نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی از کوچه رندان - عبدالحسین زرین کوب

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
مجتبی م
۱۴۰۲/۱۱/۷
به نظرم چند نکته درباره کتاب وجود داره. اول این که نویسنده میگوید از زندگی حافظ اصلا اطلاعات موثقی وجود ندارد (مثلا در اشعارش) پس بر اساس اطلاعات جانبی مثل اطلاعات تاریخی موثق درباره حاکمان و فقها و صوفی‌ها و... درباره حافظ و زندگی‌اش نتیجه گیری میکند و بقیه را شایعات زندگی حافظ میداند. البته این مطالب تاریخی فضای زمانه حافظ را در ذهن مجسم میکند و جالب است. دوم این که در فصلهای پایانی بیشتر به مباحث فلسفی و عرفانی می‌پردازد و نیازمند دانستن اطلاعاتی درباره وحدت وجود و وحدت موجود و... هست تا مطالب فهمیده شود. در نهایت برداشت من از زندگی حافظ بر اساس این کتاب این است که به احتمال زیاد دارای والدین فرهیخته‌ای بوده و جزو طبقه متوسط جامعه‌اش بوده. در شعری از گم شدن خرش میگوید (وسیله نقلیه روز) و دیگر این که حافظ دیوان های شعرای گذشته‌اش را مطالعه کرده چه بسا کتابهای فلاسفه و... را هم مطالعه کرده باشد به نظر من در محیط علمی یا ادبی بزرگ شده مانند مولانا که پدرش بها الدین یک فقیه و واعظ بزرگ زمانش بود و مولانا هم یک فقیه و واعظ بزرگ شد تا این که شمس را دید و تبدیل به عارف بزرگ شد البته دکتر زرین کوب در کتاب پله پله تا ملاقات خدا اطلاعات بیشتری از زندگی مولانا را ارائه میکند.
امیر ایرانگرد
۱۳۹۹/۳/۲۴
کار بسیار شنیدنی و عالی. با روایت جناب ارمان سلطان زاده. از اوانامه هم ممنونم. توصیه میکنم همه دوستان کتابهایی رو که جناب سلطان زاده روایت میکنن حتما خریداری کنن و گوش بدن. به نطر من ایشون انتخاب شده و افریده شده برای روایت کتابها. این کتاب در احوالات حافظ شیرازه و نوشته پرگهری از عبدالحسین زرینکوب ولی روایت جناب سلطان زاده کتاب رو هزار برابر ارزشمندتر کرده. حتما بخرید و گوش بدید.
مهدی حمیدی
۱۴۰۲/۷/۱۷
کتاب کوچه رندان به قلم استاد زرین‌کوب کتاب تخصصی در زمینه حافظ شناسی می‌باشد و مناسب دوستان و عزیزانی است که به صورت آکادمیک در پی شناخت حافظ و اشعار او می‌باشند یا بهتر بگویم نوع تفکر او هستند. در این کتاب به صورت کلی از طرز تفکر حافظ و چگونگی برداشت او نسبت به زمان و زمانه صحبت به میان آمده است و برای کسانی که اهل ترجمه و تفسیر اشعار حافظ می‌باشند کتاب مناسبی به نظر نمی‌رسد ولی برای دوستانی که از این راه به شناخت زمانه حافظ اهتمام دارند کاملاً مناسب و ارزنده می‌باشد.
Mona abad
۱۴۰۱/۹/۲
استاد زرین کوب، سعی کرده است خرافات و افسانه را از زندگی حافظ بزداید و تعبیرهای نادرست که بر اساس شایعه هاست، از اشعار حافظ پاک کند. استناد استاد زرین کوب براساس تاریخ سیاسی اجتماعی عصر حافظ است. همچنین ایشان با توجه به آثار هم عصران حافظ سعی بر درک درست اشعار او دارد. اثری است که نه فقط برای شناخت حافظ، بلکه عبرت آموز و تامل برانگیز است. صدا و اجرای زیبا، این اثر را شنیدنی کرده است.
