معرفی و دانلود رایگان کتاب دیوان خواجه حافظ شیرازی

عکس جلد کتاب دیوان خواجه حافظ شیرازی
قیمت:
رایگان - 0€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دیوان خواجه حافظ شیرازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دیوان خواجه حافظ شیرازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دیوان خواجه حافظ شیرازی

در کتاب دیوان خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، مجموعه کامل اشعار و غزلیات حافظ آمده است.

غزل حافظ، هم دارای سطوح عاشقانه چون غزل سعدی است، هم دارای سطوح عارفانه چون غزل عطار و مولانا و عراقی و هم از سوی دیگر وظیفه اصلی قصیده را که مدح است بر دوش دارد. از این رو شعر حافظ نماینده هر سه جریان عمده شعری قبل از اوست و قهرمان شعر او، هم معبود و هم معشوق و هم ممدوح است. شعر حافظ در محور عمودی، بیشتر دنیوی و عاشقانه یا مدحی است و مضامین مختلف از جمله عرفان در محورهای لفظی است و کسانی که شعر او را عرفانی می‌دانند به محور افقی توجه دارند، یعنی ابیات او را مستقل می‏‌پندارند.

در این که بین ابیات حافظ ارتباط هنری ظریفی است هیچ شک نیست. اما باید توجه داشت که ارتباط طولی با وحدت موضوع فرق می‌‏کند و ارتباط ابیات او با هم گاهی از طریق تداعی واژه‏‌ها و معناها است. آن چه شعر او را از شعر شاعران گروه تلفیق جدا می‏‌کند، علاوه بر لطف خدادادی سخن این است که حافظ، شاعری سیاسی و مبارز هم هست و با زبان ایهام و طنز به مسائل حاد اجتماعی دوره خود پرداخته است و با نوع شاهان متظاهر و زاهدان ریایی و صوفیان دروغین به مبارزه‌ای جانانه مشغول بوده و از این رو شعر او پراز اشاره‌‏های تاریخی به اوضاع و احوال عصر اوست که بسیاری از آن‌ها برما مجهول است. از سوی دیگر او در به کارگیری زبان ادبی یعنی استفاده کامل از بدیع و بیان و ایجاد روابط متعدد موسیقایی و معنایی بین کلمات گوی سبقت را از همگان ربوده است.

در بدیع لفظی بیشتر به انواع جناس و سجع و در بدیع معنوی به انواع ایهام از قبیل ایهام تناسب، ایهام تضاد، ایهام ترجمه و تبادر و ایهام جناس و استخدام توجه دارد و در بیان عمده توجه او به استعاره تثبیه و سمبل است و از طرف دیگر شعر او از تلمیح به نکات و آموزه‏‌های عرفانی و قرآنی خالی نیست. ایهام در حافظ غوغایی است و بسامد آن از همه صنایع بیشتر است به نحوی که برخی آن را مختصه اصلی سبک حافظ شمرده‏‌اند.

انواع مختلف ایهام در اشعار حافظ به گونه‌‏ای است که این دیدگاه وجود دارد که حافظ برای اولین بار این صنعت را کشف کرده است. دیگر از مشخصات عمده شعر حافظ، طنز است که آن را در همه زمینه‌ها از جمله در زمینه خیالی به کار برده است و در زمینه‌های فکری گاهی خیام را به یاد می‌‏آورد. اما به طور کلی دیوان حافظ خلاصه‌‏ای از همه جریانات مهم و عهده ادبیات پیش از او است. او به شعر همه شاعران بزرگ مخصوصا به اشعار معاصران خود نیمی ‌از شاعران گروه تلفیق توجه داشت و بسیاری از غزلیات او اقتفای غزلیات آنان است. اما علو بیان ادبی او به همه نمونه‌های اصلی را تحت شعاع قرار می‌دهد.

خواجه شمس‌الدین محمد شیرازی متخلص به “حافظ”، غزلسرای بزرگ و از خداوندان شعر و ادب پارسی است. وی حدود سال ۷۲۶ هجری قمری در شیراز متولد شد. علوم و فنون را در محفل درس استاران زمان فراگرفت و در علوم ادبی عصر پایه‌ای رفیع یافت. خاصه در علوم فقهی و الهی غور و تأمل بسیار کرد و قرآن را با چهارده روایت مختلف از بر داشت. “گوته” دانشمند بزرگ و شاعر و سخنور مشهور آلمانی دیوان شرقی خود را به نام او و با کسب الهام از افکار وی تدوین کرد. دیوان اشعار او شامل غزلیات، چند قصیده، چند مثنوی، قطعات و رباعیات است. وی به سال ۷۹۲ هجری قمری در شیراز درگذشت. آرامگاه او در حافظیه‌ی شیراز زیارتگاه صاحبنظران و عاشقان شعر و ادب پارسی است.

