معرفی و دانلود کتاب بابک خرم دین دلاور آذربایجان

عکس جلد کتاب بابک خرم دین دلاور آذربایجان
قیمت:
10000 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بابک خرم دین دلاور آذربایجان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بابک خرم دین دلاور آذربایجان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بابک خرم دین دلاور آذربایجان

کتاب بابک خرم دین دلاور آذربایجان نوشته‌ی سعید نفیسی کامل‌ترین اثر پژوهشی دربارۀ رهبر مبارزات خرم‌دینان است که بر علیه خلفای عباسی جنگ‌های بسیاری داشت.

بابک خرم‌دین، رهبر جنبش خرمدین بود، آن‌ها آئین‌شان شاد زیستن و نابودی خلیفه‌ی عباسی بود. بابک ایرانی، از منطقه آذربایجان، کودتا را شروع کرد اما این حرکت در غرب و مرکز ایران گسترش یافت و بیش از 20 سال به طول انجامید تا اینکه سرکوب شد.

بابک از خاندان مزدک، پدرش مردی از مردم مدائن و روغن فروش بود. سعید نفیسی در این کتاب قیام او را در اعتراض به حکومت اعراب مورد بحث و بررسی قرار داده است. یکی از بزرگترین جنبش‌هایی که برای کوتاه کردن دست عربان در ایران آغاز شد جنبش ملی خرمدینان در سدۀ دوم و سوم هجری بود. سالگرد بابک را ایرانی‌ها، آذربایجانی‌ها و تاجیک‌ها گرامی می‌دارند. مجسمه بابک نیز در نخجوان وجود دارد.

استاد سعید نفیسی مترجم، نویسنده و دانشمند ایرانی، حقیقتا عاشق میهنش بود و عمر پربار خود را صرف هرچه بارورتر شدن فرهنگ و ادب ایرانی کرد. او چهل سال تدریس کرد و پنجاه سال نوشت. به تحقیق و پژوهش و تألیف و ترجمه پرداخت. به اطراف‌واکناف عالم سفر کرد. در دانشگاه‌های کشورهای مختلف جهان تدریس کرد.

کارنامه پربار او به راستی حیرت‌آور است. بدون شک هیچ پژوهشگر ایرانی از حیث کثرت آثار و تنوع و گستردگی مطالب با او قابل قیاس نیست. دایره توجهات او آن‌ قدر گسترده و متنوع و نوشته‌هایش آن چنان عمیق است که چندین کتاب باید نوشت تا بتوان فعالیت‌های همه‌ جانبه او را چنان توصیف کرد که ارزش سهم عظیم او در پیشبرد ادب معاصر ایران آشکار شود.

آثار نفیسی یا به‌ صورت کتاب‌های منفرد و مستقلی هستند که بسیاری از آن‌ها امروزه نایاب و دست نیافتنی‌اند و یا به‌ صورت مقالات و نوشته‌های پراکنده‌ای که از 1290 شمسی در نشریات و جراید ایران به چاپ رسیده‌اند و غیر قابل‌ تصور است که بتوان درباره تاریخ و ادبیات کهن فارسی و اندیشه‌های اجتماعی و ادبیات معاصر ایران بدون مراجعه به آثار او تحقیقی علمی به عمل آورد.

کتاب حاضر حاوی مطالبی در رابطه با جنبش‌های ایرانیان، سرگذشت بابک خرم‌دین، جنبش او، شرح کامل جنگ‌هایش با خلفای عباسی و اسارت و قتل او و فرجام خرم‌دینان است که در آن تمام متون عربی و فارسی مربوط به بابک و خرم‌دینان و تحقیقات اروپاییان نام برده شده است.

بابک خرم دین دلاور آذربایجان، جامع‌ترین و منحصر به فردترین کتابی است که درباره بابک خرمدین قهرمان دلیر ایرانی به رشته تحریر درآمده است.

