معرفی و دانلود کتاب به سوی کربلا: بررسی شیعیان مذهبی ایران و عراق

عکس جلد کتاب به سوی کربلا: بررسی شیعیان مذهبی ایران و عراق
قیمت:
18000 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب به سوی کربلا: بررسی شیعیان مذهبی ایران و عراق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب به سوی کربلا: بررسی شیعیان مذهبی ایران و عراق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب به سوی کربلا: بررسی شیعیان مذهبی ایران و عراق

کتاب به سوی کربلا: بررسی شیعیان مذهبی ایران و عراق نوشته‌ی الیزابت دکیسر، دین ناکس، فوتینا کریستیا، به بررسی نگرش و اعتقادات زائران معتقد شیعه از ایران و عراق می‌پردازد که برای اربعین حسینی به کربلا می‌روند و نشان از عمق توجه غرب به واقعه اربعین و شناخت هر چه بیش‌تر تفکرات شیعیان دارد.

این اثر یک نظرسنجی افکار عمومی در رابطه با نگرش و رفتار سیاسی در میان مذهبیان شیعه محسوب می‌شود. زمینه‌ی این نظرسنجی، مراسم مذهبی سالانه‌ای در جنوب عراق است که شیعیان ایران و عراق در آن شرکت می‌کنند. به بیان الیزابت دکیسر (Elizabeth Dekeyser)، دین ناکس (Dean Knox) و فوتینا کریستیا (Fotini Christia) کتاب به سوی کربلا: بررسی شیعیان مذهبی ایران و عراق (To karbala: surveying Religious Shia from Iran and Iraq)، نشان‌دهنده‌ی افکار ملت‌های ایران و عراق نیست؛ بلکه نشان‌دهنده‌ی تفکر زیر گروهی از مذهبیان معتقد شیعه ایرانی و عراقی است.

در سال 2015 دو جامعه آماری تشکیل داده شد که با پرسش‌گری و به دست آوردن اطلاعات مورد نظر، به استخراج نتایج آماری و سپس تجزیه و تحلیل آن‌ها مبادرت نمود و در نهایت با تنظیم نهایی مطالب کتاب به سوی کربلا را منتشر کرد. جامعه آماری اول، 2410 عراقی و جامعه آماری دوم 1668 ایرانی بودند. پرسش نامه‌هایی در ابتدای مسیر بین همه افراد پخش شد و در آخر مسیر از آن‌ها دریافت شد. سپس این پرسش‌نامه‌ها به کامپیوتر داده شد و بر اساس شاخص‌های مختلف اطلاعات استخراج گردید.

سفر به کربلا هم برای عراقی‌ها و هم ایرانی‌ها از طیف‌های اجتماعی و اقتصادی مختلف امکان‌پذیر است. این مسئله باعث ایجاد فرصت خوبی برای آشنایی با تفکرات شیعیان از طیف‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و منطقه‌ای بود. مخاطبین نظرات خود را در مورد دولت‌های خود، ایالات متحده، غرب، درگیری‌های فرقه‌ای در خاورمیانه ازجمله سوریه و عراق، ظهور داعش و توافق هسته‌ای ایران بیان کردند.

راهپیمایی اربعین حرکتی بی‌نظیر است که در طول تاریخ بشریت سابقه نداشته و این بی‌همتایی ذهن بسیاری از متفکرین و مراکز مطالعاتی و دانشگاهی را مشغول به خود کرده است. گرچه این موج خروشان و این جریان استثنایی در رسانه‌های جهان بایکوت گردیده اما دانش، باورها و آموزه‌های علوم مختلف و اندیشمندان فراوانی را با چالش و بحران مواجه نموده است.

در آخر می‌توان گفت کتاب پیش رو تحقیقی است علمی، حساب‌ شده و جالب اما خالی از اشکال و خطا هم نیست، چه در حوزه روش‌شناسی و تاکتیک، چه راهبردهای بررسی و شناخت و چه اصول و مبانی که بیش‌ترین خطا در بخش سوم است جایی که درک نادرست از تشیع و نهضت حسینی در خط‌ مشی‌گذاری و سیاست‌های تحقیقی و پیشنهادی باعث برداشت‌ها و نتیجه‌گیری‌ها ناصحیح شده است. البته این موضوع مسئله جدیدی نیست بلکه مسبوق به سابقه بوده به‌ خصوص در تحلیل از انقلاب خمینی بزرگ که الگو گرفته از نهضت عاشورا است.

