معرفی و دانلود رایگان کتاب سفر در ایران

عکس جلد کتاب سفر در ایران
قیمت:
رایگان - 0€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سفر در ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سفر در ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سفر در ایران

کشوری کهن، همگام با تاریخ، با هزاران سال پیشینه، با ملتی سرد و گرم چشیده، با مردمی رنج بیش وکم دوران برده، آشنا به زیرو بم آهنگ تاریخ، چنین کشوری در زمره ی واقعیاتی است که نادیده اش نمیتوان گرفت، گذشته اش را ناشنوده نمیتوان گذاشت و دفتر روزگارانش را نانوشته نمیتوان رها کرد.
کشوری که دیر زیسته است و در بیش از نیمی از عمر خویش کوس سروری زده، لاجرم از رشک بداندیشان، دستبرد متجاوزان، و تاراج آزمندان در امان نمیماند. از روزگار و از مردمان بدکردار چشم زخم بسیار می بیند و راه پایندگیش سخت پرفراز و نشیب میشود. چنین نیز بوده است.
با همه ی حوادثی که هریک از آنها برای منهدم ساختن قومی و کشوری کفایت میکرد، مردم غیرتمند و شریف این ملک در کان بشریت همچون رگ های پربها از بامداد مدنیت تا به امروز امتداد یافته اند.
امروزشان از دیروز، دیروزشان از پار و پیرار، و پار و پیرارشان از سده ها و هزاره های سرشار از بزرگی و برازندگیشان حکایت میکند و باز نوید شکوه و بزرگواری آینده را میدهد.
در طول سده ها و هزاره هایی که یکی پس از دیگری آمد و رفت، این بوم کهنسال فرزندان فرخنده خصال بیشمار به بار آورد. بسیاری از اینان در پر بار کردن فرهنگ بالنده ی این سرزمین گهرخیز اهتمام فراوان به کار بردند و برگی بر صفحات زرین تاریخ آن افزودند. از بعضی از آنان کلام به یادگار ماند و از برخی پیام. یادگارها از گزند ایام به سلامت گذشت، سینه به سینه و نامه به نامه به آیندگان رسید. هرکلامی از آبشخوری مایه داشت و هر پیامی از سرچشمه نشأت میگرفت. کلام و پیامی که بسیاری را به تحسین و تقلید و جمعی را به حسدورزی و کین توزی واداشت.
چنین بود که دیگران هم، چه دوست و چه دشمن، پیرامون حیات اجتماعی و فرهنگی این دیار بسیار گفتند و نوشتند. گفته ها و نوشته های آنان بازتابی از برداشت های شخصی، دیدگاه های شکل گرفته بر اساس آموخته ها و شنیده ها، و احساسات برانگیخته شده به وسیله ی رویدادهای تجربه گردیده یا مصلحت شخصی و قومی بوده است- گاه مثبت، گاه منفی- زیرا که قلم همواره در اختیار دست پروردگان این ملک و در کف دوستانش نبوده است و نمیتواند باشد. بیگانگان و بدخواهانش هم خامه بر نامه کشیده اند و بسیاری کوشیده اند تا خورشید حقیقت را گلاندود کنند و راست را کژ جلوه دهند- اگرچه دیر نپاییده است.
جمعی نیز، هرچند خالی از بدنهادی، اما با سادگی و بی خبری، یا به فرمان تعصب کورکورانه و اعتقاد به نادرست، در سیاه نمودن سپیدی اهتمام داشته اند. غافل از آنکه فرهنگ و فرزندان فرزانه اش صافی های راستین زمانه اند، پیام ها را می پالایند، صواب را از خطا و نکو را از نکوهیده باز میشناسند، و سرانجام حقیقت را عریان در برابر چشم ها نمایان میکنند.
گفته ها و نوشته های پیشینیان، چه دور و چه نزدیک، روشنگر راهند- راه دیروز، راه امروز- تاریکی ها را می زدایند تا پویندگان زمان در پرتو دلنواز حقیقت بهتر به داوری بنشینند و در و گوهر از خزف بازشناسند. اما شرط توفیق آن است که نامه و دفتر بیگانه و آشنا را به یکسان با دیده ی عبرت آموز فروخوانیم، به پیشداوری راه ندهیم که فهم مان را کور و شعورمان را تیره کند. نوشته ها را بخوانیم، و با چشم باطن نانوشته ها را نیز دریابیم تا پرده ی پندار به کنار رود و ظواهر آمیخته با نیرنگ نیروی حقیقت سنجی را از ما وانستاند و دیده ی واقع بینمان را تار نگرداند.

