معرفی و دانلود کتاب حقوق بین‌الملل خصوصی

عکس جلد کتاب حقوق بین‌الملل خصوصی
قیمت:
23000 تومان - 2.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حقوق بین‌الملل خصوصی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حقوق بین‌الملل خصوصی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حقوق بین‌الملل خصوصی

کتاب حقوق بین‌الملل خصوصی، اثر محمد مهدی کریمی نیا علاوه‌بر کلیات، مباحث دیگری مانند تعریف حقوق بین‌الملل خصوصی، ویژگی‌ها، فواید، تاریخچه و... را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. در این کتاب، پس از بیان کلیات، مباحث عمده حقوق بین‌الملل خصوصی، یعنی تابعیت، وضعیت بیگانگان و اقامتگاه، بررسی خواهد شد.

حقوق در یک تقسیم‌بندی، به حقوق ملی (داخلی) و بین‌المللی (خارجی) و در تقسیم‌بندی دیگر، به حقوق عمومی و خصوصی تقسیم می‌شود. از ضرب این دو نیز چهار رشته اصلی حقوق شکل می‌گیرد که عبارت‌اند از: 1. حقوق عمومی (داخلی)؛ 2. حقوق خصوصی (داخلی)؛ 3. حقوق بین‌الملل عمومی؛ 4. حقوق بین‌الملل خصوصی.

حقوق بین‌الملل خصوصی، مجموعه قواعد و مقرراتی است که روابط حقوقی بین‌المللی اشخاص حقیقی یا حقوقی را با یکدیگر تنظیم می‌کند. بنابراین، موضوعی به حقوق بین‌الملل خصوصی مربوط است که از مرز یک کشور گذشته و به کشوری دیگر گسترش یابد.

سابقه انتخاب عنوان «حقوق بین‌الملل خصوصی» برای این رشته، به سال 1834 میلادی برمی‌گردد؛ زمانی که حقوق‌دانی به نام «ژزف استوری» این عنوان را مطرح ساخت. امروزه زندگی انسان‌ها به مرزهای یک سرزمین محدود نمی‌شود. افراد بسیاری با انگیزه‌هایی نظیر تحصیل، تجارت، معالجه و... در کشور دیگری اقامت می‌کنند.

وابستگی اقتصادی، تجاری و فرهنگی کشورها به یکدیگر، رفت‌وآمد اتباع آن‌ها را بیشتر کرده است؛ چنان‌که در این حالت، عنوان «تبعه» و «بیگانه» شکل می‌گیرد. تبعه، کسی است که وابسته به کشوری خاص بوده و از تابعیت آن کشور برخوردار است. در مقابل، بیگانه (غیرخودی) کسی است که با اجازه دولت میزبان، به منظور تحصیل، تجارت و... ، به مدت کوتاه و یا طولانی در کشوری اقامت دارد.

در این شرایط است که مسئله حقوق و تکالیف اتباع بیگانه مطرح می‌شود. چگونگی دریافت تابعیت، اقامتگاه و وضع حقوقی بیگانگان از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین، حقوق بین‌الملل خصوصی برای سامان‌دهی حقوقی زندگی بین‌المللی افراد شکل می‌گیرد.

هرگاه افراد در کشور اصلی خویش زندگی کنند، فقط حقوق داخلی عهده‌دار حقوق و وظایف آنان است؛ اما هنگامی که آنان دارای تعاملات بین‌المللی باشند و با اتباع کشورهای دیگر رابطه برقرار کنند، حقوق بین‌الملل خصوصی نقش‌آفرین خواهد بود.
معمولا قوانین کشورها دارای ضوابطی است که اتباع کشور خود را از اتباع سایر کشورها متمایز کرده، حقوق و تکالیف اتباع بیگانه را مشخص می‌سازد، تا افرادی که وارد کشور می‌شوند از تعرض و آسیب مصون بمانند و وضعیت حقوقی آنان دچار آشفتگی نشود؛ همچنین در هنگام بروز اختلاف، بتوانند از راه مراجع قضایی، دعاوی خویش را حل‌وفصل کنند.

عمده‌ترین مباحث حقوق بین‌الملل خصوصی عبارت‌اند از: تابعیت، وضعیت بیگانگان، اقامتگاه و تعارض قوانین. افزون بر
هدف از نگارش این کتاب، تهیه یک متن آموزشی برای دانشجویان حقوق است. با توجه به اینکه دانشجویان باید دست‌کم به میزان دو واحد درسی، حقوق بین‌الملل خصوصی را بیاموزند، این نوشتار در قالب شانزده درس سامان یافته است. در پایان هر درس، چکیده، پرسش‌ها و موضوعاتی برای پژوهش و تأمل بیشتر دانشجویان پیش‌بینی شده است. همچنین به تناسب درس‌ها، پرسش‌های تستی آزمون‌های گوناگون، مانند آزمون سراسری، آزمون دانشگاه آزاد اسلامی و... ارائه شده است.

فهرست مطالب کتاب

1. کلیات(1): تعریف، مشخصات و فایده‌های حقوق بین‌الملل خصوصی
2. کلیّات(2): منابع حقوق بین‌الملل خصوصی
3. منابع حقوق بین‌الملل خصوصی اسلامی؛ تابعیت
4. دلایل بی‌تابعیتی، تابعیت مضاعف و روش خون و خاک
5. اصل «تغییر تابعیت»، «تابعیت مؤثر» و «تابعیت مبدأ» در ایران
6. تابعیت اکتسابی
7. دریافت تابعیت ایران
8. از دست دادن تابعیت
9. آثار ترک تابعیت ایران
10. تابعیت اشخاص حقوقی
11. اقامتگاه (1)
12. اقامتگاه (2)
13. وضعیت بیگانگان
14. وضعیت حقوق خصوصی اشخاص حقیقی بیگانه در ایران
15. وضعیت حقوق عمومی اشخاص حقیقی بیگانه در ایران
16. وضعیت اشخاص حقوقی بیگانه
پیوست‌ها
پاسخ‌نامه پرسش‌های تستی
کتابنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حقوق بین‌الملل خصوصی
نویسنده
ناشر چاپی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی
سال انتشار۱۳۹۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات536
زبانفارسی
شابک978-964-195-500-9
موضوع کتابکتاب‌های حقوق بین الملل
قیمت نسخه الکترونیک
23000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب حقوق بین‌الملل خصوصی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب حقوق بین‌الملل خصوصی

برای دریافت کتاب حقوق بین‌الملل خصوصی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.