در خور اون شخص ایجاد می‌کنند و این کار رو به صورت ماهرانه و لذت بخشی انجام می‌دهند به طوری که بنده ترغیب شدم دیگر کتاب‌های صوتی با گویندگی آقای سلطان زاده رو هم تهیه کنم.
نوح نظری نژاد تختی
۱۴۰۲/۶/۲۱
این اثر قطعا" جزء بهترین هایتان خواهد شد. بنده کمتر از نیمی از این داستان را نشنیده بودم که یکروز عصر این کتاب رو توی بساط کتابفروشی که توی پیاده رو بساط میکنه دیدم پس بیدرنگ اقدام به خرید کردم و از خریدم کاملا راضی هستم. به نظر من این داستان را میتوان بیشتر از یکبار خواند و یا به عزیزانمان عاریه ویا هدیه بدهیم. البته شخصا" ترجیح میدهم آنرا در کتاخانه کوچکم داشته باشم و نهایتا" به عزیزانم عاریه بدهم. بابت ترجمه زیبا و اجرای خیلی خوب کمال تشکر را دارم. همگی عوامل محترم کتابراه خسته نباشید
مهدی شادپور
۱۳۹۹/۵/۲۶
یه اثر ارزشمند دیگه از اشتاین بک با ترجمه عالی جناب شهدی و صدای دلچسب اقای سلطان زاده که نمی‌شه داستان رو دنبال نکرد. همچون کارهای دیگه نویسنده داستان با ظرافت خاصی شخصیت‌ها، محیط پیرامون انها، وقایع مهمی که در زمان مورد بحث اتفاق می‌افتند رو ترسیم میکنه. شاید تنها موردی که بشه خرده گرفت (بنظر بنده البته) شخصیت زن داستانه که کمی دور از واقعیت بنظر میاد. ولی در مجموع از صرف وقت و هزینه تون پشیمون نمیشید.
حسن ناهید
۱۳۹۹/۹/۶
در مورد کار جان اشتاین یک چه می‌توان نوشت، داستانی ژرف بر پایه حقایق زندگی و کردار و پندار انسان‌ها فضا سازی و شخصیت پردازی عالی، ولی ساموئل که نقشی برجسته در ابتدای داستان داشت و نماد یک انسان شریف و پاک بود با مرگش محو شد و خانواده او هم در متن داستان بی اثر بودند، چرا؟ شاید لی را بتوان ادامه ساموئل دانست!!؟
کار داستان گو چشمگیر است، سپاسگزارم
بهاره شهریاری
۱۴۰۰/۶/۱۷
بچه که بودم کتابهای کلاسیک و مفصل دوستداشتم الان این همه جزییاتو گاهی بی ربط گویی و پیاده کردن اندیشه‌های فلسفی نویسنده تو قالب داستان خسته کننده است اما خوب این اثار و باید مطالعه کرد از این جهت مهمه که این نویسنده‌ها به چه سبکی در چندین سال پیش زندگی می‌کردن و جهان بینیشون چی بوده اهمیت دارد همین بسط اندیشه اختیار انسان در انتخاب خیر و شر علی رغم همه صفات موروثی رو احیانا همین نویسنده‌ها رواج دادند
مهرشاد
۱۴۰۱/۴/۲۵
شاهکاری دیگر از جان اشتاین بک، من قبل از این کتاب، کتاب خوشه‌های خشم از این نویسنده با صدای آرمان سلطان زاده‌رو گوش کرده بودم، به قدری همه‌چیز از خودِ رمان تا ترجمه و راوی عالی بود که تصمیم گرفتم رمان شرق بهشت‌رو تهیه کنم و خوشحالم که کردم.
خسته نباشید به آرمان سلطان‌زاده، آوانامه، کتابراه و همه‌ی دست‌اندر کاران که چنین شاهکارهایی‌رو با چنین کیفیتی تولید و منتشر می‌کنند.
