معرفی و دانلود کتاب توهم رشد: ثروت، فقر و رفاه ملت‌ها

عکس جلد کتاب توهم رشد: ثروت، فقر و رفاه ملت‌ها
قیمت:
59000 تومان - 6.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب توهم رشد: ثروت، فقر و رفاه ملت‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب توهم رشد: ثروت، فقر و رفاه ملت‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب توهم رشد: ثروت، فقر و رفاه ملت‌ها

کتاب توهم رشد: ثروت، فقر و رفاه ملت‌ها نوشته دیوید پیلینگ، به رشد اقتصادی و توزیع فقر و ثروت در کشورهای مختلف به خصوص کشورهای در حال توسعه می‌پردازد. در حوزه‌ی رشد اقتصادی درباره‌ی افزایش نابرابری و عدم تعادل‌های بزرگ جهانی کمتر صحبت شده است.

مسئله‌ای که در مورد رشد وجود دارد این است که رشد به تولید پایان‌ناپذیر و خویشاوند نزدیکش یعنی مصرف بی‌پایان نیاز دارد.
مسئله واضحی که با اعتقاد بیش از حد به رشد اقتصادی پیش می‌آید، این است که ثمره آن هیچ‌گاه به طور مساوی بین مردم تقسیم نمی‌شود.

اگر رشد یک مفهوم نسبتاً جدید برای جوامع بشری به شمار می‌آید، مفهوم اقتصاد حتی از آن هم جدیدتر است. رشد اقتصادی تا حدودی اثر تجمیعی رقابت بین افرادی است که همیشه باید یک پله جلوتر از همسایه‌هایشان باشند.

این کتاب دسترنج تهیه گزارش دیوید پیلینگ (David Pilling) برای روزنامه فایننشال تایمز به مدت بیست سال است. او می‌گوید عادت برای دیدن همه چیز از طریق منشور رشد اقتصادی، شما را از توجه به موارد بااهمیت منحرف می‌کند.

اقتصاد می‌تواند چشم‌اندازی تحریف شده از جهان ارائه کند و بسیاری از مسائلی که برای شما اهمیت دارد، از هوای پاک تا خیابان‌های امن و مشاغل باثبات را کم‌اهمیت جلوه دهد.

یکی از اهداف کتاب توهم رشد (The growth delusion) راهنمایی شما در شناخت مسائل فنی تولید ناخالص داخلی است. هدف این کتاب مخالفت با رشد نیست، بلکه نشان دادن این موضوع است که در سنجش رشد چه اشتباهاتی مرتکب می‌شوید.

در بخشی از کتاب توهم رشد: ثروت، فقر و رفاه ملت‌ها می‌خوانیم:

اگر تولید ناخالص داخلی انسان بود، احتمالاً می‌توانست فردی بی‌تفاوت، حتی کور نسبت به اخلاقیات باشد. تولید ناخالص داخلی نتیجه‌ی هر چیزی را چه خوب و چه بد محاسبه می‌کند. تولید ناخالص داخلی مانند آلودگی است، به خصوص اگر مجبور باشید برای تمیز کردن آن هزینه کنید. مانند جرم و جنایت است، چرا که به نیروهای پلیس و ترمیم پنجره شکسته تمایل دارد. تولید ناخالص داخلی مانند طوفان کاترینا است و به طور کلی با جنگ میانه خوبی دارد. در اسلحه‌ها، هواپیماها و کلاه‌های جنگی تبلور می‌یابد و ‌تلاش‌های لازم برای بازسازی شهرهای ویران شده به دلیل تخریب‌های خانمان‌سوز را برآورد می‌کند. تولید ناخالص داخلی در محاسبه کمیت خوب است، اما برای قضاوت درباره کیفیت، اندکی ضعیف عمل می‌کند. تولید ناخالص داخلی قوانین غذا خوردن عجیبی دارد. برای تولید ناخالص داخلی، یک دست سرویس غذاخوری شامل سه چنگال به خوبی سرویسی با یک چاقو، یک چنگال و یک قاشق عمل می‌کند.

تولید ناخالص داخلی مزدور است. معاملاتی که در آن هیچ پولی دست‌به‌دست نمی‌شود، را به حساب نمی‌آورد. کار منزل را دوست ندارد (حداقل در این مورد، وجه اشتراک داریم) و فعالیت‌های داوطلبانه را در نظر نمی‌گیرد. در کشورهای فقیر تقریبا با محاسبه تمام تلاش‌های انسانی سرِ ستیز دارد. تولید ناخالص داخلی می‌تواند ارزش یک بطری آب معدنی در سوپرمارکت را محاسبه کند، اما تأثیر اقتصادی دختری که در کشور اتیوپی مسافت طولانی را برای آوردن آب طی می‌کند، در نظر نمی‌گیرد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: فرقه رشد
بخش اول: معضلات رشد
فصل 1: هیولای کوزنتس
فصل 2: دستمزد شیطان
فصل 3: خوب، بد و نامرئی
فصل 4: مقادیر زیادی از یک چیز خوب
فصل 5: اینترنت، تولید ناخالص داخلی مرا دزدید
فصل 6: چه مشکلی با یک شهروند عادی وجود دارد
بخش دوم: رشد و جهان در حال توسعه
فصل 7: فیل‌ها و ریواس
فصل 8: رشد اقتصادی
فصل 9: قدرت سیاه، قدرت سبز
بخش سوم: فراتر از رشد
فصل 10: ثروت
فصل 11: نسخه مدرن دومزدی
فصل 12: ارباب شادی
فصل 13: تولید ناخالص داخلی 2.0
فصل 14: نتیجه رشد
درباره نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب توهم رشد: ثروت، فقر و رفاه ملت‌ها
نویسنده
مترجمبهار رحمتی
ناشر چاپی نشر نوین
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات244
زبانفارسی
شابک978-622-6840-20-0
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک
59000 ت - 6.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب توهم رشد: ثروت، فقر و رفاه ملت‌ها

احمد الهی
۱۳۹۸/۱۰/۱۳
شروع بسیار خوبی داره، امیدوارم تا انتها پربار باشه
jafariyan jafariyan
۱۳۹۹/۹/۱
به نظر من ترجمه خوبی نداره
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب توهم رشد: ثروت، فقر و رفاه ملت‌ها

برای دریافت کتاب توهم رشد: ثروت، فقر و رفاه ملت‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.