در بخشی از کتاب دیوان خواجه حافظ شیرازی می‌خوانیم:

الا یا ای‌ها الساقی ادر کاسا و ناول‌ها****که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها
به بوی نافه‌ای کاخر صبا زان طره بگشاید****ز تاب جعد مشکینش چه خون افتاد در دل‌ها
مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دم****جرس فریاد می‌دارد که بربندید محمل‌ها
به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید****که سالک بی‌خبر نبود ز راه و رسم منزل‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دیوان خواجه حافظ شیرازی
نویسنده
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات633
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک
رایگان - 0 یورو
افزودن به کتابخانه

نقد، بررسی و نظرات کتاب دیوان خواجه حافظ شیرازی

Mahla Lotfinejad
۱۴۰۱/۶/۱۴
به نظر من کتابخانه هر ایرانی باید آثار برجسته ادبیات ایران را داشته باشد که این مهم به لطف کتابراه میسر سده است...
نکته خیلی جالبی هم که داره با مسایل و تجربیات زندگی رو به روت میکنه مثل این بیت شعر که برای همه اتفاق افتادهکتابراه عزیز سپاسگزارم ک همچین کتاب نفیس و ارزشمندی و ب طور رایگان در عموم
اختیار قرار میده ک مردم به راحتی بتوانن با بزرگانی ک در گذشته داشتیم آشنا بشیم و آثار و معجزات آنان هم برای من ماندگار باشهدیوان حافظ، نامه زندگی و زندگی نامه ماست. حافظ به ما خوب زیستن و شاد زیستن را می‌آموزد. حافظ حکیمی متفکر و تفکربرانگیز است. فرزانه‌ای است با اندیشه‌های عمیق عرفانی و احساس‌ها و عواطف ژرف انسانی.
Maedeh
۱۴۰۱/۱/۲۰
دیوان حافظ، نامه زندگی و زندگی نامه ماست. حافظ به ما خوب زیستن و شاد زیستن را می‌آموزد. حافظ حکیمی متفکر و تفکربرانگیز است. فرزانه‌ای است با اندیشه‌های عمیق عرفانی و احساس‌ها و عواطف ژرف انسانی. در نگاه و نگرش چند مشخصه برجسته دیده میشود: انتقادی بودن، حافظ از همه تباهی‌هایی که در روزگار اوپدیدار و شده بود، جسورانه انتقاد میکند. طنز ظریف کارساز، برای آنکه انتقادش به طعن و لعن و هجو، شباهت نیابد، انتقاد هارا با طنز می‌آمیزد و آن را دلپذیر میکند. مهمترین آموزش غیر مستقیم حافظ این است که به ما شیوه درست نگاه کردن به زندگی را می‌آموزد، نه اینکه به ما چند رهنمود و پند تحویل دهد.
Homan Fathalipor
۱۴۰۰/۴/۸
عرض سلام وخسته نباشید
خیلی ازتون ممنونم بابت برنامه فوق العادتون
الهی هرچی ازخدا میخواین بهتون بده الهی برکت توزندگیتون فوران کنه شما پشتوانه افراد کم بضاعت وبی بضاعتی هستین که عاشق کتاب خوانی هستن براتون بهترینارو آرزو میکنم خدا پشت وپناهتون دمتون گرم خدا امواتتون رو ببخشه وبیامرزه وعزیزانتون رو حفظ کنه آمین
Gisoo Bahman
۱۴۰۱/۱/۱۹
از کتابراه عزیز سپاسگزارم ک همچین کتاب نفیس و ارزشمندی و ب طور رایگان در اختیار عموم قرار میده ک مردم به راحتی بتوانن با بزرگانی ک در گذشته داشتیم آشنا بشیم و آثار و معجزات آنان هم برای من ماندگار باشه … من پدر بزرگم حافظ حافظ بود و همینطور پدرم. من هم این ذوق و حفظ کردم و علاقه‌ی خاصی ب حضرت حافظ دارم… ب فرزندانم ب عزیزانم خواندن این اشعار زیبا رو بیاموزیم و حفظ کنیم این بزرگان را
م مسعودی
۱۴۰۰/۱۲/۱
از زبان سوسن آزاده‌ام آمد به گوش
کاندر این دیر کهن کار سبکباران خوش است
برای امتیاز به این کتاب از خود کتاب تفال زدم و واقعا در این دنیا هیچ باری بهتر و خوش طاقت‌تر از مطالعه نیست و ممنون از کتابراه برای فراهم کردن این امکان🙏🙏🙏🙏🙏🙏
آرزو می‌کنم تمام مردم سرزمینم از این همه گوهر طبع و تجربه بهره ببرند و در اعتلای فرهنگ اخلاقی خود بکوشیم⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