فهرست مطالب کتاب

[مقدمه ناشر] سفر در ایران
پیشگفتار
دیباچه
کتاب یکم
1 اطلاعاتی درباره ی وضع فعلی ایران و نظری به صلح اخیر
2 درباره ی آب و هوای استانهای مختلف و خصوصیات مردمانی که در آنجا زندگی میکنند
3 درباره ی کاهش جمعیت ایران و علل آن
4 درباره ی مردان و زنان
5 درباره ی حمام های عمومی
6 درباره ی حرمسراها، زنان عقدی، کنیزان، اشتغالات و تفریحات آنها
7 درباره ی طرز ساختمان عمارات
8 درباره ی کاروانسراها
9 درباره ی بازارها
10 درباره ی طرز پخت و پز، اغذیه و مشروبات ایرانیان
11 درباره ی ضیافتها و آداب غذا خوردن ایرانیها
12 درباره ی قهوه و قلیان
13 درباره ی اثاثه ی منزل ایرانیها
14 درباره ی دارایی و تقسیم اموال بین اولاد
15 درباره ی مراسم نامزدی و عروسی
16 درباره ی طلاق و زنان بیوه
17 درباره ی مذاهب مختلفی که در ایران از آنها پیروی میشود
18 درباره ی روز جمعه و عبادات
19 درباره ی روحانیون، سیدها، حاجی ها، دراویش و فقیرها
20 درباره ی نوروز، رمضان و محرم
21 درباره ی شاه، زنان و فرزندان او
کتاب دوم
22 درباره ی شاهزاده عباس میرزا ولیعهد ایران
23 درباره ی اختیارات شاه، قوانین، دستگاه قضایی، و طرز اداره ی آن و مجازات ها
24 درباره ی دربار، مقامات عالی، سلسله مراتب
25 درباره ی بیگلربیگیها، اختیارات و عایدات آنها
26 درباره ی ادبیات، شعر، موسیقی، تآتر، و رقص ایرانیها
27 درباره ی ورزشکاران و عملیات ورزشی
28 درباره ی گردشگاه ها و شکار
29 درباره ی سفر و زیارت
30 درباره ی بردگی
31 درباره ی اسب و دیگر حیوانات اهلی ایران
32 درباره ی قشون، فرماندهان و شوراهای نظامی
33 درباره ی قشون غیرمنظم و طرز جنگیدن آنها
34 درباره ی سازمان لشگرها و تعداد آنها
35 درباره ی توپخانه ی قدیم و جدید، و دربارهی زرادخانه و وسایل حمل و نقل نظامی
36 درباره ی راهپیمایی ها و اردوگاه ها
37 درباره ی طبابت، جراحی، و مراسم تشییع جنازه
38 درباره ی کردها
39 درباره ی گبرها (زردشتیان)
شرح مختصری دربارهی جغرافیای منطقه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سفر در ایران
نویسنده
مترجممنوچهر اعتمادمقدم
سال انتشار۱۳۶۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات368
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب‌های سفرنامه
قیمت نسخه الکترونیک
رایگان - 0 یورو
افزودن به کتابخانه