رها
۱۴۰۲/۱/۱۲
در مورد استاد زرین کوب چه میشه گفت؟!
هر کتابی از ایشون خوندم فوق العاده بوده. ایشون با مطالعه و تحقیق و استناد به مدارک باقیمانده از زمان شاعر این زندگینامه رو نوشتن.
اجرای جناب سلطان زاده عالی بود. بعضی از اشعار رو که داخل کتاب بود اونقدر زیبا میخوندن که بارها اون قسمت هارو گوش دادم.
با تشکر از تهیه کنندگان این کتاب صوتی.
علیرضا زندی دشت بیاض
۱۴۰۰/۱/۳۱
درود و ارادت بیکران در مجموع لذت بردم چراکه نه تنها صدای گوینده محترم لذتبخش و زیبا بود و شرح حال خوبی از حافظ، کاملا بی طرف و بدور از جانبداری در اختیار گذاشتین، بلکه بلحاظ فرهنگی اجتماعی واقلیمی اطلاعات بسیار ذی قیمتی پیرامون شرح حال زندگی مردم و خصوصا شهر شیراز در اختیار مخاطبان قرار دادین. سپاس
Mostafa Miri
۱۴۰۰/۸/۳
بسیار لذت بردم از شنیدنش و استفاده کردم. فقط دوست تر داشتم در بخش‌هایی که کم هم نبودند، سرعت خوانش کمی کندتر می‌شد تا مفاهیم عمیق مطروحه فرصت به ضمیر نشستن را بیابد. اما کاریست ارزنده و به هرکسی نظر مرا می‌خواند پیشنهاد می‌کنم بی درنگ این کتاب را تهیه و از زمانش لذت ببرد.
شهرزاد منصوری
۱۴۰۱/۷/۱۸
مطمئنا براى شناخت نابغه اى اندیشمند و حکیم و عارف مثل حضرت حافظ، یک کتاب و بسنده کردن به یک دیدگاه کافى نیست. اما کتاب از کوچه ى رندان براى شناختن این بزرگ مرد از جنبه ى زندگى تاریخى و اجتماعى، اطلاعاتى درست و دقیق به حافظ دوستان و حافظ شناسان ارائه مى دهد.
زهرا رفیعی
۱۴۰۱/۱۰/۲۲
من عاشق زندگی نامه‌های بزرگان ایرانی هستم و این کتاب نمونه‌ای عالی از زندگی حافظ است که با گویندگی خوب آقای سلطان زاده و موزیک دلپذیر متن همراه شده است این لذت دوبرابر شده است
خواندن و یا گوش دادن این کتاب به دوستداران حافظ توصیه میشود.
علی خسروشاهی
۱۴۰۱/۶/۱۲
شناخت حضرت حافظ در بستر تاریخی و حال و هوای آن روزهای شیراز، بهتر میسر می‌شود. مورخ و ادیبی چون مرحوم دکتر زرین کوب می‌تواند با قلم شیوایش، افکار خواجه شیراز را واشکافی کند. بی شک ارادتم به این شاعر بزرگ در انتهای کتاب بیش از قبل شده است.
مزدک محمدی
۱۴۰۱/۱۱/۱۳
نسخه کاغذی کتاب را نیز خوانده ام، متاسفانه لذت دو چندان کتاب مربوط به پاورقی‌های است که نویسنده، به غزلیات اشاره کرده و مطلع و یا در پاره‌ای از مواقع کل غزل را آورده است اما در کتاب صوتی نشانی از آن ارجاعات نیست
شهلا جعفرزاده
۱۴۰۰/۳/۱۸
نویسنده‌ای بسیار مطلع و توانا نوشته! بهترین راوی دنیا هم اجرا کرده!
تصویری معقولی که از حافظ و زندگی در آن روزگار ارائه می‌ده، کمک می‌کنه حافظ رو به عنوان یک انسان با توانایی‌ها و محدودیت‌هاش بشناسیم.
