نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی تاریخ اجتماعی مردن - آلن کلهیر

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
somayeh tohidlou
۱۴۰۲/۵/۴
اجتماعی مفاهیم یا حتی اشیاء از خواندنی‌ترین موضوعات به شمار می‌رود. اینکه بدانی به لحاظ زمانی و مکانی هر مفهومی چه تغییراتی داشته، برای فهم آن مفهوم و برای فهم تاریخ بشر مغتنم است. کتاب تاریخ اجتماعی مردن یکی از کتاب‌های جامعه شناسانه ایست که به تاریخ اجتماعی مرگ پرداخته. اصرار بر نگاه جامعه شناسانه از آنجاست که نویسنده به عمد از نظریه پردازان اجتماعی مدد می‌گیرد و تقلیل روان شناسانه مرگ را نادرست می‌پندارد. انچه از مرگ و اثراتش برمی شمرد اجتماعیست مرگ خوب، مرگ آسان و یا شرایط بازماندگان همه در زمینه اجتماعی روایت می‌شوند. از دوران اولیه و شکار، تا یکجا نشینی و کشاورزی، تا صنعتی شدن. و بعد مظاهر مدرنیته یا جهان شهری حرف می‌زند و حتی به دوران ارتباطات هم می‌رسد. تلاش می‌کند تفاوت مردن در هردوره‌ای را بازگو کند. خوب مردن را به تصویر بکشد و تفاوت مرگ بیولوژیک یا مرگ اجتماعی را بازشکافد. حتی به عنوان مثال به زوال عقل سالمندان (دیرمرگی) و ایدز (زودمرگی) به عنوان دو نمونه می‌پردازد که قرار است تاریخی به آن‌ها هم نظر بیفکند. تاریخ اجتماعی مردن نه ماورایی، نه روانشناختی که اجتماعی دیدن مفهومیست که وجودش معنای زندگیست. کتاب تاریخ بشر را روایت می‌کند هرچند که به شکل منطقه‌ای (ملی برای ایران) این تواریخ قابل پژوهیدن و روایت هستند. در مجموع کتاب خوشخوان و آموزنده ایست درباره تاریخ اجتماعی و درباره مرگ.
شکوفه عصاره
۱۴۰۱/۱۰/۲۸
این کتاب به قلم پروفسور کلهیر (جامعه شناس پزشکی) مروری هست بر رفتار انسان در حال مرگ، یعنی پیش بینی، آماده سازی، رام کردن و زمان مرگ و همچنین فرهنگ مرگ رو از انسان‌های ابتدایی تا امروزه بررسی میکنه.
من کارشناس ارشد علوم اجتماعی هستم و از همین تریبون این کتاب علمی و جذاب رو به همه علاقمندان جامعه‌شناسی تاریخی توصیه می‌کنم.
فرح حقیقی
۱۳۹۹/۶/۲۳
این کتاب شاید بتونه برای محققین علاقه مند جالب باشه.
کتاب بد ترجمه شده و بد صدا گذاری شده، اصلا ارزش وقت گذاشتن را نداره، فوق العاده خسته کننده است. من با شنیدن نمونه ترغیب شدم که کتاب را بخرم اما با شنیدن چند فصل، کتاب را از کتابخانه‌ام حذف کردم.
Ramin Saffari
۱۳۹۹/۱۱/۲۶
واقعا بر افکار آدم تاثیر میزاره. خیلی خوبه که آدم راجع مردن از زبان بازمانده‌های نزدیک بدونه. اونم نه یک چند نفر بلکه چندین دوره تاریخی
mohammad amin
۱۴۰۳/۱/۱۲
عنوان کتاب درباره تاریخ هست. و با اسناد و شواهد تارییخی منطبق است. کتاب خوبیست خواندن ان پیشنهاد میشود. ترجمه خوبی هم داشت
محمد
۱۴۰۲/۳/۲۹
یک کتاب معمولی است خیلی نکات خاصی درونش نیست