معرفی و دانلود کتاب اصول و مبانی مدیریت بحران

برای دانلود قانونی کتاب اصول و مبانی مدیریت بحران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اصول و مبانی مدیریت بحران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اصول و مبانی مدیریت بحران

در کتاب اصول و مبانی مدیریت بحران، به تالیف سید محمد میرسمیعی و کمال درخشانی و مرتضی چشمه نور، به تشریح فرآیند مدیریت بحران و تعاریف، ارزش‌های محوری، تاریخچه مدیریت بحران، بحران‌شناسی و انواع آن، طرح‌ریزی در بحران پرداخته شده است. 

انسان‌ها از آغاز آفرینش تا کنون، همواره با انواع آسیب‌ها و بلایا دست به گریبان بوده و از این قبیل آسیب‌های جانی و مالی فراوانی به آن‌ها واردشده است. هیچ جایی از این کره خاکی را نمی‌توان نام‌برد که از بحران‌ها و حوادث گوناگون در امان بوده باشد به همین دلیل، جوامع مختلف پیوسته به دنبال کشف و ابداع راه‌حل‌هایی بوده و هستند، تا بتوانند آسیب‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه را به گونه‌ای کنترل نموده یا به حداقل رسانند و در واقع بحران‌ها را مدیریت نمایند. به‌طور کلی بحران‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتنداز:

بحران‌های طبیعی (طی دهه‌های گذشته حوادث طبیعی در سراسر دنیا جان میلون‌ها انسان را گرفته و به بسیاری دیگر نیز به نحوی آسیب زده است). 

بحران‌های غیر طبیعی یا بحران‌های ساخته دست بشر (که تاکنون جان میلیون‌ها انسان را گرفته است که نمونه آن جنگ جهانی دوم بوده که جان بیش از40 میلیون انسان را گرفت). 

حوادث و سوانح طبیعی، قابل پیش‌بینی بوده اما قابل پیشگیری نیستند، بالعکس حوادث غیرطبیعی، قابل پیش‌بینی نبوده اما قابل پیشگیری هستند. در صورت پیش‌بینی و پیشگیری بحران‌ها مطمئناً زندگی برای بسیاری از انسان‌های در معرض این حوادث ایمن‌تر خواهد شد. در کتاب اصول و مبانی مدیریت بحران می‌بینیم که پیش‌بینی و پیشگیری از بحران و یا به بیان دیگر مدیریت بحران، خود مستلزم داشتن دانش و شناخت کافی نسبت به مسئله است و فقط کسانی می‌توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند که به این دانش و فن دست یافته باشند در واقع پیشرفت کشورها در گرو همین مسئله یعنی رشد و پیشرفت در زمینه مدیریت بحران است.

کشور ایران در طول تاریخ به دلیل وجود ویژگی‌های جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی، طبیعی و سیاسی، علی‌الخصوص واقع شدن در منطقه سوق‌الجیشی خاورمیانه و تهدیدات قدرت‌های سلطه به‌ویژه آمریکا همواره در معرض بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی زیادی قرار گرفته و به تبع آن خسارات مالی و جانی زیادی نیز از این راه به کشور تحمیل شده است. با توجه به این امر، لزوم توجه به جایگاه مدیریت بحران در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. 

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل یکم: تعاریف
1-1- تعاریف
فصل دوم: ارزش‌های محوری
1-2- فلسفه حوادث و بلایا در قرآن و فرهنگ اسلامی
1-1-2-وقوع سیل از نگاه قرآن
2-2- علت وقوع بلایا و راه پیشگیری و پذیرش آنها از نگاه قرآن و احادیث
فصل سوم: تاریخچه مدیریت بحران
1-3- کلیات
2-3- تاریخچه مدیریت بحران در جهان
3-3- تاریخچه مدیریت بحران در ایران
4-3- سامانه‌های مدیریت بحران در کشورهای مختلف
5-3- نگاهی به بحران‌های طبیعی و حوادث در جهان
7-3- نگاهی به آمار حوادث و بلایا در ایران
8-3- بیشترین علت مرگ غیرطبیعی ایرانیان
فصل چهارم: بحرانشناسی و انواع آن
1-4- کلیات
2-4- بحران شناسی
3-4- انواع بحران‌ها
2-3-4- انواع بحران از نظر کلاند و رابینسون
3-3-4- انواع بحران از نظر سایر اندیشمندان
4-4- حوزه‌ها و عوامل ایجاد بحران
1- بحران‌های درون سازمانی
5-4- انواع بحران‌ها
فصل پنجم: فرآیند مدیریت بحران
1-5- کلیات
2-5- بحران‌ها به چه عللی و چگونه به وجود می‌آیند؟
3-5- اهداف مدیریت بحران
4-5- نقش اطلاعات در مدیریت بحران
5-5- چرخه مدیریت بحران
6-5- نقش هماهنگی و اطلاع‌رسانی در مدیریت بحران
7-5- موانع موجود بر سر راه مدیریت بحران
فصل ششم: طرح‌ریزی در بحران
1-6- مقدمه
4-6- کلیات 
5-6- روش‌ها
منابع و ماخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اصول و مبانی مدیریت بحران
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات پشتیبان
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات162
زبانفارسی
شابک978-600-95680-5-5
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اصول و مبانی مدیریت بحران

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اصول و مبانی مدیریت بحران

برای دریافت کتاب اصول و مبانی مدیریت بحران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.