سمیه مرادی
۱۳۹۹/۵/۱۹
بنده ارادت ویژه ایی به حضرت حافظ دارم و خیلی دلم میخواست در مورد زندگی ایشون بیشتر بدونم. به نظرم این کتاب کاملترین کتاب در مورد زندگی و افکار و شخصیت این شیرین سخن ادب پارسی می‌باشد.
مریم پرتوی
۱۴۰۰/۸/۲۵
بسیار عالی
واقعا باید سرگذشت مفاخر رو بدونیم و کورکورانه اسمشون رو نبریم ابتدا بزرگی و علم و معرفت شون رو درک کنیم و بدونیم چه مسیری رو جهت رسیدن به این جایگاه طی کردن.
El Rah
۱۴۰۰/۲/۳
صدای راوی عالی بود. اما فکر می‌کنم یه بخش‌هایی از محتوای کتاب برای فهم بهتر نیاز به مکث یا بازگشت مجدد داره به همین خاطر فکر می‌کنم نسخه کاغذی کتاب مناسب‌تر باشه.
هانیه حبیبی
۱۳۹۹/۵/۲۲
کتابی با زبانی بسیار شیرین و قابل درک. و برای کسانی که به حافظ علاقمند هستن توصیه می‌کنم که اول این کتاب شنیده و خوانده بشه و بعد به تفسیر اشعارش بپردازند.
میم مثل ماهور
۱۳۹۹/۳/۱۹
کار بسیار با ارزش وتآثیرگذار خصوصا راوی بسیار خوب و توانمندکه نشنیدم حتی یک تپق بزندوجملات را دقیق وبا رعایت اصول قرائت میکند
ممنونم
شیرین مال
۱۴۰۱/۱۲/۲۳
کلا کتاب‌های دکتر زرین کوب عالی هستند و این همه مانند بقیه کتاب‌های ایشون. اصطلاحاتش برای من سنگین بود ولی برای آشنایی با حافظ بسیار خوب بود
H.valadbeygi
۱۴۰۱/۱۱/۲۹
کتابهای جناب زرین کوب همیشه خوب بوده
بخصوص کتاب از کوچه رندان که زندگی بزرگمرد عرفان واندیشمندی توانا چون حضرت حافظ را شرح می‌دهد!
بسیار عالی بود
saman aliyari
۱۴۰۱/۲/۱۵
این کتاب فوق العاده عالی و مطمعنا نه کافی برای شناخت حافظ و جریان شعری و سبکش رو به همه علاقمندان در کنار خوندن کتاب‌های دیگه راجب سبک و نقد حافظ توصیه میکنم
حمید رضا طاهری مقدم
۱۴۰۰/۵/۷
بدون شک این دسته از کتابها رو باید بارها و بارها با گوش جان شنید خوصوصا وقتی با صدای گرم و اثر گذاری همچون راوی کاربلد جناب سلطانزاده خونده بشه
غزاله بیات
۱۳۹۹/۱۱/۲۱
بسیار عالی بود خصوصا با صدای آقای سلطان زاده زیبا و شنیدنی تر هم شد متشکرم از زحماتتان‌ای کاش درباره زندگی مولانا و شمس هم کتاب صوتی بگذارید
علی شهبازی
۱۳۹۹/۳/۱۰
سلام، خیلی ممنونم از آوانامه، خیلی دوسداشتم این کتابو صوتیشو گوش بدم... هزینه‌ش از شیرمادر حلال‌ترتون
Hamid50
۱۴۰۲/۱/۲۷
همانطور که از استاد زرین کوب توقع می‌رود کتاب حاوی مطالب بکر و زیبا در شناساندن حافظ این شاعر و فیلسوف بزرگ ایران زمین است.
زهرا بابایی
۱۴۰۰/۱۲/۵
چیزی ازش نفهمیدم. من کتابهای استاد زرین کوب رو خوندم خیلی هم عالی. ولی این کتاب رو شاید بخاطر نداشتن علم کافی سنگین بود برام.
علی عباسی
۱۴۰۰/۴/۳
خداوند روح استاد زرین کوب را شاد نمایند، در دوره معاصر انصافا بی نظیر هستند، صدای آرمان عزیز هم بهش عادت کردیم.
