معرفی و دانلود کتاب خال‌کوب آشویتس

عکس جلد کتاب خال‌کوب آشویتس
قیمت:
۶۵۰۰۰ 39000 تومان ۴۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خال‌کوب آشویتس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خال‌کوب آشویتس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خال‌کوب آشویتس

کتاب خال‌کوب آشویتس اثر هدر موریس، روایتیست عاشقانه از پایبندی لالی و گیتا به عشقشان در دورانی آکنده از اندوه و وحشت. این اثر داستان زندگی لالی سوکولوف، یکی از هزاران زندانی در اردوگاه آشویتس را در بحبوحه جنگ جهانی دوم بیان می‌کند که وظیفه خالکوبی شماره بر ساعد تازه واردان به اردوگاه به او سپرده شده بود.

در آوریل 1942، لالی سوکولوف به اجبار به اردوگاه آشویتس - بیرکناو منتقل می‌شود. او که به زبان‌های مختلف تسلط دارد، مسئول خالکوبی شماره‌های شناسایی بر دست زندانیان تازه وارد می‌شود؛ شماره‌هایی که سرنوشت آن‌ها را رقم می‌زند؛ اگر جوان و سالم باشند به کار اجباری فرستاده می‌شوند، در غیر این صورت راهی اتاق گاز و کوره‌های آدم‌سوزی می‌شوند. لالی طی دو سال و نیم اسارت در آشویتس - بیرکناو شاهد هولناک‌ترین قساوت‌ها و وحشیگری‌های بشر و همچنین شجاعت و شفقت مردمیست که هر لحظه امکان دارد با مرگ روبه‌رو شوند. در همین اردوگاه است که با دختری به نام گیتا آشنا و در نخستین نگاه عاشقش میشود.

هدر موریس (Heather Morris)، نویسنده داستان، اعتقاد دارد: «‌خالکوب آشویتس (The tattooist of Auschwitz) داستان دو انسان معمولی است که در زمانی منحصربه‌فرد زیسته‌ و نه تنها آزادی‌ بلکه احترام، نام و هویتشان نیز از آن‌ها گرفته شده است.» روایت، زیبایی دوچندان خود را مدیون این است که در صحبت‌های لالی، زندانی شماره 32407، هیچ شکافی میان حافظه و تاریخ وجود ندارد.»

روایت بسیار شبیه به روایت فردوسی از آشپزخانه ضحاک است که دو انسان آزاده به نام‌های ارمایل و گرمایل ماهانه بیش از 30 تن از زندانیان را که قرار بود مغزشان خوراک سر مارهای ضحاک شود را، آزاد می‌کنند.

در این رمان، هنگامی که یک انسان استحاله شده به نام لالی سوکولوف که وظیفه خالکوبی بر روی ساعد تازه‌واردها به او سپرده شده، با یک زندانی به نام گیتا مواجه می‌شود و آنگاه عشق در یک نگاه با رنگی هولناک، ماجرای داستان را به یک درام سیاه بدل می‌کند.

هدر موریس اهل نیوزلند است و اکنون در استرالیا زندگی می‌کند. سال‌ها در بیمارستانی عمومی و بزرگ در ملبورن کار و تحصیل می‌کرد، فیلم‌نامه هم می‌نوشت. در آمریکا یکی از فیلم‌نامه‌هایش را فیلم‌نامه‌نویسی که جایزۀ اسکار هم در کارنامۀ خود داشت انتخاب کرد. در سال 2003 هدر با پیرمردی آشنا شد که «شاید داستانی داشته باشد که ارزش گفتن دارد.» روزی که لالی سوکولوف را ملاقات کرد زندگی هر دویشان تغییر یافت. دوستی‌شان شکل گرفت و بیشتر شد. لالی سفری آغاز کرد، سفری که در آن موشکافانه خود را مورد بررسی قرار داد و محرمانه‌ترین جزییات زندگی‌اش طی هولوکاست را با هدر درمیان گذاشت. هدر ابتدا داستان زندگی لالی را در قالب فیلم‌نامه تنظیم کرد که در مسابقات بین‌المللی رتبۀ بالایی آورد، اما بعد آن را به شکل رمان تغییر داد.

