معرفی و دانلود کتاب رویکردی شناختی به بازنمود حرکت در زبان فارسی

عکس جلد کتاب رویکردی شناختی به بازنمود حرکت در زبان فارسی
قیمت:
10000 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رویکردی شناختی به بازنمود حرکت در زبان فارسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رویکردی شناختی به بازنمود حرکت در زبان فارسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رویکردی شناختی به بازنمود حرکت در زبان فارسی

کتاب رویکردی شناختی به بازنمود حرکت در زبان فارسی نوشتۀ آزیتا افراشی، مجموعه مقالاتی است که می‌تواند برای علاقمندان به معناشناسی شناختی، کتابی راهنما برای پژوهش در موضوع «حرکت» به‌ شمار آید، مهم‌ترین آثار این حوزه را معرفی کند و برخی منظرهایی را که نسبت به تحلیل «حرکت» در زبان می‌توان اتخاذ کرد را نشان دهد و نیز بازنمود «حرکت» در زبان فارسی را مورد کندوکاو قرار دهد.

در بخشی از کتاب رویکردی شناختی به بازنمود حرکت در زبان فارسی (Motion events in Persian language-a cognitive approach) می‌خوانیم:

رویداد سبب یکی از ‌رویدادهای همراه (هم‌رویداد) حرکت است و عاملی را نشان می‌دهد که باعث جابه‌جایی پیکر می‌شود. به این معنا که رویداد حرکت سببی، رویدادی اساسی است که در آن عاملی باعث جابه‌جایی موجودیتی می‌شود. بر این اساس، برخی عناصر ساخت حرکتی در زبان‌ها برای واژگانی‌ کردن این رویداد در ساخت‌های حرکتی به‌ کار می‌روند. در برخی زبان‌ها، این عنصر در فعل و در برخی دیگر در عناصری غیر از فعل مانند قید و گروه حرف اضافه و یا در بندی دیگر نشان داده می‌شود. زبان‌های نوع اول همان‌هایی هستند که تالمی آن‌ها را تابع‌بنیاد و زبان‌های نوع دوم آن‌هایی هستند که وی آن‌ها را فعل‌‌بنیاد می‌نامد.

در بررسی بازنمود شیوه و مسیر در زبان فارسی، مشخص شد که زبان فارسی رفتاری مشابه هر دو گروه از زبان‌ها دارد؛ به این معنا که هم حاوی فعل‌های مسیرنماست و از این جهت شبیه زبان‌های فعل‌بنیاد است و هم فعل‌های شیوه‌نمایی دارد که آن را در زمرۀ زبان‌های تابع‌بنیاد قرار می‌دهد و زبان فارسی تقریباً با نسبت مساوی، از هر دو گروه از این افعال استفاده می‌کند. به‌ این ‌ترتیب، انتظار می‌رود زبان فارسی در بازنمود رویداد سبب نیز این گونه عمل کند، به این معنی که فعل‌های سبب‌نمایی داشته باشد که به‌لحاظ تعداد، به فعل‌های مسیرنما نزدیک باشد.

برای بررسی این موضوع، در این مقاله، نحوۀ بازنمود سبب را در این زبان بررسی می‌کنیم تا با نگاهی به داده‌هایی از این زبان، نظریۀ تالمی را ارزیابی و احتمالاً کاستی‌ها و نقاط قوت آن را شناسایی کنیم. به این منظور، ابتدا مروری مختصر بر نظریۀ تالمی در مورد بازنمود سبب در زبان‌ها در حوزۀ حرکت خواهیم داشت، سپس ماهیت سبب، اجزاء و انواع آن را در زبان فارسی در آثار مختلفی که به آن پرداخته‌اند، جستجو می‌کنیم و طرحی رده‌شناختی از آن به‌دست می‌دهیم. با توجه ‌به این طرح، طبقه‌بندی‌های مربوط به سبب را در این آثار مورد بررسی قرار می‌دهیم و از دیدگاه شناختی، رده‌شناسی سبب را در زبان فارسی بازبینی می‌کنیم.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
کاربردهای «آمدن» و «رفتن»: فعل‌های اشاره‌گر حرکت در زبان فارسی: رویکردی شناختی
آزیتا افراشی
خوانشی تاریخی - فرهنگی از رده‌شناسی زبان‌های فعل‌بنیاد و تابع‌بنیاد: جهت حرکت در ساخت‌های ذهن‌گرا
احمد پاکتچی
بازنمایی رویدادهای حرکتی در گفتارروایی کودکان فارسی‌زبان در نگرش شناختی
حمیده پشتوان - فریده حق‌بین - آزیتا افراشی
حرکت فرضی در زبان فارسی: رویکردی شناختی به مسیرهای گسترشی
آزیتا افراشی - آسیه رحمانی
بازنمود رویداد سبب در ساخت‌های حرکتی فارسی
مریم مسگرخویی
مفهوم‌سازی افعال حرکتی بسیط زبان فارسی: رویکردی شناختی
ارسلان گلفام - آزیتا افراشی - غزاله مقدم
بازنمایی حرکت در ترجمه: رویکردی شناختی
طاهره همتی - آزیتا افراشی
استعاره‌های مفهومی حرکت در زبان فارسی: یک تحلیل پیکره‌مدار
طاهره همتی - مریم شوقی- کامیار جولایی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رویکردی شناختی به بازنمود حرکت در زبان فارسی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نویسه پارسی
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات200
زبانفارسی
شابک978-600-7030-38-7
موضوع کتابکتاب‌های زبان شناسی
قیمت نسخه الکترونیک
10000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب رویکردی شناختی به بازنمود حرکت در زبان فارسی

برای دریافت کتاب رویکردی شناختی به بازنمود حرکت در زبان فارسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.