نقد، بررسی و نظرات کتاب سفر در ایران

saeid jafar
۱۳۹۸/۱/۲۲
کتاب متوسطی بود. ولی من اینو رو از روی تجربه باافرادخارجی بهتون بگویم اینکه اونهابیشتر ایرانی‌ها رو مهمون نواز میدونند. ووقتی که از ایران خارج میشن ایرانی هارو ساده میدونند. ایرانیهانمیدونم چرا انقداین خارجیهاروتحویل میگیرند. ولی اونهااصلاچنین برخوردی باماندارند. اکثرشون بفکراستثماروچپاول کشورهای دیگه هستند. فقط روی خوش نشون میدند ولی درباطن حیله گرند. اینهم مقصرخودمون هستیم تایه خارجی یا فرنگی میاد خیلی بهشون نزدیک میشیم وقلمروخودمون روبراشون باز میکنیم. شایداونهاتوکشورخودشون یه شهروندخوب باشندولی اگربیان توکشور بهشت ایران بعدازیک ماه ازاین رو به رو میشن. سریع بفکرکسب درآمد برای خودوکشورشون میشن. چنان قانون رو بلندند که اگریه تکنوِلوژی که همه بهش احتیاج دارند بفهمندلازم داری چنان پیچیدش میکنن سر در نیاری.
جمیله منصوری
۱۴۰۰/۶/۱۶
به عنوان کسی که در حوزه ایران شناسی فعال هستم. باید بگویم کتابی سفرنامه گونه که به دلیل وجه نظامی شخصیت نویسنده مطالب با دقت و نظم و جزییات ثبت شده است. هرچند ایرادات کوچکی در صحت برخی موارد جزیی دیده می‌شود اما این اشکالات در مقابل اطلاعاتی که در خصوص مسائل مردم شناسی و شناخت تاریخ و اجتماع دوره و قاجار به خواننده ارائه می‌کند قابل چشم پوشی است. اگر این کتاب را به قصد شناخت ایران در دوره قاجار شناخت پیشینه اجتماعی ایرانیان میخوانید انتخاب درستی انجام داده اید. زبان روان و ساده نویسنده فهم و دلنشینی مطالب را دوچندان کرده است. بنده شخصا آن را به علاقه مندان حوزه مردم شناسی و ایران شناسی و تاریخ اجتماعی ایران توصیه میکنم.
حسین کرم پور
۱۴۰۰/۱۰/۲۱
خاطرات سفر یک تاجر اروپایی به ایران است که در زمان صفویه صورت می‌گیرد. کتابی است بسیار جذاب که از خواندن آن خسته نمی‌شویم و اطلاعات کاملی از خصوصیات اخلاقی مردم و سازمانهای اداری، وضعیت مالی جامعه، علایق مردم و جغرافیای ایران و راهها در اختیار ما می‌گذارد، فقط فصل اول کتاب که به شرح مسیر خود از تا اروپا ورود به ایران پرداخته کمی خسته کننده است زیرا خواننده امروزی به نام شهرها و مناطق آن زمان اشنا نیست.
برات کوراوند
۱۳۹۷/۶/۲۱
چیزی که مشخص هست از لحاظ تاریخی اشتباهات زیادی داخلش هست وپر از عیبه و ناقص ولی از لحاظ مردم شناسی و فرهنگ ایرانیان خیلی جا‌ها بی‌پرده سخن گفته که به نظرم اینطوری درسته و از خصوصیات اروپایی‌ها همین عدم تملق هست که متاسفانه در فرهنگ ما جدید زیاد شده ولی در خصوص همین فرهنگ مردم هم بعضی جاها اینطور نیست. درکل خوبه برا مطالعه ولی نقص دارد.
وضعیت قاجار را تقریبا خوب گفته.
Kimia Omidvar
۱۴۰۰/۱۱/۲۳
من چیزهایی از این کتاب فهمیدم که تاحالا نمیدونستم از آداب ورسوم اجدادمون، موقعیت‌های جغرافیایی ایران، طرز فکر بیگانگان راجع به ایرانیان، نوع خوراک وپوشاک ایرانیان و.....