در بخشی از کتاب خال‌کوب آشویتس می‌خوانیم:

لالی می‌کوشد سرش را بلند نکند. دستش را دراز می‌کند، تکه کاغذی را می‌گیرد که دختر به سمتش گرفته‌ است. شماره‌ای پنج رقمی روی آن نوشته شده که باید بر دستِ دختر منتقلش کند. از پیش، شماره‌ای وجود دارد که دیگر محو شده است. سوزن را در دست چپ دختر فرو می‌برد و با ملایمت عدد 3 را حک می‌کند. خون بیرون می‌زند، اما سوزن هنوز عمیق فرو نرفته است، از این‌رو باید دوباره روی عدد بکشد. دختر دردش می‌آید، اما خود را عقب نمی‌کشد. لالی می‌داند که چه دردی را به او تحمیل می‌کند. به آن‌ها هشدار داده‌اند: چیزی نگویید، کاری نکنید. لالی خون را پاک می‌کند و روی زخمْ جوهر سبز می‌مالد.

پِپان زمزمه می‌کند: «عجله کن!»

لالی زیادی طولش داده است. خال‌کوبی دست مردها یک چیز است، زخمی کردن بدن دخترها چیز دیگر. به بالا نگاهی می‌اندازد، مردی با کت سفید به آرامی کنار صف دختران قدم می‌زند. هر چند دقیقه یک‌بار، توقفی می‌کند تا چهره و بدن دختر وحشت زدۀ جوانی را وارسی کند. بالاخره به لالی می‌رسد. لالی دست دختر را تا جایی که می‌تواند باملایمت نگه داشته است. مرد صورتِ دختر را در دست می‌گیرد و باخشونت به این طرف و آن طرف می‌چرخاند. لالی به چشم‌های پُرهراس دختر نگاه می‌کند؛ دختر می‌خواهد چیزی بگوید، اما لالی دستش را محکم می‌فشرد تا مانعش شود. دختر به او نگاه می‌کند و لالی می‌گوید: «هیس!» مرد صورت دختر را رها می‌کند و دور می‌شود.

لالی زیر لبی به دختر می‌گوید: «آفرین!» و شروع به خال‌کوبی چهار رقم دیگر می‌کند: 4902. کارش که تمام می‌شود دست او را کمی بیشتر نگه می‌دارد و بار دیگر به چشم‌های دختر نگاه می‌کند. به او لبخند بی‌رمقی می‌زند؛ دختر نیز با لبخندی محو پاسخش می‌دهد، هرچند چشم‌هایش دربرابر لالی می‌رقصند. با نگریستن به چشم‌های دختر گویی قلبِ لالی متوقف می‌شود و برای اولین‌بار با شدت می‌زند، طوری می‌کوبد که انگار می‌خواهد هر لحظه از سینه بیرون بزند. پایین را نگاه می‌کند و زمین زیر پایش تاب می‌خورد. تکه کاغذ دیگری به‌سمتش دراز می‌شود.

پپان مصرانه زیرلب می‌گوید: «لالی! زود باش.»
لالی سر که بلند می‌کند، دختر رفته است.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خال‌کوب آشویتس
نویسنده
مترجمسارا حسینی معینی
ناشر چاپیانتشارات کتاب کوله پشتی
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات264
زبانفارسی
شابک978-600-461-199-2
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
۶۵۰۰۰ 39000 ت ۴۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خال‌کوب آشویتس

