معرفی و دانلود کتاب اعتیاد و آسیب‌های روانی، اجتماعی و خانوادگی

عکس جلد کتاب اعتیاد و آسیب‌های روانی، اجتماعی و خانوادگی
قیمت:
۲۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اعتیاد و آسیب‌های روانی، اجتماعی و خانوادگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اعتیاد و آسیب‌های روانی، اجتماعی و خانوادگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اعتیاد و آسیب‌های روانی، اجتماعی و خانوادگی

کتاب اعتیاد و آسیب‌های روانی، اجتماعی و خانوادگی نوشته‌ی رمضان صادقی مقدم، به بررسی یکى از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب می‌شود، پرداخته است.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اغلب کشورها در عصر امروز، پدیده‌ی سوء مصرف مواد است که به طور مستقیم و غیرمستقیم، کوتاه مدت و بلند مدت، کیفیت زندگی ساکنین آن را تحت‌الشعاع قرار داده است. اعتیاد پاسخ فیزیولوژیک بدن است به مصرف مکرر مواد اعتیادآور. این وابستگی از طرفی باعث تسکین و آرامش موقت و گاهی تحریک و نشاط گذرا برای فرد می‌گردد و از طرف دیگر بعد از اتمام این اثرات سبب جستجوی فرد برای یافتن مجدد ماده و وابستگی مداوم به آن می‌شود. در این حالت فرد هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی به ماده‌ی مخدر وابستگی پیدا می‌کند و مجبور است به تدریج مقدار ماده‌ی مصرفی را افزایش دهد.

اعتیاد یک «بیمارى اجتماعی» است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که به علل گرایش «بیمار» توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‌‌بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار «مواد اعتیادآور» می‌گردد. اعتیاد به مواد مخدر موجب رکود اجتماعى در زمینه‌های مختلف می‌گردد.

همچنین ویرانگری‌های حاصل از آن زمینه‌ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى می‌شود و بدین ترتیب سلامت جامعه را به طور جدى به مخاطره می‌اندازد. پدیده‌ی شوم قاچاق مواد مخدر بیش از آنکه فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه مافیاى اقتصاد بین‌المللى باشد، ابزارى کارآمد، مؤثر و راهبردى در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه نیافته است.

تحلیلگران مسائل سیاسى و اجتماعى بر این باورند که در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده‌ی مواد مخدر مهم‌ترین عامل به تباهى کشیدن و انحطاط اخلاقى جوامع به شمار می‌رود. متأسفانه گسترش دامنه‌ی مصرف مواد مخدر در جامعه‌ی امروزى به حدى است که حتى قشر متفکر و تحصیل کرده را نیز به سمت خود کشانده است. اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ‌گاه به طور کامل ریشه‌‌کن نخواهد شد، اما با تدبیر، اندیشه و تلاشى مخلصانه حداقل می‌توان آن را به کنترل در آورد.

هر چند شناخت و مقابله با تمامی آسیب‌های اجتماعی از ظرافت و پیچیدگی خاصی برخوردار است اما شاید بتوان ادعا نمود که هیچ کدام از آن‌ها به پیچیدگی اعتیاد، در اوضاع و احوال کنونی جامعه بشری نباشد. استفاده‌ی نابجا و اعتیاد به مواد مخدر بلای خانمان برانداز و آتش هستی‌سوز جوامع بشری محسوب می‌شود، آتشی که تاکنون صدها میلیون انسان را در کام خود فرو برده و صدماتی که بر پیکره‌ی جوامع انسانی وارد نموده است که هیچ‌گاه قابل جبران نیست. برای خاموش کردن یا کم کردن گستره‌ی این آتش، اقدامات شایسته و تلاش‌های فراوانی صورت گرفته اما روز به روز دامنه‌ی آن گسترده‌تر شده است.

چهره‌ی اعتیاد هر چند زشت است و نفرت هر انسانی را برانگیخته می‌کند، فرد معتاد را باید در چهره یک بیمار نگریست و بیمار را باید مداوا و معالجه کنند؛ در این راه هم نخستین گام اطلاع‌رسانی درست، علمی و آگاهی دادن به جامعه است. اعتیاد از هر نوع بیماری مانند، سرطان، وبا و طاعون خطرناک‌تر و وحشتناک‌تر است چون فرد معتاد به هنگام نیاز همه شئونات اخلاقی را زیر پا می‌گذارد. اعتیاد، نیروی کنترل و فرماندهی فرد را که تصمیم‌گیری و اجرای هدف است را از او باز می‌ستاند و فرد را همانند یک وسیله‌ی بازی و ناپایدار بار می‌آورد.