Bahar Shahraki
۱۳۹۹/۸/۲۴
خیلی عالیه که این سبک کتاب‌ها رو هم با صدای آقای سلطان زاده بشنویم، امیدوارم یه روزی ایشون تاریخ تمدن ویل دورانت رو برامون بخونن.
ناهید بیلابری
۱۴۰۱/۴/۲۷
کتاب بسیارخوبی بودخصوصاصدای آقای سلطان زاده بسیارعالی بود. توصیه میکنم حتما این کتاب ارزشمند رابخرید وگوش کنید.
farzaneh mahmoudpour
۱۳۹۹/۷/۲۶
عالی هست، کتابی که به جای اغراق در عالی و بدون عیب نشون دادنِ یک شخصیت معروف، واقعیت رو نشون میده
Ali Khalaj
۱۳۹۹/۴/۲۴
خیلی خوب روایت شده بود به طوری که تمام فضای کتاب رو میشد تصور کرد
امیر راد
۱۴۰۲/۱/۴
کتاب مذکور از لغات بسیار سنگین و سختی‌ استفاده شده است که برای هر کسی قابل فهم نیست.
سیداباذر‌‌حسینی
۱۴۰۱/۸/۱۳
خیلی از لحاظ محتوای ضعیف یا عجیب بود واسه من انتظار من از اقای زرین کوب بیش از این بود
hossein farajzadeh saray
۱۴۰۱/۵/۲۱
قلم استاد زرین کوب سنگین است، نگاهم به حافظ کلی تغیر کرد، کاش زودتر مطالعه کرده بودم
مجید امین
۱۴۰۰/۲/۱۲
کتاب اصلا داستانی نیست مثل شاخه نبات و بیشتر تفسیری هست کلی از زندگی حافظ که بنظرم یکنواخته
M
۱۴۰۲/۱/۱۰
چقدر قوی و ریز بینانه دوران قبل و بعد حافظ رو به تحریر درآورده
M.sh
۱۴۰۱/۸/۲۴
شاهکار استاد زرینکوب
انشاالله روح استاد با حضرت حافظ محشور شود
زینب زمانی
۱۴۰۰/۳/۳۰
خیلی مطالب جدید در این کتاب دیدم.. برام جذاب و قابل تامل بود.
کورش فرودی
۱۴۰۰/۳/۲۷
بازگشت به دنیای عارفانه زمان حضرت حافظ با روایت زیبای آقای سلطانزاده
Masoome Hosseini
۱۳۹۹/۱۱/۲۷
بسیار عالی و واضح روایت شده باتشکر ویژه 🙏
shirin eslah
۱۴۰۲/۱۲/۳
اثر هنری فوق العاده. حتما خوندن این کتاب رو تجربه کنید
Maziar Zamani
۱۴۰۰/۱۰/۱
هر که علاقه مند به حافظ است باید این اثر را بخواند یا بشنود
مژگان ذاکرین
۱۴۰۰/۲/۱۹
عالی به خصوص با صدای آرمان
نسیم طلوع
۱۳۹۹/۱۱/۲
عالی و ممنون از کنابراه
Enrahim Roostaei
۱۳۹۹/۳/۲۰
بسیار مفرح و پند آموز برای من بود
محمد
۱۴۰۲/۱/۱۹
خیلی خوب بود نقد کاملی داشت
شاهین طوسی
۱۴۰۱/۷/۲
بسیار عالی و جدا از پرگویی نگارش شده✔
فرهاد سامانیفر
۱۴۰۱/۵/۸
شنیدن این کتاب برهر فارسی زبان واجبه
لیلا پاک نژاد
۱۴۰۱/۱/۱
چقدر دلنشین بود این کتاب
پروین پروینی
۱۴۰۰/۳/۲۰
عالی باصدای دلنشین آقای سلطان زاده
نازیلا فیروزفر
۱۴۰۱/۱۱/۱۹
حوصله آدم سر میره
1 2 >>