معرفی و دانلود کتاب بازار آری، کاپیتالیسم نه

عکس جلد کتاب بازار آری، کاپیتالیسم نه
قیمت:
۳۰۰۰۰ 15000 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بازار آری، کاپیتالیسم نه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بازار آری، کاپیتالیسم نه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بازار آری، کاپیتالیسم نه

کتاب بازار آری، کاپیتالیسم نه نوشتۀ گری چارتیه و چارلز دبلیو. جانسون، مقدمه‌ای جامع بر نظریه اقتصادی و اجتماعی آنارشیسم چپ‌گرا و بازارگرا است.

آنارشیست‌های بازارگرا به مبادله متقابل اعتقاد دارند و با هرگونه رانت اقتصادی مخالفند. آن‌ها به بازارهای آزاد اعتقاد دارند نه به سرمایه‌داری. آنچه باعث می‌شود آن‌ها را آنارشیست بخوانیم، اعتقادشان به «جامعه کاملا آزاد و اجماعی» است؛ یعنی جامعه‌ای که در آن نظم نه از طریق اعمال زور قانونی یا حکومت سیاسی، بلکه از طریق توافقات آزاد و همکاری داوطلبانه مبتنی بر برابری تامین می‌شود. آنچه باعث می‌شود صفت «بازارگرا» را به رویکرد آنارشیستی آن‌ها بچسبانیم، به رسمیت شناختن فرایند مبادله در بازار آزاد به‌عنوان ابزار مهم نظم اجتماعی آنارشیستی و مسالمت‌آمیز است. اما بازارهایی که آن‌ها متصور هستند، شباهتی به بازارهای رانت‌محوری که امروزه دور و بر خود می‌بینیم، ندارند. ثمره فعالیت بازارهایی که تحت نظارت دولت‌ها و سیستم سرمایه‌داری عمل می‌کنند، فقر پایدار، نابودی زیست‌بوم‌ها، نابرابری‌های عمده در میزان ثروت و قدرت متمرکز در دست شرکت‌ها، اربابان و زمین‌داران است. دیدگاه غالب این است که استثمار - چه استثمار انسان‌ها و چه استثمار طبیعت - پیامد طبیعی بازارهایی است که به حال خود رها می‌شوند. صاحبان این دیدگاه معتقدند که مالکیت خصوصی، فشار رقابتی و انگیزه کسب سود - با نیت خیر یا شر - خواه‌ ناخواه به نیروی کار دستمزد بگیر مبتنی بر اصول سرمایه‌داری و تمرکز ثروت و قدرت اجتماعی در دست یک طبقه برگزیده منجر می‌شود یا به رویکردهایی در کسب‌وکار می‌انجامد که مبتنی بر رشد به هر قیمت هستند و جاماندگان را زیر چرخ‌دنده‌های خود له می‌کنند.

اما آنارشیست‌های بازارگرا با این دیدگاه مخالف هستند و معتقدند رانت اقتصادی یک معضل اجتماعی جدی و همه‌گیر است، اما نمی‌توان منشا آن را مالکیت خصوصی، رقابت یا سود به‌ خودی‌ خود دانست. همچنین این مشکلی ناشی از «شکل» بازار نیست، بلکه از بازار «تغییر شکل داده»‌ای ناشی می‌شود که از سایه بلند بی‌عدالتی‌های تاریخی و دامنه‌دار و تداوم اجرای رانت‌های قانونی به نفع سرمایه ریشه می‌گیرد. سنت آنارشیستی بازارگرا، به‌طور جدی طرفدار بازار و رویکرد ضد سرمایه‌داری است و دغدغه همیشگی خود را در مورد خصلت عمیقا سیاسی قدرت شرکتی، وابستگی نخبگان اقتصادی به مدارا یا پشتیبانی فعالانه دولت، موانع نفوذ ناپذیر میان نخبگان اقتصادی و سیاسی و تجسم فرهنگی سلسله‌ مراتب موجود مطرح می‌کند؛ یعنی ساختاری که وجودش مدیون خشونت‌های سلبی و ایجابی نهاد دولت است.

گری چارتیه (Gary Chartier) و چارلز دبلیو. جانسون (Charles W. Johnson) در کتاب بازار آری، کاپیتالیسم نه (Markets not capitalism) می‌خواهند گفتگو و بده‌بستان دائم میان لیبرتارین‌های مختلف و معتقدین به دیگر رویکردهای سیاسی را تشویق کننند تا بتوانند سودمندترین مسیر نیل به آزادی انسانی را انتخاب کنند. تفکرات آنارشیستی فردگرایانه و نگرش‌های لیبرتارین، می‌توانند پتانسیل آزادی‌خواهانه بازارهای عاری از روح سرمایه‌داری را بالفعل کنند و به این گفتگو غنا بخشند.