بابک احمدنیا
۱۳۹۸/۱/۵
سلامریتم کتاب تند و جذابه ولی اواسط کتاب ریتم میوفته و گاها هیجان اضافه میشه در بخش‌هایی از کتاب. پرش داره کتاب که ممکنه بابت سانسور باشه، افتضاح داستان انتهای داستان هست که حس میکنین نویسده دیگه حوصله نداره تعریف کنه و فقط میخواد داستان تموم بشه درحالیکه به نقاطی از داستان میرسه که میشه خیلی روش و کار کرد هر قیمتی میتونه خودش به تنهایی داستان یک کتاب باشه. ترجمه هم به نظر کلمه به کلمه است در حالیکه میتونست خیلی به تصویر سازی کمک کنه ولی این حس رو نمیده. کتاب بر اساس واقعیت نوشته شده میتونسته خیلی بیشتر جزییات داشته باشه ولی در حالتی تقریبا کلی داستان اردوگاه کار اجباری و یک روایت احساسی رو کنار هم بیان میکنه. که شاید مجموعه عوامل از ترجمه بد و سانسور باعث میشه داستان اونی نیست که باید شاید نسخه اصلی داستان خوب باشه.
پری پارسا
۱۴۰۱/۶/۱۳
قبلا کتاب "انسان در جستجوی معنا" که "ویکتور فرانکل" اونو در وصف خاطرات خودش از جنگ جهانی دوم نوشته رو خونده بودم.
اون کتاب خیلی قوی تر بود. هنگام خوندن این کتاب، به ناگاه دست به مقایسه میزدم.
چیزی که ویکتور فرانکل از اردوگاه‌های کار اجباری، از جمله اردوگاه آشویتس توصیف میکنه، خیلی خیلی وحشتناک
تر و بی رحمانه تر به نظر میرسه.
البته شاید بشه گفت لالی آدم خوش شانسی بوده و به دلیل جذابیتهایی که داشته تونسته افسران اس اس و خیلی‌های دیگه رو تحت تاثیر قرار بده.
من توصیه‌ام به خواننده‌ها اینه که اگه هیچ کدوم از این دو کتاب رو نخوندن و تردیدی بین انتخاب این دو کتاب دارن، حتما کتاب "انسان در جستجوی معنا" رو مطالعه کنن و بعد اگه فرصتی داشتن این کتاب رو بخونن.
عباس سال نو
۱۳۹۹/۲/۱۲
این رمان روایتی است واقعی از زبان لالی سوکولوف اهل اسلواکی که در دوران جنگ جهانی دوم به اردوگاه کار اجباری آشویتس فرستاده و چندی بعد به‌عنوان خالکوب آن جا مشغول به کار می‌شود. او با استفاده از موقعیتش جان‌های بسیاری را نجات می‌دهد. تجربیات لالی و ماجرای عاشقانه‌اش با دختری به نام گیتا، که او را بر شماره‌اش ساعدش خالکوبی کرده، روایتی خواندنی را پدید آورده که صحت آن با اسناد و مدارک مختلف تأیید شده است. هدر موریس، نویسنده داستان، اعتقاد دارد: «خالکوب آشویتس داستان دو انسان معمولی است که در زمانی منحصربه‌فرد زیسته‌ و نه‌تنها آزادی‌ بلکه احترام، نام و هویتشان نیز از آن‌ها گرفته شده است.» کتاب فوق العاده زیباست و خواندن این کتاب رو به همه دوستان عزیزم پیشنهاد میکنم
melika ahmadi
۱۳۹۸/۱/۱۹
واقعا کتاب قشنگی بود.. سرگذشت لالی و گیتا و آنچه بر سر هزاران آدم بی‌گناه در طول جنگ اومده... نهایتا برای سرگذشت سیلکا خیلی ناراحت شدم😔.. یه جاهایی از متن به نظرم گنگ بود و نمیشد درست تصویرسازی کرد تو ذهن ولی اینکه بر اساس واقعیت بود حقیقتا تاثیرگذار بود.. اگه کتاب‌هایی با این سبک دوست دارین، کتاب پیشنهاد میکنم "دختری با هفت اسم" رو هم بخونید‌. در رابطه با جنگ جهانی نیست. داستان واقعی فرار یه دختر از کره شمالیه
مژگان پاک
۱۴۰۲/۱۱/۲۸
واقعا کتاب تاثیر گزار تاسف بر انگیز، هیجانی و ناراحت کننده‌ای بود که ثابت میکنه، انسان چه طور میتونه تحت یک سری عوامل جبری و ذات خرابش به یک شیطان مجسم تبدیل بشه و میلیون ها نفر انسان بیگناه رو شکنجه بده و به بدترین شکل ممکن نابود کنه. همیشه اردوگاه آشویتس برای من کابوسیه که هرگز تا آخر عمر فراموشش نمیکنم چون فیلم های دیگه‌ای هم در موردش دیدم که مو بر اندام انسان سیخ میشه.
leila shb
۱۳۹۸/۳/۷
نمی‌دونم از چی بگم. یعنی چی بگم که ترغیب بشید برای خوندن این کتاب اما قبل از خوندنش بهتره بدونید حقیقت جنگ تلخه حالا اگه این حقیقت با هولوکاست، مرگ یهودیان بیگناه. وحشی‌گری ارتش سرخ شوروی و.... . اگر با همه اینا جمع بشه دیگه تحملش... تصویر سازی نسبتا خوب بود. این‌جا ست که من باور میکنم برای زندگی و باید هرکاری کرد توی هر شرایطی باید زندگی کرد این خواسته‌ی لالی بود. کسی می‌دونه کتاب بعدی که در مورد سیلکا هست به چه اسمی و کی نوشته میشه؟
