معرفی و دانلود کتاب زیر آفتاب خوش خیال عصر

عکس جلد کتاب زیر آفتاب خوش خیال عصر
قیمت:
۳۲۵۰۰ 16250 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زیر آفتاب خوش خیال عصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زیر آفتاب خوش خیال عصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زیر آفتاب خوش خیال عصر

جیران گاهان در کتاب زیر آفتاب خوش خیال عصر به روایت ازدواج دختری یهودی به نام مونا با مردی مسلمان می‌پردازد و مسائل و مشکلات زندگی این دو زوج را قبل و بعد از ازدواج به تصویر می‌کشد.

این اثر که اولین رمان جیران گاهان، نویسنده جوان ایرانی است، در سال 1389 موفق به کسب جایزه بهترین رمان اول بنیاد گلشیری شده است.

مونا دختری یهودی است که علیرغم عرف و دینی که دارد به پسری مسلمان که استاد موسیقی است، علاقه‌مند می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا خانواده‌اش او را طرد کنند. اما مونا از عشقش دست برنمی‌دارد و به خاطر شهریار به ظاهر مسلمان شده و با او ازدواج می‌کند.

پس از مدتی که از زندگی زناشویی مونا و شهریار می‌گذرد، دچار مشکل شده و رابطه‌شان به جدایی ختم می‌شود. مونا مجبور می‌شود به تنهایی زندگی ‌کند و یک روز با تماس خواهرش و اطلاع از بیماری مادرشان باعث می‌شود تا مونا شروع به مرور وقایع گذشته کند.

جیران گاهان هنگام نگارش، نگاهی بی‌طرفانه به داستان داشته و از افراط و تفریط دوری می‌کند. همین موضوع سبب می‌شود تا روایت داستان باورپذیرتر جلوه کند. او در روایتش از شیوه جریان سیال ذهن استفاده کرده اما آن را به گونه‌ای بکار برده است که شما را گیج نمی‌کند.

زیباترین و در عین حال قابل تقدیرترین جنبه کتاب زیر آفتاب خوش‌خیال عصر آن است که از رائه‌ی چهره‌ی سیاه یا سفید به شخصیت‌های داستان پرهیز شده است. چهره‌ی خانواده‌ی مونا که کلیمی هستند به صورتی انسانی به تصویر کشیده شده است و هیچ‌ کدام از آنان یکسره خوب یا یکسره بد نیستند. تمام شخصیت‌های داستان از جمله مونا و شهریار جنبه‌های مثبت و منفی دارند. حتی در روند داستان اشاره‌ای به پیش‌داوری‌های پدر و مادر شهریار در رابطه با کلیمیان می‌شود.

از ظرایف قابل احترام این کتاب نیز می‌توان به عدم تجانس فرهنگی در بین خانواده‌های این زوج اشاره کرد. عدم پذیرش کامل مونا از سوی خانواده‌ی شهریار گرمای رابطه‌ی عاطفی این دو نفر را سرد کرده و به گونه‌ای روایت می‌شود که گویی جدایی آن‌ها به دلیل این عدم تجانس فرهنگی و پیش‌داوری‌های ذهنی از پیش رقم خورده است.

با اینکه شهریار در روند داستان، تلاشش را برای شناخت بهتر فرهنگ خانواده مونا می‌کند اما رفته رفته این تمایل به شناخت کم شده و جایش را به رفتاری آمرانه و مردسالارانه می‌دهد.

در بخشی از کتاب زیر آفتاب خوش‌خیال عصر می‌خوانیم:

شیشه ‌شور را از روی هره‌ی پنجره برمی‌دارد. دمپایی‌ها را به نوبت می‌کند و روی هره می‌رود. وزنش را روی پنجره می‌اندازد. شیشه شور را فشار می‌دهد. قطره‌های ریز آب روی شیشه پخش می‌شوند. بوی تمیزی دماغش را پر می‌کند. روزنامه را روی سطح بی‌رنگ، محکم بالا و پایین می‌کشد. پشت قطره‌های آب و کف، کوچه خالی است. نه زنی، نه مردی، نه گربه‌ای، نه بچه‌ای. کوچه خوابیده.

