معرفی و دانلود کتاب سال خرگوش

عکس جلد کتاب سال خرگوش
قیمت:
51000 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سال خرگوش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سال خرگوش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سال خرگوش

کتاب سال خرگوش نوشته آرتو پاسیلینا و ترجمه فرناز تیمورازف، داستان شگفت‌‌انگیز مردی‌ است که زندگی خود را در شهر رها می‌کند تا در بیابان فنلاند با یک خرگوش وحشی زندگی کند.

روزنامه‌نگار و عکاسی در یک بعد از ظهر آفتابی دوست‌داشتنی در کنار هم قرار می‌گیرند. همان‌طور که مشغول رانندگی هستند، خرگوشی را زیر می‌گیرند و داستان از این‌جا آغاز می‌شود.

آرتو پاسیلینا (Arto Paasilinna)، متولد 20 آوریل 1942 در کیتیلا واقع در منطقۀ لاپلاند فنلاند است. آرتو پیش‌تر روزنامه‌نگار بود. سردبیر مجلۀ آپو و پس از آن در چند نشریه ستون ثابت داشت. سپس به نویسندگی در سبک کمدی روی آورد. هر چند هنوز هم برای مجلات و رادیوی فنلاند مقاله می‌نویسد.

در سال 1975 و در سن ‌33 سالگی، شغل روزنامه‌نگاری را بی‌معنی و کم‌مایه یافت و کوشید زندگی حرفه‌ای‌اش را دگرگون کند. تابستان همان سال، برای تأمین معاش قایقش را فروخت و مشغول نوشتن رمان سال خرگوش شد. او یکی از موفق‌ترین نویسندگان فنلاند است و از آثارش در جهان چنان استقبال شده که در ادبیات فنلاند بی‌سابقه بوده. طبق یک آمارگیری، رمان سال خرگوش رتبۀ پنجم را از بین 10 کتاب برتر فنلاند به خود اختصاص داد.

در سال 2000 نام پاسیلینا در چاپ ششم کتاب نویسندگان ادبی فنلاند جای گرفت. آینو لاینو روزنامه‌نگار، در سال 2002، به مناسبت شصتمین زادروز پاسیلینا، زندگی‌نامه‌اش را منتشر کرد. همان سال پاسیلینا زندگی‌نامۀ شخصی‌اش را با نام نه رؤیای شبانه به دست چاپ سپرد.

در سال‌های 2008 و 2009 که هنوز در اسپو زندگی می‌کرد، شایعات زیادی درباره‌اش سر زبان‌ها افتاد. از جمله رفتارهای ناشایست و بی‌ملاحظگی در رانندگی و... در اکتبر 2009 به دلیل سکته، مدتی در بیمارستان بستری بود و در آوریل 2010 برای بهبود، مدتی به آسایشگاه رفت.

کتاب‌های پاسیلینا به حداقل 27 زبان زندۀ دنیا از جمله آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، مجارستانی، ایتالیایی، هلندی، سوئدی، اسپانیایی، کره‌ای، اوکرائینی، کاتالونیایی، اسلوونیانی و استونیایی ترجمه شده است.

کتاب سال خرگوش (The year of the hare)، معروف‌ترین اثر پاسیلیناست، که در سال 1975 نوشته شد و پر فروش‌ترین کتاب در فنلاند و فرانسه بود و به 18 زبان ترجمه شد و سه جایزۀ بین‌المللی کسب کرد و دو فیلم با اقتباس از آن ساخته شد، یک فیلم فنلاندی در 1977 با نام سال خرگوش و یک فیلم فرانسوی در 2006 به نام خرگوش واتانن.

پاسیلینا حدود 12 کتاب غیر داستانی و 35 رمان نوشته و تقریبا هر سال یک رمان جدید به علاقه‌مندانش عرضه می‌کند. ناشرش می‌گوید: «کتاب‌های سالانۀ پاسیلینا به اندازۀ برگ‌های پائیزی درخت غان است، که در فنلاند به زمین می‌ریزند».

