معرفی و دانلود رایگان کتاب دیوان اشعار پروین اعتصامی

عکس جلد کتاب دیوان اشعار پروین اعتصامی
قیمت:
رایگان - 0€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دیوان اشعار پروین اعتصامی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دیوان اشعار پروین اعتصامی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دیوان اشعار پروین اعتصامی

رخشندهٔ اعتصامی معروف به پروین اعتصامی در ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ خورشیدی در شهر تبریز به دنیا آمد. پدرش یوسف اعتصامی آشتیانی (اعتصام الملک) از رجال نامی و نویسندگان و مترجمان مشهور اواخر دورهٔ قاجار بود. در کودکی با خانواده به تهران آمد. پایان‌نامهٔ تحصیلی خود را از مدرسهٔ آمریکایی تهران گرفت و در همانجا شروع به تدریس کرد. پیوند زناشویی وی با پسر عمویش بیش از دو و نیم ماه دوام نداشت. وی پس از جدایی از همسر، مدتی کتابدار کتابخانهٔ دانشسرای عالی بود. دیوان اشعار وی بالغ بر ۲۵۰۰ بیت است. وی در فروردین ۱۳۲۰ شمسی به علت ابتلا به حصبه درگذشت و در قم به خاک سپرده شد.
آنچه سبب شده امروز پروین اعتصامی را با این نام و نشان بشناسیم، چاپ دیوان اوست که در سال 1314 به همت پدرش انجام شد. چاپ اول دیوان که آراسته به دیباچه شاعر و استاد سخن‌شناس، ملک‌الشعرای بهار است و تحقیق او در تعیین ارزش ادبی و ویژگی‌های سخن سخنگوی بزرگ، شامل یکصد و پنجاه قصیده و مثنوی در زمان شاعر و با قطعه‌ای در مقدمه از خود او تنظیم شده است .
دوره پروین اعتصامی زمانی است که برای جنس زن به علت حاکمیت نظام مردسالارانه، امکان تحصیل و پرورش چنانکه باید و شاید فراهم نبود و زنان نتوانستند آنچنانکه درخور قابلیت‌های نهفته‌شان است، پیشرفت کنند. به همین دلیل تعداد علما و شعرا و ادبای زن ایرانی، در برابر خیل مردان که در این راه گام نهادند، ناچیز می‌نماید و پروین اعتصامی، در میان این خیل، از نوادر است. ملک‌الشعرای بهار در این باره در مقدمه دیوان پروین می‌گوید: «در ایران که کان سخن و فرهنگ است اگر شاعرانی از جنس مرد پیدا شده‌اند که مایه حیرت‌اند، جای تعجب نیست اما تاکنون شاعری از جنس زن که دارای این قریحه و استعداد باشد و با این توانایی و طی مقدمات تتبع و تحقیق، اشعاری چنین نغز و نیکو بسراید، از نوادر محسوب می‌شود و جای بسی تعجب و شایسته هزاران تمجید و تحسین است.» رمز توفیق این ارزشمند زن فرهنگ و ادب فارسی، علاوه بر استعداد ذاتی، معجزه تربیت و توجه پدر نامور اوست که به‌رغم محرومیت زن ایرانی از امکانات تحصیل و فقدان مدارس دخترانه، خود به تربیت او همت گماشت و فرزند بااستعداد خود را به مقامی که درخورش بود رساند.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دیوان اشعار پروین اعتصامی
نویسنده
سال انتشار۱۳۸۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات175
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک
رایگان - 0 یورو
افزودن به کتابخانه

