معرفی و دانلود کتاب جهنم تکریت

عکس جلد کتاب جهنم تکریت
قیمت:
۶۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جهنم تکریت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جهنم تکریت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جهنم تکریت

کتاب جهنم تکریت، روایت‌گر بخش اعظمی از تلخ‌ترین و شیرین‌ترین حوادث و خاطرات اسارت سرگرد آزاده مجتبی جعفری است؛ اسارتی که از سال 1367 تا 1369 ادامه داشت.

این اثر برگزیده‌ی 20 سال ادبیات مقاومت در «بخش خاطرات» شده است. نویسنده که خود راوی ماجراست سعی کرده در خط به خط اثر به واقعیات دوران اسارت بپردازد و از شعاری بودن و دور افتادن از ماهیت اصلی و واقعیات آن دوران خودداری نماید. به همین علت در هر یک از تجدید چاپ‌های این کتاب با یادآوری بخش دیگری از خاطرات اسارت به صفحات اثر اضافه کرده است.

او می‌گوید: «همیشه نوشتن نحوه‌ی زندگی دوره‌ی اسارت برایم اهمیت و جذابیت داشت؛ چون این نوع زندگی از ذهن مردم فاصله دارد. به همین دلیل سه ماه بعد از آزادی نوشتن را آغاز نمودم و تقریباً دو سال طول کشید. بعد از نگارش اثر همه‌ی افراد هم اردوگاهی‌ام در اسارت آن را خواندند و کار کامل شد.»

راوی در خاطرات خود اطلاعات دقیقی از اردوگاه‌های عراقی و وضعیت اسرای ایرانی در زمان جنگ و پس از اعلام آتش بس در اختیار خواننده قرار می‌دهد و دردها و مرارت‌های سال‌های اسارت خود و دیگر دوستانش را بیان می‌کند. او تلاش کرده خاطرات را به گونه‌ای به نگارش درآورد که در عین حفظ استنادات خاطره و پایبندی به اصول خاطره‌نویسی، اثر، جنبه‌ی داستانی خود را حفظ کند و خواننده تصور نماید چیزی بین داستان و خاطره می‌خواند.

مجتبی جعفری متولد 1339، سال 1358 به دانشگاه افسری ارتش وارد شد. او از سال 1362 تا 1367 به طور مستمر در جبهه‌های جنگ تحمیلی حضور داشت. در حوادث سال‌ آخر دفاع مقدس به دست دشمن اسیر شد و سال 69 با آخرین گروه‌های آزادگان به وطن برگشت. او تا مقطع کارشناسی ارشد مدیریت نظامی تحصیل کرده و در حال حاضر مسئول سازمان ایثارگران نیروی زمینی ارتش است.

نوشتن درباره‌ی حوادث و پیامدهای ناگوار جنگ اگر چه در مرحله‌ی اول خواننده را ناراحت می‌کند، اما بی‌گمان زمینه‌ای را به وجود می‌آورد که تلاش و تکاپو برای توسعه‌ی صلح پایدار بیشتر شود. در این بین با توجه به این که خوانندگان هر اثری اغلب قشرهای مختلف اجتماعی هستند، می‌توان امید داشت که کتاب‌هایی مانند این اثر در جلوگیری از وقایع تأسف‌برانگیز جنگ‌های مختلف مؤثر باشد.

نویسنده با جزئی‌نگری، محدودیت‌های اردوگاه اسرا، فضای دلگیر و طاقت فرسای زندان الرشید بغداد و رفتارهای غیر انسانی مأموران زندان را توصیف می‌کند که تأثیر عمیقی بر خواننده دارد. از ویژگی‌های این اثر، وجود امید به آینده در لایه‌های داستان می‌باشد. راوی و همراهان در بندش، به امید اینکه تا چند روز بعد آزاد می‌شوند، سختی‌های زندان الرشید را تحمل می‌کنند.

در بخشی از کتاب جهنم تکریت می‌خوانیم:

سپری شدن روزها، هفته‌ها و ماه‌ها، کم‌کم به سال می‌رسید و ما در چهار دیواری خویش به هیچ روزنه‌ای چشم امید نداشتیم. سکوت رسانه‌های گروهی، بر تاریکی آینده دامن می‌زد. نقشه‌ی فرار از طریق تونل، به دلیل مشکوک شدن عراقی‌ها ناتمام رها شد و حسین که همه‌ی راه‌های فرار را بررسی می‌کرد، دیگر حتی فکر فرار هم نمی‌کرد؛ اما احساس ماندن برای همیشه، موجی از زندگی جدید را دامن می‌زد؛ یعنی بیشترین استفاده از حداقل امکانات موجود در تمامی زمینه‌ها. شعار ما این بود: «حالا که باید بمانیم، خوب بمانیم.»

به این ترتیب، حتی افسرده‌ترین نفرات هم به تلاش و جنب‌وجوش افتادند. ادامه‌ی کار کشاورزی و آغاز مسابقات ورزشی، دو فعالیت عمده و گروهی اردوگاه بود. من با کارهای زیادی که داشتم، گاهی فرصت سر خاراندن هم پیدا نمی‌کردم. اولین و اصلی‌ترین کارم، نانوایی بود و با نزدیک شدن تابستان و شروع ترم دوم عربی، هر روز کلاس عربی دایر بود و بعد، کلاس‌های متفرقه‌ی قرآن و عربی و به‌ اصطلاح کلاس‌های خصوصی و در پایان، شرکت در تیم‌های ورزشی، از برنامه‌هایم بود.