در بخشی از کتاب بازار آری، کاپیتالیسم نه می‌خوانیم:

تنها کسانی که می‌توان گفت اهمیت، اصول مبنایی و اهداف سوسیالیسم را به نسبت دیگران بهتر درک می‌کنند، رهبران اصلی دو سر طیف نیروهای سوسیالیست و شاید تعداد کمی از سلاطین جهان پولی باشند. این موضوعی است که این روزها ورد زبان موعظه‌گران، استادان دانشگاه و نطق‌نویسان اجاره‌ای است که کار خصمانه آنان در این‌ حوزه، باعث تاسف کسانی شده که به نظر می‌رسد اهلیت قضاوت در این مورد را دارند. اینکه چهره‌های برجسته در زیرشاخه‌های سوسیالیستی مختلف، درک کاملی از آنچه دنبالش هستند ندارند از موقعیت فعلی‌شان مشخص است. اگر آن‌ها درک درستی داشتند و منطقی و ثابت‌ قدم بودند، منطقشان به‌ هر حال دیر یا زود آنان را به این یا آن سر طیف کشانده بود.

بنابراین، حقیقت جالب این است که هرچند همان‌گونه که در بالا اشاره شد دو سر طیف این ارتش بزرگ، اکنون رویکرد واحدی دارند و این ادعای مشترک را می‌کنند که کارگران باید مالک شخصی کار خود باشند، اما در اصول بنیادین کنش اجتماعی خود و روش‌هایی که برای رسیدن به اهداف دارند، بیش از اینکه به تقابل با دشمن مشترک خود یعنی جامعه کنونی بپردازند، به مقابله با یکدیگر مشغول هستند. کنش آنان مبتنی بر دو اصل است که تاریخچه تقابل آن‌ها قدمتی به‌ اندازه تاریخ جهان از زمان پیدایش بشریت دارد و همه طرفین حد واسط از جمله کسانی که زمام جامعه امروز را در دست دارند، بر مبنای توافقی میان این دو قطب موجودیت پیدا می‌کنند. لذا روشن است که هرگونه تقابل هوشمندانه و ریشه‌دار با نظم حاکم بر امور باید از یکی از این دو سر طیف نشات ‌گرفته باشد چرا که هر موضع‌گیری از هر منبع دیگر، که قطعا فاقد خصلت انقلابی خواهد بود، آنقدر مصنوعی است که بعید است به‌ اندازه سوسیالیسم مدرن، در فضای امروز جلب‌ توجه کند.

این دو اصل تقابلی، «حاکمیت» و «آزادی» هستند و به‌تبع آن دو تفکر سوسیالیستی معرف این دو اصل، به ترتیب «سوسیالیسم دولتی» و «آنارشیسم» خواهند بود. کسی که از خواسته‌های این دو مکتب و شیوه رسیدن آن‌ها به هدفشان مطلع باشد می‌تواند ادعا کند جنبش سوسیالیستی را درک کرده است. لذا همان‌گونه که گفته شد هیچ توقفگاهی در میانه این جاده وجود ندارد و لذا نمی‌توان هیچ حد میانه‌ای مابین سوسیالیسم دولتی و آنارشیسم متصور شد. در واقع ما با دو جریان سروکار داریم که به‌ تناوب از مرکز نیروهای سوسیالیستی که آن‌ها را در چپ و راست متمرکز می‌کند سرچشمه می‌گیرند و اگر قرار است سوسیالیسم به مکتب رایج بدل شود، می‌توان گفت که بعد از کامل شدن روند جدایی و فروپاشی نظم حاکم میان دو اردوگاه فکری، باید چشم‌ انتظار تنش نهایی و شدیدی بود. در این صورت، همه مردان هشت ساعته [کارمندانی که ساعت کار مشخص دارند- م]، اتحادیه‌های تجاری، سازمان کارگری «شوالیه‌های‌ کارگر»، ملی‌گرایان، دُلاربازان و به‌طور خلاصه همه اعضای گردان‌های هزار و یک شاخه متعلق به ارتش بزرگ کارگری، پست‌های قدیمی خود را ترک خواهند کرد و این صف بستن در این سر یا آن سر طیف، پیش‌زمینه آغاز جنگی بزرگ خواهد شد. هدف این مقاله این است که به‌ اختصار بیان کند که پیروزی نهایی سوسیالیست‌های دولتی یا آنارشیست‌ها هر یک چه عواقبی در بر خواهد داشت.