کتاب‌های پاسیلینا بازتابی از زندگی روزمرۀ فنلاند و اغلب مردهای روستایی میان‌سال این کشور است. زبان صریح، بی‌پیرایه و شوخ و شنگ او در بسیاری از داستان‌هایش، نمایان‌گر نوعی رندی در کلام است، که سبک «پیکارسک» را تداعی می‌کند. رمان‌هایش روایتی واقع‌گرا دارند و ساختاری اتفاقی و تصادفی و شکل‌ گرفته از ماجراهایی دارند که به دلیل وجود شخصیتی واحد، یک‌پارچه و منسجم جلوه می‌کنند. لحن هجو آمیزش برای خواننده جذابیتی تأثیرگذار دارد.

پاسیلینا در کتاب‌هایش جامعه یا سیاست را به‌ طور مستقیم مورد خطاب قرار نمی‌دهد و همۀ موارد را با طنز بیان می‌کند. همین امر باعث می‌شود خواندن کتاب سهل و لذت‌ بخش باشد و درک آن مشکل، چرا که فهم طعنه‌های نویسنده، که خود را در زرورق طنز پیچیده‌اند، مستلزم ذکاوت و دانش است.

در بخشی از کتاب سال خرگوش می‌خوانید:

میکلی در نور خورشید به انسان حس آزادی بی‌ حد و حصر می‌بخشید. واتانن روی یک نیمکت در پارک شهر نشسته بود. خرگوش سرش را در چمن فرو کرده بود و دنبال غذا می‌گشت. در راه از ایستگاه اتوبوس به پارک، چهار زن کولی که دامن‌های رنگارنگ و به رنگ‌های شاد پوشیده بودند، جلوی واتانن را گرفتند تا خرگوش را تماشا کنند و با واتانن گپ بزنند. پر شور و سردماغ بودند و خواستند خرگوش را بخرند.

می‌دانستند دفتر حمایت از حیوانات ساوونیای جنوبی کجاست و واتانن را راهنمایی کردند. یکی از آن‌ها اصرار می‌کرد فال او را بگوید. شروع کرد به فال‌گیری: «یک تغییر بزرگ در بختت می‌بینم. تحت فشار بوده‌ای و تصمیم بزرگی گرفته‌ای. خط سرنوشتت تا وسط کف دستت اومده. برایت آینده‌ای محشر می‌بینم. زیاد سفر خواهی کرد. ترس به دلت راه نده».

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ی نویسنده
سخنی کوتاه از مترجم
فصل یک: خرگوش
فصل دو: گزارش ماجرا
فصل سه: مقدمات
فصل چهار: مرغزار
فصل پنج: بازداشت
فصل شش: حوزه نظارت
فصل هفت: رئیس جمهور
فصل هشت: آتش‌سوزی در جنگل
فصل نه: در باتلاق
فصل ده: در کلیسا
فصل یازده: بابابزرگ
فصل دوازده: کورکو
فصل سیزده: کلاغ
فصل چهارده: قربانی
فصل پانزده: خرس
فصل شانزده: شام
فصل هفده: آتش
فصل هجده: بازگشت به هلسینکی
فصل نوزده: کراپولا
فصل بیست: احساس حقارت
فصل بیست و یک: ملاقات‌ کننده
فصل بیست و دو: دریای سفید
فصل بیست و سه: در دست قانون
فصل بیست و چهار: پایان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سال خرگوش
نویسنده
مترجمفرناز تیمورازف
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات200
زبانفارسی
شابک978-600-95824-2-6
موضوع کتابکتاب‌های طنز، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
51000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سال خرگوش

سارا اژدری
۱۳۹۸/۹/۷
یک داستان ساده، آرام، جذاب و دلنشین. داستان آدمی و طبیعت؛ پایبندی به اصول و قوانین تمدن انسانی یا آغوش گشودن به آزادی و شکوه و زیبایی سرشار و خوفناک طبیعت..
فاطمه محسنی
۱۴۰۱/۲/۴
عالی، عالی، هر وقت می‌خونم و تموم می‌شه دوست دارم جیغ بکشم از خوشی
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب سال خرگوش

برای دریافت کتاب سال خرگوش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.