نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی نصرالله منشی - لیلا برزگر

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
ش شهبازی
۱۴۰۰/۱/۱۸
معرفی شخصیت نصراله منشی دراین کتاب چهار بخش دارد. سه بخش اول داستانی به روایت ذهنی نویسنده است و بخش چهارم نگارشی از مستندات تاریخی بقلم نویسنده.
بنظرم همین بخش چهارم نشان میدهد که قدرت قلم نویسنده در بیان مستندات بیشتراز داستانگوئی است و‌ای کاش از صفحات و سطور فضاسازی درخدمت قصه گوئی کم میکرد و به خطوط روایت واقعیات می‌افزود. تا کی جوان امروزی شناختن یکی از مفاخر سرزمینش را مدام درفضائی تیره و غمناک انجام دهد. تلخی عاقبت کار اگرکه انتخاب نویسنده نبوده و واقعیتی تکراری تا بدین روزگاراست، نحوه فضاسازی و شیوه بیان و روایت را که دیگر نویسنده میتواند انتخاب کند. همانگونه که در بخش چهارم شیوه روایتی دیگری با بیانی زیبا همان مفهوم و موضوع را به خواننده منقل میکند.
بخش مربوط به برزویه طبیب اگرچه بدین سادگی نبوده که اینجا روایت شده و جای بحث دارد چون موجب شده بود دست و پای ابن مقفع را ببرند و جلوی چشمش درآتش اندازند لیکن باید اشاره میشد که در فرجام و عاقبت افراد مرتبط با کلیله و دمنه جای بحث وتردید وجود دارد تا شنونده کنجکاو را به جستجو و تحقیق وادارد۔۔۔
صدای گرم و گیرای آقای طالبی مثل همیشه برازنده شخصیت بزرگان و مفاخر و گذشتگان بوده و زحمت ایشان همانند زحمت نویسنده و ناشر قابل تشکر و تقدیر است.
علی غلامی
۱۴۰۱/۶/۱۴
کتاب خیلی کوتاه بودجاداشت که ازداستانهای کلیله ودمنه بیشتراستفاده کنه وحجم کتاب چندبرابربشه. صحنه سازی وشخصیت پردازی هم ضعیف بود. الی برکت الله