فرخ شعاعی
۱۴۰۰/۳/۷
یکی از بهترین آثار در بین کارهای ادبیات کلاسیک
من که خیلی لذت بردم
راوی هم عالی
داستان هابیل و قابیل که در زندگی نسل‌های مختلف یک خانواده به شکل‌هایی نوین تکرار می‌شه و مبحث امکان انتخاب و توان آدمی در بدست آوردن چیزی که می‌خواد
در خلال داستان، نمایی هم از جامعه و تاریخ آمریکا در دوره اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم به دست میارید که ارزشمنده
فروزان لطفی
۱۳۹۸/۱۲/۲۹
همین الآن خریدم. چون با صدای آقای آرمان سلطان زاده بود. و اینکه من کتاب صوتی خوشه‌های خشم به نویسندگی جان اشتاین بک رو قبلا گوش دادم و از نوع نوشتار نویسنده خیلی خوشم میاد. صدای آقای سلطان زاده هم که نیازی به تعریف نداره. امیدوارم این کتاب هم مثل خوشه‌های خشم جذاب باشه.
نورا زیرکی
۱۴۰۲/۶/۲۵
خب نمی‌دونم چرا ولی یه خورده حس کتاب صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز رو میداد روند پیش بینی و سرنوشت و خانواده رو داشت میشه گفت جالب بود اما تمام و کمال نبود درست مثل خود نویسندش بود پیچیده (انسان دوستانه ولی حامی جنگ با ویتنام، مقدس و مذهبی شکل اما عاری از هر گونه عبادت) این ویژگی کمی سردرگمی ایجاد میکرد اما در کل زیبا بود.
شهلا جعفرزاده
۱۳۹۹/۱۲/۸
گوش دادن به این اثر ارزشمند یک ماه طول کشید. خیلی لذت بردم. شیفته صدای آقای سلطان‌زاده هستم. به برکت صدای ایشون تعداد زیادی آثار طولانی رو گوش دادم. درود بر آقای سلطان زاده و همه خدمت‌گزاران عرصه فرهنگ!
Pejman Pirmoradi
۱۳۹۹/۴/۱۵
عجب کتاب کاملى میدونید از این خصیصه اشتاین بک خوشم میاد که براتون تعیین تکلیف نمیکنه، خوب و بد و جدا نمیکنه و تصمیم با شماست. هیچ شخصیتى کامل نیست و هیچ آمال و آرزو و ایده آلى وجود نداره فقط حقیقت محض با روایتى ساده و مجرد.
Eti Atshani
۱۴۰۲/۱/۱۷
گیرایی چندانی برایم نداشت، موضوع خوب بود، اما از جایی کتاب ضعیف میشد. خوب بودن در این اثر بیشتر شبیه ترسو بودن توصیف شده بود، در این کتاب برادر که قهرمان داستان است هیچ امتیازی جز بی تفاوتی یا بیحالی را القا نمی‌کند همه چیز خود بخود پیش میرود
راشین عباسی
۱۴۰۱/۶/۱۴
صدای راوی دیوانه کننده است از نوع بهترین و عالی‌ترین
کاش از این نوع کتاب‌ها و اینطور داستان‌ها مثل این و خوشه‌های خشم و.. که گذاشتین بیشتر باشه
من واقعا از این سبک لذت میبرم
پر از درس پر از زیبایی پر از تجربه
واقعا سپاسگزارم
مجید پاکنژاد
۱۴۰۰/۱۰/۲۲
کتابهای جان اشتاین بک بسیار جذاب هستند البته من این کتاب و خوشه‌های خشم را از این نویسنده بزرگ خواندم
فقط در یک جمله کوتاه عرض میکنم اگر علاقه به رمان و داستانهای اجتماعی دارید این کتاب برای شما بسیار سرگرم کننده و جذاب خواهد بود
پارلا پورعباسی
۱۳۹۹/۸/۲۳
فوق العاده بود، کتابی پر از شخصیت‌های منحصر به فرد و تاثیر گذار و عمیق، و در تمام داستان سرنوشت هابیل و قابیل و دوست داشتنی بودن وجود داشت، چقدر زیبا و روون و حرفه‌ای روایت کردن آقای سلطان زاده، بسیار لذت بردم
Shayan Nahali
۱۳۹۹/۱/۲۶
بسیار کتاب زیبایی بود جدا از داستان بینظیر اقایی آرمان سلطانزاده بسیار هنرمند هستند من واقعا سبک روایت ایشان رو بسیار می‌پسندم و آرزوی بهترین‌ها را برای ایشان دارم موفق و بهروز باشید.