اداره‌ی برنامه‌ریزی و هماهنگی این امور، به طور خودجوش و با تلاش و پیگیری عده‌ای علاقه‌مند و دلسوز انجام می‌شد. نقش عراقی‌ها در این زمینه، تنها آزاد گذاشتن ما در محوطه‌ی اردوگاه و پرداخت کامل حقوق اسارتی بود که بچه‌ها همه را هزینه می‌کردند. البته عراقی‌ها از اجرای این نقش، سود کافی هم می‌بردند؛ تا زمانی که وضعیت عادی بود و این موارد رعایت می‌شد، خیال عراقی‌ها هم از بابت امکان پدید آمدن شورش و درگیری راحت بود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: از آتش بس تا العماره
فصل دوم: بغداد، شهر هزار و یک شب
فصل سوم: تکریت؛ آغازی بی‌پایان
فصل چهارم: کربلا؛ اسیری در خانه
فصل پنجم: عید اسارتی
فصل ششم: در عزای امام
فصل هفتم: حزب‌اللهی‌ها
فصل هشتم: گامی به سوی ایران
ضمیمه
تصاویر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جهنم تکریت
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۹۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات218
زبانفارسی
شابک978-964-506-393-9
موضوع کتابکتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جهنم تکریت

b ghasemzadeh
۱۴۰۰/۱/۲۵
خب‌ یک سرگذشت واقعی هست که به نسبت کتابهای هم سبکش از هیجان و جذابیت کم تری برخورداره اما خب خاطرات یکی از آزاده‌ها‌ی محترم هست و اگر خودتون به این سبک‌ علاقه دارید بخونید حقیقت‌ش من خودم دیگه به خاطرات هم عصر خودم بیشتر علاقه دارم تا زمان جنگ
عباس یزدان
۱۴۰۲/۱۱/۲۱
عالی بود. هر فردی باید با استقامت و پایداری این عزیزان آشنا شود که چه قدر در راه وطن و ناموس ما با خطرات مواجه شده تا ما آسایش داشته باشیم. امیدوارم این عزیزان و یادگاران دفاع مقدس عمر طولانی و سالم در کنار خانواده هایشون داشته باشند
یاسر عزیزی
۱۴۰۱/۵/۲۴
دایی من از اسرای جنگ است که وقتی از او درمورد رفتار‌های بعثی‌ها سوال میشود چشمانش پر از اشک میشودوخاطرات را تعریف میکند.
اگر از کتاب‌های صوتی در مورد جنگ وخاطرات بیشتر بگذارید از شنا ممنون میشم
سعید جعفرپور
۱۳۹۹/۹/۲۹
بسیار عالی و عبرت اموز. درود بر او..
یکی از اشناهای ما حدود ۱۰ سال در اسارت بوده.. بسیار مرد شریف و دوست داشتنی هستن
ازاین ببعد احترام ایشان برای واجبه..
هادی حسن ابادی
۱۳۹۸/۷/۲۳
خیلی عالی بود. روان و عاری از تکلف بود و انسان را خوب توی فضا و حال و هوای خاطرات نگه میدارد. ارزوی تندرستی دارم برای همه مجاهدین راه حق
Jalil Persian
۱۳۹۸/۸/۱۳
چقدر راحت اسیر شد! چقدر هم لحظات اسارت را بدرستی نوشته بود و واقعا فکر میکردم خودمم اونجا هستم. مخصوصا دلتنگی‌ها و بی‌حوصلگی ها
Pa
۱۴۰۱/۴/۹
من قبلاً اریک خلبان شنیده بودم چقدر راحت این همه آدم و تجهیزات روز اول آتش بس به دست دشمن اسیر شدن؟؟؟؟؟!!!!
محمد مهدی رشیدی
۱۴۰۲/۶/۱۴
فکر کنم امانتداری در نقل قول‌ها و شرح وضعیت دوران اسارت نکته جالب این کتاب بود
محمد حسین اکبری
۱۴۰۰/۴/۱۱
سلام خاطرات آزادگان عزیز اکثرا شیرین هست. کتاب خوبی است. تشکر
امیر محمدزاده
۱۳۹۹/۵/۹
جزو کتاب‌های خوب در خصوص وضعیت اسرای ایرانی هشت سال دفاع مقدس است.
Ali Baghi
۱۳۹۸/۲/۹
بسیار مجموعه کم نظیر بست. بسیار زحمت کشیده آید اساتید. سپاسگزارتان
حمید حمیدی
۱۴۰۰/۹/۱۵
زندگی را قابل تحمل میکند وقتی قصه رنج اینها را میخوانی
Javad Nourani
۱۴۰۰/۲/۴
زیاد به جزئیات موضوع پرداخته نشد و بیشتر کلی بود
سید محمدعلی حیدری پور
۱۴۰۰/۱/۴
ضعیف بود ولی قابل تقدیر از یک آزاده
ف ن
۱۳۹۹/۱۲/۱۷
خیلی خوب بود پیشنهاد میدم مطالعه کنین
مشاهده همه نظرات 16

راهنمای مطالعه کتاب جهنم تکریت

برای دریافت کتاب جهنم تکریت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.