معرفی و دانلود کتاب ارتباط ایرانی

عکس جلد کتاب ارتباط ایرانی
قیمت:
42000 تومان - 4.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ارتباط ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ارتباط ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ارتباط ایرانی

کتاب ارتباط ایرانی به قلم علی مؤذنی، ماجرای فردی به نام مهرداد است که در دوران شاه به اجبار برای ادامه تحصیل به آمریکا می‌رود و آن‌جا با دختری ازدواج می‌کند. بازگشتش در دوران انقلاب به ایران و معرفی «رندی» به خانواده‌ دردسرهایی به همراه دارد که دستمایه‌ی این داستان است.

نویسنده این کتاب را با درون‌مایه‌ی روابط اجتماعی نوشته است. یکی از ویژگی‌های ارتباط ایرانی شاید این باشد که دو فرهنگ متقابل ایرانی و آمریکایی را در قالب ازدواج دو جوان از دو سنت فرهنگی متفاوت به تصویر می‌کشد. البته این اصلاً به این معنا نیست که رگه‌هایی سیاسی را در رمان نمی‌توان دید.

ظلم شاه به پدر مهرداد و متهم کردن او که جان‌نثار دربار بوده به کودتا و برخی مسائل دیگر را می‌توان از این رگه‌ها دانست که مؤذنی با زیرکی تمام ‌به سراغ این موارد در کتاب رفته است تا همان‌طور که چگونگی شکل‌گیری زمینه‌های بروز فساد در ارکان حکومت پهلوی را نشان می‌دهد، به نحوه‌‌ی شکل‌گیری انقلاب اسلامی هم بپردازد.

نویسنده در شرح این ماجرا به سراغ زوایای پنهان زندگی مهرداد می‌رود. مهرداد‌، ‌پسری است که در دوره‌ی نوجوانی به اصرار پدرش که یک نظامی بلندپایه‌ی رژیم شاه و متهم به کودتا علیه شاه شده است برای تحصیل به آمریکا می‌رود. او که از این تبعید ناخواسته ناراحت است، زودتر از بقیه همدوره‌ای‌هایش و با نمرات عالی درس را تمام می‌کند تا به وطن برگردد؛ اما پدر پیغام می‌دهد که بماند و دانشگاه را هم تمام کند.

مهرداد دچار یأس می‌شود و قید وطن را می‌زند و با دختری آمریکایی ازدواج می‌کند. حالا اوج انقلاب ایران است و مهرداد که عکاسی می‌کند با همسرش رندی که خبرنگار است به تهران می‌آیند. دیدار رندی با خانواده‌ی مهرداد منجر به از هم‌پاشیدگی زندگی مشترک‌شان می‌شود و این مسئله فقط در عرض چند ساعت اتفاق می‌افتد.

انتخاب راوی در این داستان مانند داستان‌های دیگر مؤذنی از هوشمندی قابل توجهی برخوردار است؛ کسی که داستان را شروع می‌کند رندی است. یعنی شخصیتی که در نهایت باید بدرقه‌اش کنیم تا برود در آمریکا و زندگی خودش را ادامه دهد. این مهرداد است که برای شما ماندگار می‌شود و راز از هم پاشیده شدن زندگی این دو نفر در عرض چند ساعت را آشکار می‌کند.

نویسنده در این کتاب رندی را که بزرگ شده‌ی فرهنگ آمریکایی است سرزنش نمی‌کند؛ بلکه بیشتر این تفاوت فرهنگی را که از زمین تا آسمان است نشان می‌دهد. با آنکه سال‌های بلندی از روزهای انقلاب گذشته، این کتاب خواندنی است و مخاطب را با خود همراه می‌کند.

در بخشی از کتاب ارتباط ایرانی می‌خوانیم:

مادر لبخند زد و سر تکان داد. دنبال پدر از آشپزخانه بیرون آمدم. گفت: «تا من پیپم را برمی‌دارم، تو هم سری به رندی بزن.» و مرا یاد او انداخت که حالا دیگر حریص است حواس مرا صرف مبارزه‌ای کند که نتیجه‌اش هر بار حذف یک مهره است. گفتم: «چشم.» و به طرف اتاق نسترن رفتم. هنوز همه چیز به همان بزرگی است که در کودکی هم بود چرا که ابعاد خانه را بزرگ گرفته است و ارتفاع سقف بیش از سه متر است و هر اتاقی خود یک سالن است و این آن چیزی است که من همیشه در پدر می‌ستودم و این که باید در وسعت زیست هرچند اگر مایملک محدود باشد و نمی‌خواهد دل بسوزانی برای حریف که حالا روی دنده‌ی لجبازی است ونفرت مخابره می‌کند.

در اتاق را باز کردم و دیدم که خوابش برده هرچند آفتاب از رویش رفته و او در خود جمع شده چهره‌اش باز شده اصلاً شکل یک حریف نیست بلکه رندی است و من هوایت را دارم اگر دست از این رفتار برداری، چون آن که صدمه می‌خورد تو هستی و تو باید آن‌قدر باهوش باشی که بفهمی به آب و هوای این‌جا درختی دیگر باید کاشت و من اصلاً دلم نمی‌خواهد کمترین رنجی به تو برسد. دست چپش زیر تنش مانده بود و حالا خواب می‌رود و سوزن سوزن می‌شود و او بیدار می‌شود و چون خوب نخوابیده، همچنان بدخلق می‌ماند و آن‌وقت سوزن‌های خواب دستش را در تن من فرو می‌کند.

پیش از آن که لحاف را بیندازم رویش، آرام خیلی آرام مثل وقتی که از کنارش رفتم، دستش را از زیر تنش بیرون کشیدم. تکان خورد اما بیدار نشد. فقط چشم‌هایش را به حرکتی آهسته باز کرد و بست. لحاف را تا نزدیک چانه‌اش بالا کشیدم تا سرما بیدارش نکند که سرما نخورد. دلم می‌خواست می‌توانستم بالشی هم زیر سرش بگذارم اما حتماً بیدار می‌شود و من نمی‌خواهم.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ارتباط ایرانی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۹۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات140
زبانفارسی
شابک978-600-175-251-3
موضوع کتابکتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس
قیمت نسخه الکترونیک
42000 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ارتباط ایرانی

Seyed Moein Pezhman
۱۴۰۱/۲/۱۷
این کتاب داستان خیالی‌ست؟!
خیر!
داستان زندگی آقای نادر است
نادر طالب زاده!
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب ارتباط ایرانی

برای دریافت کتاب ارتباط ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.