نقد، بررسی و نظرات کتاب روانشناسی پول - مورگان هاوزل

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
امید حکمت
۱۴۰۲/۷/۱۷
با سلام و تشکر از کتابراه. شکر وجودتان. من تصور میکردم کتاب روانشناسی پول جنبه‌های روانشناختی و ذهنی داره اما وقتی مطالعه کردم متوجه شدم بیشتر به جنبه‌های مالی میپردازه. اما در کل، نکات جالبی در کتاب دیدم که خیلی برام مفید بود. مثلا در فصل «من و شما»، فصل «پس انداز» و فصل «جایی برای اشتباه» بخشهایی خوندم که خیلی توجهم رو جلب کرد. کامنتهای برخی از دوستان رو دیدم که به نظرمن خیلی تند رفتن و فکر میکنم کمی بی انصافی کردن در حق ترجمه کتاب. این واقعیت رو نمیشه انکار کرد که کتابهای ترجمه شده گاها بخشهای نامفهومی دارن و قطعا غلط ویراستاری هم خواهند داشت. اما نباید از این امر هم غافل شد که کیفیت کلی ترجمه و میزان روشن بودن مطلب مهمترین فاکتور ارزیابی مطلوب بودن ترجمه یک کتابه. ناگفته نماند که برخی دوستان کمالگرا که سبک خوندنشون به این شکله که کتابهای ترجمه شده رو با کتاب اورجینال مقایسه میکنن، انگار بیشتر برای مچ گیری و ارزیابی میزان درستی ترجمه مطالعه میکنن:). این مدل کامنتها رو زیر خیلی از کتابها دیدم. اما دوستان کمالگرای من، در این جهان هیچ چیز پرفکتی وجود ندارد. برآیند خوب داشتن مهمه. بیشتر لذت ببرید. من برخی از کتابهای ترجمه شده توسط مترجم همین کتاب رو مطالعه کردم مثل محدودیت صفر، عبارت پنجم و رسالت روح، و بسیار با متن کتاب ارتباط برقرار کردم. روان بودن متن و توضیحات تکمیلی مترجم نشاندهنده تسلط و درک خوب مترجم از موضوع هست. و البته بهتره که مترجمها در زمینه تخصصی خودشون ترجمه کنن تا توانمندیهاشون رو در جهت مفید به حال خواننده و رضایت بیشتر به کار بگیرن. به هر حال، سپاس از نویسنده کتاب، مترجم گرامی و ناشر ارجمند که این کتاب رو در اختیار علاقمندان قرار دادند.
اروین عطایی
۱۴۰۱/۱۰/۱۸
من کل این کتاب رو خوندم. هرچی به آخر نزدیک میشیم ترجمه بد تر میشه. نکته مهم اینکه نویسنده این کتاب روانشناسی مالی رو با رویکرد بازار بورس و عکسالعمل‌های عموم مردم در مواجه با اقتصاد نوشته. در نتیجه کسی که به بازار سهام علاقه نداشته باشه این کتاب رو تا اواسط اون رها میکنه.
ولی در کل نکات خوب و کلی رو در مورد اقتصاد فردی میگه که در زمینه مالی میشه گفت تا حدودی نصیحتای خوبی کرده نویسنده. قسمت آخر پیوست و چند فصل اول جذاب تر بود به نظرم.
در کل بد نبود!
دایان مصطفوی
۱۴۰۰/۱۱/۲۶
من تازه این کتاب رو شروع کرده‌ام و در فصل ابتدای این کتاب جایی مرد ثروتمند یه لامپ رستوران رو میشکونه و وقتی مدیر رستوران میگه که قیمت لامپ ۵۰۰ دلار هست و باید تعویض کنم. مرد ثروتمند به جای ۵۰۰ دلار ۵۰۰۰ هزار دلار بهش میده و بهش میگه این پول رو بگیر و از جلو چشام دور شو و دفعه‌ی بعد اینطور به من توهین نکن. (این چیزی که در کتاب نسخه‌ی اصلی انگلیسی نوشته شده است.) امیدوارم بقیه‌ی مطالب بهتر ترجمه شده باشه.