یاسر کارگر
۱۳۹۹/۵/۹
روند زندگی را خیلی جالب بیان کرده. تیپ‌های شخصیتی متفاوت و مباحث فلسفی و اجتماعی را با تبحر تعریف کرد. همه‌ی این‌ها در کنار خوانش عالیه آرمان سلطان زاده‌ی عزیز، از این کتاب یک کتاب پیشنهادشدنی ساخته.
پریسا صمیمی
۱۳۹۹/۳/۱۷
بسیار مهیج و به واقع تاثیرگذار و عجیب برانگیزاننده. چه خوب که این شاهکار با صدای فوق العاده‌ی آقای سلطان زاده منتشر شده. شنیدنش را به جد پیشنهاد می‌کنم.
نیما امیدفر
۱۳۹۹/۳/۱۳
فاخر‌ترین کتاب جان اشتاین بک که به گفته خودش هرچه قبل این گتاب نوشته بود تمرینی برای نوشتن این کتاب بوده، بسیار بی‌نظیر که کلمه به کلمه کتاب رو باید با دقت گوش داد و لذت برد
زینب سپهری
۱۴۰۱/۹/۲۶
عالی، صدای آقای سلطان زاده فوق العاده هست. شاید چون این کتاب رو بعد از برادران کارامازوف با صدای رسای آقای سلطان زاده شروع کردم به نظرم خیلی شبیه سبک داستایوفسکی بود واقعا زیبا و تاثیر گذار
Monir Naghikhani
۱۳۹۹/۱۲/۲۹
بسیار عالی بود، با تشکر فراوان از شما، ذات انسانها عجیب است، بله روایتی شبیه هابیل وقابیل، بعضیها شرور وبعضی روحی سبک و والا دارند، کتاب آموزنده وزیبایی بود وخیلی دلم میخواهد فیلمش را هم ببینم،
Amir Hossein Akhlaghi
۱۳۹۹/۱۱/۲۵
اوّلین کتاب صوتی بلندیه که به توصیه دوستم خریدم و فکر نمی‌کردم این‌قدر جذوبش بشم. برام مثل یه سریال قشنگ و جذّاب می‌مونه.
فیلمش هم قشنگه و به همین اسم ساخته‌ی اِلیا کازانه در سال ۱۹۵۵ هست.
سجاد علیزاده
۱۳۹۹/۴/۱۱
اگر کمی صبور باشید از بهترین رمان‌هایی خواهد بود که در عمرتان خوانده اید. شخصیت‌ها چنان زنده و جاندار که در ذهن حک میشوند. توصیفات عالی. ترجمه ستودنی
فاطمه رئوفی
۱۴۰۰/۸/۲۷
کتاب خیلی خوب از نویسنده‌ای بزرگ و صدای بسیار جذاب جناب سلطان زاده که باعث میشه رمان‌های طولانی رو راحت تر گوش کرد.
روایت هابیل و قابیل از این زاویه دید هم جالب بود.
monireh rezvanian
۱۴۰۰/۲/۴
یکی از کتابهای جذاب و فوق العاده اشتاین بیک که با آوای گرم راوی جناب آقای سلطان زاده برای من دلنشین و دلچسب شد. گوش دادن این اثر ارزشمند را به شدت پیشنهاد می‌دهم.
کورش فرودی
۱۳۹۹/۵/۳
یکی از شاهکارهای اشتاین بک است و با توجه به طولانی بودن داستان و صدای گیرای آقای سلطانزاده انسان برای حداقل یکهفته از خواب و خوراک می‌افتد
mojgan asadi
۱۴۰۱/۵/۷
رمان بسیار جالبی هست صدای گوینده و ترجمه هم بسیار بسیار عالی، به ماهرانه‌ترین شکل فرهنگ و اجتماع آمریکای آن زمان رو به قلم آورده. و البته داستان جالبی هست.