کوروش قوام
۱۳۹۹/۲/۲۰
ابیاتی نغز و فوق‌العاده در زیبایی و جذابیت اشعار حافظ از زبان خودش: شعر حافظ همه بیت الغزل معرفت است - آفرین بر نفس دلکش و لطف سخنش. _ صابر بنما پیروی از مکتب حافظ _ زیرا غزلش نغز و روانبخش و روان است. _ به شعر حافظ شیراز، می‌رقصند و می‌نازند _ سیه چشمان کشمیری و ترکان سمرقندی.
پونه
۱۴۰۰/۱۰/۲۰
حافظه‌دیگه، شعراش قشنگه! حرف‌دیگه‌ای هم میمونه؟
مرحبا‌ای پیک مشتاقان بده پیغام دوست
تا کنم جان از سر رغبت فدای نام دوست
واله و شیداست دلم همچون بلبل در قفس
طوطی طبعم زعشق شکر و بادام دوست
زلف او دام است و خالش دانه‌ ان‌دام و من
بر امید دانه‌ای افتاده‌ام در دام دوست
این شعرا فوق‌العاده‌ نیست؟؟!!
😁
هستی منفرد
۱۴۰۲/۱۱/۱۸
حافظ که همیشه بینظیر و معرکه بوده و جای خودش رو در قلب من داره هربار که به دنبال پاک سازی ذهن و روحم هستم این کتاب رو باز میکنم و با عشق میخونم همنشین شب‌های منه و دانش من رو از لحاظ لغوی هم بالا برده قطعا باید این کتاب رو بخونید و باهاش انس بگیرید و لذت ببرید ممنون و سپاسگزارم از کتابراه
مجید دیانی
۱۴۰۲/۵/۲۰
هر کتاب یک موجود زنده ست و دیوان حافظ یک موجود زنده‌ی متعالی
هر کتابخانه یک موجود زنده و دیوان حافظ قلب این موجود زنده ست از یک کتاب چی میشه خواست؟ با این کتاب میشه عاشقی کرد، با این دیوان میشه درددل کرد، میشه خندید، میشه گریه کرد و سراسر آموخت و رها شد و رها شد و رها شد و...
شراره تاجمیرریاحی
۱۴۰۱/۲/۵
دیوان خواجه حافظ شیرازی همچون کتاب مقدس ما ست که از خانه‌های ما جدا نمی‌شود. عده‌ای با آن فال می‌گیرند و عده‌ای روحشان را با خواندن هر روزه‌اش التیام می‌دهند. داشتن این دیوان در گوشی کمک شایانی به فرد می‌کند که به گنجینه‌ی آفریننده‌ی غزلیات عرفانی و عاشقانه دسترسی داشته باشد.
Fereydoon Yusufi
۱۳۹۶/۵/۷
راستش رو به خواین من تازه کردم به شعر خوندم و زیاد نمیتونم معنی رو متوجه بشم مخصوصا شعر‌هایی مثل این کتاب که که از واژه‌های عربی زیادی استفاده کردم
میخواستم راهنماییم کنید
آیا با خوندن بیشتر و تمرین میتونم متوجه معنی اشعار بشم؟
ممنون میشم کمکم کنید.
Nasrin shojaei
۱۴۰۱/۱/۵
به نظرم اشعار زیبای حافظ عظیم الشان، رو باید خیلی زیباتر از این تحریر کرد ‌که‌نسبت به نسخه‌های چاپی نیز جذابیت بصری داشته باشه و با اشتیاق هرجایی که به نسخه چاپی دسترسی نداریم، گوشی رو‌ باز کنیم ‌و از خوندن حافظ لذت ببریم.
Yousefinezhad
۱۴۰۲/۱۲/۸
با عرض خسته نباشید به تمامی کسانی که این برنامه را ساختن تشکر می‌کنم که باعث شد فرهنگ کتاب و کتاب خوانی را بین مردم رواج دهند.
کتاب‌های کهن و نو در این برنامه وجود دارد که افرادی که از خواندن کتاب لذت می‌برند جذاب باشد.
David
۱۴۰۲/۱۱/۱۹
ایرانی باشی و حافظ نخونی و ازش درس عشق و معرفت نگیری به نظر من یعنی اصلاً سواد نداری و سواد نه خواندن و نوشتن و مدرک هست که یعنی عاشقانه زندگی کردن و عشق حقیقی به خداوندی که فقط عشق است و بس و شاد بودن و شاکر بودن بخاطر این عشق الاهی
زهره ترازی
۱۴۰۲/۱/۶
من دیوان حافظ را از زمانی که دبیرستانی بودم خیلی مطالعه می‌کردم و خیلی از شعرهاش بهره بردم. ارایه این کتاب در کتابراه این حس رو به آدم میده که دیوان حافظ رو همیشه همراه داری. ممنون از کتابراه به خاطر ارائه رایگان این کتاب
مشاهده همه نظرات 429

راهنمای مطالعه کتاب دیوان خواجه حافظ شیرازی

برای دریافت کتاب دیوان خواجه حافظ شیرازی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.