معرفی و دانلود کتاب صوتی درشتی

عکس جلد کتاب صوتی درشتی
قیمت:
۵۶۰۰۰ 39200 تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی درشتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی درشتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی درشتی

کتاب صوتی درشتی اثر علی اشرف درویشیان، شامل ده داستان کوتاه است که با نگاهی انتقادی به بررسی مسائل و مشکلات جامعه می‌پردازد.

درویشیان در کتاب «درشتی» به زیبایی، مشکلاتی که «جنگ ایران و عراق» و «جنگ در کردستان ایران» برای مردم این مرز و بوم به وجود آورده به تصویر می‌کشد. مشکلاتی چون بیماری، آوارگی، تنهایی، از دست دادن عزیزان و مرگ افراد عادی و مردم فرودست.

درشتی نخستین داستان این مجموعه است که برای نام کتاب انتخاب شده است. داستان از زبان پسری روایت می‌شود که برای بریدن نی و تهیه قلم از آن، به نیستان می‌رود و در آن‌جا متوجه می‌شود که نی‌ها ناگهان به خون آغشته می‌شوند و پسرک از سوراخ نی‌ای که بریده‌ است به آن‌ سوی نیزار می‌نگرد و هشت مرد را مشاهده می‌کند که تیر باران می‌شوند. در واقع پسرک نظاره‌گر تصویر اعدام دسته‌جمعی کردها در سال 58 در فروگاه سنندج می‌شود.

درویشیان در این داستان مرز واقعیت و فراواقعیت را درمی‌نوردد و با خلق فضایی سوررئال، می‌کوشد تا ابعاد فاجعهٔ انسانی و سرگشتگی، بلازدگی و در عین حال آگاهی انسان‌های درگیر در آن را نشان دهد. 

فلاکت و تیره روزی فاجعه‌آمیز، درون مایه‌ی اصلی و پس زمینه‌ی کدر و تاریک بیشتر داستان‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهد. بیماری، آوارگی، تنهایی و بی‌کسی، از دست دادن عزیزان و مرگ، سرنوشت سیاه اغلب شخصیت‌های این داستان‌ها است که آن‌ها را در سراشیبی‌‌های تند خود می‌غلتاند و زیر دست و پای خود له می‌کند. آن‌ها یا خود آماج ضربات فاجعه‌هایی هستند که چون داس آذرخش بر زندگی‌شان فرود می‌آید، می‌سوزاند و خاکسترشان می‌کند، یا شاهد حوادث فجایعی هستند که بر سر دیگران می‌آید.

جنگ یکی از عمده‌ترین درون مایه‌های داستان‌های مجموعه داستان درشتی است. حملات هوایی جنگنده‌ها، روستاهای کردنشین را بمباران می‌کند و باعث مرگ زن‌ها و بچه‌های روستایی و از هم پاشیدن و آوارگی خانواده‌ها می‌شود. مردان و جوانان روستا هم در جبهه‌ها رو در روی مرگ هستند. گرسنگی، در به دری و بی‌پناهی از عواقب اجتناب ناپذیر جنگ خانمان سوز است. همچون سایر آثار داستانی درویشیان، در این مجموعه داستان نیز کودکان و نوجوانان، شخصیت‌های اصلی اغلب داستان‌ها هستند.

داستان‌های مجموعه‌ی درشتی، همگی با زاویه‌ی دید سوم شخص نگاشته شده و در آن‌ها راوی نقش دانای کل را ایفا می‌کند. فضای سرد، وهم‌انگیز و تیره و تاریک اغلب این داستان‌ها اثری گزنده بر مخاطب دارد و طعم تلخ خود را تا مدت‌ها در خاطر به جا می‌گذارد. زبان ساده و روایی داستان‌ها که با استفاده از اسم‌ها و اصطلاحات کردی غنی و زنده شده است، داستان‌ها را خواندنی، گیرا و اثرگذار کرده است.

علی ‎اشرف درویشیان در سال 1320 در محله آبشوران شهر کرمانشاه دیده به جهان گشود و در سال 1396 دار فانی را وداع گفت. وی داستان‌نویس، پژوهشگر سوسیالست و چپ‌گرا بوده و در ابتدای کار حرفه‌ای خود از نام مستعار «لطیف تلخستانی» بهره می‌برده است. وی بارها به دلیل نوشته‌هایش دستگیر و ممنوع‌القلم شد. درویشیان در بین سال‌های 1350 تا 1357 برای نگارش کتاب «از این ولایت» دستگیر شد. اولین بار به مدت 8 ماه در کرمانشاه، دومین بار 2 ماه پس از آزادی و به مدت 7 ماه که نتیجه آن اخراج از دانشگاه و منفصل شدن از خدمت معلمی بود و در آخر در سال 1353 به مدت یازده سال یعنی تا پیروزی انقلاب در حبس بود.