در بخشی از کتاب بابک خرم دین دلاور آذربایجان می‌خوانیم:

در باب کلمه خرم‌دین و خرم‌د‌ینی و خرم‌د‌ینان پاره‌ای از مورخان اشتباه کرده و آن را تنها نام پیروان بابک دانسته‌اند اما از قراین پیداست که خرم‌د‌ینی نام عامی است برای پیروان دین تازه‌ای که در قرن دوم در ایران آشکار شده و شاید بازماندگان مزدکیان زمان ساسانیان را در دوره‌های اسلامی بدین نام خوانده باشند که از روزگار ساسانیان در نواحی دور افتاده ایران و در کوهستان‌های مرکز و مغرب و شمال غربی ایران پنهانی می‌زیسته‌اند و در این زمان دین خود را آشکار کرده‌اند، و شاید اصلاحاتی در روش مزدک کرده باشند و به همین جهت نام تازه‌ای برگزیده باشند و نام این آیین تازه را خرم‌دین گذاشته باشند و چنان می‌نماید که این ترکیب «خرم‌دین» تقلیدی از ترکیب «به‌ دین» بوده است که درباره دین زرتشت می‌گفته‌اند، اما اینکه برخی گفته‌اند که اصطلاح خرم‌دین از آنجاست که همه لذایذ را مباح و روا می‌دانسته‌اند پیداست که این هم از آن تهمت‌ها و افتراهایی است که مخالفان بدیشان زده‌اند.

در برخی از اسناد، خرم‌د‌ینان را از باطنیان و باطنیه دانسته‌اند چنانکه اسمعیلیه را نیز از باطنیان شمرده‌اند. لفظ باطنی چنانکه از معنی آن پیدا است ظاهراً اصطلاح عامی بوده است برای همه فرقی که تعلیمات خود را پنهانی و در زیر پرده می‌داده‌اند و از ترس بدخواهان آشکارا تبلیغ نمی‌کرده‌اند و این نیز اصطلاحی است که مخالفان اینگونه فرق درباره ایشان به‌ کاربرده‌اند. برخی دیگر از مورخان خرم‌د‌ینان را جزو «اباحیه» شمرده‌اند و این نیز کلمه افتراآمیزی است که مخالفان به‌ کار برده‌اند و چون معتقد بوده‌اند که ایشان همه‌چیز را مباح می‌دانسته‌اند ایشان را «اباحیه» یا به‌ اصطلاح فارسی «اباحتیان» به شمار آورده‌اند.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
جنبش‌های ایرانیان
بابک خرمی
جنبش بابک
آغاز کار خرم‌د‌ینان
پایان کار خرم‌د‌ینان
خرم‌د‌ینان
جاویدان پسر شهرک
سرزمین خرم‌د‌ینان
بابک و سرزمین وی
کامروایی بابک
زدوخوردهای بابک
آغاز جنگ‌های بابک
جنگ‌های 204-211
جنگ‌های سال 212
جنگ‌های سال 214
جنگ‌های 217 و 218
جنگ‌های سال 219
جنگ‌های سال 220
جنگ‌های زمان معتصم
جنگ‌های بابک با افشین
جنگ‌های سال 221
جنگ‌های سال 222
سرانجام بابک در آذربایجان
سبب گرفتاری و کشته شدن بابک
سهل پسر سنباط
بازپسین روزهای زندگی بابک
سرانجام خرم‌د‌ینان
خاندان بابک
بابک خرم‌دین در دیده خاورشناسان
قفقازیات 4
1. 1. وضع عمومی
2. 1. ارتقای سهل
3. 1. جانشینان سهل
4. 1. عیسی بن اصطیفانوس
1. 2. مرزبان بن محمد بن مسافر (941-1957م. )
2. 2. على بن جعفر وزیر
3. 2. قسمت‌های کتاب المسالک و الممالک ابن حوقل درباره ارمنستان و قفقاز
4. 2. شرح و تفسیر
5. 2. نتیجه
(الف) اصطلاحات فنی
(ب) مقدار پرداخت
(ج) فایده کلی این قسمت‌ها
تکمله
مهم‌ترین مراجع درباره بابک و خرم‌د‌ینان
1) کتاب‌های تازی به ترتیب زمان مؤلف
2) کتاب‌ها و مقالات پارسی به ترتیب زمان تألیف
3) مآخذ به زبان‌های اروپایی
سعید نفیسی و بررسی نهضت خرم‌د‌ینان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بابک خرم دین دلاور آذربایجان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات فرشته
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات260
زبانفارسی
شابک978-622-6428-61-3
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ اسلام
قیمت نسخه الکترونیک
10000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بابک خرم دین دلاور آذربایجان