در بخشی از کتاب به سوی کربلا: بررسی شیعیان مذهبی ایران و عراق می‌خوانیم:

بستر زیارت سالانه شهر کربلا در جنوب عراق به ما اجازه دسترسی به شیعیان عراق و ایران از تمامی نقاط این کشور را می‌دهد. بعلاوه با توجه به اینکه این رویداد یک مراسم مذهبی می‌باشد که زنان نیز به خاطر آن از خانه بیرون می‌آیند و در آن شرکت می‌کنند، این فرصت منحصر به فرد را به ما می‌دهد که بتوانیم هم با مخاطبین مرد و هم با مخاطبین زن محاوره داشته و نظراتشان را جویا شویم.

هر چند کربلا در تمامی سال مهمان زائران زیادی است، اما در دو نوبت از سال تعداد بسیار زیادی از زوار را پذیرا می‌باشد که این دو رویداد شهادت امام حسین یا همان عاشورا و همچنین اربعین می‌باشند که با توجه به تقویم اسلامی زمان آن‌ها هر سال تغییر می‌کند. مسافرت زوار برای اربعین در سال 2015 که ما این نظرسنجی را برگزار کردیم در اواخر نوامبر و اوایل دسامبر صورت گرفت که در آن، حدود 22 میلیون شیعه که اغلب آن‌ها از ایران و عراق بودند، حرم امام حسین را در کربلا زیارت کردند. این مراسم در حال حاضر بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی در دنیا است و تعداد شرکت کنندگان، به شکل چشمگیری نسبت به 2 الی 3 میلیون نفری که سالانه مراسم حج را در شهرهای مکه و مدینه عربستان برگزار می‌کنند، بیش‌تر است. در زمان حکومت صدام حسین، زیارت کربلا در چندین زمان مختلف ممنوع بود. بعد از حمله آمریکا در سال 2003 دوباره آزاد شد و از آن زمان تاکنون همواره تعداد شرکت کنندگان آن افزایش می‌یابد.

با وجود ماهیت عمومی و جمعیت زیاد شرکت کنندگان، این رویداد مذهبی برای دنیای غرب ناشناخته است، درست همانطور که نظرات و عقاید شرکت کنندگان در آن برای دنیا روشن نیست. این بررسی سعی دارد تا این خلأ شناختی را با بررسی و ثبت نظرات شرکت کنندگان این مراسم در مورد موضوعات برجسته سیاسی، پر نماید. آن هم در دوره‌ای که آمریکا با داعش در عراق و سوریه می‌جنگد و در تلاش است تا با ایران به توافق هسته‌ای دست یابد و در جنگ‌های شدید و خشن میان فرقه‌ای در سوریه، یمن، لبنان و بحرین شرکت دارد.

فهرست مطالب کتاب

خلاصه
فصل اول: نظرسنجی
فصل دوم: انتخاب نمونه
فصل سوم: رسانه‌ها، اخبار و روابط اجتماعی
فصل چهارم: فرقه گرایی
فصل پنجم: دین
فصل ششم: جنسیت و مسائل زنان
فصل هفتم: دموکراسی و حقوق بشر
فصل هشتم: وضعیت دموکراسی در ایران و عراق
فصل نهم: درگیری‌های منطقه ای
فصل دهم: ایران: سیاست هسته‌ای و روابط بین‌المللی
فصل یازدهم: نگرش نسبت به آمریکا و جامعه بین‌الملل

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب به سوی کربلا: بررسی شیعیان مذهبی ایران و عراق
نویسنده، ،
مترجمسید علی موسوی
ناشر چاپیانتشارات نسل روشن
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات256
زبانفارسی
شابک978-600-8752-43-1
موضوع کتابکتاب‌های ادیان
قیمت نسخه الکترونیک
18000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب به سوی کربلا: بررسی شیعیان مذهبی ایران و عراق

برای دریافت کتاب به سوی کربلا: بررسی شیعیان مذهبی ایران و عراق و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.