یکی دو ساعت دیگر خیابان پر می‌شود از مامان‌ها که سرشان را از در ورودی آپارتمان‌ها بیرون می‌آورند و سر بچه‌ها داد می‌کشند. پسربچه‌ها که گل‌کوچیک بازی می‌کنند و دختر بچه‌ها که دم در خانه‌ی همدیگر می‌پلکند. فقط یک دختر مو‌مشکی با پسرها فوتبال بازی می‌کند. آن‌قدر ریزه است که خودش را چابک از لا به ‌لای پسرها رد می‌کند و شوت می‌زند توی دروازه‌ی زپرتی که می‌گذارند وسط کوچه. موسی و ادنا عاشق فوتبال بودند. مامان نمی‌گذاشت بروند توی کوچه. می‌گفت: «لازم نکرده با این گوییم‌ها بازی کنین واسه‌ی من.»

موسی توی خانه رژه می‌رفت و می‌گفت: «حرفم باهاشون نباید زد. چه برسه به فوتبال بازی کردن.» این کلمه را تازه یاد گرفته بود. تا چند ماه همه‌چیز و همه‌کس مزخرف بودند. مسئله‌های ریاضی، پسرهای گوییم همسایه، ماهی‌هایی که هر از گاهی توی حوض جان می‌دادند، روی آب بی‌حرکت بالا آمدند و چپه می‌شدند، و شلوار پاره‌اش که هرچه مامان می‌دوخت هفته بعد دوباره خشتکش جر می‌خورد.

ادنا ولی دور از چشم مامان توی کوچه می‌پرید. مخصوصاً وقت‌هایی که مامان تو زیرزمین بود. او لب حوض می‌نشست و با انگشت‌های پایش بازی می‌کرد. شصت پای چپ با راست احوال‌پرسی می‌کرد و بهش شبات شالم می‌گفت.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زیر آفتاب خوش خیال عصر
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-964-362-575-7
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک
۳۲۵۰۰ 16250 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زیر آفتاب خوش خیال عصر

Diler Shazaman
۱۳۹۸/۸/۲۳
سبک داستان نویسی به این شکل مثل فیلم‌هایی می‌مونه که زندگی‌و ‌خاطره کاراکتر را نشون می‌دهد که ازیک قسمتی نامشخص از خاطرات وزندگی‌ شروع میشه و‌ درجای نامشخص دیگه تموم میشه خواننده از هیچی سردر نمیاره، کی ازدواج کرد، کی وچگونه‌ها زیادن و هیچ کدوم توداستان اشاره‌ای به آن‌ها نشده که خواننده بتونه در تجسم خودش لذت ببره. کتاب را تایید نکردم
فرشته پالاش
۱۳۹۸/۷/۲۲
زیاد جالب نبود خیلی مغرضانه بود انگار و‌ یهو اون همه عشق تموم شده بود بی‌هیچ‌دلیلی جز اختلاف فرهنگی که خود کاراکترها هم‌خیلی بهشون پایبند نبودن و فقط از سر عادت دنبالشون میکردن
Behnaz Drp
۱۳۹۸/۷/۱۸
قشنگ بود و تلخ من هم مثل مونا دلم برای آقا و خانه اشون تنگ شد کاش دخترهای جوان ما اینجور کتاب‌ها رو بخونن و بفهمن هیچ چیز خانواده نمیشه و خانواده ارو با عشق‌های گذرا رها نکنند
کاربر ر
۱۳۹۸/۷/۴
مسخره بود
دوس نداشتم
حیف وقت...
غیر واقعی و نازیبا و افسرده و خاکستری
گول اسم قشنگشو خوردم
Zahra Afrasi
۱۳۹۸/۶/۱۳
داستانش خیلی عجیب بود ولی با خوندنش خیلی حال کردم ممنون
Sama Sedigh
۱۳۹۸/۶/۱۱
بسیار کتاب عالی و مفیدی بود ممنون 👍👏
مشاهده همه نظرات 6

راهنمای مطالعه کتاب زیر آفتاب خوش خیال عصر

برای دریافت کتاب زیر آفتاب خوش خیال عصر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.