در بخشی از کتاب اعتیاد و آسیب‌های روانی، اجتماعی و خانوادگی می‌خوانیم:

اعتیاد جسمی: پاسخ فیزیولوژیک بدن نسبت به ورود و تأثیر مواد جدید به بدن می‌باشد که معمولاً با پدیده تطبیق‌پذیری (Tolerance) بروز می‌کند یعنی به دلیل افزایش تعداد گیرنده‌های عصبی و کاهش میانجی‌های عصبی موجود در سیستم عصبی مرکزی نیاز فرد مصرف‌ کننده هر روز بیشتر می‌شود. ترک اعتیاد جسمی همراه با درد، بی‌خوابی، پرخوابی و… (خماری) همراه است. طول دوره ترک اعتیاد جسمی بسیار کوتاه‌تر از اعتیاد روانی است.

اعتیاد روانی: ناشی از لذت و سرخوشی مصرف مواد مخدر می‌باشد. دقیقاً به واسطه‌ی بر هم ریختن نظم ترشح میانجی‌های عصبی فرد دچار آسیب‌ها یا تناقضات روحی می‌شود. به عنوان مثال ماده‌ی مخدر مت آمفتامین (مخدر شیشه) باعث افزایش ترشح دوپامین در مغز می‌شود و باعث ایجاد حالت تحریکی، سرخوشی، تمرکز و… می‌شود. حال پس از قطع مصرف با کاهش سطح دوپامین فرد خواب‌آلود، افسرده، بی‌تمرکز و… می‌شود. طول دوره‌ی بازگشت این میانجی‌های عصبی به حالت طبیعی بسیار طولانی‌تر و حتی برخی معتقدند بازگشت ندارند. در نتیجه اعتیاد روانی بسیار مهلک‌تر می‌باشد. اعتیاد روانی باعث لغزش بسیاری از مصرف کنندگان سابق حتی با طول دوره‌های چندین سال می‌شود.

اما متأسفانه افراد سودجو برای تبلیغ مواد مخدر ادعای عدم اعتیادآوری آن را می‌کنند ولی در واقع تمامی مواد مخدر اعتیاد روانی دارند ولی برخی اعتیاد جسمی ندارند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
تعاریف و اصطلاحات خاص
اعتیاد از نظر دارویی: (Dung)
از نظر جامعه شناسی (social)
تعریف اعتیاد به صورت جامع
انواع اعتیاد
اعتیاد مجاز و غیرمجاز
مواد اعتیادآور
مراحل اعتیاد
سیکل باطل اعتیاد
معتادان مزمن
مصرف‌کننده تفننی
مصرف‌کننده شدید
معتادان مزمن
تاریخچه اعتیاد در ایران و جهان
گذر
تاریخچه مواد مخدر و اعتیاد در ایران
نشانه‌های اعتیاد
عوارض اعتیاد به مواد مخدر
عوامل اعتیاد
1) وراثت
2) لذت طلبی و هوسرانی
3) عدم آگاهی نسبت به عواقب خطرناک اعتیاد
4) اضطراب، افسردگی و احساس پوچی
5) غلفت جوانی
6) عشق خود برزگ جلوه دهی
عوامل اجتماعی و خانوادگی
7) معاشرت با دوستان ناباب
8) سابقه اعتیاد درخانواده
9) آشفتگی و نابسامانی در خانواده
10) از بین بردن قبح و زشتی مساله
عوامل اقتصادی
11) فقر و تنگدستی
12) شهرت زیاد و احساس بی نیازی
13) بیکاری
14) فاصله غیرمتعارف طبقاتی
عوامل سیاسی
درمان وابستگی جسمی
درمان وابستگی روانی
زیان‌های جانبی
آزمایش اعتیاد
داروهای ترک اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان
روش‌های ترک اعتیاد
تأثیرات اعتیاد بر خانواده
وظایف همسر
کمک خانواده
گستردگی اعتیاد در جهان
کشورهای دنیا چگونه با اعتیاد مقابله می‌کنند؟
پذیرش، نخسین گام تغییر
منابع
آثار دیگر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اعتیاد و آسیب‌های روانی، اجتماعی و خانوادگی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نظری
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات96
زبانفارسی
شابک978-622-209-048-7
موضوع کتابکتاب‌های سلامتی و بهداشت
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اعتیاد و آسیب‌های روانی، اجتماعی و خانوادگی

نغمه مجیدی نژاد
۱۴۰۱/۱۲/۱۲
برای نوشتن کاربینی با موضوع اعتیاد استفاده کردم خیلی خوب بود
Hosna barzegari
۱۴۰۲/۲/۱۵
من برای کار پژوهشم استفاده کردم عالی بود⁦ (^^) ⁩
لیلا اسدی
۱۴۰۰/۸/۱۶
من‌مطالعه کردم خیلی کتاب خوبیه
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب اعتیاد و آسیب‌های روانی، اجتماعی و خانوادگی

برای دریافت کتاب اعتیاد و آسیب‌های روانی، اجتماعی و خانوادگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.