معرفی و دانلود کتاب امنیت ملی و فضای سایبر

عکس جلد کتاب امنیت ملی و فضای سایبر
قیمت:
15000 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب امنیت ملی و فضای سایبر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب امنیت ملی و فضای سایبر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب امنیت ملی و فضای سایبر

کتاب امنیت ملی و فضای سایبر نوشته‌ی حمید حکیم، سعید غلامی و سهیلا منصوری قوام آبادی، به شکلی نظاممند و علمی و با ترتیبی منطقی به بررسی سه حوزه مهم و مورد نیاز در این زمینه؛ ارتباط و تعامل فضای سایبر و امنیت ملی و ارائه مدل در این خصوص، استراتژی امنیت سایبری ملی و طبقه‌بندی و ارائه مدلی برای دفاع سایبری می‌پردازد.

امنیت ملی چیست؟

امنیت ملی یکی از ارزشمندترین و بالاترین ثروت‌ها است که دولت‌ها همواره به دنبال آن می‌باشند و با تمام توان سعی در ایجاد و حفظ آن دارند. امنیت مفهومی است که در کلاسیک‌ترین تعاریف به معنای «از دست ندادن ارزش‌ها و داشته‌ها و توانایی دفع تهدیدهای خارجی» می‌باشد. این مفهوم در تعاریف دیگر خود ابعاد مختلفی چون امنیت نظامی، امنیت سیاسی، امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی و امنیت زیست‌ محیطی را شامل می‌شود. از سویی در سال‌های اخیر با رشد و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، شاهد توسعه فضای سایبر و به‌ تبع آن شاهد شکل‌گیری مفاهیم جدیدی با عنوان «تهدید سایبری» و «امنیت سایبری» بوده‌اید. به واقع تعاریف و نوع جدیدی از تهدیدها ظهور کرده‌اند که در مقام اثرگذاری، تأثیرات آن دیگر محدود به یک بعد از ابعاد امنیت نشده و به‌ نوعی مفهوم امنیت سایبری را نه به‌ عنوان بعدی جدید در کنار سایر ابعاد امنیت، بلکه باید مفهومی پایه‌ای دانست که بر ابعاد مختلف امنیت تأثیرگذار بوده و اثر آن بر تمامی ابعاد امنیت اعم از سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌ محیطی قابل مشاهده می‌باشد. بدیهی است که تأمین و حفظ امنیت در این حوزه بسیار مهم - فضای سایبر - بر تمام ابعاد امنیت تأثیرگذار است.

درباره‌ی کتاب امنیت ملی و فضای سایبر:

در بخش اول کتاب امنیت ملی و فضای سایبر (National Security And Cyberspace) به ارتباط امنیت ملی و امنیت سایبر و نقش تهدیدهای سایبری پرداخته شده و بر مبنای نظریه امنیت بوزان این مهم بررسی شده است. در بخش دوم با عنوان امنیت سایبری ملی، به سند راهبردی امنیت سایبری کشور اسپانیا به‌ عنوان سند راهبردی برجسته و نمونه‌ای جامع و کامل پرداخته شده که می‌تواند به‌عنوان الگویی مناسب جهت این منظور مورد استفاده قرار گیرد.

در بخش سوم، مدلی برای توانایی دفاع سایبری ارائه می‌شود. لذا در ابتدا به بررسی مدل‌های پیشین پرداخته و مدلی مرجع که مناسب برای این مهم می‌باشد معرفی گردیده است. آنگاه با بیان معیارهای طبقه‌بندی قابل قبول، مدل دفاع و توانایی سایبری و طبقه‌بندی ارائه شده است.

در بخشی از کتاب امنیت ملی و فضای سایبر می‌خوانیم:

استراتژی امنیت سایبری ملی، سند استراتژیکی است که دولت را به چارچوبی برای توسعه مقررات استراتژی امنیت ملی در حمایت از فضای سایبری و به‌منظور انجام اقدامات جلوگیری، دفاع، کشف و شناسایی، پاسخ و بازیابی در مقابل تهدیدات سایبری مجهز می‌سازد.

