معرفی و دانلود کتاب ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی

عکس جلد کتاب ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی
قیمت:
35000 تومان - 4.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی

کتاب ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی، نمایشنامه‌ی درخشان و به یاد ماندنی دیگری از برتولت برشت است که در آن به ارتباط میان ارباب و برده‌هایش در دوران فئودالی اروپا می‌پردازد و به نوعی این سبک و سیاق زندگی را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

پونتیلا که یک فئودال فنلاندی است و از مشکل دوگانگی شخصیت رنج می‌برد؛ او زمانی که مست می‌کند فردی با محبت می‌شود و با برده‌ی خود که ماتی نام دارد با مهربانی رفتار می‌کند اما به هنگام هشیاری سنگدل و بی‌رحم می‌شود و حتی درصدد تلافی مهربانی‌های خود به هنگام مستی نیز برمی‌آید. این تنها موضوع داستان نیست بلکه پونتیلا دختری به نام اوا دارد که این دختر عاشق ماتی است و همین موضوع، چالش‌ها و موقعیت‌های خنده‌داری را برای تمام شخصیت‌های داستان به وجود می‌آورد چرا که ارباب به دنبال این است تا دخترش را به ازدواج شخص دیگری دربیاورد.

برتولت برشت (Bertolt Brecht) در ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی (Mr Puntila and His Man Matti) با نگاهی به ظاهر طنزآلود سعی در نقد این اختلاف طبقاتی دارد که نتیجه‌ی آن یکی از بهترین آثار برشت می‌شود و او در این نمایشنامه در شخصیت‌پردازی افراد سنگ تمام گذاشته و شما تا مدت‌ها ارباب پونتیلا را از یاد نخواهید برد.

این نمایشنامه‌ در سال 1940 نوشته شد اما اجرای آن‌ها سال‌ها زمان برد و برای نخستین بار در سال 1948 به روی صحنه رفت.

برتولت برشت را بیشتر بشناسیم:

وی با نام کامل یوگن برتولت فردریش برشت در سال 1898 در آگسبرگ ایالت بایرن در آلمان چشم به جهان گشود. برشت در جوانی تصمیم گرفت در رشته‌ی پزشکی تحصیل کند اما با آغاز جنگ جهانی اول به ارتش پیوست و این تجربه منبع الهام وی برای آثارش شد. زمانی که نازی‌ها در آلمان به روی کار آمدند او مجبور به ترک کشورش شد و سال‌ها در کشورهای گوناگون زندگی کرد اما بالاخره توانست به آلمان شرقی بازگردد و در سال 1955 فوت کرد.

از میان آثار او می‌توان به مواردی همچون آوای طبل در شب، دایره گچی قفقازی، ننه دلاور و فرزندان او، زندگی گالیله، ترس و نکبت رایش سوم، آدم آدم است و... اشاره کرد.

در بخشی از کتاب ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی می‌خوانیم:

اوا: تردید ندارم که اوقات خانم کلینک‌مان بسیار تلخ است.

آتاشه: اوقات عمه‌ام هیچ‌گاه برای مدت دراز تلخ نمی‌ماند. یک بار دیگر برای پیدا کردن‌شان تلفن کردم. اتومبیلی از «کیرشن دورف» گذشته است که دو مرد نعره‌زنان توی آن نشسته بوده‌اند.

اوا: خودشانند. من پدرم را میان صدها نفر می‌شناسم، این امتیاز را دارد. من همیشه فوراً می‌فهمم که از پدرم حرف می‌زنند. مثلاً وقتی می‌گویند مردی شلاق به دست دنبال یک رعیت می‌دوید یا یک نفر به یک زن دهاتی بیوه یک اتومبیل هدیه کرده، آن شخص پدرم است.

آتاشه: او باید بداند که این‌جا پونتیلا نیست. می‌ترسم نکند رسوایی به‌پا شود. من شاید از ارقام سردرنیاورم و ندانم چند لیتر شیر می‌توانیم به کاناس بفرستیم، من شیر نمی‌خورم، ولی شامه‌ی تیزی دارم که بدانم چه‌چیز تبدیل به رسوایی می‌شود. به مجردی که دوشس دوکاترومپل، آتاشه سفارت فرانسه در لندن، پس از هشت کنیاک سر میز فریاد زد که او یک روسپی است، فوراً پیش‌بینی کردم که جریان تبدیل به یک رسوایی خواهد شد. و وقایع بعدی ثابت کرد که حق با من بوده است. گمان می‌کنم دارند می‌آیند ببین، من کمی خسته‌ام. از خودم می‌پرسم آیا تو مرا خواهی بخشید؟ (به سرعت می‌رود).

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
1: پونتیلا یک انسان می‌یابد
2: اوا
3: پونتیلا خود را با زنان سحرخیز نامزد می‌کند
4: شنبه بازار
5: جنجال در پونتیلا
6: گفت‌وگویی درباره‌ی خرچنگ
7: اتحادیه‌ی عروس‌های آقای پونتیلا
8: داستان‌های فنلاندی
9: پونتیلا دخترش را با یک انسان نامزد می‌کند
10: نگتورن
11: ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی از کوه «هاتلما» بالا می‌روند
12: ماتی به پونتیلا پشت می‌کند

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی
نویسنده
مترجمشریف لنکرانی
ناشر چاپیانتشارات مروارید
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات146
زبانفارسی
شابک978-964-191-617-8
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک
35000 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی

برای دریافت کتاب ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.