فهرست مطالب کتاب

قدردانی
مقدمه
بخش نخست. مسئله بازارهای تغییر شکل داده شده
1. بازار آزاد شده
2. همپوشانی‌ها و تفاوت‌های سوسیالیسم دولتی و آنارشیسم
3.. ایده کلی انقلاب در قرن نوزدهم
4. بازارهای آزاد شده از سرمایه‌داری
بخش دوم. هویت و ایسم‌ها
5. آنارشیسم طرفدار بازار به‌ مثابه سوسیالیسم نشان‌دار
6. ارتش‌های همپوشان
7. مناظره یک فردگرا و یک کمونیست
8. نگاهی به کمونیسم
9. طرفداران بازار آزاد شده باید مخالف سرمایه‌داری باشند
10. آنارشیسم بدون خط فاصله
11. اقتصاد آزاد چیست؟
12. نگاه حداقلی و حداکثری در تفکر لیبرتارین
13. سوسیالیسم چیست؟
14. اهداف سوسیالیستی، ابزارهای بازاری
بخش سوم. مالکیت
15. مطالبه مالکیت عمومی
16. خاستگاه دعاوی مالکیتی
17. مالکیت در اقتصاد هبه‌ای
18. انصاف و مالکیت
19. دادخواست لیبرتارین‌ها علیه حقوق مالکیت فکری
بخش چهارم. قدرت شرکتی و انسجام نیروی کار
20. شرکت‌ها در مقابل بازار و یک ترکیب نامتجانس
21. آیا رقابت به معنای جنگ است؟
22. محاسبات اقتصادی در رویکردهای تعاونی
23. کسب‌وکارهای بزرگ و ظهور دولت‌گرایی آمریکایی
24. مقررات، علت بحران مالی است نه علاج آن
25. اقتصادهای صنعتی
26. مبارزات کارگری در بازار آزاد
27. آیا نیروی کار باید دستمزد بگیرد؟
بخش پنجم. نئولیبرالیسم، خصوصی‌سازی و بازتوزیع
28. اصلاحات در بازار آزاد و تقلیل دولت‌گرایی
29. تجارت آزاد، تجارت منصفانه است؛ نگرش‌های آنارشیستی به تجارت جهانی
30. دو کلمه در باب «خصوصی‌سازی»
31. در جستجوی مصداق‌ها
32. اصول مصادره و واگذاری
بخش ششم. نابرابری و تورهای ایمنی اجتماعی
33. بگذارید بازار آزاد ثروتمندان را ببلعد! آنتروپی اقتصادی به‌ مثابه بازتوزیع انقلابی
34. فردگرایی و نابرابری
35. دولت بحران بهداشت و درمان را چگونه حل کرد؟
36. فقر دولت رفاه
بخش هفتم: محدودیت‌های ورود و هزینه‌های ثابت زندگی
37. چگونه «مالکیت فکری» مانع رقابت می‌شود؟
38. مسئله زمین در آمریکا
39. یکپارچه‌سازی اراضی در انگلستان و جمع‌گرایی در شوروی؛ دو نمونه از یک مدل توسعه ضد کشاورزان
40. بهداشت و درمان و انحصار رادیکالی
41. پنجه بر چهره؛ دولت چگونه مسبب فقر می‌شود؟
بخش هشتم. مقررات‌گذاری بازار آزاد شده: کنشگری اجتماعی و نظم خودجوش
42. نکته انحرافی مقررات؛ چرا چیزی به اسم بازار بی مقررات وجود ندارد؟
43. ما نیروهای بازار هستیم
44. بهره‌وری افلاطونی
45. تفکر لیبرتارین و ضدیت با نژادپرستی
46. تعرض و محیط‌زیست
47. قانون آب بهداشتی علیه آب بهداشتی
48. حفظ بافت و سازمان‌دهی اجتماع
واژه‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بازار آری، کاپیتالیسم نه
نویسنده،
مترجممهرداد ملایی
ناشر چاپیانتشارات دنیای اقتصاد
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات544
زبانفارسی
شابک978-600-8591-06-1
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک
۳۰۰۰۰ 15000 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بازار آری، کاپیتالیسم نه

مجید Tav
۱۳۹۹/۹/۳
فقط نمونه را تا حدودی مطالعه کردم، بنظرم اصلا برای مخاطب عام مناسب نیست و ترجمه‌ی کتاب هم متوسط است، گاهی در یک صفحه کلمه‌ای را هر یک خط در میان مشاهده میکنیم و این بنظرم جالب نیست، هرچند نظر بنده عامیانه است و تخصصی در این موارد ندارم
شهراد •
۱۳۹۹/۱۰/۲۹
نویسنده بیشتر از آرزو‌های خود گفته تا واقعیات، انتظار دیگری از کتاب میرفت.
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب بازار آری، کاپیتالیسم نه

برای دریافت کتاب بازار آری، کاپیتالیسم نه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.