مورد عجیبتر راجع به مصرف قهوه در ایران و قدمت آن.... خلاصه اگه دنبال کتابی میگردید که هم سرگرمتون کنه وهم کلی چیز یادتون بده حتما این کتابو بخونین واقعا عالیه⚘⚘⚘⚘
زهرا نجفی
۱۴۰۱/۱۲/۱۵
ترتیب بیان مطالب به همریختگی دارد. خیلی از قسمت‌های کتاب معلوم نبود از کجا شروع و بکجا ختم شده. از طرفی سطح مطالب کتاب پایین هست چیز خاصی نصیبم نشد. فقط چند مورد اطلاعات کوتاهی بود که جالب بود کلا کتاب پر و پیمانی نیست. هیجان خواننده رو به صفر میرسونه.
محمد اکبرزاده
۱۴۰۰/۳/۱۳
باتشکر از کتابراه
مهمترین ویژگی کتاب بررسی سبک زندگی و روحیات مردم و اعیان و حکام دوقرن پیش هست و البته یکی از بهترین منابع درخصوص شناخت بیشتر و دقیقتر عباس میرزا به عنوان اولین و پیشروترین فرد موثر در تاریخ کشور به سمت مدرنیته و توسعه‌ی ایران
ع. فتحی
۱۴۰۱/۴/۲۶
در این کتاب، نویسنده به بررسی رفتار و فرهنگ ایرانی‌ها، یا بر اساس واقعیت و گاه برداشت‌های شخصی خودش از عملکرد آن‌ها پرداخته است‌.
که البته تناقض‌هایی وجود دارد. اما در کل اطلاعات خوبی از دوره‌ی فتحعلی شاه قاجار، ارایه می‌دهد.
Marzi Mojtabaee
۱۴۰۰/۵/۲۹
خب کتابیه که در عصر فتحعلی شاه نوشته شده هنوز تماما نخوندمش. به دنبال بعضی واقعیتهای از نظر پنهون از جوامع ایرانی پیش از عصر معاصر هستم که توی این جور نوشته‌ها، بیشتر میشه پیداش کرد. خوندنم تموم که شد، نظرم رو مجدداً مینویسم.
سهیل رستمی
۱۳۹۴/۹/۳
به نظر من خوبه لطفا از کتب تاریخی بیشتری استفاده کنید اینقدر که بر تاریخ اعراب می‌پردازید به تتاریخ کهن خودمون اهمیت بدین
لیلی حافظیان
۱۴۰۰/۵/۲
درست است که نویسنده اشراف کامل بر فرهنگ و آداب ایران نداشته اما نوشته هایش در بخش دیداری مثل البسه مردم و تجربه خوراک‌های ایرانی یک منبع خوب تحقیق است و به عبارتی میتوان آنرا گنجینه دانست. من خیلی لذت بردم.
کاربر طمه
۱۳۹۴/۵/۲۷
خیلی کتاب خوبی بود. اطلاعات زیادی درمورد گذشتگان ارائه میکنه. باعث میشه یذره از این اخلاق گذشته پرستی برداریم و تفکر کنیم چرا به این شکستها دست پیداکردیم. لطفا کتاب تاریخی بیشتر بگذارید.
مجید حاجی آقا
۱۴۰۲/۸/۲۷
کتاب خوبی است. برداشتی از وضعیت ایران دوقرن قبل از دید شخصیتی خارجی، هرچند دارای عیوب و نواقصی که صدمه جدی به اصل موضوع تاریخی وارد نمینماید، ازاین کتاب می‌توان در مواقعی بعنوان مرجع استفاده نمود.
Ali Mousavi Mousavi
۱۳۹۹/۲/۳
خوب بود ارزش فقط یکبار خوندن رو داشت به نظرم ایرانیهای اون دوره زمونه رو خوب توصیف کرده بود مخصوصا صفت چپاول گریشونو خخخخ البته الانم اگه مجال داشته باشن به این کار ادامه میدن
aliye motallebi
۱۳۹۸/۴/۱۴
کتاب خیلی عالیه، ولی چرا یهو یه جمله وسط کتاب ناتموم میمونه و از وسط جمله‌ی بعدی شروع میکنه؟ بین متن فارسی کلمات انگلیسی رو بین پارانتز خواستن بندازن که اصلا این اتفاق نیفتاده و متن قر و قاطی شده
مشاهده همه نظرات 102

راهنمای مطالعه کتاب سفر در ایران

برای دریافت کتاب سفر در ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.