نقد، بررسی و نظرات کتاب دیوان اشعار پروین اعتصامی

Hemmat .N
۱۴۰۰/۹/۲
عرض ادب
بانو پروین اعتصامی از نوادر و نوابغ عرصه‌ی هنر و ادب، بویژه سرودن شعر است.
در حقیقت او را باید شاعر ادب، اخلاق، پند و اندرز و نصیحت پس از استاد سخن سعدی شیرازی دانست که با وسعت و فسحت زبان با اندیشه‌ای بلند، مردم را به زیبایی‌ها رهنمون کرده است!
خانم پروین اعتصامی یک شاعر به تمام معنای
اجتماعی است که برای بیان مقصود و اندیشه‌ی خود، مفاهیم اجتماعی را به خدمت گرفته و از زبان گُل و گیاه، خاک و سنگ، سیر و پیاز عدس و لوبیا جماد و نبات و سخن گفته است!
او شاعر عشق و معاشقه‌ی عاشق و معشوق نیست که چشم و ابروی یار را بستاید به همین خاطر بیشتر از ۲ غزل در سرودهای او دیده نمی‌شود. او شاعر درد و رنج‌های مردم است به همین دلیل در سروده‌های او عشق به انسان و انسانیت موج میزند و قصاید و قطعات زیبای او تبلور احساسات انسانی است!
همت نوری
تبریز: ۱۴۰۰/۸/۲۸
علیرضا میرحسنی
۱۴۰۱/۵/۱
در واقع ایشان جامعه‌ای را به تصویر میکشند که زنان در آن کم‌ترین حق را دارند، مثل خانه داری بچه داری در حالی که زن هم به عنوان انسان خواستار دانش آموختگی، پختگی که زودتر از مردان اتفاق می‌افتاد. البته من این کتاب را تا آخر نخواندم، ایشان ارزش والایی باید داشته باشند در حالی که در موقعیت زمانی که نقش زندگی میکردند زن کاملا بسته بود اتفاقا تحقیقاتی که در آمریکا انجام داده شد دیده شده زنان از بار مسؤلیت شانه خالی نمیکنند، این نه دیدگاه فمنیستی و نه دیدگاه برابری است، من علاقه‌ای ندارم از کسی دفاع کنم ولی این مثال بارز حقیقت است، که در زمان رشد کرده. بی پرده بگویم از نظر علمی مغز زنان کوچک تر از مردان است ولی این هم عدم یادگیری زن را نشان نمیدهد، یکی از منفورترین موضوعات نزد من خلاصه کردن زنان در حجاب است.
Mm
۱۴۰۱/۶/۶
من دیوان اشعارشون دارم الکترونیکیش هم خواستم داشته باشم ممنون از کتابراه واقعا زیبا و نابغه و مهجور ماندن متاسفانه،، اشعارشون حالت مناظره دارد و معانی پر بار و فوق العاده 🥰🥰🥰
داستان محتسب و مست،، داستان کیسه گندم و....
فتاد طائری از لانه و ز درد تپید بزیر پر چو نگه کرد، دید پیکانی است
بگفت،
آنکه بدریای خون فکند مرا ندید در دل شوریده‌ام چه طوفانی است
کسیکه بر رگ من تیر زد، نمیدانست که قلب خرد مرا هم ورید و شریانی است
ربود مرغکم از زیر پر بعنف و نگفت که مادری و پرستاری و نگهبانی است
اسیر کردن و کشتن، تفرج و بازی است نشانه کردن مظلوم، کار آسانی است
MohiSalahshoor
۱۴۰۳/۱/۶
پروین اعتصامی و رو دوست دارم و بہ عنوان یکی از بزرگ‌ترین شاعر ھای زن ایرانی بھش افتخار میکنم اما سوای از خود پروین سبک شعرھاش بہ نظر من خیلی جالبہ سبک شعرش مثنویہ و مثل مثنوی مولوی مطالب آموزندہ رو در قالب شعر گفتہ ولی برخلاف مولوی در حالت گفت‌وگو ھستش یکی از شعرھای مورد علاقہ من از پروین اون شعر و مست ھوشیار و یکی دیگہ از شعرای مورد علاقہ من کہ میتونم بگم مورد علاقہ‌ترین شعر پروین برای منہ شعریہ کہ خدا با حضرت موسی حرف میزنہ و برای اینکہ بھش اطمینان بدہ حضرت موسی رو رھا نمیکنہ براش داستان نمرود و تعریف میکنہ
ریحانه خاوری
۱۴۰۱/۸/۲۵
روح این بانوی بزرگوار شاد، ایشون واقعا همه جوره‌ی نابغه بودن، واقعا قابل تحسینه اون زمانه که مردا هیچ ارزشی برای زنان قائل نبودن البته ناگفته نماند که اول خود بانوان برای خودشون ارزش قائل نبودن و همیشه خودشونو انسان بی خرد و ناتوانی می‌دونستن که مردا ب خودشون این اجازه میدادن هر جور که میخواستن با رفتار می‌کردن خانوم ها. ولی این وسط خانم پروین اعتصامی‌ی انسانی بزرگ و با درایت بودن، با اینکه سال گذشته ولی ایشون الگوی خوبی برای همه ما خانوم هاست در تمام زمینه
zahra
۱۴۰۱/۶/۷