درویشیان بیش از 30 کتاب نوشته و منتشر کرده است که در تمام این کتاب‌ها به رنج مردم فرودست اشاره کرده است. از جمله کتاب‌های وی می‌توان به فصل نان، آبشوران، همراه آهنگ‌های بابام، بیستون، چون و چرا، روزنامه دیواری مدرسه ما، سلول، سال‌های ابری و... اشاره کرد.

وی در سال 1375 برای نگارش کتاب فصل نان عنوان کتاب برگزیده شورای کودک ایران، در سال 1386 در هشتمین دوره جایزه ادبی مهرگان، جایزه «یک عمر تلاش در عرصه نوشتن» را برای مجموعه آثار علی‌ اشرف درویشیان با تأکید بر رمان سال‌های ابری و در سال 2007 توسط دیده‌بان حقوق بشر جایزه هلمن-همت را به خود اختصاص داد.

کتاب صوتی درشتی با صدای دل‌انگیز علی دنیوی ساروی ما را به سال‌های اول انقلاب می‌برد و مخاطب را با مردمان درگیر جنگ، همراه می‌کند.

در قسمتی از کتاب صوتی درشتی می‌شنویم: 

«پسرک خیس از باران، نی‌ها را در چنگ می‌فشرد. بی‌حرکت، درجا خشکش زده بود و به آن سوی برکه ماتش برده بود. گاه لرزشی سراپایش را تکان می‌داد. بارانِ شفاف، میله‌میله و تک‌تک، فضا را می‌برید و مه در بین تکه‌ها می‌لغزید. سیاه‌پوش‌ها، تفنگ‌هاشان را از زیر بارانی‌ها درآوردند و زانو زدند. همه‌جا خیس بود و آب برکه بالا می‌آمد. یکی از آن‌ها، از جیب بغلش کاغذی بیرون آورد و با زبان ناآشنایی که پسرک چیزی از آن نفهمید، خواند. تند و تند و با لکنت خواند. ورقه‌ خیسید، وا رفت و به دست مرد چسبید.

مرد با زحمت کاغذ را از دست‌های خود کند و تکه‌تکه روی زمین پرت کرد؛ اما یکی از تکه‌ها به دامن بارانی‌اش چسبید و همان‌جا ماند. غرّشی میله‌های بلورین باران را لرزاند. غوطه خورک‌ها در نیزار پنهان شدند. اولی، آن که دستش بادپیچی شده بود، از جای خود تکان خورد. مشت‌های گره‌ کرده‌اش را به هم فشرد. فشار و ضربه گلوله‌ها، نفر سوم و چهارم را که نوجوان و لاغر و باریک بودند، چند وجب به هوا پرت کرد. از دور چیزی ترکید و باران شدیدتر از پیش آوار شد. غوطه‌ خورکِ هراسانی، از کنار پای پسرک گذشت و با شتاب سر خود را در پوشال‌های دامنه نیزار فرو برد؛ اما دُم و پاهای زرد رنگش با پره‌های گشوده، بیرون ماند. لرزشِ پره‌های پای پرنده آبی، پسرک را بیش‌تر ترساند.»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه 1
نمونه 2
21 دقیقه
فصل اول: درشتی
14 دقیقه
فصل دوم: این لحظه
14 دقیقه
فصل سوم: خانه‌ی کوچک نمدی
23 دقیقه
فصل چهارم: شبح
16 دقیقه
فصل پنجم: نشانه
11 دقیقه
فصل ششم: نان و نمک برای پر طاووس
11 دقیقه
فصل هفتم: کبریت بی‌خطر
16 دقیقه
فصل هشتم: سکه‌ی سوراخ
11 دقیقه
فصل نهم: باریکه راه مهتابی
19 دقیقه
فصل دهم: بفرینه

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی درشتی
نویسنده
راویعلی دنیوی ساروی
ناشر چاپینشر چشمه
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۳۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی انقلاب و دفاع مقدس، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی
۵۶۰۰۰ 39200 ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی درشتی

علی سجادی
۱۴۰۲/۶/۲۹
من از «ادبیات جنگی» زیاد خوشم نمی‌آد. البته دلیلش نخوندن این نوع آثاره. ولی خب رغبت نمی‌کنم بخونم. اما این مجموعه خیلی متفاوت بود برام. گرچه تمام داستانا هم درمورد جنگ نبودند، ولی کلیت کار چرا. اگه سلامت روانی‌تون مناسب نیست یا دوره سختی رو می‌گذرونین، توصیه‌اش نمی‌کنم. اهل گریه که باشین، تقریبا با همشون اشکتون درمی‌آد.
Kazhal Baghali
۱۴۰۰/۵/۱۹
قلم آقای درویشیان بی نظیره. وصدای آقای دنیوی ساروی ارزش این کتاب را چند برابر کرده
همت همت
۱۳۹۸/۱/۱۷
خواندنی و جالب است
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب صوتی درشتی

برای دریافت کتاب صوتی درشتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.