babak varasteh
۱۴۰۰/۹/۱۲
کتاب عالیه ولی انگار گوگل ترنسلیت ترجمش کرده! نه ویراستاریی نه دقت در ترجمه! مشخصه که مترجم اصلا از مباحث مالی خوشش نمیومده و سر در نمیآورده! کلی انرژی باید بگذارید ببینید منظور نویسنده چی بوده که انقدر بی ربط ترجمه شده و این، لذت خوندن این کتاب عالی رو کم میکنه.
ع موسوی
۱۴۰۲/۸/۳۰
اصل کتاب، کتاب خوبی هست اما کار ترجمه بسیار افتضاح است چون با گوگل ترنسلیت ترجمه شده و هیچ گونه ویراستاری روی آن انجام نشده، به خاطر ترجمه بد پیشنهاد می‌کنم از کتابراه حذف شود تا پول کاربران برای چنین کارهای سطح پایینی ضایع نشه.
محمدرضا بختیاری
۱۴۰۲/۹/۱۲
برای پیشرفت باید به دنبال ویژگی‌های سازنده پول و ثروت مادی و مالی و معنوی باشیم من این کتاب رو به خواننده‌های ایرانی معرفی میکنم.
ali kheirabi
۱۴۰۰/۵/۲۰
کتاب خوبیه ولی مطالعه‌اش زمانبره. تو لیست مطالعه ام‌هست و نکاتی رو اشاره کرده که متاسفانه در دانشگاه و مدرسا کسی اصلا بهش اشاره نکرده بود
عرفان ق
۱۴۰۰/۶/۱۸
متاسفانه فقط فصول اول ترجمه خوبی داشت ولی در ادامه کیفیت ترجمه به شدت افت کرد.
امیر امامیان ور
۱۴۰۱/۱۲/۱۶
به نظرم براى کشور ایران و تورم و این اقتصاد پوسیده نزدیک است نسبت به کتاب هاى ثروتمند سازى
مسعود جلیلی
۱۴۰۱/۱۱/۲۲
خلاصه‌ای به شدت مشوش!!.
در حد کلاسهای بازاری یک شبه پولدار شدن.
اصلا مشخص نبود موضوع بحث چی هست!!!!
وحید رئیسی
۱۴۰۱/۶/۴
عالیه خیلی میتونه کمک کنه واقعیت‌ها رو از تصورات غلط به زیبایی تفکیک می‌کنه. و اصلا خسته کننده نیست
علی فرجی
۱۴۰۱/۲/۲۸
ضمن احترام به مترجم، ترجمه خوب است ولی محتوای کتاب سرشار از باور‌های اشتباه در مورد پول و ثروت است
امید پورباقر
۱۴۰۲/۱۰/۹
کتاب عالی بود حتما توصیه میکنم همه بخونن چه خونه دار چه بازاری چه صنعت گر همه
سامان مهرگان فر
۱۴۰۲/۶/۲۱
در مجموع به هوش مالی من خیلی کمک کرد که بیدار بشه و توانمند عمل کنه
DaruoshArabpoor
۱۴۰۲/۹/۷
به همه خوندن این کتاب رو توصیه میکنم خیلی عالی
میثم رحمتی
۱۴۰۲/۲/۱۵
برای درک چگونگی حفظ و سرمایه گذاری پول مناسب
مهدی علی پور
۱۴۰۱/۶/۲۹
سلام
چطور کتاب را از کتابخانه من در گوشی مان ذخیره کنیم.
حمید ابراهیمی
۱۴۰۱/۱/۱۳
سرمایه گذاری سنتی و اسه اسه رو توصیه میکنه
Bamdad
۱۴۰۲/۹/۹
خیلی خوب بود همه چیز کامل و ترجمه درست
vahid zakouri
۱۴۰۰/۷/۱۵
عالی و ارزشمند و درس آموز لذت بردم