این دیوان ترکیبی است از دو سبک و شیوهٔ لفظی و معنوی آمیخته با سبکی مستقل، و آن دو یکی شیوه خراسان است خاصه استاد ناصر خسرو قبادیانی و دیگر شیوهٔ شعرای عراق و فارس است به ویژه شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی علیه الرحمه و از حیث معانی نیز بین افکار و خیالات حکما و عرفاً است، و این جمله با سبک و اسلوب که مستقلی خاص عصر امروزی و بیشتر پیرو تجسم معانی و حقیقت جوئی است ترکیب یافته و شیوه‌ای بدیع و فاضلانه به وجود آورده‌است.
زهرا محمدی
۱۴۰۱/۳/۳۱
باسلام و عرض ادب و احترام خدمت شما
واقعا این بانو بزرگ را میتوان از بهترین الگو‌های زندگی قرار داد با همه سختی‌های که کشید ولی چیزی از ارزش و احترام اشعارش کم نشد‌.
بنظر من کسانی که علاقه به شاعری دارند این بانو می‌تواند بهترین الگو باشد اینشون با اینکه در عصری زندگی می‌کرد که برای شخصیت زنان ویا دختران ارزشی قائل نبودند اصلا این عمر باعث ناامیدی او نشد و به تلاش خودش ادامه داد.
فائقه
۱۴۰۲/۲/۲۷
وقتی دوازده ساله بودم مامانن این کتاب رو بهم هدیه داده بود راستش اون موقع دوسش نداشتم وحالم از این هدیه گرفته شده بود وجالب اینکه مامانم بیشتر این کتاب رو میخوند و اشتیاق نشون میداد و وقتی اشتیاق مامانم رو میدیدم دوباره خودم کتاب رو بر میداشتم بخونم وباز حالم گرفته میشد ولی امروز در آستانه چهل سالگی باید بگم شاید در دوازده سالگی این کتاب وحق وحقوق زنان رو درک نمیکردم
اسرا حیدری
۱۴۰۲/۱/۱۲
من به شخصه احترام زیادی برای خانم پروین اعتصامی و قلمشون قائلم. ایشون بین تمام شاعره‌هایی که میشناسیم بخاطر منحصر به فرد بودن اشعارشون، جایگاه والایی دارند. در واقع خانم پروین در اکثر اشعارشون یک داستان را به زیبایی در قالب شعر و بصورت مناظره، به تصویر میکشند و در بیشتر شعرها میتونید ببینید که دارند درد زمانه رو بیان میکنند.
امیرعلی سلیمانی
۱۴۰۲/۱/۱۱
من نسخه چاپی دیوان پروین را در خانه دارم و بعضا که دلم می‌گیرد آن را باز می‌کنم و گوش جان به نصایح دلسوزانه پروین می‌سپارم شاعری قدرتمند با سبک خاصی از شعر (مناظره) و جان بخشی به موجودات و خوراک و اشیاء کوچک. (خیال پروین روان و لطیف است) پروین عزیز و دردمند که روح بزرگی داشت و خردش بر احساسش می‌چربید.
محمد فروهر
۱۴۰۲/۳/۱۳
من از زندگی پروین چیزی نمی‌دونستم و فقط برخی از اشعارش رو خونده بودم.
واقعا ناراحت شدم که زندگی نافرجامی داشته و البته با همه سختی‌ها و رنجهایی که کشیده صبور بوده و مشخصا مجموعه اشعارش رو میراثی شیرین برای آیندگان بر جای گذاشته که بر لوح قبرش نیز چنین اورده.
روحش شاد و یادش جاودانه.
مهرناز وحیدواقف
۱۴۰۰/۴/۱۱
عرض سلام وادب خدمت دست اندرکاران تهیه این برنامه.
بانو پروین اعتصامی صد حیف از عمر کوتاه ایشان. تمامی اشعار این بانو سرشار ار آموزه‌های اخلاقی و اجتماعی است برای خواننده پندهای ارزنده‌ای دارد. باخواندن آن یک بار دیگر به فرهنگ والا و بالای ایرانی بودنم می‌بالم.
روحش شاد و غرق رحمت الهی باد.
محمدحسین حسین.دخت
۱۳۹۸/۵/۵
مورخ. 5/5/1398مسین سی تی خط.....
ضمن. سلام وخسته نباشید. اززحماتی ک. کشیده. ومیکشید من خیلی کتاب خواندن رودوست. دارم. ولی مطالعه. اشعارک. توخونمه. خصوصا. اشعاری. مثل شاعربزرگ. سرکارخانم. بانو پروین اعتصامی واقعابهره. بردم ومتشکرم ازبرنامه خوبتون ومنتظربرنامه‌های مشابعه تون هستیم باکمال تشکر.
پری سامانی
۱۴۰۲/۹/۲۹
اشعار پروین از دیدگاه طرز بیان مفاهیم و معانی، بیشتر به صورت «سؤال و جواب» است. روز بگذشته خیالست که از نو آید؛ فرصت رفته محالست که از سر گردد؛ کشتزار دل تو کوش که تا سبز شود؛ پیش از آن کاین رخ گلنار معصفر گردد؛ زندگی جز نفسی نیست، غنیمت شمرش؛ نیست امید که همواره نفس برگردد.
فریدون ام
۱۴۰۱/۱۲/۲۵
رخشندهٔ اعتصامی معروف به پروین اعتصامی، ایشان بیشتر به دلیل به کار بردن سبک شعریِ مناظره در شعرهایش معروف است. استعداد و شوق فراوان او به آموختن دانش، روحیهٔ ظلم‌ستیزی و مخالفت با ستم و ستمگران، حمایت از حقوق زنان و ابراز همدلی و همدردی با محرومان و ستم‌دیدگان است
مشاهده همه نظرات 263

راهنمای مطالعه کتاب دیوان اشعار پروین اعتصامی

برای دریافت کتاب دیوان اشعار پروین اعتصامی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.