مجتبی خزاعی
۱۳۹۹/۶/۱۲
خیلی عالی بود، من به توصیه‌ی یکی از عزیزان خوندم.
واقعا جذاب بود در عین حالی که داستانی رعب آور و تاسف بار از حقایق گذشته بود. چقدر دردناکه وقوع چنین حوادثی به دست انسانهایی که فقط اسم «انسانیت» رو یدک میکشن... این حجم از سنگدلی، خشونت و وحشی گری در وجود انسانها غیر قابل باوره...
و انتقاد کوچکی هم دارم که در نسخه‌ی بنده در پایان چند فصل حدود یکی دو صفحه حذف شده بود که آزاردهنده بود.
ممنون
I'MPOSSIBLY INDEBTED
۱۳۹۸/۱۰/۲۴
قطعا کافیه اگر که بگم فوق‌العاده تأثیر گذار بود.
من در طول خوندن این کتاب بار‌ها دیوانه شدم، خندیدم و بغض کردم
از عاشقانه هاش
از امیدش
از قساوتی که به تصویر کشیده
و از غم داستانش که با واقعیتی تلخ همراهی میکرد
و دوست داشتم که برای تک تک لحظه هاش گریه کنم.
در تمام لحظه هاش یکسر در این ابهام بودم ک باید شاد باشم یا غمگین، عصبانی باشم یا راضی برای همین میگویم که دیوانه شدم.
فرزانه نجاری
۱۴۰۰/۴/۱۸
ترجمه متن میتونست بهتر باشه و یه جاهایی متن سانسور شده بود و پرش داشت در کل داستان قشنگی بود اواخر کتاب نویسنده انگار حوصله نداشت که بیشتر توضیح بده و کلی گویی کرده بود ک این حالت ب نظرم جالب نبود کتاب میتونست با جزئیات بیشتری تموم بشه. در کل داستان قشنگی بود و به خوبی تونسته بود جنایات نازی‌ها و فجایع جنگ جهانی رو نشون بده پیشنهاد می‌کنم که حتما بخونیدش.
عیاری بکتاش
۱۳۹۹/۱۱/۲۶
عالی بود. اصلا نمیشه این همه جنایات و ظلمی که به مردم عادی شده تصور کرد، جنایات سربازان آلمانی در اردوگاها مرز بین انسان حیوان تغییر داده. وحشی‌ترین حیوان هم اینقدر نمیتونه به هم نوع خودش ظلم کنه.
من به شخصه از این اثر استفاده کردم به دیگران هم پیشنهاد میدم.
باتشکر ازکتابراه%
★★★★★۵ستاره
ژاسمن شاهنظری
۱۳۹۹/۱۱/۲۱
داستان بسیار تاثیر گذاری بود. جالب اینکه در تمام زشتیهای جنگ احساس زیبای عشق شکوفا میشود و در دل قهرمانان داستان شور زندگی را برانگیخته و باعث تلاش بیشتر انان برای بقا میگردد. جالبتر اینکه این داستان واقعی است و مراجعه با سایت نویسنده وشنیدن صحبتهای لالی بسیار برایم هیجان انگیز بود. ممنون از شما.
سارا نظری
۱۳۹۸/۳/۱۳
چیزی که در مورد این کتاب فکر منو درگیر کرد این بود که قوم فکر کردن به بنی اسرائیل، یهودیت، سیاست، هلوکاست و احمدی نژاد بود!! و در نهایت زجری که انسان‌ها در طول تاریخ میتونن نسبت به هم داشته باشند و تا کجاها کیتونه ادامه داشته باشه و به چه شکل‌های وحشتناکی باشه. و دیگه اینکه در آینده به لهستان سفر کنم. 👌
Pooria hosseini
۱۴۰۱/۶/۱۶
ممنون من اول سفر سیلکا را خوانده بودم یکی از دوستان گفته بودند اگر می‌خواهی کتاب را درک کنید اول خالکوپ را بخوانید ومن بعد خواندم فهمیدم به چه صورت سیلکا سر از انجا در آورده بود ولی همگی خیلی سختی کشیده بودند
به قول لالی. نمی دونم کدام خداوندبخشنده می‌تونه اجازه بده این اتفاقها بیفته
سارا معین
۱۳۹۸/۲/۷
کتاب داستان تلاش برای زندگی و عشقه. دو زندانی در اردوگاه مرگ عاشق هم می‌شن و هر طور که میشه با هر جان کندنی سعی میکنن از اردوگاه نجات پیدا کنند. اگر به تاریخ علاقه دارید و حوصله خوندن کتابهای سنگین رو ندارید این کتاب حتما به دردتون میخوره. جدا از این داستان بسیار جذابی داره. ترجمه هم خوب و روانه.
Mahya Marjani
۱۳۹۸/۷/۱۶
واقعا نمیشه فهمید توی یک دورهای خاص چی به بعضی از مردم دنیا گذشته.. واقعا انصاف نیست.. درد اوره.. کاش میتونستن عمر دوباره کنن!!!
مشاهده همه نظرات 84

راهنمای مطالعه کتاب خال‌کوب آشویتس

برای دریافت کتاب خال‌کوب آشویتس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.