این استراتژی شامل 5 بخش است. بخش اول، تحت عنوان فضای سایبر و امنیت آن، به تشریح ویژگی‌هایی که فضای مجازی را تعریف می‌کند، فرصت‌هایی که این فضا ایجاد می‌کند و پیامدهای امنیتی وابسته به آن می‌پردازد. این بخش نشان می‌دهد که چگونه ویژگی‌های خاصی که در فضای سایبری مشترک هستند و توسعه بالای اقتصادی و خدمات اساسی در فضای مجازی، منجر به افزایش خطرات و تهدیداتی که تأثیر جدی بالقوه بر امنیت ملی دارند، می‌شود.

دومین بخش به اهداف و اصول راهنمای امنیت سایبری مربوط می‌شود. این بخش با هدف تعیین دستورالعمل‌های عمومی برای استفاده ایمن از فضای مجازی از طریق چشم‌اندازی جامع ایجاد می‌شود که شامل هماهنگی مقامات دولتی، بخش خصوصی و شهروندان و کانال‌های ابتکار عمل بین‌المللی در این زمینه، احترام به قانون داخلی و بین‌المللی و در راستای اسناد راهبردی ملی و بین‌المللی دیگر است.

اصول راهنمای امنیت سایبری، رهبری ملی و هماهنگی فعالیت‌ها، مسئولیت مشترک، تناسب، عقلانیت، بهره‌وری و همکاری بین‌المللی که در واقع اصول اساسی استراتژی امنیت ملی هستند می‌باشد. این اصول به‌ طور مشترک بر نیاز به برنامه‌ریزی به‌منظور توسعه چارچوب فعلی با تأکید ویژه بر حفظ ارزش‌های قانون اساسی تأکید می‌کند.

در بخش سوم، اهداف امنیت سایبری با جزییات بیشتری بررسی می‌شود. هدف کلی اطمینان از این امر است که اسپانیا استفاده ایمن از سیستم‌های ارتباطی و اطلاعاتی و تقویت قابلیت‌های پیشگیری، دفاع، کشف و شناسایی، تحلیل، تحقیق و بررسی، بازیابی و پاسخ به حملات سایبری را فراهم کند. سیاست امنیت سایبری باید در خدمت این هدف باشد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: تهدید سایبری و امنیت ملی
چکیده
مقدمه
امنیت سایبری به ‌مثابه امنیت ملی
استفاده از مطالعات امنیتی برای امنیت سایبری
پیامدها و نتایج سیاست عمومی
فصل دوم: استراتژی امنیت سایبری ملی
چکیده
خلاصه اجرایی
فضای سایبری و امنیت آن
اهداف و اصول راهنمای امنیت سایبری
اهداف امنیت سایبری
خطوط اقدام امنیت سایبری ملی
امنیت سایبری در سیستم امنیت ملی
ساختار سازمانی امنیت سایبری
فصل سوم: مدل توانایی سایبری: طبقه‌بندی بنیادین
چکیده
مقدمه
بررسی طبقه‌بندی‌های قبلی
مدل مرجع دفاع سایبری
معیارهای طبقه‌بندی قابل قبول
مدل دفاع و توانایی سایبری و طبقه‌بندی
به اشتراک‌گذاری هوش (هوشمندی)
اشتراک دانش
بازیگر سازمان یافته
(بازیگر) سازماندهی نشده
نتیجه گیری و کار آینده
منابع و مأخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب امنیت ملی و فضای سایبر
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات پشتیبان
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات94
زبانفارسی
شابک978-622-255012-7
موضوع کتابکتاب‌های هک و امنیت، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک
15000 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب امنیت ملی و فضای سایبر

امیرحسین جمادی
۱۳۹۹/۳/۲۲
این کتاب برای فضای سایبری مناسب است.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب امنیت ملی و فضای سایبر

برای دریافت کتاب امنیت ملی و فضای سایبر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.