معرفی و دانلود کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر

عکس جلد کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر
قیمت:
18000 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر

کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر نوشته‌ی هدا زارعی، وضعیت حقوقی و تکالیفی زنی که در خلال غیبت و دوری شوهر به سر می‌برد را بررسی کرده است.

اهمیت خانواده و اثر انکار ناپذیر آن در سلامت انسان و اجتماع باعث شده، تمامی علوم انسانی مانند جامعه‌شناسی، فلسفه‌، اقتصاد، تاریخ، حقوق و حتی علوم دیگر مانند زیست‌شناسی و آمار از دیدگاه ویژه‌‌ی خود به آن بپردازند. حقوق خانواده از پژوهش‌های این علوم برای تنظیم قواعد حاکم بر این کانون طبیعی و اجتماعی سود می‌برد.

تا زمانی که شوهر در محل زندگی و اقامت خود حضور دارد، اموال، اولاد و همسر او تحت نظام حقوقی مشخصی قرار دارند ولی هرگاه این شخص ناپدید شد و اثری از او یافت نشد، نظام حقوقی حاکم بر اموال، اولاد و همسر او که هر کدام بحث مستقلی بوده و مباحث مربوط به خود را می‌طلبد به تبع آن تغییر خواهد کرد. بنابراین در این کتاب ابتدا به بیان مفهوم غیبت پرداخته شده تا مشخص شود که غایب مفقودالاثر چه کسی است؟ و سپس حقوق همسر او در دوران غیبت شرح داده می‌شود.

در بخشی از کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر درباره‌ی مالکیت زن بر مهریه می‌خوانیم:

قانون مدنی از قول مشهور پیروی نموده زیرا مشهور فقها معتقدند که با انجام عقد زن مالک تمامی مهر می‌گردد. البته این مالکیت به طور متزلزل است و با انجام نزدیکی یا عوامل دیگر تمامی آن مستقر خواهد شد.

برخی از فقهای امامیه از جمله اسکافی بر این اعتقادند که زوجه هم زمان با عقد تنها مالک نصف مهر می‌شود و با نزدیکی و یا عوامل دیگر استقراردهنده مهر، تمامی آن را مالک می‌گردد. پس براساس ماده 1082 قانون مدنی اگر مهر عین معین باشد با تحقق نکاح آن عین به مالکیت زن درمی‌آید و زن حق هرگونه انتفاع و تصرف مالکانه در آن را خواهد داشت، چنانکه می‌تواند آن را بفروشد یا ببخشد یا اجاره دهد اگر مهر عین کلی باشد مانند مقداری پول یا طلا، به محض وقوع عقد، شوهر بدهکار آن می‌گردد و زن می‌تواند آن را مطالبه کند هرگاه منفعت یا حق دیگری باشد باز هم با تحقق نکاح آن عین به مالکیت زن درمی‌آید و زن حق هرگونه انتفاع و تصرف مالکانه در آن را خواهد داشت چنانکه می‌تواند آن را بفروشد یا ببخشد یا اجاره دهد اگر مهر عین کلی باشد مانند مقداری پول یا طلا، به محض وقوع عقد، شوهر بدهکار آن می‌گردد و زن می‌تواند آن را مطالبه کند.
بعضی از حقوقدانان‌ نیز معتقدند: هرگاه مهر، منفعت یا حق دیگری باشد باز هم با وقوع عقد، زن مالک آن می‌گردد و می‌تواند در آن تصرفات مالکانه نماید حتی قبل از آنکه شوهر موضوع مهریه را به قبض زوجه بدهد، زوجه می‌تواند در آن تصرف نماید.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
مبحث اول: نفقه زوجه غایب
مبحث سوم: میراث زوجه غایب و شرایط مربوط به آن
مبحث چهارم: اجرت المثل ایام زوجیت
فصل دوم: تکالیف زوجه غایب مفقود الاثر
مبحث اول: حضانت
مبحث دوم: عده زوجه غایب
بخش دوم: حق غیرمالی زوجه غایب (حق انحلال نکاح)
فصل اول: طلاق زوجه غایب در اسلام و حقوق ایران
مبحث اول: در فقه امامیه
مبحث دوم: در فقه عامه
مبحث سوم: در حقوق ایران
فصل دوم: راه‌های دیگر انحلال نکاح برای زوجه غایب
مبحث اول: حق فسخ نکاح زوجه غایب
مبحث دوم: تاثیر صدور حکم موت فرضی بر رابطه نکاح
مبحث سوم: وضعیت زوجه غایب مفقودالاثر در نکاح منقطع
فصل اول: وضعیت حقوقی زوجه غایب در اقلیت‌های غیرمسلمان ایران
مبحث اول: مقررات زرتشتیان
مبحث دوم: مقررات مسیحیان
مبحث سوم: مقررات کلیمیان
فصل دوم: مقررات بعضی از کشورهای خارجی
مبحث اول: مقررات کشورهای مسلمان
مبحث دوم: مقررات برخی از کشورهای غیر مسلمان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات قانون یار
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات140
زبانفارسی
شابک978-600-8077-15-2
موضوع کتابکتاب‌های حقوق خانواده
قیمت نسخه الکترونیک
18000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر

غزل عزیزی
۱۴۰۱/۲/۱۹
کتاب حقوقی درباره‌ی حقوق زن از قبیل مهریه، وضع حق و حقوق، اولادو... درزمان غیبت همسر. درکل براساس قانون مدنی مطالب مفیدی را داراست.
اما کامل وجامع نیست و شرح و توضیحات مختصری دارد و اگر روان تر و ساده تر و با شروح بیشتری بیان میشد به خواننده‌ی کتاب و حتی به دانشجویان حقوقی کمک بیشتری میکرد.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر

برای دریافت کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.