نازنین ش
۱۳۹۹/۴/۸
من این کتاب رو ۱۵ سالگی خوندم و با وجود حجم زیاد، واقعا داستانی جذاب داشت که تا مدت‌ها در خاطرم مانده بود، شدیدا پیشنهاد میشه
Mahtig shehni
۱۴۰۰/۶/۲۵
فوق العاده بود فوق العاده بود فوق العاده بود
اوایل جوانی این کتاب رو خوندم الان با گوش دادنش همون لذت و همون فضا و همون احساس 😍😍😍😍😍😍
علیرضا خلج
۱۴۰۰/۴/۲۴
عالی بود هم داستان عالیه و هم راوی
اصولا من به داستانهایی که مربوط به اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم هست علاقه زیادی دارم
Bbj Jbj
۱۴۰۰/۴/۱۷
یکی از بهترین کتابهایی که خوندم بود. ترجمه روان و صدای دلپذیر راوی این رمان اجتماعی و روانشناسانه رو زیباتر و درخشانتر کرده
فهیمه نصیری
۱۴۰۰/۲/۱۱
بسیار زیبا بود نگاهی نو به مساله‌ای قدیمی در قالب یک رمان. من تا به حال بهش توجه نکرده بودم ولی وقتی این رمان رو تموم کردم، دیدگاهم عوض شد
یاسر آتش پوش
۱۴۰۰/۱/۱۸
خیلی کتاب آموزنده وعالی بود. مخصوصا راوی آقای سلطانزاده. دوباره ازاول شروع کردم گوش دادن چون اصلا خسته کننده نیست و کلی هم آموزنده
Majid Mohamadi
۱۳۹۹/۸/۲۲
کتاب روابط و احساسات انسانها و خشم و نفرت آن‌ها را خیلی زیبا بیان می‌کند و مهمترین امتیاز این اثر اجرای عالی و هنرمندانه آقای سلطانزده است.
شراره شب انگیز
۱۳۹۹/۴/۱۹
بسیار تاثیر گذار.... بسیار عمیق. با پایان کتاب اندوه دلنشینی در من شروع شد
حنانه بابایی
۱۳۹۹/۱/۲
کتاب‌های صوتی با صدای آقای آرمان سلطان زاده بدون شک شنیدنیه..
مریم محبی
۱۴۰۲/۴/۳۰
اولین کتابی بود که از اشتاین بک شنیدم. بعضی از جملات بی نهایت پرمفهوم بودند.
کال چقدر معصوم بود. تیمشل👌
رعنا ابوالقاسم
۱۴۰۲/۴/۱۷
اثری بیاد ماندنی و‌جذاب و هیجان انگیز که هر لحظه خواننده را در انتظار اتفاق جدید نگه میدارد ولی داستان زندگی عادیست
ب.ز
۱۴۰۱/۹/۶
هم آموزنده و هم اجرای بسیار عالی و هنرمندانه گوینده را در بر دارد و صمن آنکه عطش ادامه شنیدن را ایجاد می‌کند.
شیدا عزتی
۱۴۰۱/۴/۴
یکی از قشنگترین کتابهایی که گوش دادم… نویسنده زیاده گویی داره ولی همون هم انقدر قلمش شیرینه که به دل میشینه…
Hoora Hasrati
۱۴۰۰/۵/۲۹
داستان بسیار روان و جذابه و حرفایی برای گفتن داره.. نیاز به اندکی تأمل.. سپاس از جناب سلطان زاده‌ی عزیز
Aynaz Q
۱۴۰۰/۵/۲۱
در وصف این کتاب کلمه‌ها ناتوانن!
در یک کلام شاهکار ادبی👌که صدای آرمان سلطان زاده زیبایی این اثر رو دوچندان کرد❤
آرین درودى
۱۴۰۰/۵/۱۳
اگر حوصله گوش دادن به یک رمان طولانی را دارید از این کتاب غافل نشید.
آرمان سلطان‌زاده مثل همیشه فوق العاده بود 👌🏻
ایستاده در مه
۱۳۹۹/۱۱/۱۰
واقعا کتاب بسیار زیبایی هست، پیشنهاد می‌کنم بخونیدش چون واقعا روند داستان غیر قابل پیش‌بینی است
Masoumeh Yaghoubi
۱۳۹۹/۷/۱۷
کتاب جذاب و خواندنی است البته نقش صدای آقای آرمان سلطان زاده بسیار حائز اهمیت است
محمدرضا جوادی
۱۳۹۹/۷/۱۱
نویسنده کتاب جان اشتاین بک با صدای آقای سلطانزاده
بسیار عالی، لذت بردم
تشکر از آوانامه
پونه تقوی فر
۱۳۹۹/۶/۸
عالی از همه لحظه هاش لذت بردم مخصوصا با صدای بی همتای آرمان سلطان زاده عزیز
1 2 >>