مهدی محمودآبادی
۱۳۹۹/۲/۲۲
بادرود فراوان، قطعا با خواندن یک کتاب نمیشود قضاوت کرد. وبدون تعصب باید حق را دید والا ان حق هم باطلی بیش نیست. هر چه که مطابق با فطرت انسان باشد قبول هست. در طول تاریخ همیشه جنگ و خونریزی و کشته شدنها بوده است. اما باید دید که دوطرف دعوا کدام حامی انسان و معبود پاکی که انسان باید اورا عبادت کند، و هستند. چه کسانی برای خدا رهایی انسانها از بندگی صاحبان زر و زور مبارزه کردن وچه کسانی برای بنده کردن انسانها. قطعا آنکه خدا باور باشد راحت تر میتواند تشخیص دهد. سربلند باشید.
کاربر دانایی
۱۳۹۸/۹/۲۶
کتابهایی که باعث بیداری وآگاهی جامعه گردندباید نویسندگانش را محترم شمرد، کسانی که برای انسانت گام برمیدارند را باید ارج نهاد کسانی هم که باعث آسانی ارتباط بین نویسنده اثر و قهرمان اثر هستند امید آنکه در همه جا موفق باشند
Hamed FRJ
۱۳۹۸/۹/۱
درود... چندی است که میکروب‌های پانترکیست در آذربایگان (زادگاه من) اقدام به دروغپراکنی می‌کنند و هرچه می‌خواهند از قهرمانان ملی ایرانشهر سوءاستفاده می‌کنند و به گمان خالی بودن بیشه شیران؛ ترکتازی پی گرفته‌اند... بد نیست با انتشار چنین حقایق تاریخی‌ای دهان کثیفشان را الی الابد ببندیم.
ai.gin turk
۱۳۹۹/۵/۱۴
اولاش یکم دیدگاه مختلف و تو کتابای مختلف آدمو گیج میکنه، برای من که زیاد دایره لغویم پهناور نیست بعضی کلماتش سخت بود و متوجه منظور نمیشدم اما بازم ممنون از نویسنده عزیز که مارو با اسطوره هامون بیشتر آشنا میکنن.
علی رشیدی جوان
۱۳۹۹/۵/۷
واقعا خسته نباشید دارید خداقوت که با این کارزیبا یک کتاب خانه همیشه همراه را برای ما به ارمغان اوردید تا شاید کمی سطح مطالعه ایران وایرانی را بیشترکنید تا ماهم به خودمون ببالیم که مثل دیگر موضوعات روز دنیا ایران هم سری در بین سرها باشد. تشکر و خداقوت
Sayn a
۱۴۰۰/۴/۲۲
من دارم پر در میارم 😆😆😆
طرف زرتشتی بوده اونم نه زرتشتی معمولی، پیرو دین مزدک بوده.
بهت افتخار میکنم دلاور 🙏🏻🌹
فربد طهماسبی
۱۳۹۹/۲/۲۸
مثل تمام پژوهش‌های شادروان نفیسی عالی
مرتضی نجف آبادی پور
۱۴۰۰/۲/۲۶
جابجایی بین صفحات امکان پذیر نیست
مشاهده همه نظرات 8

راهنمای مطالعه کتاب بابک خرم دین دلاور آذربایجان

برای دریافت کتاب بابک خرم دین دلاور آذربایجان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.