معرفی و دانلود کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق

عکس جلد کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق
قیمت:
18000 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق

کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق، تالیف افشین دوباش، به بررسی شرایط نکاح در دین اسلام، طلاق و در نهایت قاعده عسر و حرج می‌پردازد. 

بی‌شک یافته‌های علمی دانش فراوانی از چگونگی تحولات زندگی انسان‌ها از گذشته دور را تاکنون عرضه داشته‌اند. کاوش‌های علمی و تاریخی و مدارک و مستندات به دست آمده، جملگی نمایانگر آنند که انسان‌ها به تدریج و در فرآیند زمان، از یکسو با پیچیده‌ شدن ذهن و اندیشه‌شان و از سوی دیگر با بسط نیازهایشان به منظور تطبیق با محیط، بساط زندگی آغازین را پشت سر گذاشته و در هر مرحله، حوزه عمومی زندگی‌شان متحول گردیده است. 

همزمان با دگرگونی زندگی انسان‌ها، اجتماعات و نهادها برخواسته از ساختارهای اجتماعی نیز طی زمان متحول گردیده و سبب شده که انسان در فرآیند زندگی اجتماعی‌اش درگیر معضلات نوینی گردد. همچنین میزان تطابق افراد با اجتماع به فراخور اعتقادات، رسوم، سنت‌ها، بایدها، نبایدها و... متفاوت بوده است. تنوع طبع انسان‌ها طبیعتاً رفتارها و کردارهای گوناگون را منصه ظهور گذارده که سبب ناهمگونی رفتارهای انسانی می‌گردد. از این رو برخی از افراد جامعه از هنجارهای عمومی پیروی نکرده دارای رفتارهای مخالف با شئون اخلاقی و سبب عدم تحکیم مبانی ارتباطی بین فرد و اعضاء خانواده خود می‌گردد. 

ازدواج و تشکیل خانواده از بنیان‌های خویشاوندی در هر جامعه به شمار می‌رود. در اسلام پیمان زناشویی و تشکیل خانواده دارای اهمیت خاصی است و مسلمانان به وسایل گوناگون به این امر تشویق شده‌اند در مقابل طلاق به عنوان پدیده‌ای ناپسند و مغضوب تلقی شده است. طلاق مهم‌ترین عامل از هم گسیختگی ساختار بنیادی‌ترین بخش جامعه یعنی خانواده است. 

در دین اسلام برای ازدواج برخلاف طلاق سخت‌گیری خاصی وجود ندارد. از جمله شرایط ازدواج و نکاح وجود دو جنس مذکر و مونث است و ازدواج دو همجنس در دین اسلام حرام است. یکی دیگر از شرایط وجود اراده است که طرفین عقد نکاح باید با اراده و خواست خود مایل به انعقاد عقد نکاح باشند و نبودن اراده باعث می‌شود که عقد به طور صحیح واقع نشود. 

یکی دیگر از شرایط سن قانونی برای نکاح است و رسیدن به سن بلوغ یکی از شرایط نکاح است. 

یکی دیگر از شرایط نکاح این است که زوجین می‌توانند برای عقد نکاح به دیگری وکالت دهند زیرا نکاح قابل نیابت است. 

همچنین درباره نکاح سفیه و مجنون در این کتاب بررسی شده است که سفیه می‌تواند بدون اجازه ولی یا قیم عقد نکاح را منعقد کند اما مجنون چنین توانایی را ندارد و باید با اجازه ولی و قیم خود عقد نکاح را انجام دهد. 

در یکی دیگر از فصل‌های بخش نکاح کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق، در رابطه با عوامل موثر در نکاح توضیح داده شده که این عوامل عبارتند از:

1- قرابت که ازدواج با صارم حرام و ممنوع است و قرابت شامل قرابت نسبی، سببی و رضایی می‌شود.
2- زن فقط می‌تواند در آن واحد یک شوهر داشته باشد و چند شوهری در قانون ایران و همچنین سایر قوانین مورد پذیرش نیست و ازدواج با زن شوهردار حرام است و باعث حرمت ابدی می‌شود.
3- عده زن: که عده انواع مختلفی دارد از جمله عده طلاق و عده وفات که هر کدام مدت‌های متفاوتی دارد یعنی عده طلاق سه ماه و 10 روز و عده وفات 4 ماه و 10 روز است و تا زمانی‌ که زن در این مدت عده است نمی‌تواند مجدداً ازدواج کند.
4- کفر، لعان، احرام نیز یکی دیگر از موانع نکاح است.
5- طلاق بار سوم، ششم و نهم که در طلاق سوم و ششم برای ازدواج مجدد نیاز به محلل وجود دارد. یعنی زن باید با مرد دیگری ازدواج کند بعد طلاق بگیرد و بعد از مدت عده می‌تواند با او ازدواج کند و در طلاق نهم حرام ابدی می‌شوند و حتی با وجود محلل هم نمی‌توانند ازدواج کنند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
فصل اول: بررسی و شناخت کلی حقوق زن در قانون
فصل دوم: بررسی و تحلیل شرایط نکاح زوجه
فصل سوم: بررسی و شناخت طلاق و ماهیت آن
فصل چهارم: ماهیت و بررسی حقوقی عده و عسر و حرج زوجه
جمع بندی نهایی
منابع وماخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات قانون یار
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات104
زبانفارسی
شابک978-600-8077-35-0
موضوع کتابکتاب‌های حقوق خانواده
قیمت نسخه الکترونیک
18000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق

پریسا ناصری
۱۴۰۲/۱۰/۷
خوب بودش. مخصوصا قسمت‌هایی که به ارزش زن پرداخته بود. فقط صفحات پایانی کتاب تکرار مطالب بودش که شاید اشتپاه چاپی بوده.
علی شفیع خانی
۱۳۹۹/۷/۱۸
محتوای کتاب عالی بود و بحث را کاملا به زبان سادع وگیرا بیان کرده بود
رضا میری
۱۴۰۳/۱/۱۰
محتوای کتاب بسیار روان,، جالب و کاربردی بود. خواندنش خیلی مفیده.
امین شومالی
۱۴۰۲/۶/۴
مطلب مفیدی نداشت فقط در مورد حقوق زن صحبت شده و تکرار جملات بسیار زیاد بود
سلمان قهرمانی
۱۳۹۸/۷/۶
بنظرمن یکی از بهترین کتب مربوط به خانواده هست. واقعا عالی بود
موسی هاشمی
۱۴۰۰/۹/۲۶
هدف و ارزش زن را بیان میکند
نازنین رضایی
۱۳۹۹/۹/۲۲
واقعا کتاب عالی میتونسد از حقتون دفاع کنید
احد نیک سیرت
۱۳۹۸/۲/۲
سلام. واقعا جالب بود. انگار داخل یک کافه بوک بزرگ شدم.
عاطفه بابایی
۱۴۰۱/۱/۱۱
برای هر فرد متاهل و مجرد لازمع
Shima Borghei
۱۳۹۸/۷/۱۸
بد نبود بخوانید توصیه میکنم
مشاهده همه نظرات 10

راهنمای مطالعه کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق

برای دریافت کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.